BenHur skrev:
Jodå.... Hr. Vricklund har all rätt till sin åsikt, likaväl som jag har min rätt att tycka att dom är helt uppåt väggarna vrickade!
I en annan tråd så var det nån som kallde hans inlägg för spyor... Det tyckte jag var rätt så välfunnet.
Hade inte tänkt att yttra mig i den här tråden eftersom jag tyckte att Cissi fick rätt så goda råd, d.v.s tills gissa vem kom in med sina baklängesresonemang.
Tack! Det är ju oerhört generöst att jag faktiskt får ha en avvikande åsikt än din, jag är så djupt tacksam. Jag hade dock varit ännu tacksammare om jag också sluppit dina infantilt löjliga påhopp.
Det är i det närmaste patetiskt att du uppenbarligen själv inte inser att om någon "sabbar" några trådar är det du själv. Med en hopplöst föråldrad härskarteknik försöker du förlöjliga och håna andras åsikter för att mer eller mindre skrämma till tystnad. Jag tycker FS förtjänt av ett bättre öde än att förpassas till stenåldern när det gäller det verbala utbytet genom onyanserade simpla påhopp som inte ens passar på mina barns dagis.
Jag inte bara tror, jag vet att många människor kan se andra utvägar och lösningar på tvister och oenigheter än att slå folk i huvudet med lagboken. Jag har svårt att tro att inte ens du kan vara medveten om att många oenigheter och meningsskiljaktigheter görs upp i godo utan att dra in rättsväsendet. Som jag ser det finns det i princip ingen anledning att detta i många fall även kan fungera när det gäller tvister som gäller upphovsrättslagen.
Jag tycker att du snarast bör krypa tillbaka till sandlådan du verkar ha rymt från och kanske ägna en liten stund att fundera på hur du ska kunna BEVISA för någon som kanske vill publicera dina bilder att det verkligen är du som tagit dem och att de är dina.
OM du kanske kommer fram till att du inte kan bevisa det kanske du kan fundera på hur kunden ska agera för att våga publicera den utan att riskera stora skadestånd OM det nu inte är dina bilder du lämnar ut.
Och för allt i världen, bemöda dej inte med att svara för det finns nog inte något som intresserar mej mindre för tillfället än vad just du eventuellt i så fall kommer fram till.
Om däremot någon annan på ett nyanserat och något mer vuxet sätt har en lösning eller fundering hur man faktiskt kan bevisa att de bilder man tagit verkligen är ens egna är jag seriöst intresserad och har inget bra svar. Ska kunder faktiskt behöva kräva att se neg, dia eller raw-fil? Och inte ens det är en garanti eftersom i alla fall digitala bilder lätt kan vara en kopia.
Jag vet tex ett fall där ett företag anlitade en web-byrå att göra deras hemsida, byrån tog utan tillstånd och utan företagets kännedom bilder på nätet till hemsidan. Senare hittade en fotograf sina bilder på hemsidan och krävde ersättning. Web-byrån som gjorde hemsidan hade gått i konkurs och företaget som publicerade hemsidan stod där med stora skadeståndskrav på sej utan möjlighet att få upprättelse mot web-byrån!
Är det rätt eller fel att stämma företaget på stora skadestånd eller är det bättre att försöka ta reda på vad som hänt och hitta en lösning som BÅDA tycker är vettig?