ANNONS
Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
hmmm

Nikon tillhör den tillverkare som inte fått ta del av Nikons eget recept?

Det låter fullständigt sjukt, om jag får ha en åsikt

JOLidman skrev:
Fungerar antagligen "tillräckligt" bra men du kommer inte att kunna få det omtimala resultatet. Nikon tillhör de (den?) tillverkare som inte har låtit rawkonverterare få ta del av Nikons "recept" och det märks skillnad.

Kanske du inte märker någon skillnad om du följer dagens mode, att skruva till bilden mer än vad verkligheten säger.

Vill du däremot ha en realistisk återgivning av naturen så fixar NX det åt dig på ett enkelt sätt. Sedan måste jag hålla med belackarna, gränssnittet går det att önska sig en hel del av.

Senast hade jag en Sonybild från en kompakt och var inte nöjd med resultatet i Elements. In med bilden (jpg) i NX och vips hade jag en bild som var som jag ville ha den.

du menar som Nikon vill ha den

macrobild skrev:
du menar som Nikon vill ha den

Som jag förstått saken (efter femtielva inlägg i olika trådar med jämförelser), så är det främst på högre ISO som NX glänser med en kanonbra brusreducering.
Antagligen finns fler parametrar att räkna in, men när det gäller hög ISO är skillnaden mer markant (fördel NX) mot fler andra tillverkare.

Är jag på någolunda rätt spår?

/K

keckax skrev:
Som jag förstått saken (efter femtielva inlägg i olika trådar med jämförelser), så är det främst på högre ISO som NX glänser med en kanonbra brusreducering.
Antagligen finns fler parametrar att räkna in, men när det gäller hög ISO är skillnaden mer markant (fördel NX) mot fler andra tillverkare.

Är jag på någolunda rätt spår?

/K

jag håller precis på att gå igenom testbilder tagna från högsta iso ner till 6400iso och med d3 och bilderna framräknade med senaste versionen av NX.att färgbruset reduceras effektivt råder det ingen tvekan om jämfört med exv camera raw.

Vid månadskiftet april/maj, dvs. om ungfär 2 veckor så kommer jag att köpa min d300. Är utom mig av förväntningar.

Planen är den att jag ska foto på min systers bröllopp i mitten av juni och har nu tänkt att foto in utrustningen rikitgt ordentligt så att allt sitter.

Jag har tänkt att använda mig av;
D300
AF-S 17-55/2,8
AF 60/2,8 macro
Compact flash extrem IV 2 Gb (2 st)

Det var bara lite bakgrundsfakta! :D Ni som har fotat så otroligt mycket mer än mig. Väljer ni att foto med RAW-formatet vid bröllopp.. med tanke på att det liksom inte får bli fel! Kanske smart att välja RAW i kyrkan och sen jpeg vid middag och festen? Hur skulle ni göra?

Jag fotar alltid i RAW. Det finns enligt mig inte någon anledning att göra någonting annat. Sedan ställer du in kameran på den av dig själv bedömt bästa grundinställningen i jpg. I mitt fall har jag på standard, läge 9 på skärpning samt ett stegs färgförstärkning på färgmättnaden. Sedan "framkallar du bilderna i Nikon View via Nikon Transfer. När bilderna "framkallas" i View har du inställningen på "som inspelat". Nu kommer bilderna att läsas över till en av dig vald fil i förslagsvis jpr med den inställning du valt i kameran. Där kan du studera bilderna vilka förmodligen är till 90 procent helt ok. Om du vill specialfixa med någon bild kan du gå tillbaka till dina RAW-bilder (NEF) och göra manuella justeringar. Det hela löper snabbt och smidigt enligt min uppfattning. Sedan skulle jag i stället köpa 18-200 med VR, även om det objektivet "på pappret" är sämre. Jag har det själv och jag kan lova att ingen kommer att se någon skilnad på den tryckta bilden. I stället skulle jag för pengarna som blir över köpa en SB 800 blixt, träna mig att ställa in den som "slavblixt" till min inbyggda blixt. Det var bara mina tips, men det finns väl många som har andra infallsvinklingar på denna uppgift.
Mvh
JB

Fotoola skrev:
Vid månadskiftet april/maj, dvs. om ungfär 2 veckor så kommer jag att köpa min d300. Är utom mig av förväntningar.

Planen är den att jag ska foto på min systers bröllopp i mitten av juni och har nu tänkt att foto in utrustningen rikitgt ordentligt så att allt sitter.

Jag har tänkt att använda mig av;
D300
AF-S 17-55/2,8
AF 60/2,8 macro
Compact flash extrem IV 2 Gb (2 st)

Det var bara lite bakgrundsfakta! :D Ni som har fotat så otroligt mycket mer än mig. Väljer ni att foto med RAW-formatet vid bröllopp.. med tanke på att det liksom inte får bli fel! Kanske smart att välja RAW i kyrkan och sen jpeg vid middag och festen? Hur skulle ni göra?

En 17-55-zoom räcker inte på ett bröllop. Du behöver längre räckvidd genom någon form av teleobjektiv tex en 70-200/2.8.

Köp mer minne - 4 GB är alldeles för lite för ett bröllop med en D300! Satsa på minst 8 GB eller 16 GB så att du kan känna dig fri att fotografera mycket.

Fotografera i NEF 12-bit + jpg large fine. Ställ in vitbalansen och exponeringen noga. De flesta bilderna blir då förhoppningsvis tllräckligt bra direkt i jpg och övriga där vitbalans och exponering behöver justeras kan du korrigera i NX eller Photoshop. Prova vilken bildstil du föredrar. Standard kan vara en bra utgångspunkt.

Ett alternativ om du vill kunna ta macro-bilder är att köpa 105/2.8 VR istället för 60/2.8. Med 105:an kan du även ta fina porträtt på lite håll och kanske klara dig utan en telezoom.

Har du tillgång till en andra DSLR kan du ha ett objektiv (17-55) på den ena kameran och telezoomen/105/2.8 VR på den andra.

En SB-800 är förstås en tillgång för bra bilder både utomhus och inomhus.

Teodorian skrev:
Köp mer minne - 4 GB är alldeles för lite för ett bröllop med en D300! Satsa på minst 8 GB eller 16 GB så att du kan känna dig fri att fotografera mycket.
Herregud, hur gjorde folk innan digitalkameran? Tog de hundra rullar på ett bröllop då eller? Att ta många bilder gör inte bilderna bättre, snarare tvärtom.

Personligen skulle jag aldrig ge mig på att fotografera ett bröllop om jag inte var så säker på min kompetens att jag inte behövde ta tusentals bilder. Men så är det tydligen väldigt få som resonerar. Varför komma hem med tusen skitbilder och några få bra? Då är man ju inte en bra fotograf och borde hålla sig borta från viktiga saker såsom bröllop, tycker jag.

Makten skrev:
Herregud, hur gjorde folk innan digitalkameran? Tog de hundra rullar på ett bröllop då eller? Att ta många bilder gör inte bilderna bättre, snarare tvärtom.

Personligen skulle jag aldrig ge mig på att fotografera ett bröllop om jag inte var så säker på min kompetens att jag inte behövde ta tusentals bilder. Men så är det tydligen väldigt få som resonerar. Varför komma hem med tusen skitbilder och några få bra? Då är man ju inte en bra fotograf och borde hålla sig borta från viktiga saker såsom bröllop, tycker jag.
Fast jag tycker nog också att 4gb på ett uppdrag som bröllopsfotograf kan vara i minsta laget med en D300. Måste röra sig om ca 200 bilder i RAW och det är inte mycket om man ser till kyrkan, riskastningen, bröllopsporträtt och brudskål. kan räcka men inget jag skulle chansa på.

paul innergård skrev:
Fast jag tycker nog också att 4gb på ett uppdrag som bröllopsfotograf kan vara i minsta laget med en D300. Måste röra sig om ca 200 bilder i RAW och det är inte mycket om man ser till kyrkan, riskastningen, bröllopsporträtt och brudskål. kan räcka men inget jag skulle chansa på.
Det stämmer säkert, men att som Tore säga att det är "alldeles för lite" handlar mer om dagens arbetsmetoder och inställning till saken. Klart det går utmärkt att "bara" ta tvåhundra bilder om man ger fan i att ta massa skitbilder;-)

Makten skrev:

Du har givetvis en poäng i detta resonemang. Jag tror dock att flertalet bröllopsfotografer tar betydligt fler bilder i dag än de gjorde med film. I bästa fall ger det mer variation, mångfald och kvalitet i bildberättelsen från bröllopsdagen.I sämsta fall är det bara slöseri med minne.

Teodorian skrev:
I sämsta fall är det bara slöseri med minne.
Det kan nog i sämsta fall också ge sämre bilder överlag, men det är inte säkert. Jag vet att jag själv fotograferar enormt mycket bättre när jag vet att jag bara har 5 bilder kvar att fylla kortet med.

Makten skrev:
Det stämmer säkert, men att som Tore säga att det är "alldeles för lite" handlar mer om dagens arbetsmetoder och inställning till saken. Klart det går utmärkt att "bara" ta tvåhundra bilder om man ger fan i att ta massa skitbilder;-)

Det går givetvis bra men för den osäkre tror jag det ändå är bra att ha mer minne till hands precis som man har extra batteri.

Jag håller med dig i sak att det säkert tas för många bilder i många sammanhang. På en bröllopsdag tycker jag nog däremot att det är berättigat att slösa med exponeringar.

Makten skrev:
Det kan nog i sämsta fall också ge sämre bilder överlag, men det är inte säkert. Jag vet att jag själv fotograferar enormt mycket bättre när jag vet att jag bara har 5 bilder kvar att fylla kortet med.

Men skulle en bröllopsfotograf resonera på samma sätt om det var två timmar kvar av festen och minneskortet var nästan fyllt.

Teodorian skrev:
Men skulle en bröllopsfotograf resonera på samma sätt om det var två timmar kvar av festen och minneskortet var nästan fyllt.

Vågar en bröllopsfotograf gå till ett sånt jobb med bara ett kort? Det är ju liksom "once in a life time" där inget får klicka.

Teodorian skrev:
Jag är ingen bröllopsfotograf, så det vet jag inte. Mitt resonemang är en aning provokativt, och jag förespråkar inte direkt att man ska låta bli att ha ordentligt med minne;-) Det är mest en tankeväckande fråga om hur fotograferingen utvecklats sedan det digitalas intåg.
Men påfallande ofta läser man om fotografer som kommer hem med tusentals bilder från ett "jobb" och att de måste kunna konverteras och redigeras snabbt. När i halva friden är det motiverat att ta tusentals bilder av "samma sak"? Kommer nånsin mer än en bråkdel av dessa att sparas och användas? Är det en positiv utveckling att köra "safe" med bilder på precis allt? Jag tror inte det.
Min egen kompetens skulle säkert räcka för bröllopsfotografering, men jag skulle aldrig ge mig i kast med något sådant eftersom inget får gå fel. Jag är enormt självkritisk, men jag tycker att merparten av alla bröllopsbilder man ser är rätt dåliga. Men folk har väl inte så höga krav kanske. Hur rimmar det då med antalet bilder?
Den som ställde frågan verkar ju inte direkt erfaren och jag undrar om det inte är att ta sig vatten över huvudet om man inte ens vet vad det är man behöver i objektivväg. Är man kompetent nog för att fota ett bröllop om man inte har en aning om vad som behövs?

Jag är böjd att hålla med om det våldsamma bildknäppandet sen allt blev digitalt. Jag minns hur slösaktig jag kände mig om jag bränt typ, tre-fyra rullar film i samband med ett midsommarfirande. Vi snackar hundra till ca hundraförtio exponeringar. Idag är det ingenting. Jag är mindre nogrann och förbereder definitivt inte varje bild lika omsorgsfullt som jag gjorde under 80 och 90-talet. Men jag vill också påpeka att bildresultaten efter varje enskilt fototillfälle troligtvis är bättre idag. Kanske blir det dock lite mindre av spontana bilder med känsla i då man idag har så lätt att vara tekniskt kritisk mot sig själv.

Jag känner mej onödigt slösaktigt i mitt fotande ibland, men samtidigt tycker jag att det är onödigt (rädsla och okunskap kanske) att lämna "scenen" utan att ta några extra skott då det ändå inte kostar något.
Jag menar att exponering, komponering osv nuförtiden är något jag kan kosta på mej att exprimentera mej fram till och senare lära av.

/K

keckax skrev:
Jag känner mej onödigt slösaktigt i mitt fotande ibland, men samtidigt tycker jag att det är onödigt (rädsla och okunskap kanske) att lämna "scenen" utan att ta några extra skott då det ändå inte kostar något.
Jag menar att exponering, komponering osv nuförtiden är något jag kan kosta på mej att exprimentera mej fram till och senare lära av.

/K
Det är nog den samlade effekten av det digitalas intåg för de flesta, dvs, varför inte. Spänningen inför varje filmrulle som skulle framkallas är svår att frammana idag. Kanske somliga har diciplin att inte kolla en enda bild på skärmen, jag har det inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar