Annons

Döden

Produkter
(logga in för att koppla)
mipert skrev:
Nu får du bestämma dig, skall du dokumentera eller bara sitta och glo?

Du tror inte att eftersom jag ställde frågan på fotosidan.se (ett ställe som sägs handla om fotografering) så ville jag veta om det var ok att fotografera självmordet?

Re: Re: Re: Re: Re: Döden

EdwardH skrev:
Tror du verkligen det?

Eller så är det kanske så att ni andra inte tar på fotografering på tillräckligt stort allvar?

om man prioriterar att få en bild mer än ett mäniskoliv (eller ett djurliv för den delen), så anser jag absolut att man tar fotografering på för stort allvar! japp.

Du har försten inte funderat på att ta livet av dig själv och fota med självutlösare? Koppla utlösaren till avtryckaren, eller repet eller vad det nu är du tycker skulle vara snyggt.

Det skulle väl vara det ultimata offret för fotografin?

Re: Re: Re: Re: Re: Döden

EdwardH skrev:
Tror du verkligen det?

Eller så är det kanske så att ni andra inte tar fotografering på tillräckligt stort allvar?

Som jag ser det är man inte fotograf från 9-17. Man är fotograf 24/7.

Jag skulle inte så gärna umgås med någon som säger "jag är fotograf" samtidigt som de knäpper kanske några kort i veckan på saker som de blivit betalda för att fotografera, om du vet vad jag menar.

Tusan, då finns det bara tre saker jag är ”på riktigt”.
Man, pappa och make.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Döden

Kim7i skrev:
om man prioriterar att få en bild mer än ett mäniskoliv (eller ett djurliv för den delen), så anser jag absolut att man tar fotografering på för stort allvar! japp.

Ett djur skulle jag hjälpa eftersom de flesta djur inte vill dö. Men om det handlar om någon människa som vill dö så är det faktiskt dennes val och då kan jag lika bra passa på och ta någon bra bild eller två.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Döden

EdwardH skrev:
Ett djur skulle jag hjälpa eftersom de flesta djur inte vill dö. Men om det handlar om någon människa som vill dö så är det faktiskt dennes val och då kan jag lika bra passa på och ta någon bra bild eller två.

Vad är det som får dig att tro att människan verkligen vill dö?

ace skrev:
Du har försten inte funderat på att ta livet av dig själv och fota med självutlösare? Koppla utlösaren till avtryckaren, eller repet eller vad det nu är du tycker skulle vara snyggt.

Jag har ingen vilja att dö. Jag fotograferar hellre än dör, faktiskt.

Det skulle väl vara det ultimata offret för fotografin?

Det skulle det, utan tvekan.

Ditt inlägg fick mig att börja fundera. Jag detekterar ogillande/hat i dina ord. Helt fel kan jag trots allt inte ha, så jag frågar dig: Varför är du så? Får jag inte fotografera vad jag vill? Får jag inte låta andra leva som de vill?

Måste en fotograf ha hög moral? Måste en fotograf bete sig moraliskt korrekt alltid? Måste fotografen blanda sig in i motivet om den tycker att motivet inte passar?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Döden

ace skrev:
Vad är det som får dig att tro att människan verkligen vill dö?

Du menar, förutom att den har sagt det och visat det genom att göra förberedelser att begå självmord? I dunno.

Inte för att jag är så insatt i hur mycket folk förbereder innan de begår självmord, men enligt egen erfarenhet så finns det folk som vill dö, och andra som bara ropar på hjälp. Det är den första gruppen jag skulle vilja smaka på (bildmässigt).

EdwardH skrev:
Ditt inlägg fick mig att börja fundera. Jag detekterar ogillande/hat i dina ord. Helt fel kan jag trots allt inte ha, så jag frågar dig: Varför är du så? Får jag inte fotografera vad jag vill? Får jag inte låta andra leva som de vill?

Måste en fotograf ha hög moral? Måste en fotograf bete sig moraliskt korrekt alltid? Måste fotografen blanda sig in i motivet om den tycker att motivet inte passar?

Jag är halvt alvarlig. Om du verkligen vill ha bilder på ett självmord så finns det bara ett självmord du har rätt till och det är ditt eget.

Det handlar inte om att ha någon "fotograf-moral". Jag skulle t.ex. inte ha problem med att ta kort på en redan död person.

Det som gör mig bedrövad med ditt tankesätt dock, att planera att fota ett självmord, är att du vet så lite om självmord och vad som leder till det. Jag har en i släkten och har varit på gränsen själv. Idag är jag jävligt glad att jag blev övertalad att leva istället för tillfrågad om jag ville bli fotograferad.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Döden

EdwardH skrev:
Inte för att jag är så insatt i hur mycket folk förbereder innan de begår självmord, men enligt egen erfarenhet så finns det folk som vill dö, och andra som bara ropar på hjälp. Det är den första gruppen jag skulle vilja smaka på (bildmässigt).

Det finns inga "grupper". Vissa ropar på hjälp först och tar livet av sig sedan. Andra vågar eller kan inte ropa på hjälp och tar livet av sig direkt. Visst finns det dagar då folk vill dö, men överlever man den dagen så kommer det dagar då man vill leva också.

Kom på en grej. Om någon berättar för dig att dom skall ta livet av sig så är det ju i sig ett "rop på hjälp".

Senast ändrad:
EdwardH skrev:
Måste en fotograf ha hög moral?
Nu förstår inte jag; menar du då att du inte har hög moral själv då om du vill plåta någon som tar livet av sig? Du verkar ju ha din moraluppfattning klar, och det är bra.
Måste en fotograf bete sig moraliskt korrekt alltid?
Moralisk korrekthet är väl något man själv har satt en tröskel på. Du tycker ju att det är moraliskt korrekt att plåta någon som tar livet av sig. Eller har du börjat tveka nu?

ace skrev:
Det som gör mig bedrövad med ditt tankesätt dock, att planera att fota ett självmord, är att du vet så lite om självmord och vad som leder till det. Jag har en i släkten och har varit på gränsen själv. Idag är jag jävligt glad att jag blev övertalad att leva istället för tillfrågad om jag ville bli fotograferad.

Om en person inte vill dö så är det ju en bra idé (tycker jag) att den inte borde säga att den vill dö och tillåta mig att fotografera.

Varför gör folk saker som de inte menar? Varför säger folk saker som de inte menar? Hur ska jag kunna gissa vad alla vill, egentligen?

Ska jag börja ifrågesätta allting folk säger? Om du säger "det är fint väder", ska jag fråga dig om du verkligen menar det eller om du menar något annat?

Jag inser att mina frågor (angående att fråga saker) kan uppfattas som sarkastiska, men det är de inte. Jag försöker lista ut hur jag ska veta vad ni/de människor, som säger/gör saker som de inte menar, tänker.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Döden

ace skrev:
Kom på en grej. Om någon berättar för dig att dom skall ta livet av sig så är det ju i sig ett "rop på hjälp".

Då har personen vänt sig till fel person.

Jag är knappast någon socialarbetare eller sjukvårdspersonal eller något sånt. Jag gillar att fotografera, och det faktum bör personen vara medveten om.

Calle S skrev:
Nu förstår inte jag; menar du då att du inte har hög moral själv då om du vill plåta någon som tar livet av sig? Du verkar ju ha din moraluppfattning klar, och det är bra.

Enligt vad jag har sett av andras inlägg och det som folk har sagt till mig på irc, är det tydligen omoraliskt att fotografera folk som vill dö. Eftersom jag inte har samma moraliska uppfattningar som de flesta andra kommer jag ju att vara en utböling, utstött och hatad.

Och förhoppningsvis en bättre fotograf, pga det.

Moralisk korrekthet är väl något man själv har satt en tröskel på. Du tycker ju att det är moraliskt korrekt att plåta någon som tar livet av sig. Eller har du börjat tveka nu?

Jag har inte den minsta lilla tvekan om det. Får jag chansen så tar jag den. Jag ville mest få reda på om det är lagligt att göra det.

Jag vill inte att min kamera gör något olagligt så att jag hamnar i fängelse pga den.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Döden

EdwardH skrev:

Jag är knappast någon socialarbetare eller sjukvårdspersonal eller något sånt. Jag gillar att fotografera, och det faktum bör personen vara medveten om.
Så det är bara sjukvårdpersonal som kan hjälpa till med sådant? En fotograf är alltså inte en medmänniska, utan bara fotograf, speciellt då 24/7 som du uttrycker det?

EdwardH skrev:
Om en person inte vill dö så är det ju en bra idé (tycker jag) att den inte borde säga att den vill dö och tillåta mig att fotografera.

Du missförstår. I den stunden man vill dö så vill man det ju. Poängen är att om man överlever så kanske man ångrar sig. Det är tillåtet att göra misstag här i livet, men tar man livet av sig så går det ju inte att ångra. Då är man ju död.

EdwardH skrev:
Ska jag börja ifrågesätta allting folk säger? Om du säger "det är fint väder", ska jag fråga dig om du verkligen menar det eller om du menar något annat?[/B]

Man måste lyssna på människor och försöka sätta sig in i deras situation. Sen åter igen, man kan vara ärlig i stunden. Men man måste ju också få ändra sig. Man kan ju inte alltid vara säker på allt.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Döden

EdwardH skrev:

En person som mår så dåligt att de vill dö kanske inte orkar vända sig till "rätt person". De kanske väljer dig för att de litar på dig, eller för att du råkar vara där just då. Men det betyder inte att dom inte kan bli glada igen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Döden

Calle S skrev:
Så det är bara sjukvårdpersonal som kan hjälpa till med sådant? En fotograf är alltså inte en medmänniska, utan bara fotograf, speciellt då 24/7 som du uttrycker det?

Helst. Min bild av den perfekta fotografen är någon som dokumenterar livet, utan att själv finnas.

Ingen ska lägga märke till fotografen, annars blir bilderna poserade.

(Kom inte nu och säg att personen som vill dö poserar.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar