Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2X uppesittarkväll!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle nog råda Janne Arleklint att sätta sin beställning i pause-läge tills han sett fler tester.
 
müsli skrev:
Jag skulle nog råda Janne Arleklint att sätta sin beställning i pause-läge tills han sett fler tester.

Jag skulle råda alla, oavsett vilket märke man fanatiskt håller sig till, att inte beställa något alls innan prylen varit i produktion i ett halvår eller så!!

/Johan
 
Jag får inte mitt exemplar idag. Ska ringa till Nikon på måndag istället och kolla läget. Jag står dock som nr 2 i kön.

Sen är frågan om jag ska köpa den eller låta nr 3 få den istället.
 
Om Bjørn Rørslett läser detta, skulle jag gärna se att han visar motsvarande 100% utsnitt som i mitt inlägg ovan.
Om utsnittet verkligen ser ut på det viset så är det något seriöst fel på kameran, och några tester ska inte grundas på det exemplaret!
 
müsli skrev:
D2X is also the most unforgiving image recording instrument I've ever used?!
What?! UNforgiving?

Är det bara jag som tycker bilden på
introsidan är usel?

Kolla området runt strålkastaren (banding och brus i överflöd).
Vad jag förstår är det inte ett utsnitt av bilden, utan en nerskalad bild. Ännu värre isåfall. Snälla någon. Det måste vara fel.
Sådär uppför sig väl bara kompakter.

Instämmer med dig Roger. "Just den här bilden" Är ingen vidare. För mycket brus för att vara titelbild.
 
Fråga till Roger: det bildutsnittet som visar brus, tog du det från den lilla bilden på introsidan eller hade du tillgång till originalfilen?
 
En tanke,,
Kan det inte vara så att Björn R, har en idé med just det bruset i bilden. Brus går ju lätt att förstärka, dessutom så tänker ju Björn mer i termer som uttryck än att visa upp precis teknik, typ. Kan tyckas lite smådumt när det handlar om kameratest, men det är ju Björns test. .
Jag hade hajat till om bilden var glasklar utan tecken eller tendenser till "Rörslett,uttryck".

Kanske bara jag som tycker så och som tycker att bilden är knallfin!

/Niclas,
 
AnnaKarin:

Mitt utsnitt är från hans websida, ej originalbild. Jag förstorade upp en bit av bilden på introsidan.

Bara det faktum att utsnittet är från en förminskad bild lägger ju på en filtereffekt som borde MINSKA bruset.
Det är därför jag ber Bjørn Rørslett att presentera ett 100% utsnitt av samma bildfil för att verifiera att det inte är hans hantering som orsakat de kraftiga artefakterna.

I första hand tror jag det är hans exemplar av D2X som inte är helt ok. Därför ställer jag mig skeptisk till hela hans test. Kameran borde prestera mycket bättre.

I andra hand så är det väl Nikons marknadsavdelning som varit för ivriga att få ut D2X till PMA, och att den då helt enkelt inte är färdigutvecklad.

Oavsett vilket, man kan ju gissa att det skålas i champagne hos Canon denna morgon. Klantigt av Nikon och olyckligt för alla konsumenter då konkurrensen nu minskar till Canons fördel.
 
Jag känner mig dum, sådär som man gör när man är osäker på om någon skämtar med en...

Björn utvärdering visar att D2x är en kamera som saknats bland Nikonanvändare.
Tycker jag.

Att en startbilden visar brus och inte är den bild jag skulle använt för att övertyga om att det bli kanonbilder (mina D100-bilder ser ut ungefär så om jag tar en nattbild på ISO800) gör knappast att Canon skålar i champagne?

Jag är inte superimponerad av D2x, jag tror det blir svårt att få bättre kameror för ögonblicket.
Det som gläder mig är att jag ser inget skäl att investera i en Canon för mina kommande fotojobb.
Jag tror inte denna kamera påverkar Canon mer än knappt märkbart.
 
Nu skall jag fylla på blodsockret med lite Sushi från Musashi.
Sedan skall jag kolla testbilder på nätet en stund innan jag svänger förbi YFO.
 
mipert skrev:
Att en startbilden visar brus och inte är den bild jag skulle använt för att övertyga om att det bli kanonbilder (mina D100-bilder ser ut ungefär så om jag tar en nattbild på ISO800) gör knappast att Canon skålar i champagne?
Vi får hoppas så. Men jag tror Bjørn Rørsletts test är en liten "björn-tjänst" åt Nikon. Tyvärr. Vem tappar inte lite entusiasm över D2X efter att läst testet?

Det skulle vara intressant att se Nikons kommentar till Bjørn Rørslett's test.
 
Har inte Magnus Fröderberg en kommentar?

Eller är du fortfarande för bunden av en massa villkor för att få uttala dig runt detta?
(Vi vet att du fyllt ett gäng minneskort med en D2X, ju ;)
 
slammis skrev:
En liten fundering bara. Varför anordnas inte såna här uppesittarkvällar för andra kameror som när t.ex Avant eller Trust släpper en ny kompaktkamera med jättemånga pixlar och inbyggd MP3-spelare?
Därför att Janne inte är teknikbög (som vi andra) utan enbart vill diskutera bilder... ;-)

Skämt åsido, D2X är en viktig kamera för Nikon och Nikon-användarna har väntat länge på den - det må vara dem väl förunnat att glädjas. Men jag tycker att Rörsletts jämförelse med 1Ds mk II är märkligt genomförd. Om man sätter samma brännvidd på en crop-kamera som en fullformat och sedan jämför utsnitt med olika antal pixlar så är det ju inte svårt att räkna ut hur det går. Sådana tilltag genomskådas ju lätt och får snarast omvänd effekt. Att olika kamerors AA-filter ger olika skärpeintryck på obearbetade bilder är ju också känt. Testet bör givetvis göras med brännvidd vald efter önskat utsnitt och färdiga förstoringar som blindgranskas. Men visst, det var klart bättre och mer informativt än Ken Rockwells alster...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.