Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inget jag ens gör med min nuvarande kamera, 400D, så det är inte heller något jag satsar på att köra med sen heller. ^^

Men det låter ypperligt. Om det skulle vara helt konstigt i fokusen, vart tar man vägen då? Skickar man kamera eller objektiv? Tar de betalt för att fixa ett sådant fel som bak/frontfokus?
 
Re: D300 beställd!

SonnyOboy skrev:
Har nu skickat efter på en D300 - jag hoppas att jag inte har gjort ett dåligt val, trots att många verkar ha problem med den?

Man får väl se när man packar upp den, med andra ord.

Jag kan bara utgå från mig själv och jag anser den vara rent förträfflig och enastående.

Jo jag hade stora bekymmer med felfokus i början men har haft det med samtliga mina hus och objektiv så där är det inget nytt. Efter justering så är det 100%.

När det gäller mina "små" bekymmer med fokus nu senast så är det i alla fall för mig en extrem situation som ingen annan kamera jag testat förutom D2X klarat av. Mina egna D100 och D70, lånade D200 och D80 samt lånade Canon 10D, 20D och 30D har alla gått bet i denna situation.

Förutom den ovan nämnda situaionen med felfokus och till viss del problemen med AF på crossbanan, är D300 med råge den bästa kamera jag någonsin använt eller testat ingående. Jag har inte testat D3 och Canons toppmodeller än på ett sätt som motsvarar mitt sätt att fotografera men förmodligen skulle de klara av situationen minst lika bra. När det gäller felfokus så hävdar Nikons egen verkstad och deras fristående att D3 och D300 är de mest felfria på denna punkt någonsin. (Tydligen inte så felfria att jag klarade mig undan men.....)

D300 är en komplex kamera som det tar lååång tid att lära sig behärska till fullo. I alla fall om du önskar använda de mer avancerade finesserna. Sätt den på AF-S, singelpunkts AF och P så fungerar den precis lika bra som vilken annan kamera som helst........
 
Re: Re: Re: Re: Re: D300 beställd!

SonnyOboy skrev:
Eftersom få personer gärna påpekar bristerna hos sig själva så är det svårt att få någon överblick på det - men bläddrar man bak en bit i den här tråden så klagas det lite vilt till höger och vänster. Samtidigt så är det antagligen en hel del som är supernöjda.


Det finns givetvis inget korrekt och undersökt svar. Min ståndpunkt är däremot glasklar: I 98-100% av fallen av klagomål på kameran ifråga om brus, exponeringsfel, AF-fel, dålig vitbalans, dålig skärpa, konstiga färger osv beror det högst sannolikt på fotografen och dennes bristande förmåga att förstå de grundläggande förutsättningarna för DSLR-fotografering i allmänhet och vilka möjligheter och begränsningar D300 har i synnerhet samt handhavandefel.

Jag har tagit ytterst få, om några, tekniskt dåliga bilder som jag kan hänföra till fel på kameran (D300, D3) utan ansvaret för felen ligger som gott som uteslutande på mig själv, mina orealistiska förväntningar, bristande kunskaper, felaktiga inställningar i kameran/objektiv/blixt samt bristande kompetens som fotograf.

Av någon anledning finns det alltid personer i olika sammanhang som ser felen hos andra och annat, som tex deras kamerautrustning, när resultaten inte blir de önskade.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: D300 beställd!

SonnyOboy skrev:

Det där med kompabilitet mellan kameran och objektiv är jag lite orolig för - tänkte nämligen köpa till ett Sigma 18-50 till, fått väldigt bra kritik och är dessutom förhållandevis billig. Men om detta nu strular? Man bör väl visserligen kunna åtgärda vissa problem, om jag har läst rätt.

Jag använder en Sigma 18-50/f 2.8 EX Macro med min D300, och de fungerar strålande bra tillsammans. Så bra att jag skickat in min Nikkor 24-70/f 2.8 för justering, då den inte, särskilt i jämförelse med Sigmat (som kostar ca 10000 kronor mindre), presterade som jag förväntat.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: D300 beställd!

LIQ skrev:
Jag använder en Sigma 18-50/f 2.8 EX Macro med min D300, och de fungerar strålande bra tillsammans. Så bra att jag skickat in min Nikkor 24-70/f 2.8 för justering, då den inte, särskilt i jämförelse med Sigmat (som kostar ca 10000 kronor mindre), presterade som jag förväntat.

Vad fungerade inte som förväntat med 24-70-zoomen?

http://www.photozone.de/nikon--nikk...s-24-70mm-f28g-ed-review--test-report?start=1

http://www.photozone.de/nikon--nikk...8-dc-ex-macro-review--lab-test-report?start=1
 
Det är en lång historia. Jag har läst alla tester jag kommit åt och såg den som ett säkert köp. Är helt beredd på att satsa mycket pengar på bra optik, men då skall den också prestera som förväntat. I testerna slår den ju även Sigmat på fingrarna när det gäller bl.a. skärpa.

Jag tänkte att jag inte skulle göra något genomgripande test och fotografera tegelväggar, men till slut blev jag tvungen för att verifiera vad jag upplevde i praktiska bilder.

Nedbländat till 5,6 eller 8 är objektivet superskarpt på längre avstånd och på alla avstånd i mitten. Kontrasten är mycket fin och objektivet har en underbar känsla. Brännviddsomfånget är utmärkt på D300 för det jag fotograferar mest, dvs porträtt och brudpar.Det satt på min kamera huvuddelen av tiden, tills jag bestämde att det fick åka in på kontroll hos Nikon.

Jag upptäckte, under praktisk användning, att objektivet inte tecknade förväntat skarpt i den högra bildkanten på min D300, trots att jag valt "närmaste fokussensor" för att inte få problem med den bildfältskrökning jag visste att objektivet kan ha (efter att ha läst alla testsidor på ordentligt). Eftersom jag ofta fotograferar porträtt och brudpar, och deras ögon därmed hamnar i den högra kanten, är det viktigt att objektivet är skarpt där.

Dessutom upptäckte jag att skärpan på korta avstånd (som närmar sig närgränsen) inte heller var förväntat bra. Även där blev det sämre i kanterna i större omfattning än vad jag förväntat.

Därför valde jag att börja fotografera testobjekt på de avstånd och med de brännvidder jag använder mest. Jag kunde då konstatera att jag inte fick i närheten så skarpa bilder som med t.ex. Sigmat, när det gäller den högra (eller för min del övre) bildkanten, trots att jag fokuserade med den närmsta fokussensorn. Jag kollade skärpan i den rutan som markeras när man i View NX/Capture NX väljer "Visa fokusområde". Först vid nedbländning till ca 5,6-8 kom Nikon-objektivet ifatt.

Jag provade också att justera fokus, odå jag kunde konstatera att det till del beror på bakfokus i kanterna, och kom fram till att det blir bättre om jag ställer in en justering på -10, men då hamnar fokus fel när man använder de mittre fokussensorerna.

Sigmat är i det närmaste perfekt över hela bildytan, men något sämre än Nikkorn i mitten (ungefär så mycket sämre som jag förväntat mig att det skulle vara över hela bildytan, dvs ingen stor skillnad - inget som någon skulle se i en utskriven bild). Sigmats svagaste kant är den kant som har minst betydels i min praktiska fotografering devs den vänstra (eller nedre kanten).

Jag ställer inga orimliga krav, men jag har fått en god bild av vad Nikon-objektivet kan prestera, och mitt objektiv är inte så bra.

När jag fortsatte testa kom jag också fram till att mitt objektiv inte alls var skarpt på oändligt avstånd med full öppning. I jämförelse med Sigmat var det direkt nedslående resultat.

Jag vill verkligen ha ett 24-70, så jag hoppas mitt objektiv byts ut eller fixas till, och att det sedan presterar som förväntat. Fotograferade ett bröllop i helgen med Sigmat, då jag ännu inte fått tillbaka objektivet, och saknade verkligen 70 mm och hanteringen. Javisst, jag har andra objektiv som kan ersätta det, men ett skarpt 24-70 är ett oslagbart alternativ för min typ av fotografering.

Dessutom planerar jag att skaffa en FX-kamera, och om skärpan inte blir tillräckligt bra i kanten ens med en DX-sensor, så vill jag inte riskera att en ännu större del av bildytan blir oskarp. Att kunna skaffa en D3 eller D700 var ett av motiven att investera i 24-70:n.

Därför är mitt objektiv hos Nikon. Jag kommer att göra noggranna tester när jag får tillbaka det...

Det blev ett långt svar, men det var bara för att det var Tore som frågade ;)
 
LIQ skrev:
Det är en lång historia. Jag har läst alla tester jag kommit åt och såg den som ett säkert köp. Är helt beredd på att satsa mycket pengar på bra optik, men då skall den också prestera som förväntat. I testerna slår den ju även Sigmat på fingrarna när det gäller bl.a. skärpa.

Jag tänkte att jag inte skulle göra något genomgripande test och fotografera tegelväggar, men till slut blev jag tvungen för att verifiera vad jag upplevde i praktiska bilder.

Nedbländat till 5,6 eller 8 är objektivet superskarpt på längre avstånd och på alla avstånd i mitten. Kontrasten är mycket fin och objektivet har en underbar känsla. Brännviddsomfånget är utmärkt på D300 för det jag fotograferar mest, dvs porträtt och brudpar.Det satt på min kamera huvuddelen av tiden, tills jag bestämde att det fick åka in på kontroll hos Nikon.

Jag upptäckte, under praktisk användning, att objektivet inte tecknade förväntat skarpt i den högra bildkanten på min D300, trots att jag valt "närmaste fokussensor" för att inte få problem med den bildfältskrökning jag visste att objektivet kan ha (efter att ha läst alla testsidor på ordentligt). Eftersom jag ofta fotograferar porträtt och brudpar, och deras ögon därmed hamnar i den högra kanten, är det viktigt att objektivet är skarpt där.

Dessutom upptäckte jag att skärpan på korta avstånd (som närmar sig närgränsen) inte heller var förväntat bra. Även där blev det sämre i kanterna i större omfattning än vad jag förväntat.

Därför valde jag att börja fotografera testobjekt på de avstånd och med de brännvidder jag använder mest. Jag kunde då konstatera att jag inte fick i närheten så skarpa bilder som med t.ex. Sigmat, när det gäller den högra (eller för min del övre) bildkanten, trots att jag fokuserade med den närmsta fokussensorn. Jag kollade skärpan i den rutan som markeras när man i View NX/Capture NX väljer "Visa fokusområde". Först vid nedbländning till ca 5,6-8 kom Nikon-objektivet ifatt.

Jag provade också att justera fokus, odå jag kunde konstatera att det till del beror på bakfokus i kanterna, och kom fram till att det blir bättre om jag ställer in en justering på -10, men då hamnar fokus fel när man använder de mittre fokussensorerna.

Sigmat är i det närmaste perfekt över hela bildytan, men något sämre än Nikkorn i mitten (ungefär så mycket sämre som jag förväntat mig att det skulle vara över hela bildytan, dvs ingen stor skillnad - inget som någon skulle se i en utskriven bild). Sigmats svagaste kant är den kant som har minst betydels i min praktiska fotografering devs den vänstra (eller nedre kanten).

Jag ställer inga orimliga krav, men jag har fått en god bild av vad Nikon-objektivet kan prestera, och mitt objektiv är inte så bra.

När jag fortsatte testa kom jag också fram till att mitt objektiv inte alls var skarpt på oändligt avstånd med full öppning. I jämförelse med Sigmat var det direkt nedslående resultat.

Jag vill verkligen ha ett 24-70, så jag hoppas mitt objektiv byts ut eller fixas till, och att det sedan presterar som förväntat. Fotograferade ett bröllop i helgen med Sigmat, då jag ännu inte fått tillbaka objektivet, och saknade verkligen 70 mm och hanteringen. Javisst, jag har andra objektiv som kan ersätta det, men ett skarpt 24-70 är ett oslagbart alternativ för min typ av fotografering.

Dessutom planerar jag att skaffa en FX-kamera, och om skärpan inte blir tillräckligt bra i kanten ens med en DX-sensor, så vill jag inte riskera att en ännu större del av bildytan blir oskarp. Att kunna skaffa en D3 eller D700 var ett av motiven att investera i 24-70:n.

Därför är mitt objektiv hos Nikon. Jag kommer att göra noggranna tester när jag får tillbaka det...

Det blev ett långt svar, men det var bara för att det var Tore som frågade ;)

Tråkigt att höra!

Tyvärr tror jag inte 24-70-zoomen presterar så bra i kanterna på en DX-kamera. Enligt mina tester är det på porträttavstånd skarpare i mitten än 17-55/2.8 och 50/1.4, men mindre skarpt än dessa två i kanterna.

Personligen använder jag sällan objektivet på min D300 utan låter det tjänstgöra på min D3:a istället med bättre resultat (skarpt redan på f2.8).
 
Teodorian skrev:
Tråkigt att höra!

Tyvärr tror jag inte 24-70-zoomen presterar så bra i kanterna på en DX-kamera. Enligt mina tester är det på porträttavstånd skarpare i mitten än 17-55/2.8 och 50/1.4, men mindre skarpt än dessa två i kanterna.

Personligen använder jag sällan objektivet på min D300 utan låter det tjänstgöra på min D3:a istället med bättre resultat (skarpt redan på f2.8).

Nu blir jag lite förvirrad. Är det inte så att fördelen med DX mot FX (om det finns någon) är just att det utnyttjar mittendelen av objektiven och man slipper kantoskärpan? Med samma objektiv borde det enligt alla konstens regler vara suddigt någonstans mitt på bilden på en FX om det är suddigt i kanterna på en DX. Men jag är ingen objektivexpert så vad vet jag. Konstigt tyckte jag att det lät i alla fall.
 
tettimul skrev:
Nu blir jag lite förvirrad. Är det inte så att fördelen med DX mot FX (om det finns någon) är just att det utnyttjar mittendelen av objektiven och man slipper kantoskärpan? Med samma objektiv borde det enligt alla konstens regler vara suddigt någonstans mitt på bilden på en FX om det är suddigt i kanterna på en DX. Men jag är ingen objektivexpert så vad vet jag. Konstigt tyckte jag att det lät i alla fall.

Det är inte alldeles enkelt att förstå hur ett och samma obejektiv presterar på en DX- respektive FX-kamera. En del objektiv presterar sämre och andra lika bra eller bättre i vissa avseenden på FX. Se tex dpreviews test av 70-200/2.8 VR på både D300 och D3.

Om jag hinner kan jag lägga upp ett jämförande test av 24-70-zoomens mitt- och kantskärpa på D300 och D3.
 
Teodorian skrev:
Om jag hinner kan jag lägga upp ett jämförande test av 24-70-zoomens mitt- och kantskärpa på D300 och D3.

Det är inte helt nödvändigt för min del, jag litar på att det kan vara så och är ingen testfrossare :) Tyckte bara det lät lite konstigt, Fast om man tänker på att det är olika kameror objektivet sitter på så finns det ju en förklaring där och det är egentligen kameraskillnaderna man tittar på. Hur blir det om man kör DX läge med en D3, då är det ju samma objektiv och samma kamera men bara en annan beskärning så då borde jag väl få rätt i alla fall och teori och praktik stämma?
 
Ja Tore, du undrade vad mitt exponeringsproblem var... Nu har jag gjort ett litet test och kommit fram till vad det är som gör att det blir problem för mig...

Jag satt i stugan och gjorde ett enkelt test på hur jag/kontra kameran tänker.

Först satt jag på bryggan och solen hade just gått ner så framför mig är havet en ö och ovanför givetvis himlen.
------

Med kameran inställd på matrix mätning som enligt mitt tänkade skall ta hänsyn till hela bildytan när det gäller exponering.

Men kameran gör enligt följande:
Med fokuspunkten på nedre delen så sätter den 1/125 med fokuspunkten mitt på ön 1/160 och punkten på övre delen mot ett av molnen 1/250 det är en rejäl skillnad i exponering med kameran riktad mot samma ställe på samtliga bilder.
Detta anser jag inte vara matrix mätning då den fortfarande anpassar sig efter vart fokuspunkten sitter, jag kanske vill ha skärpan där punkten är med exponera efter hela bildytan.
--------------
För att testa vidare så satte jag kameran på ett stativ innomhus. Framför mig hade jag ett fönster.
I mitten på bildytan satte jag mittendelen på fönstret. Alltså ljusare ytor på båda sidor och mörkare i mitten.

Med matrix mätning och punkten flyttades mellan ytterkanterna så varierade exponeringen från 1/800-1/1000 i kanterna till 1/250 i mitten. Alltså rejäla avikelser.

Med Punkt mätningen från 1/1250 i vissa områden till 1/200 i mitten..

Med Centrumvägt ingen skillnad alls hur jag än flyttar punkten utan kameran tar bara hänsyn till hur mitten delen av ytan ser ut.
----------------

Det är ju jag och kameran som inte är överens om hur man mäter alltså.

Jag anser ju att centrumvägt samt punkt mätning bör ta hänsyn till var jag har punkten när jag mäter och matrixmätning skall ta hänsyn till hela ytan oavsett var jag har punkten.

Det är ju inte konstigt att jag får helt felaktiga mätningar när jag använder t.ex. matrix mätning och endast använder mittpunkten för att låsa skärpan och komponerar om innan exponering.
Kameran kommer ändå att justera exp. rejält efter där punkten befinner sig.

Lika illa blir det ju om jag använder centrumvägt om jag sätter punkten på det som skall ha skärpa och exponering med hjälp av att flytta punkten. Om den ligger i ytterkanterna så skiter ju kameran i hur det ser ut där och endast bryr sig om mitten på bilden.
------------

Det är det som gör att D300 och D70 ger helt annorlunda exponeringar. Med matrix mätning på D70 så gav den fullständigt fan i vart jag hade punkten. Eller har jag fel.???

/Jonas
 
Jonke O skrev:


Det är det som gör att D300 och D70 ger helt annorlunda exponeringar. Med matrix mätning på D70 så gav den fullständigt fan i vart jag hade punkten. Eller har jag fel.???

/Jonas

D300 tar mycket större hänsyn till fokuspunkten än tidigare modeller från Nikon. Canons kameror har länge arbetat på detta sätt men numera även Nikons
 
Mankan G skrev:
D300 tar mycket större hänsyn till fokuspunkten än tidigare modeller från Nikon. Canons kameror har länge arbetat på detta sätt men numera även Nikons
Jag upplever också detta lite som ett problem. Möjligen har det med att jag inte ännu är helt kompis med min D300 men men...

Jag använder oftast matrix-mätning men brukar ha ordentligt strul i motljus- eller situationer med stora kontraster.

Helst vill jag använda en fokuspunkt till skärpan och låta matrixmätningen ta hand om exponeringen med hänsyn till hela bildytan. Det verkar inte gå på D300.
 
jdandanell skrev:
Jag upplever också detta lite som ett problem. Möjligen har det med att jag inte ännu är helt kompis med min D300 men men...

Jag använder oftast matrix-mätning men brukar ha ordentligt strul i motljus- eller situationer med stora kontraster.

Helst vill jag använda en fokuspunkt till skärpan och låta matrixmätningen ta hand om exponeringen med hänsyn till hela bildytan. Det verkar inte gå på D300.

Varför skulle det vara bättre med en fokuspunktsokänslig matrismätning? Vad är problemet med matrismätningen i D300, D3 och D700? Hur ofta är allt i en scen lika viktigt ur exponerings- och skärpesynpunkt?

Det finns tre grundläggande exponeringssituationer för en fotograf att hantera:

1) En kontrastfattig situation där fotografen behöver hjälpa ljusmätningen med att exponeringskompensera uppåt säg 1EV-steg och dessutom höja kontrasten antingen i kameran eller i efterhand,

2) En ideal situation där kontrastomfånget i kameran och i scenen stämmer väl överens och ingen eller obetydlig exponeringskompensation behövs,

3) En scen där kontrasten mellan ljust och mörkt överstiger vad kameran kan registrera. Här måste fotografen göra ett val mellan att antingen få huvudmotivet korrekt exponerat med stor risk för att högdagrarna blir överexponerade eller att exponera för högdagrarna och istället löpa risken att huvudmotivet blir underexponerat och få blockerade skuggor.

Matrismätningen i D300, D3 och D700 blir en kombination av traditionell genomsnittsmätning och begränsad spotmätning. Det är en ideal lösning där jag som fotograf mycket enkelt och smidigt, utan stora behov av exponeringskompensation, kan anpassa exponeringen, ibland med hjälp av exponeringslås, för att få den tyngdpunkt jag vill i exponeringen av hela motivet.
 
Senast ändrad:
Jonke O skrev:
Ja Tore, du undrade vad mitt exponeringsproblem var... Nu har jag gjort ett litet test och kommit fram till vad det är som gör att det blir problem för mig...

Jag satt i stugan och gjorde ett enkelt test på hur jag/kontra kameran tänker.

Först satt jag på bryggan och solen hade just gått ner så framför mig är havet en ö och ovanför givetvis himlen.
------

Med kameran inställd på matrix mätning som enligt mitt tänkade skall ta hänsyn till hela bildytan när det gäller exponering.

Men kameran gör enligt följande:
Med fokuspunkten på nedre delen så sätter den 1/125 med fokuspunkten mitt på ön 1/160 och punkten på övre delen mot ett av molnen 1/250 det är en rejäl skillnad i exponering med kameran riktad mot samma ställe på samtliga bilder.
Detta anser jag inte vara matrix mätning då den fortfarande anpassar sig efter vart fokuspunkten sitter, jag kanske vill ha skärpan där punkten är med exponera efter hela bildytan.
--------------
För att testa vidare så satte jag kameran på ett stativ innomhus. Framför mig hade jag ett fönster.
I mitten på bildytan satte jag mittendelen på fönstret. Alltså ljusare ytor på båda sidor och mörkare i mitten.

Med matrix mätning och punkten flyttades mellan ytterkanterna så varierade exponeringen från 1/800-1/1000 i kanterna till 1/250 i mitten. Alltså rejäla avikelser.

Med Punkt mätningen från 1/1250 i vissa områden till 1/200 i mitten..

Med Centrumvägt ingen skillnad alls hur jag än flyttar punkten utan kameran tar bara hänsyn till hur mitten delen av ytan ser ut.
----------------

Det är ju jag och kameran som inte är överens om hur man mäter alltså.

Jag anser ju att centrumvägt samt punkt mätning bör ta hänsyn till var jag har punkten när jag mäter och matrixmätning skall ta hänsyn till hela ytan oavsett var jag har punkten.

Det är ju inte konstigt att jag får helt felaktiga mätningar när jag använder t.ex. matrix mätning och endast använder mittpunkten för att låsa skärpan och komponerar om innan exponering.
Kameran kommer ändå att justera exp. rejält efter där punkten befinner sig.

Lika illa blir det ju om jag använder centrumvägt om jag sätter punkten på det som skall ha skärpa och exponering med hjälp av att flytta punkten. Om den ligger i ytterkanterna så skiter ju kameran i hur det ser ut där och endast bryr sig om mitten på bilden.
------------

Det är det som gör att D300 och D70 ger helt annorlunda exponeringar. Med matrix mätning på D70 så gav den fullständigt fan i vart jag hade punkten. Eller har jag fel.???

/Jonas

Du illustrerar här på en tydligt sätt det behov av nyinlärning vi alla utsätts för när vi går från gamla kameror och deras egenskaper (exponering, vitbalans, AF-system, Auto-ISO mm) till de nya (D300, D3 och D700) med andra egenskaper på samma punkter. Allt är en fråga om att lära sig behärska det redskap man använder. Vi har tagit upp detta flera gånger förut men jag säger det igen: De tre nya kamerorna ställer större krav än någonsin tidigare på fotografens kompetens att lära och utföra. Tar man sig den tiden och är beredd att träna och undersöka dessa kamerors möjligheter ger de mer tillbaka än någon annan Nikon DSLR tidigare gjort. Det kanske var enklare att använda en Nikon D70 men den kameran gav absolut inte bättre resultat.
 
Mankan G skrev:
D300 tar mycket större hänsyn till fokuspunkten än tidigare modeller från Nikon. Canons kameror har länge arbetat på detta sätt men numera även Nikons

I ett test jag visat här på fotosidan kunde det i extremfallet skilja upp till 2 EV-steg beroende på var jag placerade AF-punkten i motivet.
 
Teodorian skrev:
Varför skulle det vara bättre med en fokuspunktsokänslig matrismätning? Vad är problemet med matrismätningen i D300, D3 och D700? Hur ofta är allt i en scen lika viktigt ur exponerings- och skärpesynpunkt?

...
Nu kan det ju vara jag som fortfarande har mycket att lära men när man sätter fokus med avtryckaren och sedan komponerar om (utan att låsa exponeringen) så kommer kameran att exponera med stor vikt på var fokuspunkten hamnar.

Jonas Olsson var ju också inne på något liknande så så fel kan vi väl ändå inte ha? Att det sedan finns lösningar på allt är en annan sak men kameran uppför sig inte som jag vill att den skall göra.

Nu är det säkert så att jag inte hanterar kameran än så ta mina synpunkter med en nypa salt.
 
jdandanell skrev:
Nu kan det ju vara jag som fortfarande har mycket att lära men när man sätter fokus med avtryckaren och sedan komponerar om (utan att låsa exponeringen) så kommer kameran att exponera med stor vikt på var fokuspunkten hamnar.

Jonas Olsson var ju också inne på något liknande så så fel kan vi väl ändå inte ha? Att det sedan finns lösningar på allt är en annan sak men kameran uppför sig inte som jag vill att den skall göra.

Nu är det säkert så att jag inte hanterar kameran än så ta mina synpunkter med en nypa salt.

Hur ser motivet ut där du behöver omkomponera med D300?

Varje gång jag omkompenerar ett motiv, även om det är nödvändigt ibland, leder till stor risk för suboptimala resultat då antingen exponeringen eller fokuseringen (skärpeplanet) eller i värsta fall båda två inte blir som vid exponeringen direkt med en given AF-punkt.

Detta fenomen blir som mest tydligt vid situation 3) ovan i kombination med användning av kort skärpedjup tex porträttfotografering på f1.4.
 
Teodorian skrev:
Hur ser motivet ut där du behöver omkomponera med D300?

Varje gång jag omkompenerar ett motiv, även om det är nödvändigt ibland, leder till stor risk för suboptimala resultat då antingen exponeringen eller fokuseringen (skärpeplanet) eller i värsta fall båda två inte blir som vid exponeringen direkt med en given AF-punkt.

Detta fenomen blir som mest tydligt vid situation 3) ovan i kombination med användning av kort skärpedjup tex porträttfotografering på f1.4.
Detta händer inte å ofta men när man behöver ta en snabb bild ala gatufoto så kör jag nästan bara på mittpunkten och gör en snabb omkomponering om så krävs. Det kan t.ex. vara en person som sitter på ett fik och blickar ut över något annat och man vill få med lite av synfältet.

Med andra ord när man inte tycker sig orka eller hinna flytta runt fokuspunkter vid "snapshots".

Som sagt, inget stort problem och säkerligen mycket kopplat till mitt eget kunnande...
 
jdandanell skrev:
Detta händer inte å ofta men när man behöver ta en snabb bild ala gatufoto så kör jag nästan bara på mittpunkten och gör en snabb omkomponering om så krävs. Det kan t.ex. vara en person som sitter på ett fik och blickar ut över något annat och man vill få med lite av synfältet.

Med andra ord när man inte tycker sig orka eller hinna flytta runt fokuspunkter vid "snapshots".

Som sagt, inget stort problem och säkerligen mycket kopplat till mitt eget kunnande...

Det finns ju automatläget som i många fall kan fungera tillfredsställande i AF-S-läget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.