Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Vilken typ av bilder?

Som jag skrev, vanliga bilder, som familje-/semester-bilder. Klart det är en jäkla njutning att fota med en kamera som D300 som hobbyist, och den riktiga skaparglädjen ligger i den innersta driften i vad man brinner för. Det ska inte handla om måsten och arbete om man försöker se det som ett skapande.

Men om man inte har ambitioner att ta proffsbilder för att säljas, nu eller i framtiden, så ser jag inte poängen att ha en sån kamera som D300 eller D3 och fota i jpg.

Magnus, vad exakt är det mer än brusreduceringen som gör att du föredrar NX till vissa saker? Vore intressant att höra från nån mer mer erfarenhet av båda programmen.

Tomas Töråsen skrev:
Som jag skrev, vanliga bilder, som familje-/semester-bilder. Klart det är en jäkla njutning att fota med en kamera som D300 som hobbyist, och den riktiga skaparglädjen ligger i den innersta driften i vad man brinner för. Det ska inte handla om måsten och arbete om man försöker se det som ett skapande.

Men om man inte har ambitioner att ta proffsbilder för att säljas, nu eller i framtiden, så ser jag inte poängen att ha en sån kamera som D300 eller D3 och fota i jpg.
Jag är själv mestadels familjefotograf. Sen tycker jag själv att mina semesterbilder blir bättre än de flesta andras. Ett o annat kreativt bildförverkligande blir det också, men tiden räcker knappt till, tyvärr. Min utrustning är mer eller mindre professionell, tycker det gör fotandet roligare helt enkelt. Anser också att jag kan hantera utrustningen på ett värdigt sätt.

Vad gäller yrkesfoto och JPEG så är det inte att förakta. Jag tror att en del sport och nyhetsfotografer mestadels fotar i JPEG för att kunna kabla ut materialet fortast möjligt.

Tomas Töråsen skrev:
Magnus, vad exakt är det mer än brusreduceringen som gör att du föredrar NX till vissa saker? Vore intressant att höra från nån mer mer erfarenhet av båda programmen.

Nja.... Föredrar helt enkelt hur NX räknar upp mina bilder. Kontrastkurvor, färger etc. Verkar som om NX på något sätt använder information i bildfilerna som ACR inte gör. (Det är dessutom faktum att så är fallet men vad som inte används respektiv används vet jag inte.) Eller om det bara handlar om kurvor färger eller alogritmer som det så fint heter....

Det går förmodligen att få till samma känsla med ACR eller LR men det går mycket snabbare för mig att använda NX än att pula med varje bild som jag ofta behöver göra med LR. Förmodligen handlar det enkomt om att jag inte "kommit på" ACR på samma sätt som jag fattat NX. Jag har provat så många gånger att fixa till bilderna i LR men när jag kör samma bild genom NX bara för att testa så blir jag nästan alltid överraskad över hur bra det kan bli. Jag har även försökt göra tvärtom. Först köra med standardinställningarna i NX och försökt efterapa bilden i ACR/LR/CS3 men det har nästan aldrig gått.

Det är dessutom (oftast) ingen större sak att ta vägen via NX. Oftast kör jag en batch när jag gör något annat. Sover för att ta ett exempel. Problemet är när autofunktionerna inte funkar som i fallet med ishallsbilderna. Nästan varje bild behövde en unik vitbalans.

Jag är fortfarande inne på ett subjektivt tyckande. Jag föredrar helt enkelt sättet Nikons egna programvaror räknar upp mina bilder. Kanske för att jag använt dem så länge. Har faktiskt aldrig kommit överens med ACR. Det är först i och med ACR 4.x som jag överhuvud taget kan leva med de hudtoner som räknas fram.. I tidigare versioner var de gräsliga, subjektivt igen.......Jag körde tidigare mina porträtt genom CaptureOne, från PhaseOne, just för dess förmåga att räkna fram fina hudtoner. Numera får jag samma känsla i NX men har aldrig lyckats med det i ACR

Senast ändrad:
paul innergård skrev:
Jag är själv mestadels familjefotograf. Sen tycker jag själv att mina semesterbilder blir bättre än de flesta andras. .

.

Förnekar inte alls dina kunskaper. Men hur är det med ödmjukheten?
Ligger din självsäkerhet i paritet med verkligheten?

/K

keckax skrev:
Förnekar inte alls dina kunskaper. Men hur är det med ödmjukheten?
Ligger din självsäkerhet i paritet med verkligheten?

/K

Tänk att det lever kvar, Jantelagen alltså. Att det skall vara så omöjligt att anse sig själv som duktig eller bra utan att någon skall anse det vara självhävdelse.

För övrigt så håller jag med Paul. Fast då om mig själv givetvis. Anser mig vara en duktig fotograf.

Paul och Mankan!

Jag betvivlar inte alls era kunskaper, men dessvärre gäller ju jantelagen som ni vet. Så för fan: Försök inte ens antyda att ni är bättre än någon annan!!

/K

okeeej förvirrad...ni skriver "EN-EL3e" att det inte fungerar..men att det fungerar? what..för vad jag ser så finns det ju bara en sorts En-el3e att köpa? inte två...så helt enkelt eftersom jag har D70s med just det batteriet så fungerar det i D300?...snurrigt

Inte alls konstigt. Bara du har ett e i batterinamnet så funkar det i D300, och då är det också bakåtkompatibelt till äldre kameramodeller.
Dom har väl helt enkelt skippat det äldre batteriet utan e kombinationen.

/Leif

Senast ändrad:
Nähäää? Det är alltså som vanligt i våra diskutioner. Brukar inte ca 5% av sidorna i våra lägre trådar vara av ett... vad skall vi kalla det för....felaktigt ämne

paul innergård skrev:
Ödmjukheten? jag törs nog påstå att jag är världens ödmjukaste semsterfotograf.

Ha ha! Skönaste kommentaren i dag!!

Men efter de senast inläggen är jag är rädd att det finns en del stelfötter på forumet som inte fattar skämtsam ironi.

keckax skrev:
Ha ha! Skönaste kommentaren i dag!!

Men efter de senast inläggen är jag är rädd att det finns en del stelfötter på forumet som inte fattar skämtsam ironi.

Ah fast han glömde skickligaste. ;)

Men allvarligt, det som är skrämmande är väl att folk tar detta personligt och faktiskt låter sina känslor styras av vad folk skriver bakom en okänd skärm nån annanstans i världen.

Ett forum är väl till för att lära sig och dela åsikter. Inte för att utagera sitt neurotiska behov av att alla måste tycka likadant, då får man problem.

Jag är åtminstone tacksam för det jag lär mig här, oavsett vem det är som bidrar. Jag tänker förövrigt fortsätta ha mina åsikter om saker, oavsett om folk tycker det är jobbigt eller inte. Nu hoppas jag dock att jag inte gav upphov till denna forumkatastrof haha.

PMD skrev:
EN-EL3e

Nej, EN-EL3e fungerar även i D70, men det batteri som följde med en D70, EN-EL3, fungerar inte i en D300.
D70s, däremot, levererades med ett EN-EL3e.

Nja, dock inte alla D70s i så fall...
I min D70S sitter det ett EN-EL3a batteri (ett svart batteri med två "metallanslutningar"). Min D300 har ett EN-EL3e batteri (ett grått batteri med tre "metallanslutningar).

Tomas Töråsen skrev:
Ah fast han glömde skickligaste. ;)

Men allvarligt, det som är skrämmande är väl att folk tar detta personligt och faktiskt låter sina känslor styras av vad folk skriver bakom en okänd skärm nån annanstans i världen.

Ett forum är väl till för att lära sig och dela åsikter. Inte för att utagera sitt neurotiska behov av att alla måste tycka likadant, då får man problem.

Jag är åtminstone tacksam för det jag lär mig här, oavsett vem det är som bidrar. Jag tänker förövrigt fortsätta ha mina åsikter om saker, oavsett om folk tycker det är jobbigt eller inte. Nu hoppas jag dock att jag inte gav upphov till denna forumkatastrof haha.

Tycker bara att de fyrkantiga fakta som diskuteras här, inte är lidande av lite humor ibland.

/K

keckax skrev:
Tycker bara att de fyrkantiga fakta som diskuteras här, inte är lidande av lite humor ibland.

/K

Tyvärr är gränsen mellan ironi och idioti hårfin ibland. Det har hänt, om än vid oerhört sällsynta tillfällen, att inlägg missförstås. Blir liksom lite opersonligt och svårt att se ansiktsuttryck och andra ledtrådar bakom en skärm när man försöker lista ut vad skribenten egentligen avser. Kan bli lite enklare för oss infantila idioter om ni ironister kan ge oss en och annan hint då och då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar