Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Copyright - folk vet inte...

Produkter
(logga in för att koppla)
Du menar http://www.enotes.com/topic/Music_industry , som du citerade? Du kunde gärna citerat ett par rader till då det där står:
"However, some academic studies have suggested that downloads did not cause the decline.[10]"

Faktum är att jag inte sett några (oberoende) studier som visar att nedgången beror på piratkopieringen (i den form vi diskuterar här). Kausation är ju, som vi vet, inte samma sak som korrelation.
Om du har några länkar till studier, skicka dem gärna!

Jag noterar orden "some" och "suggested" i ditt citat.

Gräv gärna på, "downloads" kanske inte förklarar allt.

Läste du någon av artiklarna?
 
Hur många av er köper eller hyr filmer och har ni ändrat era köp- eller hyrmönster sedan det blev hyfsat enkelt att i stället tanka filmerna från t.ex. piratbukten? Ändrades detta mönster i och med IPRED?

Hur många av er använder program ni inte äger licenser för, eller använder gratisprogram på ett sätt licensen inte tillåter?

Kopieringsskydd hjälper (upphovsrättsägaren), och att säga att det är fel är ungefär som att säga att det är fel att ha inbrottslarm eller bilar med kodade nycklar. Om du tappar bort nyckeln till en bil med elektroniskt stöldskydd är det skitdyrt att få en ny, betydligt dyrare än om du tappar bort en CD.

Man kan tycka vad man vill om skivbolag eller stora mjukvaruföretag, men det är inte mindre olagligt att kopiera från dem även om det inte går att visa att piratkopieringen minskar försäljningen.

Diskussionen om att förtala hackers tycker jag är skoj - hurivida hackers gör nytta eller skada beror nog väldigt mycket på vem man frågar, och jag är väldigt skeptisk till om en hacker nånsin skulle vinna ett förtalsåtal (om sagde hacker använt sina kunskaper till att ta reda på något han inte har rätt till).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.