Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Döden

Produkter
(logga in för att koppla)
EdwardH skrev:
...Men men... eftersom jag har fått så många olika svar så tänker jag fråga en polis nästa chans jag får.

Jag skulle hellre ringa till polisen och fråga någon som sysslar med våldsbrott, exempelvis mord.
Att fråga någon polis på gatan ger inte garanterat rätt svar.
Lyft luren nu och ring, så brukar jag göra.

Om du vill se desperation och lidande, varför åker du inte ner till något land som är drabbat av krig, eller som hemsöks av terrorgrupper av olika slag. Där kan du se ångest och deseration i massor.

Det måste finnas ett syfte med bilden...

...och jag kan inte förstå Ditt syfte med den sortens bilder.
När någon vill begå självmord genom att t ex hoppa ned från ett hustak, så mobiliserar samhället alla möjliga resurser i form av brandkår, polis, ambulans och sjukvårdspersonal istället för att skicka dit pressfotografer.
Kan Du förstå varför?
Om Du vill fotografera döden och samtidigt har ett bra syfte med det, så får Du bli krigsfotograf, om du vågar.

Får man fråga vad tanken med bilderna är? Vad är det du vill uppnå?

Du säger att bilderna skulle kunna användas till att visas upp för ungdomar så att dessa ska tänka till..och kanske på så sätt också förhindra framtida självmord. Tror du verkligen att det är den rätta vägen att gå? Har du funderat på andra alternativ? Gör det!

Ett förslag från min sida är att du, istället för att fotografera den självmordsbenägna personen, hjälper henne/honom att återfå livsgnistan. Se till att personen får professionell hjälp.

Om du verkligen med hjärtat vill hjälpa ungdomar borde du istället gå lite mer seriöst tillväga. Börja med att lägga ifrån dig kameran. Se sedan till att få kontakt med personer som har varit på väg att ta sitt liv, men som med hjälp har lyckats återfå livsgnistan. Det är dem som har någonting att berätta - inte du!

Mvh
Jonas

Ang. Edward H:s sköna fotoprojekt

Lagligt eller inte...?! Tycker det känns helt sjukt att ens överväga en sån grej. Eftersom jag inte känner dig har jag ingen lust att säga för mycket, men du verkar helt klart ha tappat det! Tänk efter lite för fan!

Senast ändrad:
Edward, håll dig till solnedgångarna. Och när du tycker du behärskar dem någon gång i framtiden så börja försiktigt med soluppgångar. Blanda inte någonsin in människor i ditt fotograferande, det kommer inte någon enda gång att bli så lyckat, vare sig bildmässigt eller annars. Att fotografera människor fordrar en känsla och ett intresse för dem som inte stavas sensationslystnad. Det bara är så.
Us

Senast ändrad:
Jag är ganska övertygad om att om en människa ber om en sån sak - att man ska föreviga hans/hennes självmord på bild - så är det för att denna person innerst inne vill få hjälp, dvs att han hoppas att man ska försöka förhindra det hela på något sätt och visa på en annan lösning.

Oavsett om det är lagligt eller inte (jag har en klar uppfattning om vilket som gäller som jag inte tänker tala om eftersom det är irrelevant) så är ditt projekt totalt omoraliskt och så lågt man kan komma i fotoprojekt. Du har självklart ett mänskligt ansvar att ingripa mot ett självmord. Jag tycker det verkar mycket konstigt att du inte, med din bakgrund, förstår det. Du borde ha kommit till insikt att man kan ändra sig i frågan att ta sitt liv...

Det här var den i särklass lägsta diskussion jag läst på fotosidan.

/Svante

EdwardH skrev:

Anledningen till att vilja fotografera någon i en sådan scenario är enkel: Jag vill se deras känslor. Jag vill se deras blick. Jag vill se hur de beter sig när de vet att döden väntar. Det kommer säkert att betraktas som provocerande, och det är bra att det blir det. Bara man tänker till lite.

Men men... eftersom jag har fått så många olika svar så tänker jag fråga en polis nästa chans jag får.

Jag vet inte om du är allvarlig när du argumenterar i denna tråd eller om du menar det du skriver ovan, men om vi säger att det är så att du faktiskt är allvarlig tycker jag du ska försöka ta människor som säger emot dig, och som du kallar trångsynta, på allvar. Du behöver arbeta med din psykiska störning (jag vill inte förolämpa). Den brist på empati som du uppvisar i text här känns skrämmande.

Lagligt eller inte är helt oväsentligt, av alla de anledningar som nämnts redan.

Jag har arbetat på rättspsyk och träffat killar med Asperger som dödat människor av anledningen att de velat se vad som händer när en människa dör.

Tänk efter...

Bara en undran - din orutin som fotograf - hur stor möjlighet är där att du sumpar filmen?? Tänker du i så fall psyka ner en ny kandidat så du får nytt tillfälle? Lär dig fotografera solnedgångar först som någon sa....

Hej, jag har precis upptäckt att den här tråden har utvecklat sig rätt intressant.

Jag har en fråga bara;

Varför lägger du ner energi på att fantastiskt vältaligt bemöta all kritik? Som jag har förstått det är du intresserad av endast sak, nämligen om det är olagligt eller ej att vara närvarande vid någons självmord. Har jag missat något?

Jag tycker det verkar ologiskt att använda sig av ett forum för din undran där du garanterat kommer få allt utom just ett bra svar. Personligen börjar jag nästan tro att du är ute efter något mer/helt annat än enbart det du frågar efter.

Du, om någon, borde inse att det finns bättre platser att söka ditt svar på.

mvh erik

utström skrev:
Varför lägger du ner energi på att fantastiskt vältaligt bemöta all kritik?

Vad tycker du jag bör göra? Låta bli? Och vad tjänar de andra på det? Ignorerar jag dem blir de ju inte visare, de kommer inte att förstå mig bättre. Jag försöker, förgäves, att förklara för dem hur jag tänker. Med mer kunskap om mig och mina metoder/planer kommer de kanske att inte vara så intoleranta mot människor som i framtiden kanske ställer liknande frågor.

använda sig av ett forum för din undran där du garanterat kommer få allt utom just ett bra svar.

Jag, naiv som jag är/var, hade ingen aning att frågan skulle resultera i sådana personangrepp och idiotförklaringar. Hade jag vetat det hade jag nog låtit bli.

EdwardH skrev:
Jag, naiv som jag är/var, hade ingen aning att frågan skulle resultera i sådana personangrepp och idiotförklaringar. Hade jag vetat det hade jag nog låtit bli.

Precis så som du känner när du blir påhoppad, så känner jag när du säger att du inte bryr dig om en annan människas liv. Förstår du nu?

Folk är inte ute efter att hacka, men din likgiltighet är väldigt frustrerande. Jag blev ju ledsen förut och fick hålla mig borta ett tag. Du ger inte intrycket av att vara intresserad av att förstå hur andra känner, så hur skall då andra kunna känna sig motiverade att lyssna på dig? Dina utläggningar kommer nog inte att leda till att folk lär sig något annat än att du behöver hjälp. Däremot så är jag säker på att det finns många här som ställer upp svarar på frågor, om du bara kan försöka visa lite mer ödmjukhet. Jag hoppas också att du har någon att prata med om det här öga mot öga.

Till att börja med. Tidigare var det faktiskt olagligt att begå självmord, har detta tagits bort? Jag har dock aldrig hört talats om att någon fällts för det. Troligen pga att de flesta sunt begåvade människor inser att vederbörande har problem nog ändå. Om detta inte har tagits bort så kan man nog bli åtalad även om vi inte har skyldighet att ingripa vid brott så har vi anmälningsskyldighet. Vilket kan ske anonymt via telefon till SOS.

Det andra jag tänker på är reportern på aftonbladet som vart fälld för att ha orsakat bilderna på nynassar utanför olika kändisars hem. Om en rätt finner att vederbörande tog livet av sig enbart pga att du skulle fotografera det så sitter du nog löst till gissar jag.

För det andra tror jag inte att du varit deprimerad och blivit bättre. De här tankegångarna finns inte hos folk som varit nere och vänt. Deprission är inget obotligt, det är bara jobbigt att vända på den. Att ha gått på antidepp har var och varannan gjort idag så fort det varit lite jobbigt så det är inte kvalifikation till att ha varit deprimerad.

/Maverick

Maverick skrev:
Det andra jag tänker på är reportern på aftonbladet som vart fälld för att ha orsakat bilderna på nynassar utanför olika kändisars hem.

Aldrig hört talas om det där. Berätta?

Om en rätt finner att vederbörande tog livet av sig enbart pga att du skulle fotografera det så sitter du nog löst till gissar jag.

För det andra tror jag inte att du varit deprimerad och blivit bättre.

Av någon konstig anledning litar jag mer på läkarna än vad jag litar på ditt uttalande.

Jag vet faktiskt inte om denna tråden tillför fotosidan särskilt mycket mer. Jag tror att du fått svar på dina frågor Edward. Jag tycker att vi nu lägger ned denna tråd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar