SonnyOboy skrev:
Okey, usch vad jag hatar när saker inte fungerar. Det mest tröga är ju att D300:ans "af-justering" inte heller fungerar. -.-
Får testa med kompisens D80 och hennes objektiv till den kameran, se om problemet sitter i kameran eller objektivet.
Tyvärr så kan det vara vilket av dom. Detta är orsaken till att jag aldrig kommer att köpa ett enda objektiv från en tredjepartstillverkare om det inte är ett skruv-AF optik (som inte går att justera). Det är mycket enklare att lämna över ansvaret till en enda spelare, Nikon, istället för att de skall kunna skylla på varandra....
Köper du tio olika objektiv och tre hus så finns det fortfarande ingen garanti att något av dem funkar perfekt. En glugg som fokuserar perfekt på ett hus behöver inte göra det på nästa.
För min egen del så brukar det bli en vända till Lasses kameraservice med samtliga AF-S gluggar och en skruv-AF glugg när ett hus är inhandlat. Om det är en AF-S glugg så brukar det vanligtvis räcka med att åka dit med samtliga hus och just den gluggen men glöm då inte att säga till teknikern att inte röra husets justering för då blir det pannkaka med resten av gluggarna därhemma. Jo det har hänt mig ett par gånger :-(
Ett enda objektiv har klarat sig utan justering av alla mina och det är det sist inköpta, AF-S16-85. Alla övriga AF-S objektiv, 12-24, 17-55, 18-200, 70-200, 24-85 och säkert någon jag glömt, har behövts justeras.
Inget av mina hus, 2 x D100, D70, D2X och nu D300 har klarat av att fokusera korrekt med en skruvglugg vid leverans vilket är rätt konstigt då en sådan glugg inte går att justera. Det är alltid kameran som är feljusterad om en sådan glugg fokuserar fel.
Med korrekt fokusering avser jag kameran på stativ, största bländaren och ett stillastående motiv och den centrala fokuspunkten. Inget svårt alltså men i stort sätt varenda hus och glugg jag har haft genom tiderna har misslyckats med detta basic test.......Det vore ok om fokusplanet låg innanför skärpedjupet men ofta har det legat långt utanför. Tex så fokuserade mitt 18-200, om jag nu minns rätt, 1,5 meter fel på 3 meters avstånd. Inget blev skarpt.....