Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

charmiga kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)
Welta Penti - Damen kamera. Mycket charmig halvformatskamera för handväskan i lyxig DDR-stil á la 50-tal. Fanns även i pistage-grön och vinrött tror jag. Skulle vilja ha en sådan, verkar kunna passa bra i fickan med sina rundade former.

Diax 1a
Jag har nostalgiska känslor för Diaxen. Det var med föräldrarnas Diax jag tog mina första stapplande fotosteg, nångång 1972-73.

-- MW

Bengus skrev:
Pentax 67 - vilken charmig klump!

Stor som ett hyreshus, helt manuell (nästan iallfall) och med ett härligt analogt format på grova 6x7. Påminner massor om barndommens analoga systemkameror, bara att den käkat en hel del ryssfemmor och vuxigt till sig. Stoppa på en 55:a och du får träningsverk :)

Klart enklare handgrepp och handhavande än hasselbladaren, enklare att ladda - fälla upp spegeln... allt. Riktigt skön! Däremot är det lite si-o-så med filmekonomin, endast 10 exponeringar på en 120 rulle blir lite kostsamt i längden när man är van med digitala minneskort :)

Bengus - på jakt efter ett trähantag till Pentaxen.

EDIT: Missade ju bilden på underverket

Bilagor

• _mg_6961 pentax 67_ed.jpg
    _mg_6961 pentax 67_ed.jpg
    99.8 KB · Visningar: 790
1986 var Canon lång före sin tid och kom med T-90 som i många delar fortfarande är modern. Och i en del avseenden är kameran fortfarande för avancerad. Vad sägs om 9-punkters multiblixtspotmätning....

Bilagor

• canont90.jpg
    canont90.jpg
    31.2 KB · Visningar: 718
Den mest lästa kamerabroschyren i mitt hem, Canon T-90 såklart.

Bilagor

• canont90-2.jpg
    canont90-2.jpg
    47.7 KB · Visningar: 710
Hasselblad SWC är inte dum heller. Syrran står modell.

Bilagor

• bladarhelen-sv.jpg
    bladarhelen-sv.jpg
    90.8 KB · Visningar: 727
Minolta X700. Önskar jag hade en motor till den och kanske en zoomglugg..

[img=http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/minoltax700/images/mapx700front.jpg][/img]

Min Kodak Retina 1a. Digitalt är skitbra, men de kan aldrig spöa känslan i en mekanisk 50-talskamera, med synliga rörliga delar och karaktär.

Alla borde prova, kolla tradera.se, dom är skitbilliga.

JL

PS Min Yashica A är också kul.

T90 är en utomordentlig kamera, och har nog sin charm, snygga bilder på den, utan tvekan. Jag har ett välbevart ex av broschyren hemma...
Ändå får designen mig att tänka på Darth Vader och tyska militärhjälmar från Andra världskriget. Och det ger ju inte de rätta vibrationerna precis.

Linhof Technika
TECHNIKAclassic.jpg

froderberg skrev:
Vet inte vad det är för kamera, men söt är den.

Det är en Agfa Isoly junior. Isoly I var den första i serien med plastlins. Tror även Isoly junior har det. Finns sedan mera utvecklade och skarpare Isoly II och III samt Isoly Mat med automatisk exponering. Isoly I var förebilden till toycamerans drottning Diana, made in The Great Wall Plastic Fabric of Kowlon, Hong Kong. Alla Isoly har samma grundkonstruktion med plasthus som har påsatta aluminiumplattor och kåpa. Jag har Isoly I, Isoly IIa och Isoly III, den sista med den "ljusstarka 3,5/60mm Color-Agnar och Prontor 250 S slutare till 1/250, och använder dom lite då och då. Isoly I har en mycket trevlig överstrålningseffekt (bättre än både Holga och Diana förresten) och Isoly IIa/III har mycket skarp, antireflexbehandlad optik. Format 4x4cm på 120-film. Bilden visar den mera "avancerade" Isoly III med Prontor 250S och Color-Agnar 3,5/60mm.

Bilagor

• isoly iii.jpg
    isoly iii.jpg
    76.7 KB · Visningar: 670
Senast ändrad:
Världens första 35mm spegelreflexkamera med inbyggt pentaprisma, Contax S från Zeiss Ikon i Östsektorn, presenterad 1949 men utvecklad redan före och under andra världskriget. Försenades ca 10 år pga Adolf Hitler. Liten, nätt och charmig. Ursprungsprototyperna, framtagna från lika charmiga Contax mätsökarhus försvann under kriget.

Bilagor

• contaxs.jpg
    contaxs.jpg
    47.3 KB · Visningar: 638
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar