Annons

Copyright - folk vet inte...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med om privatlivet. Det var en konsekvens som nog inte många tänkte på när de fildelade som värst. Piraterna har dragit på oss en hel industri av piratjägare som drabbar även laglydiga, som skapades när skivbolag mm fick panik, och om man är det minsta konspiratoriskt lagd nog samlar in både det ena och det andra som de borde låta bli.
Skyll inte drakoniska lagar som drabbar alla på piratkopierarna. Det är politiker som inför nya lagar.

Men om man vänder på steken, hur är det med producenternas rättigheter? Jag som bildproducent (=fotograf)? Har inte jag rätt att slippa få mina alster stulna?
Njae, du har inte rätt att slippa det till vilket pris som helst som drabbar mig och andra som inte är inblandade.

Hur menar du att lagen ändrats så kraftigt? Det är fortfarande förbjudet?
Det var tidigare inte förbjudet att ladda ner sådant som någon tillgängliggjorde på internet, även om det som var tillgängliggjort var upphovsrättsskyddat. Däremot var förstås tillgängliggörandet olagligt.

"Om musikindustrin inte kan komma till rätta med piratkopiering med civiliserade metoder så får de väl helt enkelt låta bli".

De är ju vanliga företag och gör väl vad de kan för att överleva. Inom lagens gränser till skillnad från piraterna.

Nej, de ser till att lagarna ändras så att de inte behöver ändra sig själva.

Att industrin inte skyr några medel är helt enkelt för att piraterna alltid har och alltid kommer att ligga steget före.

" Det finns ingenting som säger att minskade intäkter beror på olaglig kopiering och spridning"

Tvärt om, det finns mycket som pekar i den riktningen, det viktigaste argumentet är tiden, försäljningstappen sammanfaller med piratkopieringens utbredning.

Dock finns det ju det rapporter som visar att det är tvärtom; folk som laddar ner mycket konsumerar även större mängder på laglig väl.

http://www.geek.com/articles/geek-c...proving-pirates-are-great-consumers-20110720/
http://www.ic.gc.ca/eic/site/ippd-dppi.nsf/eng/h_ip01456.html

Nu är jag väl medveten om att detta inte tar upp problemet med rent förfalskade varor, (e.g. kinesiska och andra kopior) som säljs som färdiga skivor, men det getingboet har ni ju inte varit inne och rotat i ännu.

Skyll inte drakoniska lagar som drabbar alla på piratkopierarna. Det är politiker som inför nya lagar.

..för att stoppa ett oönskat fenomen, de stiftar knappast lagar för att dj-las. Det är väl förresten inte ovanligt att när något blir för okontrollerat kliver staten in och reglerar?

Njae, du har inte rätt att slippa det till vilket pris som helst som drabbar mig och andra som inte är inblandade.

Det där var lätt att hålla med om, "till viket pris som helst".

Det var tidigare inte förbjudet att ladda ner sådant som någon tillgängliggjorde på internet, även om det som var tillgängliggjort var upphovsrättsskyddat. Däremot var förstås tillgängliggörandet olagligt.

Jag har för mig att det snarare var en gråzon förut så att det blev omöjligt att få några fällande domar. Nu är det tydligt i alla fall.

Nej, de ser till att lagarna ändras så att de inte behöver ändra sig själva.

Är det så lätt att ändra lagen för en lobbygrupp? Politikerna bör vara rätt med på noterna för at tdet ska bli något.

Dock finns det ju det rapporter som visar att det är tvärtom; folk som laddar ner mycket konsumerar även större mängder på laglig väl.

http://www.geek.com/articles/geek-c...proving-pirates-are-great-consumers-20110720/

Nu är jag väl medveten om att detta inte tar upp problemet med rent förfalskade varor, (e.g. kinesiska och andra kopior) som säljs som färdiga skivor, men det getingboet har ni ju inte varit inne och rotat i ännu.

Ett intressant sidospår här är ju att de fysiska piratkopiorna på "kopieringsskyddade" skivor ofta har det så kallade kopieringsskyddet kvar, eftersom det är enklare att göra en rå kopia av skivan än att ta bort "skyddet". Hur man än vänder sig så är alla kopieringsskydd värdelösa för att hindra brottlig kopieringsverksamhet, medan det kan sätta många käppar i hjulet för den som lagligen ska kunna ta del av materialet.

Slutsumman är dock ordentligt negativ, kolla några av artiklarna jag nämnde tidigare.

..för att stoppa ett oönskat fenomen, de stiftar knappast lagar för att dj-las. Det är väl förresten inte ovanligt att när något blir för okontrollerat kliver staten in och reglerar?
Ja, din analys av situationen tycks mig vara korrekt.

Är det så lätt att ändra lagen för en lobbygrupp? Politikerna bör vara rätt med på noterna för at tdet ska bli något.

Tydligen är det ganska lätt. Påtryckningar från USA lär ha bidragit. Det avslöjades när Wikileaks släppte en bibba dokument för ett tag sen.

Ja, din analys av situationen tycks mig vara korrekt.

Tydligen är det ganska lätt. Påtryckningar från USA lär ha bidragit. Det avslöjades när Wikileaks släppte en bibba dokument för ett tag sen.

Lobbying är stort i USA. Undras om det kommer hit i stor skala?

Det var väl känt innan Wiki läckte? Eller tog bara alla det för självklart? :)

Sen när är det en rättighet att slippa bli utsatt för brott överhuvudtaget? I bästa fall sliper man, helt enkelt.

Alltås inte rätt att slippa till något pris överhuvuttaget???

Jag funderar lite på din formulering. Det blir ju ett "nej" hur man än läser det och det låter väldigt konstigt och lite otäckt, speciellt om man drar lite större växlar (har jag rätt att inte få min bil stulen, har jag rätt att inte bli överfallen på stan osv osv). Stoppar där med att konstaterandet att jag nog tycker jag har rätt att slippa bli utsatt för brott. Får leta om det finns några lagparagrafer om det, om det behövs.

För att inte gräva ner oss i formuleringen kan jag istället formulera om min fråga:

Har jag rätt/får jag skydda mig mot upphovsrättsbrott?

Har jag rätt att slippa få mina alster stulna?

Någon sådan rättighet finns väl knappast kodifierad i lag. Däremot säger lagen att ingen har rätt att stjäla din egendom (med vissa undantag; staten kan konfiskera privat egendom om den anser att det är i det allmännas intresse).

Men eftersom du skriver "alster" så misstänker jag att du syftar sådant icke-materiellt som är upphovsrättsskyddat. Sådant går ju inte att stjäla men det går att kopiera och använda på ett sätt som strider mot upphovsrätten. Det är väl på ett liknande sätt där som med stöld. Någon explicit rätt att inte utsättas för upphovsrättsbrott finns inte i lagen men däremot talar den om vad som är förbjudet för någon annan än upphovsrättsinnehavaren att göra.

Har jag rätt/får jag skydda mig mot upphovsrättsbrott?

Klart du har, men inte med vilka metoder som helst. Om vi ska dra en parallell till stöld (vilket jag vanligen försöker undvika när det gäller upphovsrättsdiskussioner, men nu tycker jag att det passar bra :) så får man ju skydda sig mot egendomsbrott genom att sätta lås på sitt hus, t.ex., men man får inte sätta ut farliga fällor på entrégången. Inte ens om man skyltar fällorna tydligt.

Man får inte heller ligga i bakhåll för folk som går på trottoaren utanför tomten och skjuta dem för säkerhets skull om de kommer för nära huset. Fick man göra det så skulle ju risken för inbrott minska betydligt, men lagstiftaren har vägt intressen mot varandra och funnit att det inte vore bra.

Jag har för mig att det snarare var en gråzon förut så att det blev omöjligt att få några fällande domar. Nu är det tydligt i alla fall.

Någon sådan gråzon känner jag inte till. Inte heller känner jag till några mål där man försökt fälla någon för att ha laddat ner innan lagen ändrades. Överhuvudtaget brukar målen sikta in sig på olika former av tillgängliggörande.

När lagen ändrades (2005) lade man till följande:

"Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §"

i paragrafen som stadgar om bl a privatkopieringen (§12). Några andra ändringar gjordes också, men denna avslutande lydelsen saknar helt motsvarighet i den föregående versionen.

Klart du har, men inte med vilka metoder som helst. Om vi ska dra en parallell till stöld (vilket jag vanligen försöker undvika när det gäller upphovsrättsdiskussioner, men nu tycker jag att det passar bra :) så får man ju skydda sig mot egendomsbrott genom att sätta lås på sitt hus, t.ex., men man får inte sätta ut farliga fällor på entrégången. Inte ens om man skyltar fällorna tydligt.

....

Då är alltså kopieringsskydd ok. (Snälla, ta inte upp Sony BMGs eskapader).

Bra.

Och kanske att man kollar om någon stjäl ens produkter?

Då är alltså kopieringsskydd ok. (Snälla, ta inte upp Sony BMGs eskapader).

Visst är kopieringsskydd OK (i meningen att de är lagliga och inte nödvändigtvis omoraliska), men de är mestadels kontraproduktiva tror jag. Kopieringsskydd hindrar inte pirater att kopiera, men de hindrar andra från att göra säkerhetskopior.

Men vi kan ju alla välja om vi vill köpa kopieringsskyddad musik, programvara, etc eller inte, så länge det klart och tydligt deklareras att det är kopieringsskyddat. Att inte deklarara det tycker jag är lite fult.

Visst är kopieringsskydd OK (i meningen att de är lagliga och inte nödvändigtvis omoraliska), men de är mestadels kontraproduktiva tror jag. Kopieringsskydd hindrar inte pirater att kopiera, men de hindrar andra från att göra säkerhetskopior.

Men vi kan ju alla välja om vi vill köpa kopieringsskyddad musik, programvara, etc eller inte, så länge det klart och tydligt deklareras att det är kopieringsskyddat. Att inte deklarara det tycker jag är lite fult.

Första stycket håller jag med om. Men vem gör säkerhetskopior på köpta CD, DVD? Känns onödigt. Man riskerar ju aldrig mer än inköpsvärdet, om ens det, min svåger med aningen destruktiva barn repade disneyskivor och fick nya filmer utan kostnad vid förfrågan.

Kopieringsskydd funkar nog mest som psykologisk tröskel, går lätt att knäcka men användaren tvingas göra ett medvetet val.

Andra stycket, ja. jo. Visst. Ingen invänding. Det är svårt att spela en DVD utan att få massa copyrightinformation i nyllet. Räcker inte det?

Köper du ofta musik/film utan att förstå att du inte kan kopiera den? Eller ett det framgår att man inte får kopiera den?

Första stycket håller jag med om. Men vem gör säkerhetskopior på köpta CD, DVD? Känns onödigt. Man riskerar ju aldrig mer än inköpsvärdet, om ens det, min svåger med aningen destruktiva barn repade disneyskivor och fick nya filmer utan kostnad vid förfrågan.
Jag har flera hundra CD. Säkerhetskopieringen är kanske inte det viktigaste, men det känns ändå skönt att ha gjort det.

Det trevligaste med att kunna kopiera alla mina CD till en hårddisk är dock att det blev mycket bekvämare att lyssna på musiken. Jag kan söka efter vissa låtar. Jag kan göra låtlistor som spänner över flera skivor och spela upp dem utan att behöva byta skiva. Jag kan också enkelt synka en låtlista till min iPod (eller min telefon) och spela musiken i bilen eller någon annanstans.

Den som säljer musik som är kopieringsskyddad får inte mig som kund.

Jag köper inte längre musik på fysisk media, men däremot en hel del spel som ofta är kopieringsskyddade. Jag har inget principiellt mot kopieringsskyddet, men i vissa fall slöar det ner laddning av spelen och ibland fungerar det inte alls. Jag föredrar spel från t.ex. Steam i stället för DVD - de brukar fungera som de ska, men är tyvärr ofta dyrare än fysiska spel (vilket är rätt så bakvänt).

Jag har ingen koll på musikbranchen (förutom att jag köper deras produkter ibland), men desto bättre koll på programvaror. Självklart ska man som programmakare få lägga in skydd mot olovlig kopiering i sina produkter om det behövs. Nu för tiden löser de flesta det med serienummer och aktivering över nätet (eller mot en licensserver), och det brukar fungera utmärkt. Det är lika självklart att man som programmakare inte ska skydda sig mot kopiering genom att göra något som riskerar ställa till skada för användaren.

Musik köper jag antingen från iTunes, och då utan kopieringsskydd för att slippa eventuella problem vid datorbyte, eller lyssnar via Spotify. Ljudkvaliteten är inte i närheten av vad den var när jag ruinerade mig på Hifiprylar för drygt 20 år sedan, men kvaliteten på min hörsel är inte heller densamma så det duger utmärkt åt mig :D

Slutsumman är dock ordentligt negativ, kolla några av artiklarna jag nämnde tidigare.

Du menar http://www.enotes.com/topic/Music_industry , som du citerade? Du kunde gärna citerat ett par rader till då det där står:
"However, some academic studies have suggested that downloads did not cause the decline.[10]"

Faktum är att jag inte sett några (oberoende) studier som visar att nedgången beror på piratkopieringen (i den form vi diskuterar här). Kausation är ju, som vi vet, inte samma sak som korrelation.
Om du har några länkar till studier, skicka dem gärna!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar