Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
jdandanell skrev:

Helst vill jag använda en fokuspunkt till skärpan och låta matrixmätningen ta hand om exponeringen med hänsyn till hela bildytan. Det verkar inte gå på D300.

AF-S och automatläget innebär ofta att många olika fokuspunkter aktiveras (vilka visas i sökaren). Om många AF-punkter över en större del av bildytan nyttjas för fokuseringen borde den metoden kunna innebära en matrismätning med mer slagsida åt traditionell genomsnittsmätning.

Teodorian skrev:
AF-S och automatläget innebär ofta att många olika fokuspunkter aktiveras (vilka visas i sökaren). Om många AF-punkter över en större del av bildytan nyttjas för fokuseringen borde den metoden kunna innebära en matrismätning med mer slagsida åt traditionell genomsnittsmätning.
Ja, det kan man nog säga. Jag kör oftast i A-läge med Dynamisk AF (9 punkter) och i 90% AF-C då jag fotar en hel del aktion t.ex. sport/barn etc.

Är jag ute på stan och är ute efter snapshots så kör jag fortfarande med kontroll över bländare men slår över till AF-S i de fall det behövs. Jag behåller dock fortfarande AF-områdesläget i Dynamisk AF.

Skulle jag kunna göra på ett annat sätt för att få bättre bilder tycker du Tore?

jdandanell skrev:
Ja, det kan man nog säga. Jag kör oftast i A-läge med Dynamisk AF (9 punkter) och i 90% AF-C då jag fotar en hel del aktion t.ex. sport/barn etc.

Är jag ute på stan och är ute efter snapshots så kör jag fortfarande med kontroll över bländare men slår över till AF-S i de fall det behövs. Jag behåller dock fortfarande AF-områdesläget i Dynamisk AF.

Skulle jag kunna göra på ett annat sätt för att få bättre bilder tycker du Tore?

Som alltid gäller att prova sig fram för vad som passar en själv. Testa tex 3D 51 punkter när du vill följa ett motiv (person på stan?) eller det helautomatiska läget i AF-S vid mer eller mindre statiska motiv eller kanske även i AF-C-läget om rörelserna är små.

I AF-S fungerar inte det dynamiska läget utan ger samma resultat som vid enkelpunkts-AF.

Bakfokus

Har nu testat objektivet och kameran en stund, och kommit fram till att den bakfokuserar.

Vart kan jag gå med detta? Kameran är beställd via kameraexpert, så jag vill gärna inte skicka den till dem. Är det kameran eller objektivet det brukar vara "fel" på?

http://img516.imageshack.us/img516/6371/dsc0147rd1.jpg

Där kan ni se ett tydligt exempel. Fokusen är satt vid G:et, men hamnar istället mellan I:et och S:et...

Senast ändrad:
Provade nu att använda den s.k "AF-finjustering", men den verkar inte göra någon nytta den heller. Vad är den till för, egentligen? Står inget vettigt i manualen.

Någon som kan hjälpa mig på den här punkten? Kan vilken "verkstad" som helst justera detta, om det går?

Känns ju inte så roligt när fokusen missar med en centimeter.

Okey, usch vad jag hatar när saker inte fungerar. Det mest tröga är ju att D300:ans "af-justering" inte heller fungerar. -.-

Får testa med kompisens D80 och hennes objektiv till den kameran, se om problemet sitter i kameran eller objektivet.

SonnyOboy skrev:
Okey, usch vad jag hatar när saker inte fungerar. Det mest tröga är ju att D300:ans "af-justering" inte heller fungerar. -.-

Får testa med kompisens D80 och hennes objektiv till den kameran, se om problemet sitter i kameran eller objektivet.

Tyvärr så kan det vara vilket av dom. Detta är orsaken till att jag aldrig kommer att köpa ett enda objektiv från en tredjepartstillverkare om det inte är ett skruv-AF optik (som inte går att justera). Det är mycket enklare att lämna över ansvaret till en enda spelare, Nikon, istället för att de skall kunna skylla på varandra....

Köper du tio olika objektiv och tre hus så finns det fortfarande ingen garanti att något av dem funkar perfekt. En glugg som fokuserar perfekt på ett hus behöver inte göra det på nästa.

För min egen del så brukar det bli en vända till Lasses kameraservice med samtliga AF-S gluggar och en skruv-AF glugg när ett hus är inhandlat. Om det är en AF-S glugg så brukar det vanligtvis räcka med att åka dit med samtliga hus och just den gluggen men glöm då inte att säga till teknikern att inte röra husets justering för då blir det pannkaka med resten av gluggarna därhemma. Jo det har hänt mig ett par gånger :-(

Ett enda objektiv har klarat sig utan justering av alla mina och det är det sist inköpta, AF-S16-85. Alla övriga AF-S objektiv, 12-24, 17-55, 18-200, 70-200, 24-85 och säkert någon jag glömt, har behövts justeras.

Inget av mina hus, 2 x D100, D70, D2X och nu D300 har klarat av att fokusera korrekt med en skruvglugg vid leverans vilket är rätt konstigt då en sådan glugg inte går att justera. Det är alltid kameran som är feljusterad om en sådan glugg fokuserar fel.

Med korrekt fokusering avser jag kameran på stativ, största bländaren och ett stillastående motiv och den centrala fokuspunkten. Inget svårt alltså men i stort sätt varenda hus och glugg jag har haft genom tiderna har misslyckats med detta basic test.......Det vore ok om fokusplanet låg innanför skärpedjupet men ofta har det legat långt utanför. Tex så fokuserade mitt 18-200, om jag nu minns rätt, 1,5 meter fel på 3 meters avstånd. Inget blev skarpt.....

"men glöm då inte att säga till teknikern att inte röra husets justering för då blir det pannkaka med resten av gluggarna därhemma."

"Det är alltid kameran som är feljusterad om en sådan glugg fokuserar fel."

Hur går detta ihop? Hur ska jag kunna justera det om han inte får röra husets justering - men det är just det som alltid är orsaken till det?

Bör jag skicka iväg både optik och kamera till Lasse, eftersom båda är nyinköpta?

Ok. Vag jag menar är att när du åker till Lasses eller vem det nu är som skall justera ditt system så använder de en referensglugg för huset. Denna glugg är en AF-D50mm f1,4. När huset sedan är rätt injusterat så skall det bli rätt med samtliga gluggar av samma typ.

Om och när detta är gjort så är det dags för AF-S objektiven. Detta är även anledningen till att Lasses vill ha in både kamera och glugg. Inte enbart objektiven.

Nu kan det bli fel ändå, som det blev för mig, när jag åkte till Nikon Svenska AB istället för Lasses med min sjuka AF-S18-200 och teknikern justerade huset istället för gluggen. Efter detta så fokuserade samtliga mina gluggar fel :) Jag glömde alltså att säga till Nikons servicetekniker. Nu borde Nikons tekniker i och för sig kanske först kolla huset mot deras referensglugg eller i alla fall fråga men det gjordes inte. Jag blev tvungen att åka tillbaka till Lasses med hela kitet för sjuttioelfte gången.

Paul: En skruvglugg påverkas oxå av finjusteringen i huset. Precis på samma sätt som en AF-S glugg gör.

När jag hade som mest problem med detta så fick jag rådet att köra med AF-C istället då , i alla fall i teorin, AF-C borde innebära att kameran hela tiden justerar fokus. ViD AF-S så gör ju som beknat kameran en beräkning av hur långt fokusringen skall vridas och ingen kontroll görs i efterhand om det blev rätt eller inte. Vid AF-C justerar ju kameran fokus hela tiden så den borde läsa av efter den initiala vridningen att det blev lite fel eller hur? Men icke!! Döm om min förvåning när jag insåg att juseringen i huset även påverkar fokus vid AF-C. Jag ställde justeringen avsiktligt helt galet och fokusplanet hamnade lika myclet fel vid AF-C som vid AF-S.

Jag vill inte måla fan på väggen med detta. Många verkar inte ha upplevt några problem alls medan andra som jag har råkat ut för det motsatta. Det är inte heller isolerat till Nikon utan samtliga DSLR märken på marknaden har samma typ av AF och därmed samma problem. De ökar i och för sig på problemet om systemet har ultraljusmotorer i optiken som Nikon, Canon och numera en del andra tillverkare har. De "gamla" skruvgluggarna, som inte går att justera, gör ju att en felkälla elimineras.....Dessutom har Lasses och Nikon hela tiden utfört dessa justeringar blixtsnabbt och hela tiden utan kostnad. Oavsett hur gamla objektiven har varit så har dom glatt fixat dem när jag kommit dragandes med ett nytt hus. Och hela tiden har det blivit 100% rätt fokus när dom är klara....

Senast ändrad:
Magnus:

Okey, då förstår jag. Men då är det alltså inte omöjligt att fixa detta, om jag förstått det rätt?

