Jag är insatt och tycker det är mycket tråkigt för vi riskerar få ett storebrorsamhälle med kontinuerlig bevakning för försämrad demokrati.
Och detta pga ungars ovilja att betala för sig och en klumpig gammalmodig industri som känner sig hotad, men juridiskt faktiskt har rätt.
Avstängd från internet kommer inte bli en åtgärd, svårt tänka mig det. Men å andra sidan verkar folk mer rädda för att bli avstängda från internet än att få betala några tusen i böter så den avskräckande effekten är enorm. Men idag kan man ju knappt betala räkningar utan internet så det blir säkert inte så.
Vad jag tror är rimligare är att det införs en straffavgift när det förekommit illegal fildelning/nedladdning. Ungefär som fortkörningsböter är i utlandet tex England. Avgiften går till fordonsägaren och så får de i familjen slåss om vem det var som körde för fort. Dvs det kommer en avgift på x-kronor om någon på en viss adress tex stulit upphovsrättskyddad film. Det finns förstås problem med det pga hackers men samtidigt kommer säkerheten öka, alla WLAN kommer vara låsta. På detta sätt krävs det heller ingen domstol och ingen kommer dyka upp i något straffregister. Ska givetvis gå att överklaga om man kan visa att ingen varit hemma vid den tidpunkten. Ungefär som om någon olovligen lånat din bil. Inga personuppgifter behöver sparas, det är bara anslutningen som är intressant.
Om det finns någon bättre metod att hitta nedladdarna utan att inskränka mer på vår integritet...shoot.