Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2X uppesittarkväll!

Produkter
(logga in för att koppla)
Se självutlösaren som ett substitut för en fjärris.

Jag skaffade en fjärris till min och då en MC-20 med inbyggd timer. Det är bra för då kan jag - förutom att köra spegeluppfällning och inte rubba kameran - använda bulb och ställa in tiden på fjärren.

Det är riktigt bra faktiskt. Dyr? Ja, men en spottstyver i det stora hela.
 
Jag tog bort den i går kväll för att jag inte ville ha den så länge ute på nätet, men jag kan lägga upp den igen om ni vill se den.... Ska jag?
 
Som sagt, jag gör ingen stor affär av det, men om du har riggat kameran på stativ i en lerpöl någonstans och märker att du får en slutartid som påkallar spegeluppfällning. Vad är då smidigast, att använda självutlösaren eller att pilla av det löjliga locket till kontakten och koppla in fjärrutlösare?
 
När jag har stativ har jag alltid fjärrutlösare. De hör ihop tycker jag.

Jag väljer stativ för att inte skaka. Om jag då skall vara konsekvent skall jag ha en fjärr.
 
Arleklint skrev:
När jag har stativ har jag alltid fjärrutlösare. De hör ihop tycker jag.

Jag väljer stativ för att inte skaka. Om jag då skall vara konsekvent skall jag ha en fjärr.

Ja, det är väl bara att bita ihop då=)

Nu ska jag ut och fota lite fjärilar, utan stativ men med blixt!
 
Ska du ofta göra A3/A2/A1 bilder och har mycket höga krav på bildkvalitet så kan det börja bli intressant med 12+Mp. [/B][/QUOTE


Mitt tryckeri avrådde mig från att ge dem bilder som skulle bli större än A4 (helst strax under) från min D100, då de anser att den inte klara det när det gäller tryck i 300dpi.
Nu pratar jag inte dagspress utan broschyrer, kataloger mm.
i
Kan det verklgen vara så att D2x fixar A3 och uppåt?
Det skulle väl innebära att mellanformtskamerorna i stortsätt är utdöende?
Själv använder jag helst 6x7 när bilden ska tryckas större än A4.

Jag är naturligtvis medveten om att det inte alls är "samma sak", även om tryckkvaliten kanske klara det.

Själv är jag dödligt förtjust i mellanformatet korta skärpedjup (om man önskar) och det är ju inte lika lätt att få med digitalkameror med små sensorer, väl?
 
picturethis.nu skrev:
innebära att mellanformtskamerorna i stortsätt är utdöende?
Den diskussionen var ganska het när Canon släppte 1Ds för ett par år sedan.


Själv är jag dödligt förtjust i mellanformatet korta skärpedjup (om man önskar) och det är ju inte lika lätt att få med digitalkameror med små sensorer, väl?
Nä, inte heller med nämnda 1Ds som visserligen har en 24*36-sensor. Men en 6*7 med full glugg ser najs ut.
Jag tror det handlar om, som så mycket annat, känsla. En del digitalkameror ger kanske tekniskt lika fint resultat som mellis-neg, men det är ju inte allt.
 
Jag har en liten fråga till er som nu faktiskt har en D2x.

Om man nu tillåter sig förloras i testrapporter och fakta ett tag så finner man att läsa att D2x'en har: "Viewfinder magnification approx 0.86x with 50 mm f/1.4 lens".
Medans min D70 har: "Viewfinder magnification approx. 0.75x with 50mm lens at infinity; -1.0 m-1"

Min egna personliga åsikt är att D70'ns viewfinder är på tok för liten. Om jag plockar upp min gamla Nikon FM eller pappas F601'a så vet jag precis vad jag vill ha in terms of viewfinder storlek.

Skulle någon kunna berätta var på storleks-skalan D2x'ens viewfinder tycks ligga? Samma som D70'n, eller kanske till och med så stor och bra som på budget kameran F601? =)
 
Adam:
Med större utskrift så växer ju åxå betraktningsavståndet vilket gör att man inte behöver lika hög upplösning på en större utskrift som på en mindre. Därtill går en bild från digitalkamera ofta att interpolera mycket mer än en inscannad filmbild, eftersom den digitala bilden är "renare". 1Mpix från en digitalkamera räcker alltså för mer än 1Mpix från en scanner, sas.

Nu har vi ju inte sett mycket tester på D2X ännu, men 1Ds är ju och nosar på mellanformatet och enl. många har den tom bättre kvalitet än mellanformat (själv har jag ingen direkt åsikt just ang. det, jag återger bara vad andra tycker).
D2X ligger ju inte SÅ långt efter i antal pixlar räknat, så det är rimligt att anta att den presterar iaf i närheten av vad en 1Ds gör.

Skärpedjupet blir ju dock längre, det går inte att komma ifrån. Sen om det är en fördel eller nackdel beror väl på vem man frågar. :)

Edit:

Kristoffer:
Att sökaren är mindre är inte så konstigt. Bildvinkeln är mindre, spegeln är mindre osv osv. Man har ju huggit av kanterna på den stora sökarbilden från en analog kamera sas.
Visst skulle man kunna förstora bilden, men då blir den åxå mörkare. Vill man ha den både större och ljusare så blir det genast mycket dyrare och då hade inte D70:n haft ett så attraktivt pris som den har. D70 är en instegsmodell och där kan man inte göra för stora utsvävningar vad gäller kostnader.
 
Senast ändrad:
[/B]
Mitt tryckeri avrådde mig från att ge dem bilder som skulle bli större än A4 (helst strax under) från min D100, då de anser att den inte klara det när det gäller tryck i 300dpi.
Nu pratar jag inte dagspress utan broschyrer, kataloger mm.
i
Kan det verklgen vara så att D2x fixar A3 och uppåt?
[/B]

Märkligt tryckeri. Det verkar som om en del grafiker är så fast i filmvärlden att om dom inte får en bildfil på 50 meg så tror dom inte att den går att trycka. Både D70 och D100 håller ju för tryck i tidskrift på A3.
 
Senast ändrad:
Eveningstar skrev:
Men är det nån skillnad på D70 och D2x?

Det är stor skillnad! D2X har en stor ljus sökare som skall vara 100% enligt Nikon när jag frågade.

Har fotat jobb med D2X, on den sökaren är underbar jämfört med min D100 o S2:a
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.