Och om jag testar min kompis glugg på D300 - och fokusen hamnar på rätt plats (vilket den även gör på hennes D80), kan man anta att huset är rättjusterat, eller bör man skicka iväg båda ändå för justering(så att man är 100% på att allt stämmer)?

SonnyOboy skrev:
Magnus:

Okey, då förstår jag. Men då är det alltså inte omöjligt att fixa detta, om jag förstått det rätt?

Och om jag testar min kompis glugg på D300 - och fokusen hamnar på rätt plats (vilket den även gör på hennes D80), kan man anta att huset är rättjusterat, eller bör man skicka iväg båda ändå för justering(så att man är 100% på att allt stämmer)?

Klart att det går att fixa. Att testa på kompisens hus betyder tyvärr inte att det blir korrekt. Har du inga fler objektiv så gör det inte så mycket men om du sitter på fler gluggar så måste huset blir absolut rätt justerat annars får du problem varje gång du byter glugg eller köper en ny. I värsta fall så får du skicka med din kamrera till Sigmas verkstad och justera gluggen efter den men först skulle i alla fall jag svänga förbi Lasses (om du bor i Stockholm vill säga) för att grundjustera huset. Detta slipper du om du kan kolla ditt hus med en lånad skruv-optik. Jag skulle gissa att Sigmas verkstad har ett justerat hus från Nikon i sin verkstad som de justerar objektiven mot. Om ditt hus inte är justerat på samma sätt så blir det ju inte speciellt bra.

Ett annat råd kan vara att använda din rättighet till öppet köp. Åk till butiken där du köpte gluggen och testa flera exemplar av den. De brukar variera rätt bra. Jag provade nog en tre eller om det var fyra 17-55:eek:r inna jag blev nöjd. Detta var före jag insåg behovet av felfokusjustering. De fösta var helt enkelt inte skarpa nog fullt öppna. Förmodligen var de det men fokuserade fel....

Det här kanske låter löjligt men jag anser att om jag betalar en massa extra kosing för ett 2,8 objektiv istället för en 4-5,6 variant så skall jag förbanne mig oxå kunna använda det extra mycket dyra bländarsteget. Det gick inte på min 70-200. Inte heller AF-D85mm f1,4 gick att använda fullt öppen. Skärpedjupet fullt öppen med denna glugg på porträttavstånd är 10-15mm. Skärpan låg konsekvent på nästippen istället för på ögat som jag siktat på. Efter justering så ligger fokusplanet absolut rätt varje gång.....

Senast ändrad:
Tyvärr bor jag inte i Stockholm, det är ett smärre problem. Det blir att skicka med posten i så fall, vilket är betydligt krångligare.

Skulle vara otroligt smidigt ifall det fanns någon som kunde utföra detta i Jönköpingstrakten, dock. Varför finns det liksom endast tre "riktiga" nikonverkstäder, en i sundsvall och två i stockholm?

Känns ju dessutom dumt att byta optik eller bara justera den om det kanske är i huset problemet sitter.

Det bor ju inga människor i Jönköping. Alla vettiga människor flytt den landsdelen för länge sedan :)

Åk ner till Scandinavian Photo och testa ett AF-D50mm f1,4 vetja. Blir det rätt där så är det inget fel på kameran. Jag skulle gissa att felet sitter i gluggen men.... Det har rapporterats om avsevärt fler fall av felfokus med "pirat" än med Nikons nyare hus. Men om du testar så vet du ju i alla fall var felet ligger....

Alla skruvgluggar funkar men se bara till att de är av lite längre karaktär såsom en 50:a. En riktigt kort vidvinkel har ett så pass stort skärpedjup redan fullt öppen så att det är svårt att kolla fokusplanet.

En 50:a med f1,8 funkar alldeles förträffligt....Ta med dig en linjal/tumstock. Fixera huset, lägg linjalen brevid ett plant motiv med stora kontraster. AF-S och den mittersta fokuspunkten skall användas. Glöm inte att memorera vid vilket mått motivet stod. Det kan i efterhand vara mycket svårt att se på bilderna var objektet stod. glöm inte heller att använda "full glugg", dvs största möjliga bländare. I många fall räcker det att justera in skärpeläget med kamerans inbyggda justering men det påverkar bara just den typ av glugg som sitter på just då. Sitter det en AF-D50mm f1,8 på så påverkas alla objektiv av just denna typ. Inte ett AF-D50mm f1,4...

Senast ändrad:
Men dåså! Då blir det det första jag gör på måndag! Tack för hjälpen! =)

En sista fråga angående Lasses: Justerar de även optik som inte är Nikons egna?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar