Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2X uppesittarkväll!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gäller AF:

D70 och D100 har ett AF-system Multi-Cam 900
F100 och en del äldre proffsmodeller har Multi-Cam 1300
D2X D2H F6 och några till har Multi-Cam 2000

Detta innebär att AF på D70 och D2X inte riktigt spelar i samma division. Nikon väljer medvetet att hålla på sitt bästa AF-system för proffsmodellerna.
 
salt skrev:
Precis, men det går inte att kombinera med självutlösaren, vilket innebär att man måste ha en trådutlösare för det ska vara någon mening med spegeluppfällning.

Jag har fortfarande inte testat, men vad hindrar dig på D2X att fälla upp spegeln på avrycket och att köra exponeringen på självutlösaren?

Annars är en fjärrutlösare ganska billig om man har råd med D2X
 
Det ser ju ut som att du har lite heta pixlar, framför allt i nedre kanten av bilden. I övrigt ser det mycket bra ut. :)

Edit:
Det SKULLE ju kunna vara blänk i snön, men jag tycker inte riktigt det ser ut så.
 
De är väldigt brokiga och "markerade" för att vara en nerskalad bild iaf. En aning distraherade.

Den blå pixeln på himmeln, är det en stjärna?
 
Tyvärr syns vissa jpg-artefakter i himlen på väderkvarnen, men det orsakas av att fotosidan har 250kb som gräns på filstorlek.
 
Fast fågeln har du väl knappast använt 2min slutartid på? ;-)

Nåväl, du har ju tillgång till de fullstora bilderna, så du ser ju bättre. :)
 
Heta pixlar triggas av långa exponeringstider. Jag ser dem på min D70 på ISO800 och 1600 när exponeringstiden närmar sig halvminuten och brusreduceringen är avstängd. Jag har inte sett några hittils på ISO200 dock.

Edit:
Om det räcker med NC 4.2.0 för att klara NEF från D2x är svaret på den frågan ja, men säger du att det inte är heta pixlar så köper jag det. Jag tyckte bara att det såg så ut i den nerskalade bilden.
 
Då ser du inte heta pixlar på dina bilder. Då ser du brus. Bruset blir du till största delen av med genom att använda "brusreducering vid långa exponeringstider"

Då filtrerar kameran bort bruset genom att göra en extra bild med samma exponeringstid med stängd slutare och mappa brus mot brus.
 
En pixel som lyser med klar röd eller grön färg av värde 255 kallar jag inte brus, när bruset i övrigt ligger på 15, eller så, mot en svart bakgrund.

Nåväl. I den fullstora filen ser det inte ut som heta pixlar eller brus (vad man nu vill kalla det :) iaf, även om det ser lite märkligt ut att man har en prick som lyser klart gul/orange i ett skuggparti. Men det är väl en effekt av den långa exponeringen, som man inte ser om man tittar med ögat där, antar jag...

Jag skulle ivfsh välja att tona ner dem en smula. ;-)
 
Senast ändrad:
Ja, jag såg det igår, är det ok om jag svarar ikväll? Jag har aldrig lirat på elektrisk fiol. Jag har hållt mig till "analoga" i trä.

Jag hann inte göra någon violinbild igår. Det får bli i kväll.
 
Arleklint skrev:
Ja, jag såg det igår, är det ok om jag svarar ikväll? Jag har aldrig lirat på elektrisk fiol. Jag har hållt mig till "analoga" i trä.

Jag hann inte göra någon violinbild igår. Det får bli i kväll.

Det är helt ok.

/Johan
 
Arleklint skrev:
Jag har fortfarande inte testat, men vad hindrar dig på D2X att fälla upp spegeln på avrycket och att köra exponeringen på självutlösaren?

Annars är en fjärrutlösare ganska billig om man har råd med D2X

Vad som hindrar mig? Ja, det går helt enkelt inte. Det är ju samma vred som reglerar spegeluppfällning och självutlösare. Om man ställer in på spegeluppfällning, trycker en gång så att spegeln fälls upp och sedan vrider vredet till självutlösarläget så åker spegeln ner igen.

Att skuva på en fjärrutlösarkabel är ju inte hela världen, men det hade ju varit smidigare om man kunde göra som på D100 och kombinera självutlösare och spegeluppfällning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.