Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2X uppesittarkväll!

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg verkligen fint ut!

Men jag kan inte förstå hur den har bättre skärpa än 1Ds Mark II. Borde inte Canons kamera ha mer att ge, speciellt i efterbehandlingen? Kameran producerar väl ganska oskarpa bilder så att man själv får välja mängden digital skärpa. Är det inte så att Nikon applicerar denna direkt i kameran?
 
Bildene i eksemplet er som det fremgår av teksten, jpg direkte fra de respektive kameraer *uten* noe form av etterbehandling eller oppskarping.

Eieren av det anvendte Canon 1DS Mk.II, en profesjonell fotograf, fikk lenger og lenger ansikt etterhvert som bildefilene dukket opp på skjermen. Da jeg dro mumlet han ett eller annet om systemer og innbyttepriser.
 
Joho jaha, precis som jag misstänkte och befarade, då blir det till att leva på knäckebröd och nudlar ett bra tag, attarns också.
 
passa på när dollarn är låg B&H $ 4,999.95

33 787,74 SEK enligt forex. Vet att Washington inte har lokal skatt så det slipper man vid leverans dit...

Vad kostar kalaset i svea rike ?

47 995,00 kr på scandinavianphoto.......

En resa kan vara lönsam ?

/Kristian
 
Det ska bli spännande att göra motsvarande test imorgon av D2X mot 1Ds mk II, men vi ska också försöka att jämföra det dynamiska omfånget vilket Björn inte testat.

/magnus
 
F.n vad fort dere läser, nu är jag klar... och jag var ändå först in!

Mycket bra recension Björn!

Så var det det med stålarna då...


/Tor
 
Som analogplåtare får jag väl erkänna att det börjar bli intressant med Nikons digitalhus nu, däremot faller det ännu på sensorstorleken i förhållande till den befintliga glugguppsättningen.

Det känns trist och inte minst väldigt motigt att behöva sätta igång och testa, välja och köpa upp sig på helt nya gluggar bara för att sensorn är ett litet frimärke.
 
Tack för testet Björn, grundligt som alltid.

Nu är det väl bara till att plocka upp ett ex hos Kameradoktorn i eftermiddag. Det lär ligga en D2x där och vänta med mitt namn på kartongen.

Någon som är intresserad av en begagnad D2h eller D1x i gott skick?
 
Johan Okker skrev:
Som analogplåtare får jag väl erkänna att det börjar bli intressant med Nikons digitalhus nu, däremot faller det ännu på sensorstorleken i förhållande till den befintliga glugguppsättningen.

Det känns trist och inte minst väldigt motigt att behöva sätta igång och testa, välja och köpa upp sig på helt nya gluggar bara för att sensorn är ett litet frimärke.

Vad är det för mysko gluggar du har?????

Vad är det för gluggar du tror dig behöva?

Alla gluggar för fullframe funkar ju naturligtvis till mindre sensorer också. Det är till och med en fördel att ha det så då vinjettering och kantoskärpa inte existerar med den kombinationen.

Enda gången du behöver byta en glugg är om den saknar CPU så att inte kameran får den infon den vill ha. Men det gäller ju för nya filmkameror också typ F6.
 
Ojdå.. Och här har man varit relativt nöjd med sin D1:a ett tag. Denna teknik! Va otroligt sugen jag blir på denna fantastiska kamera men det bästa är ändå att det snart finns D1x:eek:r och D2h:eek:r som passar min plånbok på begagnatmarknaden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.