Hades
Aktiv medlem
Re: Helt rätt
Hej Thomas
Det finns ju en inte obetydande osäkerhetsfaktor att inleda en rättsprocess i utlandet, precis som Anders Eric skriver kan man kanske inte ta för givet att man vinner bara för att man har rätt.
Jag hade nog tänkt mej för både en, två och tre gånger innan jag gått via domstol.
Personligen hade jag antagligen i detta fallet först pressat X otroligt hårt, hotat X med att stämma bildbyrån, och fått X att inse att jag har den möjlighet och om X inte vill gör upp med mej kommer X att få göra upp med bildbyrån i så fall.
Jag hade sett vad jag kunnat pressa ut från X, antagligen nöjt mej med detta beroende på vad X erbjudit och på så sätt kanske sluppit en osäker rättsprocess.
Jag hade på så sett gett X en ordentlig näsbränna och gärna sluppit gå via domstol även om det KANSKE gett mer i kronor och ören.
twmail skrev:
Hej Cissi.
Jag tycker att du gått helt rätt väg vad gäller den här frågan.
Detta är ju en win-win både för dig och bildbyrån.
Om du "stämmer bildbyrån på X-kronor så lär de ju i sin tur stämma "tjuven" på minst det beloppet plus administration.
Då är ditt mål nått, dvs. att klämma åt "tjuven" så hårt det går. Och detta helt enligt A. Vricklunds åsikt, även om du går en annan väg än han.
Du går plus och bildbyrån går plus om de nu i sin tur stämmer "tjuven".
Om bildbyrån i sin tur anser att "tjuven" är en tillräckligt stor inkomstkälla kommer de ju att släppa det. Men det är ju inte ditt bekymmer.
Står själv och funderar vad jag ska göra och i vilken ände jag ska börja nysta i ett fall där ett kommersiellt företag nyttjar och har nyttjat mina bilder utan att ens fråga...
Mvh Thomas
Hej Thomas
Det finns ju en inte obetydande osäkerhetsfaktor att inleda en rättsprocess i utlandet, precis som Anders Eric skriver kan man kanske inte ta för givet att man vinner bara för att man har rätt.
Jag hade nog tänkt mej för både en, två och tre gånger innan jag gått via domstol.
Personligen hade jag antagligen i detta fallet först pressat X otroligt hårt, hotat X med att stämma bildbyrån, och fått X att inse att jag har den möjlighet och om X inte vill gör upp med mej kommer X att få göra upp med bildbyrån i så fall.
Jag hade sett vad jag kunnat pressa ut från X, antagligen nöjt mej med detta beroende på vad X erbjudit och på så sätt kanske sluppit en osäker rättsprocess.
Jag hade på så sett gett X en ordentlig näsbränna och gärna sluppit gå via domstol även om det KANSKE gett mer i kronor och ören.
Senast ändrad: