Annons

Bildstöld....

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Cissi, tycker du har gått helt rätt väg. Lycka till!

Anders, Anders har rätt till sitt synsätt. Det är närmare det bibliska (öga för öga) än det juridiska... eh, heter alla Anders nu!?
 
BenHur skrev:
Titta!!!

Nu har hr. Vricklund hittat ännu en tråd att sabba!!!

Du är helt otrolig!!!

Visst är det väl helt otroligt att någon vågar ha en annan uppfattning än din. Bäst att alla ställer sej i ett led och marscherar.

Sist jag svarade på ett av dina påhopp sa jag att jag orkar inte munhuggas med dej längre och det gäller fortfarande. Så spar din tid.
 
Jodå.... Hr. Vricklund har all rätt till sin åsikt, likaväl som jag har min rätt att tycka att dom är helt uppåt väggarna vrickade!

I en annan tråd så var det nån som kallde hans inlägg för spyor... Det tyckte jag var rätt så välfunnet.

Hade inte tänkt att yttra mig i den här tråden eftersom jag tyckte att Cissi fick rätt så goda råd, d.v.s tills gissa vem kom in med sina baklängesresonemang.
 
Söker på Fontana men jag kan inte hitta några bilder på den där sajten...

Tyckte mig läsa att Cissi skrev att dom var borttagna... kan det vara så enkelt`så det är därför som jag inte hittar dem ?
 
Vilka fullständigt idiotiska och meningslösa påhopp! Jag tycker Vicklunds inlägg är tänkvärda och bra. Liksom de flesta övriga inlägg. Till Cissi säger jag lycka till, oavsett vilken väg hon väljer. Själv vet jag inte vilken linje jag skulle välja att "gå på".

Susan (som väl också får en känga nu.)
 
Tack KG! :)

Anders var säkert ett "modenamn" i en del årskullar. Precis som mitt förnamn (vi var tre som hette Cecilia i min klass :) )

Just nu är det tvärstopp, först gick en massa mail fram och tillbaka över Atlanten men sedan jag talade om att jag kopplar in Staffan Teste (en eloge till honom förresten, verkar mycket kunnig och seriös och dessutom trevlig) på måndag morgon kl 8 svensk tid om jag inte hört något så blev det tyst.

Vi får se vad som händer...

Mvh Cissi
 
PITCH skrev:
Söker på Fontana men jag kan inte hitta några bilder på den där sajten...

Tyckte mig läsa att Cissi skrev att dom var borttagna... kan det vara så enkelt`så det är därför som jag inte hittar dem ?

Peter, du har helt rätt.

Först så stängde dom av funktionen med bildförsäljning, dom tyckte att det räckte med det (alltså ingen ersättning) och en ursäkt.

Sen försvann bilderna från siten.

Vi får se vad som händer framöver. Jag har nog aldrig hört talas om att en bildbyrå knycker bilder och lägger ut till försäljning sådär, är det nån här som hört om ett sånt fall? Väldigt skrämmande, inte minst med tanke på att bildbyråns VD har jobbat 25 år som professionell fotograf. Då vet man ju absolut vad som gäller...

Mvh Cissi
 
Susan, du får absolut ingen känga från mig.

Jag förstår din tankegång och visst kan hr Vricklunds inlägg vara tänkvärda.

Nu är ju frågan om vem som kan tänkas betala. Skulle jag fakturera X, vilket jag mycket gärna skulle göra, så skulle hon bara bestrida kravet eftersom det är bildbyrån som lagt upp bilderna.

Vad man tycker rent moraliskt är en sak, vad som gäller juridiskt är en helt annan tyvärr...

Mvh Cissi
 
Är inte så konstigt att direktdialogen upphört i och med att du talat om att Teste är inkopplad. Det har förmodligen din motpart på andra sidan blivit tillsagd av sin advokat.

Fr.o.m. nu så talar bara advokaterna med varandra. Kan tyvärr ta hur lång tid som helst.
 
BenHur skrev:
Är inte så konstigt att direktdialogen upphört i och med att du talat om att Teste är inkopplad. Det har förmodligen din motpart på andra sidan blivit tillsagd av sin advokat.

Fr.o.m. nu så talar bara advokaterna med varandra. Kan tyvärr ta hur lång tid som helst.

Uppenbarligen inte... Teste tar över om ca 12 timmar, fick precis mail från bildbyrån och det var _inte_ trevligt. Snarare hotfullt. Tyvärr.

Jo, det lär ta tid dessvärre...

Mvh Cissi
 
USA och advokater är ju lite... ja... si och så. Men med Testa och vad jag kan se, rätten på din sida så hoppas jag du vinner stort.

Lycka till iaf.
 
BenHur skrev:
Jodå.... Hr. Vricklund har all rätt till sin åsikt, likaväl som jag har min rätt att tycka att dom är helt uppåt väggarna vrickade!

I en annan tråd så var det nån som kallde hans inlägg för spyor... Det tyckte jag var rätt så välfunnet.

Hade inte tänkt att yttra mig i den här tråden eftersom jag tyckte att Cissi fick rätt så goda råd, d.v.s tills gissa vem kom in med sina baklängesresonemang.


Tack! Det är ju oerhört generöst att jag faktiskt får ha en avvikande åsikt än din, jag är så djupt tacksam. Jag hade dock varit ännu tacksammare om jag också sluppit dina infantilt löjliga påhopp.
Det är i det närmaste patetiskt att du uppenbarligen själv inte inser att om någon "sabbar" några trådar är det du själv. Med en hopplöst föråldrad härskarteknik försöker du förlöjliga och håna andras åsikter för att mer eller mindre skrämma till tystnad. Jag tycker FS förtjänt av ett bättre öde än att förpassas till stenåldern när det gäller det verbala utbytet genom onyanserade simpla påhopp som inte ens passar på mina barns dagis.
Jag inte bara tror, jag vet att många människor kan se andra utvägar och lösningar på tvister och oenigheter än att slå folk i huvudet med lagboken. Jag har svårt att tro att inte ens du kan vara medveten om att många oenigheter och meningsskiljaktigheter görs upp i godo utan att dra in rättsväsendet. Som jag ser det finns det i princip ingen anledning att detta i många fall även kan fungera när det gäller tvister som gäller upphovsrättslagen.
Jag tycker att du snarast bör krypa tillbaka till sandlådan du verkar ha rymt från och kanske ägna en liten stund att fundera på hur du ska kunna BEVISA för någon som kanske vill publicera dina bilder att det verkligen är du som tagit dem och att de är dina.
OM du kanske kommer fram till att du inte kan bevisa det kanske du kan fundera på hur kunden ska agera för att våga publicera den utan att riskera stora skadestånd OM det nu inte är dina bilder du lämnar ut.
Och för allt i världen, bemöda dej inte med att svara för det finns nog inte något som intresserar mej mindre för tillfället än vad just du eventuellt i så fall kommer fram till.

Om däremot någon annan på ett nyanserat och något mer vuxet sätt har en lösning eller fundering hur man faktiskt kan bevisa att de bilder man tagit verkligen är ens egna är jag seriöst intresserad och har inget bra svar. Ska kunder faktiskt behöva kräva att se neg, dia eller raw-fil? Och inte ens det är en garanti eftersom i alla fall digitala bilder lätt kan vara en kopia.

Jag vet tex ett fall där ett företag anlitade en web-byrå att göra deras hemsida, byrån tog utan tillstånd och utan företagets kännedom bilder på nätet till hemsidan. Senare hittade en fotograf sina bilder på hemsidan och krävde ersättning. Web-byrån som gjorde hemsidan hade gått i konkurs och företaget som publicerade hemsidan stod där med stora skadeståndskrav på sej utan möjlighet att få upprättelse mot web-byrån!
Är det rätt eller fel att stämma företaget på stora skadestånd eller är det bättre att försöka ta reda på vad som hänt och hitta en lösning som BÅDA tycker är vettig?
 
Hades skrev:
Är det rätt eller fel att stämma företaget på stora skadestånd eller är det bättre att försöka ta reda på vad som hänt och hitta en lösning som BÅDA tycker är vettig?

Om företaget är Trygg-Hansa eller GM så på dem bara!
Skulle mina bilder hamna på en site för t ex tobaksreklam så skulle jag stämma dem tillbaka till stenåldern ;-)
 
HDFS) (KGS skrev:
Om företaget är Trygg-Hansa eller GM så på dem bara!
Skulle mina bilder hamna på en site för t ex tobaksreklam så skulle jag stämma dem tillbaka till stenåldern ;-)

Vad bra, då vet vi hur du hade gjort. Hoppas bara att du kanske kan inse och acceptera att andra hade valt en annan väg utan utan att hänfalla till hån och förlöjligande.
 
HDFS) (KGS skrev:
å andra sidan, eftersom det är på den sidan Atlanten, kan det ge hur mycket som helst också...


USA har ett helt annat rättsystem och upphovsrättslagstiftning än vi har. Det gör det väldigt vanskligt att uttala sig om storleken på skadeståndet. Tyvärr har vi svenskar en väldig skevbild av USA; -Landet med enorma skadestånden. Ett domstolsutslag kan lika väl slå tillbaka mot Cissi och göra henne ersättningsskyldig till motparten. Ett som är säkert är dock, att bara för du har rätt vinner du inte. När det gäller skadestånd vinner ofta den med mest resurser, och förloraren får stå för kostnaderna. Och, visst finns det 30% advokater, iallfal på TV, som arbetar gratis. ;-)

En annan fundering är ju möjligheterna att inkassera skadeståndet. Ett företag jag jobbade för tidigare, lyckades aldrig med det. Det var helt enkelt för dyrt och då talar vi inte små skulder. Det är helt enkelt inte lätt, att få rätt i ett annats lands rättsystem.

/Anders
 
Men vafan, jag har ju plöjt alla Grishams böcker så jag vet EXAKT hur det funkar ;-)

Nejdå Anders V, du får tycka o göra som du vill i samma situation. När det gällde en liten musikförening nöjde jag mej som sagt med en CD-skiva, men om det vore BLEND-international så skulle jag... mooooaaaahahaha
 
Helt rätt

Hej Cissi.

Jag tycker att du gått helt rätt väg vad gäller den här frågan.

Detta är ju en win-win både för dig och bildbyrån.
Om du "stämmer bildbyrån på X-kronor så lär de ju i sin tur stämma "tjuven" på minst det beloppet plus administration.

Då är ditt mål nått, dvs. att klämma åt "tjuven" så hårt det går. Och detta helt enligt A. Vricklunds åsikt, även om du går en annan väg än han.

Du går plus och bildbyrån går plus om de nu i sin tur stämmer "tjuven".

Om bildbyrån i sin tur anser att "tjuven" är en tillräckligt stor inkomstkälla kommer de ju att släppa det. Men det är ju inte ditt bekymmer.

Står själv och funderar vad jag ska göra och i vilken ände jag ska börja nysta i ett fall där ett kommersiellt företag nyttjar och har nyttjat mina bilder utan att ens fråga...

Mvh Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.