Annons

charmiga kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)
Kodak Retina IIIc

Den första kamera jag började fotografera med var min fars Kodak Retina IIIc. Den har ungefär samma födelseår som jag och många barnbilder på mej är tagna med kameran. När jag fick låna den var det "på nåder" då pappa var mycket rädd om den.
Med tiden blev den liggande då modernare hus införskaffades. Vet inte heller om den redan då slutat fungera.
När min far gick bort tog jag hand om kameran och via tips på fotosidan, var annars, skickade jag kameran till New Zeeland för reparation.
Tillbaka kom kameran och fungerade lika bra som om den var ny.
Det är en mycket speciell känsla att fotografera med kameran och jag använder mej uteslutande av "The sunny 16 rule" för exponeringen. Det är en del av utmaningen.
Jag blev ganska imponerad av bildkvaliteten och skärpan i optiken. Några bilder har jag lagt ut på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=109026
Dessutom har jag gjort en liten hemsida med bilder från kameran. Där finns även bilder i hög upplösning.
http://fuzzyfool.no-ip.com/AnWiPhoto/KodakRetina/WinterPhotos2006/index.htm

Vad som är charmigt är säkert mycket personligt men denna kamera anser jag vara charmigare än de flesta. Det svaga klicket från slutaren och filmmatning i botten är bara ett par av charminslagen.

/AnWi

Bilagor

• kodak retina iiic.jpg
    kodak retina iiic.jpg
    55.5 KB · Visningar: 1,110
jag kan inte hjälpa att jag har en förkärlek för min OM-1:a
(som snart är dubbelt så gammal som mig)

Bilagor

• 1l.jpg
    1l.jpg
    54.9 KB · Visningar: 1,087
Har ju förstås en del charmiga kameror med fast optik som en del andra här men det var ju inte det som efterfrågades utan enbart hus och då tycker jag min Agfa Ambi-Silette passar ganska bra. Vacker med skönt och typiskt Agfa-namn, lite orginell med uppfällbart sökar/ramfönsterskydd och med optik som är över förväntan, dock ganska ljussvag. Söker en 35mm/4 Color-Ambion till den om någon har eller vet någon annan som har?

Bilagor

• ambi-silette.jpg
    ambi-silette.jpg
    39.2 KB · Visningar: 1,089
Sonnaren skrev:
Om den är så charmig vete tusan...men bara för att Canongänget inte skall tro sig vara helt utanför med sina nya plastlådor kan jag visa att Canon faktiskt också gjort kameror - fast det är längese´n förstås.
Denna visar jag enbart p.g.a. min outgrundliga godhet......;-)). Det finns alltså t.o.m. Canon med mässing och viss kvalitetskänsla!
Us
PS Jodå, den är verklig. Och min.
Ds

Håller helt med,
en gång för länge sedan... ;)
gjorde även Canon riktiga kameror med mässing under den svarta lacken!!

B)

Ps. Sålde min Canon VI-T :(
T = Trigger

PerKr skrev:
finns det något kamerahus som du tycker är särskilt charmigt? vilket och varför?

Här e en HPD, som e ganska charmig! :)
En Leica från 1932, (med litet mässing som tittar fram), och en Svart Jupiter-12 med en Voigtländer 35 mm sökare.

Tänkte köra den som gatufotokamera! ;)
B)

Ps. HPD = HopPlockadeDelar

Ps 2. Skall nog skruva bort 50 mm sökaren...
den ser litet...tunn ut bredvid 35 sökaren...

Bilagor

• p1010002.jpg
    p1010002.jpg
    52 KB · Visningar: 1,063
Senast ändrad:
xPetterx skrev:
jag kan inte hjälpa att jag har en förkärlek för min OM-1:a
(som snart är dubbelt så gammal som mig)

Jag började fotografera med en OM-2 och en OM-1, fast då var de ganska nya ;)

Suveräna kameror på sin tid!

Min Zeiss Ikon Contaflex IV hör nog hemma här i klubben för charmiga kameror. Jag köpte den 1978 för 250 kr och det var ett riktigt fynd!

Det är en riktig mässingskamera som jag tycker är minst lika fin som min Leica M2. Den har ett blåskimrande Tessarobjektiv, läderklädsel och Syncro-compur slutare. Vad mer kan man önska? Bättre kvalitetskänsla kan man inte få, när man håller i en kamera som är så välbyggd.

Annars kan jag bara hålla med om de gamla tyska märkena som redan omnämnts: Leica, Contax och Rollei har en oemotståndlig charm. Men Zeiss Ikon Contaflex tillhör också mina favoriter. Trots att kameran rent tekniskt var en bakåtsträvare på sin tid.

En annan kamera som charmat mig på samma sätt är Zeiss Contarex Super. Antagligen den mest påkostade mekaniska kameran genom tiderna. Rätta mig om jag har fel.

Senast ändrad:
Det är verkligen härligt att få se alla era bilder,
och det verkar vara med kameror som med bilar,
att de var mer välbyggda (och hållbarare) förr
och vackrare. :eek:)

:: Susanne ::

Mitt Bidrag

Här kommer mitt charmiga kamerahus.
inköpt för ca 200:- med optik.
En Pentax S1a tillverkad nångång
mellan -64 & -68. Den får följa med
nästan varje dag. jag har ett antal olika
kamerahus, men detta hus är nog det mest
charmiga.

Bilagor

• pentax.jpg
    pentax.jpg
    15 KB · Visningar: 903
Å! Jag har en likadan. Den är nog min charmigaste. Sen gillar jag verkligen min Nikon FA, även om den likagärna kunnat vara en FE. Vet inte om jag kan kalla den charmig, men vi har upplevt mycket ihop.

Jag har just börjat försöka köpa in ett ex av de kamerahus jag haft genom åren.
Snart landar en fin Pentax MX i brevlådan, sedan letar jag efter en Yasica TL electro, tyvärr är de flesta till salu Electro X :-(

Men mest saknar jag min F2AS :-(

Nedanstående kameror äger jag inte längre och har inte några egna bilder på, så ni får tyvärr hålla tillgodo med länkar.

Om vi håller oss till charmiga kamerahus, som trådstartaren frågade efter, så är min första systemkamera, Olympus Pen FT också den "charmigaste" systemkamera jag haft. Det är en halvformatskamera. Man fick 72 st 18x24 mm bilder på en vanlig småbildsfilm. Obs att den, trots utseendet, är en kamera av typen enögd spegelreflex. Dvs det som på Fotosidansvengelska vanligtvis kallas SLR.
http://www.pbase.com/image/61583162

Den andra "charmiga" kameran, som var min allra första kamera, Minox B, är ingen systemkamera utan har fast optik. Den har filmformatet 8x11 mm. Kamera med beredskapsväska, en ask med två extra filmer, blixtaggregat mm rymdes i en byxficka. Asken med lampblixtar i skjortfickan. Jag behövde ingen fotoryggsäck på den tiden.
http://www.geocities.com/markhahn2000/minox_b.html

Båda kamerorna är från sextiotalet.

Olle

Den charmigaste kameran som jag har haft är utan tvekan min gamla Canon F1 old som man, förutom att fotografera, också kan spika med eller alternativt slå ihjäl närgångna älgar och björnar med när man är ute i skogen. Tyvärr är den numera såld men en gammal FTb finns allt kvar i gömmorna!

Mvh
Peter

Och en bit till ur min samling när jag ändå är på gång.
Min Cambo Wide 4x5" med sina två gluggar, 47 mm plus 65 mm Super Angulon.

Bilagor

• cambo400.jpg
    cambo400.jpg
    43.8 KB · Visningar: 696
Pentax 67 - vilken charmig klump!

Stor som ett hyreshus, helt manuell (nästan iallfall) och med ett härligt analogt format på grova 6x7. Påminner massor om barndommens analoga systemkameror, bara att den käkat en hel del ryssfemmor och vuxigt till sig. Stoppa på en 55:a och du får träningsverk :)

Klart enklare handgrepp och handhavande än hasselbladaren, enklare att ladda - fälla upp spegeln... allt. Riktigt skön! Däremot är det lite si-o-så med filmekonomin, endast 10 exponeringar på en 120 rulle blir lite kostsamt i längden när man är van med digitala minneskort :)

Bengus - på jakt efter ett trähantag till Pentaxen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar