Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Copyright - folk vet inte...

Produkter
(logga in för att koppla)
I inlägg #132

Och det var den frågan jag kommenterade.

F.ö. så kan det visst bli en hel del kvar i en upphovsrättsdiskussion även om man lämnar lagen[1] utanför. Man kan tex. diskutera principerna för upphovsrätt och den historiska bakgrunden till upphovsrätt. Båda dessa ämnen är intressanta, tycker jag.

[1] Om man med lagen menar den nuvarande lagstiftningen.

Ååkej. Låt oss lämna lagen utanför då. Hur ska Sony med moral stoppa de som kopierar deras material? När är det moraliskt rätt att kopiera? När är det moraliskt rätt/skyldigt att betala? Det blir aningen ansträngt. Moral är nog lite för subjektivt. Vems moral? Hur kommer man överens om en gemensam moral?

Du tog upp principer för upphovsrätt, spinn vidare.

Jag tycker att det inte finns någon anledning att ändra på att man får kopiera för eget bruk och att det inte kan vara något större problem att ge kopior till sina närmaste. Så har det fungerat sen anno dazumal.

Vad musik-och filmbolagen har fått panik över är hur lätt det är att dela ut kopior till hela världen via internet. Jag har dock svårt att tro att det är ett jätteproblem så länge det är lätt att köpa musik och film. Jag tror nämligen att de flesta människor är hederliga. Gör man det svårare att köpa än att piratkopiera så blir det en annan situation. Då kommer piratkopieringen att öka.

Apple verkar ha insett det här och erbjuder numera (sen ett par år, åtminstone) musik i iTunes Store som inte är kopieringsskyddad. Antagligen (eller kanske snarare förhoppningsvis :) finns det fler bolag som har fattat och gör likadant, men det har jag dålig koll på. Jag använder Macintosh. :)

OT
Finns även ett ställe som heter www.emusic.com som erbjuder drm fri musik, dock så är det inte senaste musiken , men finns sjukt mycket god bitar och gillar man world musik så kommer man gilla det.
Off ot..

Ang moral o så, personligen anser jag man ska tillåta backup av media man köper, är det musik på cd så ska man kunna göra det, är det film på dvd eller blueray så sak man kunna göra det.

Som nån sa tidigare, stoppa piratkopiering kan man aldrig göra det är bara att glömma, däremot gör man det enklare för folk att hantera sin musik om det är så att göra säkerhetsbackup eller att kunna köpa musik online med samma kvalitet som cd skivor och bättre prissatt .

Strömmande tjänster är bra, så länge man är medveten som i spotifys fall att man bara hyr den.

Själv så köper jag kanske 1 skiva per år efter att jag skaffade mig premium spotify men jag lyssnar inte heller på musik i stereon då hade jag haft ett helt annat krav på ljudkvalitet.

Jag tycker att det inte finns någon anledning att ändra på att man får kopiera för eget bruk och att det inte kan vara något större problem att ge kopior till sina närmaste. Så har det fungerat sen anno dazumal.
För eget bruk är det tillåtet (inte är det väl någon ändring på gång?) så länge som man köpt ett exemplar och kopian hamnar i familj och hos nära vänner.

Edit: om du menar piratkopieringen så lär det knappast bli någon ändring där, om de tillät för personligt bruk försvinner ju deras tilltänkta kunder.

Vad musik-och filmbolagen har fått panik över är hur lätt det är att dela ut kopior till hela världen via internet. Jag har dock svårt att tro att det är ett jätteproblem så länge det är lätt att köpa musik och film. Jag tror nämligen att de flesta människor är hederliga. Gör man det svårare att köpa än att piratkopiera så blir det en annan situation. Då kommer piratkopieringen att öka.

För bolagen har det blivit ett problem då deras inkomster minskar kraftigt. Får hoppas att det löser sig med lagliga alternativ så att jakten på pirater inte behöver intensifieras. Spotify funkar i alla fall för konsumenten så det verkar ju finnas möjligheter.

Jag tror också gemene man är hederlig. Det stora undantaget har varit just piratkopiering som många tyckt vara rätt även om de nog vetat innerst inne att egentligen var det fel. Det håller dock på att ändras pga den uppmärksammade debatten och piratjakten. Numera hör man sällan att "jag trodde det var lagligt" utan "det borde vara lagligt".

Apple verkar ha insett det här och erbjuder numera (sen ett par år, åtminstone) musik i iTunes Store som inte är kopieringsskyddad. Antagligen (eller kanske snarare förhoppningsvis :) finns det fler bolag som har fattat och gör likadant, men det har jag dålig koll på. Jag använder Macintosh. :)

Senast ändrad:
Om dvd Jon hade gjort samma sak idag hade utgångenblivit en annan.

Knappast, eftersom just det fallet blev ett nyckelfall, som gjorde att lagändringen om att inte få avlägsna eller kringgå skydd fick ett undantag som gäller precis vad Jon gjorde.

Och det är fortfarande väldigt fult att sprida det illasinnade ryktet att det är hackare som gör skada, när det just har bevisats att programmerare anställda på storföretag faktiskt placerar skadlig kod hos datoranvändare i avsikt att skada. Jag säger så klart inte att det är generellt när det gäller företag eller programmerare, men inte desto mindre sprider du ett felaktigt påstående och baktalar hackare på ett sätt som är förtal.

Jon har inte åsamkat industrin någon som helst skada, men Sony har orsakat oöverskådlig skada.

Saxat ur upphovsrättslagen:
Skydd för tekniska åtgärder

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

/.../

Rätt att i vissa fall använda verk som skyddas av tekniska åtgärder

52 f § Den som på grund av bestämmelserna i 16, 17, 26, 26 a eller 26 e § får utnyttja ett upphovsrättsligt skyddat verk har rätt att använda ett exemplar av ett verk som denne lovligen har tillgång till på sätt som anges i aktuell bestämmelse även om exemplaret skyddas av en teknisk åtgärd.

Om en teknisk åtgärd hindrar sådan användning, får en domstol på yrkande av en berättigad användare förelägga upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare vid vite att möjliggöra för användaren att utnyttja verket på sätt som anges i aktuell bestämmelse.

Jag har saxat de relevanta delarna som gäller det Jon gjorde. Nationella lagar, bland annat i Norge och USA, har också anpassats på liknande sätt.

En intressant paragraf i den här lagen är §26, som behandlar ett par olika saker som gäller dels ersättning för användning och kopiering, dels rätten att avassemblera och rätta datorprogram för att rätta fel och för att uppnå samverkan med andra program. Den rätten är aktuell för mig då jag hackar firmware i min kamera för att rätta fel.

För eget bruk är det tillåtet (inte är det väl någon ändring på gång?) så länge som man köpt ett exemplar och kopian hamnar i familj och hos nära vänner.

Edit: om du menar piratkopieringen så lär det knappast bli någon ändring där, om de tillät för personligt bruk försvinner ju deras tilltänkta kunder.
Nej, jag menade privatkopieringen.

För bolagen har det blivit ett problem då deras inkomster minskar kraftigt.
Har de? Hur kraftigt?

Får hoppas att det löser sig med lagliga alternativ så att jakten på pirater inte behöver intensifieras.
Jakten på pirater bör snarare trappas ner. Eller åtminstone så bör de lagar som har införts den senaste tiden avkaffas. Det är vansinne att jaga pirater med metoder som påminner om terroristbekämpning. Att dessutom ge privatpoliser större befogenheter än den riktiga polisen var ett riktigt bottennapp.

Spotify funkar i alla fall för konsumenten så det verkar ju finnas möjligheter.
Det finns en del problem med Spotify, men det är ett steg i rätt riktning.

Jag tror också gemene man är hederlig. Det stora undantaget har varit just piratkopiering som många tyckt vara rätt även om de nog vetat innerst inne att egentligen var det fel. Det håller dock på att ändras pga den uppmärksammade debatten och piratjakten. Numera hör man sällan att "jag trodde det var lagligt" utan "det borde vara lagligt".

Vissa handlingar i samband med piratkopiering var lagliga förr men är olagliga nu, så det är inte så konstiga uttalanden.

Nej, jag menade privatkopieringen.

Har de? Hur kraftigt?

Har du provat google? Intressant att du ifrågasätter något som är så välkänt. Börja med Wiki och googla lite. Det finns en bra artikel från The Economist och NYT. Eller börja här: http://www.enotes.com/topic/Music_industry

In the 21st century, consumers spent less money on recorded music than they had in 1990s, in all formats.[6] Total revenues for CDs, vinyl, cassettes and digital downloads in the world dropped 25% from $38.6 billion in 1999 to $27.5 billion in 2008 according to IFPI. Same revenues in the U.S. dropped from a high of $14.6 billion in 1999 to $10.4 billion in 2008. The Economist and The New York Times report that the downward trend is expected to continue for the foreseeable future[7][8] —Forrester Research predicts that by 2013, revenues in USA may reach as low as $9.2 billion.[7] This dramatic decline in revenue has caused large-scale layoffs inside the industry, driven retailers (such as Tower Records) out of business and forced record companies, record producers, studios, recording engineers and musicians to seek new business models.[9] Many top industry executives agree that the music industry is in a downward spiral and advise all up and coming artists, especially the plethora of trend following pop and hip hop artists and producers, to "get out while they still can".[citation needed]

Jakten på pirater bör snarare trappas ner. Eller åtminstone så bör de lagar som har införts den senaste tiden avkaffas. Det är vansinne att jaga pirater med metoder som påminner om terroristbekämpning. Att dessutom ge privatpoliser större befogenheter än den riktiga polisen var ett riktigt bottennapp.

Synpunken beror på om man är konsument eller producent av digitala tjänster och produkter, och om man ser till Sveriges väl. Sverige är stora producenter av dessa tjänster och produkter.

Det finns en del problem med Spotify, men det är ett steg i rätt riktning.

Vissa handlingar i samband med piratkopiering var lagliga förr men är olagliga nu, så det är inte så konstiga uttalanden.

Själva piratkopieringen är fortsatt olaglig, skivbolagen har bara blivit agressivare i brottsbekämpningen.

Har du provat google? Intressant att du ifrågasätter något som är så välkänt.

Nja, nedgången i försäljning är ganska väl dokumenterad, men sambandet med andra trender i samhället är långt ifrån klarlagd. Det finns ingenting som säger att minskade intäkter beror på olaglig kopiering och spridning.

En intressant bifråga här är om vi verkligen borde stöda en industri som parasiterar på upphovsmän på det sätt musikindustrin gör. Man kan knappast se att de skulle vara någon särskilt värdefull kulturbärare som förtjänar samhällsstöd, vare sig ekonomiskt eller genom lagstiftning.

Har du provat google? Intressant att du ifrågasätter något som är så välkänt. Börja med Wiki och googla lite. Det finns en bra artikel från The Economist och NYT. Eller börja här: http://www.enotes.com/topic/Music_industry
Varför skulle jag inte ställa frågor om sådan jag inte känner till?

Men hur är det med musikbolagens totala inkomster? De tjänar ju pengar på annat än att sälja CD-skivor.

Dessutom kanske man ska vara försiktig att koppla ihop hela den minskade CD-försäljningen med piratkopiering. Det är det rätt svårt att visa det sambandet, och det kan väl finnas andra skäl till att folk köper färre CD-skivor nu än för 10-15 år sen.

Synpunken beror på om man är konsument eller producent av digitala tjänster och produkter, och om man ser till Sveriges väl. Sverige är stora producenter av dessa tjänster och produkter.
Enstaka kommersiella intressen får inte stå över grundläggande fri- och rättigheter. Privatlivets helgd tycker jag ska gälla även på internet.

Vilka andra intressegrupper har lyckats få svensk lag så kraftigt ändrad på så kort tid?

Alltså: jag är inte ett dugg intresserad av att försvara piratkopiering. Jag är inte heller ett dugg intresserad av att försvara musikindustrin. Jag är däremot mycket intresserad av att slippa privatpoliser som snokar i mitt liv. Om musikindustrin inte kan komma till rätta med piratkopiering med civiliserade metoder så får de väl helt enkelt låta bli. Anpassa sig eller dö är den enda regeln som gäller i kommersiella sammanhang, och musikindustrin verkar ha väldigt svårt att anpassa sig ...

Själva piratkopieringen är fortsatt olaglig, skivbolagen har bara blivit agressivare i brottsbekämpningen.

Jag syftade på lagändringen för några år sen som skärpte reglerna för vad man får göra på internet när det gäller kopiering av upphovsrättsskyddat material.

Nja, nedgången i försäljning är ganska väl dokumenterad, men sambandet med andra trender i samhället är långt ifrån klarlagd. Det finns ingenting som säger att minskade intäkter beror på olaglig kopiering och spridning.

En intressant bifråga här är om vi verkligen borde stöda en industri som parasiterar på upphovsmän på det sätt musikindustrin gör. Man kan knappast se att de skulle vara någon särskilt värdefull kulturbärare som förtjänar samhällsstöd, vare sig ekonomiskt eller genom lagstiftning.

" Det finns ingenting som säger att minskade intäkter beror på olaglig kopiering och spridning"

Tvärt om, det finns mycket som pekar i den riktningen, det viktigaste argumentet är tiden, försäljningstappen sammanfaller med piratkopieringens utbredning. OCh när pitate bay stängdes tillfälligt, försvann drygt halva fildelningen och CD-försäljningen visade en tipp. Det var en tillfällig effekt men ändå.

Om du inte gillar skivindustrin kanske du ska köpa material från oberoende artister och propagera för dessa. Bara ett förslag...

Varför skulle jag inte ställa frågor om sådan jag inte känner till?

Men hur är det med musikbolagens totala inkomster? De tjänar ju pengar på annat än att sälja CD-skivor.

...

Enstaka kommersiella intressen får inte stå över grundläggande fri- och rättigheter. Privatlivets helgd tycker jag ska gälla även på internet.

Vilka andra intressegrupper har lyckats få svensk lag så kraftigt ändrad på så kort tid?

Alltså: jag är inte ett dugg intresserad av att försvara piratkopiering. Jag är inte heller ett dugg intresserad av att försvara musikindustrin. Jag är däremot mycket intresserad av att slippa privatpoliser som snokar i mitt liv. Om musikindustrin inte kan komma till rätta med piratkopiering med civiliserade metoder så får de väl helt enkelt låta bli. Anpassa sig eller dö är den enda regeln som gäller i kommersiella sammanhang, och musikindustrin verkar ha väldigt svårt att anpassa sig ...

Jag syftade på lagändringen för några år sen som skärpte reglerna för vad man får göra på internet när det gäller kopiering av upphovsrättsskyddat material.

Siffrorna gäller även totalen, läs artiklarna, det står rätt väl dokumenterat. Det finns även nyare och trenden håller i sig. Det finns de som felaktigt påstår att bolagen hämtat sig men kollar man tex svenska skivbolags offentliga företags information ser det inte så bra ut med avseende på inkomster och anställda.

Jag håller med om privatlivet. Det var en konsekvens som nog inte många tänkte på när de fildelade som värst. Piraterna har dragit på oss en hel industri av piratjägare som drabbar även laglydiga, som skapades när skivbolag mm fick panik, och om man är det minsta konspiratoriskt lagd nog samlar in både det ena och det andra som de borde låta bli.

Men om man vänder på steken, hur är det med producenternas rättigheter? Jag som bildproducent (=fotograf)? Har inte jag rätt att slippa få mina alster stulna?

Hur menar du att lagen ändrats så kraftigt? Det är fortfarande förbjudet?

"Om musikindustrin inte kan komma till rätta med piratkopiering med civiliserade metoder så får de väl helt enkelt låta bli".

De är ju vanliga företag och gör väl vad de kan för att överleva. Inom lagens gränser till skillnad från piraterna.

... men jag lyssnar inte heller på musik i stereon då hade jag haft ett helt annat krav på ljudkvalitet.

Det här är en väldigt intressant trend i samhället.
På 70- och 80-talen var en stor fin stereo hjärtat i varje vardagsrum. Folk blev audiofiler och trimmade och trimmade sin utrustning (och möblering) för att få till det perfekta ljudet. Men nu kastar man ut apparaterna och skaffar små lätta bärbara spelare som inte på långa vägar kommer upp i samma ljudkvalitet. Det är inte kvaliteten som räknas det är kvanititeten.

När jag läser trådar på FS så handlar väldigt många om skärpa på pixelnivå. Vi engagerar oss så till den milda grad i kvalitet att man häpnar. De flesta bilder betraktas ändå till slut bara hårt förminskade i en webbläsare på en dator eller i en telefonlur.
När kommer svängningen i bildbranschen från maximal kvalitet till maximal kvantitet?

Petter ...

"Om musikindustrin inte kan komma till rätta med piratkopiering med civiliserade metoder så får de väl helt enkelt låta bli".

De är ju vanliga företag och gör väl vad de kan för att överleva. Inom lagens gränser till skillnad från piraterna.

Nu är du ju verkligen ute och cyklar. Vi har ju just visat att industrin inte håller sig inom lagens gränser, och att de faktiskt begår flera brott för att hävda en rätt som de inte har.

Det här är en väldigt intressant trend i samhället.
På 70- och 80-talen var en stor fin stereo hjärtat i varje vardagsrum. Folk blev audiofiler och trimmade och trimmade sin utrustning (och möblering) för att få till det perfekta ljudet. Men nu kastar man ut apparaterna och skaffar små lätta bärbara spelare som inte på långa vägar kommer upp i samma ljudkvalitet. Det är inte kvaliteten som räknas det är kvanititeten.

När jag läser trådar på FS så handlar väldigt många om skärpa på pixelnivå. Vi engagerar oss så till den milda grad i kvalitet att man häpnar. De flesta bilder betraktas ändå till slut bara hårt förminskade i en webbläsare på en dator eller i en telefonlur.
När kommer svängningen i bildbranschen från maximal kvalitet till maximal kvantitet?

Petter ...

Inte kvantiteten men mobiliteten(stavat?)

Sen kvaliteten på bilder tja, det har man väl redan börjat tumma på fast mer på konsument sidan ala mobilkameror.

Dock så sker det ju framsteg på mobiltelefon sidan hela tiden .

Nu är du ju verkligen ute och cyklar. Vi har ju just visat att industrin inte håller sig inom lagens gränser, och att de faktiskt begår flera brott för att hävda en rätt som de inte har.

Det kan inte vara så att du möjligen drar "alla" över en rätt stor kam? :)

Hur många skivbolag finns det?

Vilken rätt menar du här? Rätten att kopieringsskydda sina produkter?

I vilket fall avser jag att de har rätt att använda civilicerade, lagliga metoder för att jaga fildelare. Sony BMGs metod var tex inte rätt vilket jag tidigare skrev.

Senast ändrad:
Det kan inte vara så att du möjligen drar "alla" över en rätt stor kam? :)

Nej, självfallet inte. Det var du som använde den taktiken för att slänga skit på hackare.

Vilken rätt menar du här? Rätten att kopieringsskydda sina produkter?

Om du är så korkad så att du inte inser att det är fel att lägga in malware i andras datorer utan att ens meddela vad man har gjort, och att när man blir tagen med byxorna nere skickar ut ännu mer malware för att spionera i andras datorer, och försöker gömma ditt resonemang bakom frågan om "kopieringsskydd", då är du dummare än jag trodde.

Det handlar inte om kopieringsskydd, eftersom det inte skyddar mot kopiering. Det är ett intrång i folks privata sfär, som bolaget inte har rätt till, vilken ursäkt de än presenterar. När Sony äntligen gjorde ett program för att ta bort sitt virus så gjorde de det med ett spionprogram som öppnade kryphål också för andra att manipulera datorerna som hade skadats av Sonys malware.

Ingenting i Sonys agerande kring "kopieringsskyddet" är så oskyldigt som du försöker framställa det. De betedde sig helt enkelt skurkaktigt, och de begick flera brott, och de har inte visat minsta ånger. De förtjänar faktiskt att bolaget går omkull. Såna aktörer vill inte jag ha på marknaden. Det de gjorde var oförsvarligt, och de drabbade var de som köpte lagliga kopior av skivorna, inte några pirater.
I vilket fall avser jag att de har rätt att använda civilicerade, lagliga metoder för att jaga fildelare.

Men din argumentation pekar inte åt det hållet. Tillsaget mot Pirate Bay var knappast civiliserat. Visst kan polisen gå in och göra ett beslag om man har orsak att anta att brott har begåtts, men att lämna ut beslaget till tredje part, i detta fall käranden i ett civilmål, det hör inte till civiliserad rättsskipning. Att sedan vrida lagen och lägga in innebörder som inte fanns när det så kallade "brottet" begicks är också rätt långt ifrån vad man förväntar sig av en rättsstat.

Sony BMGs metod var tex inte rätt vilket jag tidigare skrev.

Jaha, nu ska det spaltas upp i metod och mål. Målet rätt, metoden fel?

Den gubben gick inte. Sony lade in skadlig kod med avsikt, och de dolde den för att man inte skulle upptäcka vad de hade gjort. Det var så klart hackare som upptäckte skadan, inte de vanliga användare vars utrustning skadades. När de blev tagna med brallorna nere, skickade de ut ännu mer skadlig kod till folk i stället för att rätta till felet som de hade gjort. Metoden var fel, vi är helt överens. Däremot tror jag inte att du har en aning om vilket mål de hade med att lägga in den skadliga koden i folks datorer. Jag är i alla fall helt övertygad om att det inte var för att hindra piratkopiering. De hindrade laglig kopiering, men olaglig kopiering påverkas inte av åtgärden.

Någon slags analys av läget måste de väl rimligen ha gjort innan de försåg skivorna med skadlig kod? Varför ville de hindra laglig privatkopiering? Och alldenstund kopieringen som kunde hindras var laglig, var det verkligen rätt att försöka hindra laglig kopiering? Tror du att de trodde att deras skivförsäljning skulle gå upp när de distribuerade skivor som inte var fullvärdiga, men som skadade folks utrustning?

Jag gissar att de trodde att de skulle komma undan med det. De visste att det de gjorde var fel, precis som de flesta andra brottslingar, men de trodde att de skulle undgå upptäckt.

Oavsett hur man distribuerar sina varor måste man tala om för kunden vad varan innehåller, så att kunden kan göra ett informerat val. Sony lade in skit i skivorna utan att tala om det. När man köper en skiva så är avtalet att man har rätt att lyssna till musiken helt oavsett vilken utrustning eller metod man använder för att tillgodogöra sig innehållet. Det är inte en licens att spela bara på en viss typ av spelare, och skivbolaget har inget att göra med vilken utrustning kunden använder för att lyssna. Avtalet är inte en begränsad licens, utan det gäller att man får lyssna på musiken enligt de krav som lagen ställer.

Lagen tillåter kopiering, och lagen tillåter omvandling till media som passar sättet att lyssna. Skivbolaget ska inte gå in och tassa i vår privata sfär genom att ställa upp egna villkor som går längre, om de inte avtalar om det, gör ett avtal mellan likvärdiga parter, där de tydligt deklarerar vilka villkor de ställer och får dem signerade av avtalspartnern. Inget sådant avtal gäller musikskivorna. Det som gäller är lagen.

Nej, självfallet inte. Det var du som använde den taktiken för att slänga skit på hackare.

Om du är så korkad så att du inte inser att det är fel att lägga in malware i andras datorer utan att ens meddela vad man har gjort, och att när man blir tagen med byxorna nere skickar ut ännu mer malware för att spionera i andras datorer, och försöker gömma ditt resonemang bakom frågan om "kopieringsskydd", då är du dummare än jag trodde.

Det handlar inte om kopieringsskydd, eftersom det inte skyddar mot kopiering. Det är ett intrång i folks privata sfär, som bolaget inte har rätt till, vilken ursäkt de än presenterar. När Sony äntligen gjorde ett program för att ta bort sitt virus så gjorde de det med ett spionprogram som öppnade kryphål också för andra att manipulera datorerna som hade skadats av Sonys malware.

Ingenting i Sonys agerande kring "kopieringsskyddet" är så oskyldigt som du försöker framställa det. De betedde sig helt enkelt skurkaktigt, och de begick flera brott, och de har inte visat minsta ånger. De förtjänar faktiskt att bolaget går omkull. Såna aktörer vill inte jag ha på marknaden. Det de gjorde var oförsvarligt, och de drabbade var de som köpte lagliga kopior av skivorna, inte några pirater.

Men din argumentation pekar inte åt det hållet. Tillsaget mot Pirate Bay var knappast civiliserat. Visst kan polisen gå in och göra ett beslag om man har orsak att anta att brott har begåtts, men att lämna ut beslaget till tredje part, i detta fall käranden i ett civilmål, det hör inte till civiliserad rättsskipning. Att sedan vrida lagen och lägga in innebörder som inte fanns när det så kallade "brottet" begicks är också rätt långt ifrån vad man förväntar sig av en rättsstat.

Jaha, nu ska det spaltas upp i metod och mål. Målet rätt, metoden fel?

Den gubben gick inte. Sony lade in skadlig kod med avsikt, och de dolde den för att man inte skulle upptäcka vad de hade gjort. Det var så klart hackare som upptäckte skadan, inte de vanliga användare vars utrustning skadades. När de blev tagna med brallorna nere, skickade de ut ännu mer skadlig kod till folk i stället för att rätta till felet som de hade gjort. Metoden var fel, vi är helt överens. Däremot tror jag inte att du har en aning om vilket mål de hade med att lägga in den skadliga koden i folks datorer. Jag är i alla fall helt övertygad om att det inte var för att hindra piratkopiering. De hindrade laglig kopiering, men olaglig kopiering påverkas inte av åtgärden.

Någon slags analys av läget måste de väl rimligen ha gjort innan de försåg skivorna med skadlig kod? Varför ville de hindra laglig privatkopiering? Och alldenstund kopieringen som kunde hindras var laglig, var det verkligen rätt att försöka hindra laglig kopiering? Tror du att de trodde att deras skivförsäljning skulle gå upp när de distribuerade skivor som inte var fullvärdiga, men som skadade folks utrustning?

Jag gissar att de trodde att de skulle komma undan med det. De visste att det de gjorde var fel, precis som de flesta andra brottslingar, men de trodde att de skulle undgå upptäckt.

Oavsett hur man distribuerar sina varor måste man tala om för kunden vad varan innehåller, så att kunden kan göra ett informerat val. Sony lade in skit i skivorna utan att tala om det. När man köper en skiva så är avtalet att man har rätt att lyssna till musiken helt oavsett vilken utrustning eller metod man använder för att tillgodogöra sig innehållet. Det är inte en licens att spela bara på en viss typ av spelare, och skivbolaget har inget att göra med vilken utrustning kunden använder för att lyssna. Avtalet är inte en begränsad licens, utan det gäller att man får lyssna på musiken enligt de krav som lagen ställer.

Lagen tillåter kopiering, och lagen tillåter omvandling till media som passar sättet att lyssna. Skivbolaget ska inte gå in och tassa i vår privata sfär genom att ställa upp egna villkor som går längre, om de inte avtalar om det, gör ett avtal mellan likvärdiga parter, där de tydligt deklarerar vilka villkor de ställer och får dem signerade av avtalspartnern. Inget sådant avtal gäller musikskivorna. Det som gäller är lagen.

Nu får du sluta med personangrepp. Du bryter mot fotosidans regler.

Jag upprepar, jag stödjer INTE Sonys klantiga olagliga rootkit skrivit av deras hacker eller vad du nu vill kalla deras malwareskapare. Kopieringsskydd får dock vem som helst lägga in i sina produkter. Läs vad jag skriver.

EDIT: plockade bort sista meningen om avtal och köp.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar