Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Copyrightmärkning.

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
När man hör och ser hur ofta det händer att bilder stjäls så tycker jag att man bör försöka freda sej.Jag har börjat lägga in en svag text på mina bilder på nätet.Det borde väl gå bra att kommentera bilder utan att störa sej på att där finns text??
Vore kul höra andras syn på saken.

// Carola

Hmm ja, om man lägger ut sina bilder i något större format. Men t.ex. fotosidans 600 pixlar i 72 dpi renderar i en tryckbar bild i 300dpi á 5 cm. Men visst, gör amn det på ett hyffsat snyggt sätt så kanske det inte stör bilden.

Typ såhär:

www.naturfotografen.net/10D/25full.jpg (OBS! 1.7MB stor)

Tja, jag tror det är rätt meningslöst att lägga in "vattenmärken". De går alltid att få bort, om man verkligen vill det.

Jeppe, säg till om du vill att jag ska ta bort..

(jag tröttnade på slutet och hafsade till något där bara.. inte så snyggt)

Bilagor

• 25full.jpg
    25full.jpg
    47.9 KB · Visningar: 335
Den orkade jag inte vänta på Jesper ( sitter med modem) Visst går en sån text att ta bort men jag tror iaf att det gör det hela lite bökigare.Och storleken på bilden blir inte så stor..men iaf..

Henrik! Fy dig ;)

Nä men visst, det ser väl bra ut på en liten 400 pixlars bild, frågan är hur det ser u på en A3 i 300 dpi. exempelvis.

Men jag håller med, de som verkligen vill och har kunskap kan ta bort allt ifrån text till vattenstämplar (alltså sådana digitala, som kräver lösenord för att tryckas). Gör detta och det är bara till att strunta i att ladda upp allt för stora bilder på nätet.

Digitala vattenstämplar är betydligt säkrare och bygger på ett annat koncept än de traditionella. Vill man vara säker när det gäller spridningen av sina bilder så kostar det några kronor. Det bästa alternativet hittills är www.digimarc.com

Dessa stämplar överlever utskrifter och tryckning samt viss manipulering.

(c)Copyright...

Carola! Jag störs "inte ett jota" när någon lagt in sin "signatur" i bilden/FOTO:t. Av vilken anledning skulle Jag göra det? Bilden/FOTO:t som så'nt "bestämmer" ju vad Jag tycker/inte tycker om den/det...
Mvh: Stefan S

Jeppe skrev:
Henrik! Fy dig ;)

Nä men visst, det ser väl bra ut på en liten 400 pixlars bild, frågan är hur det ser u på en A3 i 300 dpi. exempelvis.

Sant, sant. Nedskalningen gömde förstås många fulheter. (Och det tar rätt lång tid att göra ett perfekt jobb)

Jag tror det är orealistiskt att förvänta sig att privatpersoner ska sluta låna bilder.

Företag däremot som tjänar på att stjäla bilder ska nypas åt hårt, men egentligen ser jag inte skadan om Tant Ulla lånar en blombild till sin hemsida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar