Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canons nya sensor - Backlit?
- Trådstartare Skarström
- Start datum
Andreas_M
Ny medlem
Det är ingen skillnad alls med samma slutartid, bländare och ISO. Förbättringen kommer av att ledningsbanorna till varje pixel ligger bakom sensorn istället för framför vilket är det normala. Detta gör att en bakgrundsbelyst sensor träffas av mer ljus per tidsenhet med samma inställningar, detta kan man sedan utnyttja till att få förbättrad bildkvalite.
Jag skulle vilja se en jämförelse där man kan se hur mycket lägre ISO man kan få med en given exponering eller hur mycker kortare slutartid man få med tekniken.
Vad jag minns så påstod Sony att tekniken skulle ge mindre förbättringar på en DSLR då pixeldensiteten är betydligt lägre vilket medför att ledningsbanorna skymmer en mindre del av ljuset till varje pixel.
APS-C kameror borde ha mer att vinna på denna lite nyare typ av sensor än fullframe kameror pga högre pixeldensitet.
Jag skulle vilja se en jämförelse där man kan se hur mycket lägre ISO man kan få med en given exponering eller hur mycker kortare slutartid man få med tekniken.
Vad jag minns så påstod Sony att tekniken skulle ge mindre förbättringar på en DSLR då pixeldensiteten är betydligt lägre vilket medför att ledningsbanorna skymmer en mindre del av ljuset till varje pixel.
APS-C kameror borde ha mer att vinna på denna lite nyare typ av sensor än fullframe kameror pga högre pixeldensitet.
PMD
Aktiv medlem
Det där var inte så begripligt. Förstärkningen ställer man in oberoende av hur man exponerar. Förstärkningen kan dessutom göras antingen analogt eller digitalt (eller båda). Jag tror inte att det är någon större poäng att blanda in signalförstärkning när man jämför prestanda hos sensorer.
(Vill man jämföra hela bildsystem så är det en annan sak, förstås).
pet
Aktiv medlem
En fågel viskade i mitt öra om att Canon jobbar med att utveckla en helt ny sensor som ska vara backlit, ny teknik för dsl? Diskutera.
Nej det är ingen ny teknik...vet inte vem som va först med tekniken men Sonys backlit-sensor har funnits tillgänglig på marknaden/i kameror i ca två år nu...Sonys backlit sensorer används idag av flera tillverkare bla av Canon....tekniken används även på sensorer som sitter i mobiltelefoner...tex Omnivision gör backlit-sensorn som sitter i Iphone.
Vad jag vet så används inte tekniken i någon DSLR i dagsläget eftersom det är en dyrare teknik och man vinner inget i bildkvalité med tekniken på dagens stora sensorer som APS-C och FF...det måste vara lika hög/högre hög pixeldensitet än vad det är i dagens små sensorer som sitter i tex kompaktkamerorna för att det skall blir någon märkbar vinst med tekniken/skillnad i bildkvalitén.
Men en annan fördel med konstruktionen är att man kan göra sensorerna snabbare då man kan använda sig av mer ledningar och transistorer eftersom man inte skymmer fotodioderna i en backlite-konstruktion.
Andreas_M
Ny medlem
Det där var inte så begripligt. Förstärkningen ställer man in oberoende av hur man exponerar. Förstärkningen kan dessutom göras antingen analogt eller digitalt (eller båda). Jag tror inte att det är någon större poäng att blanda in signalförstärkning när man jämför prestanda hos sensorer.
(Vill man jämföra hela bildsystem så är det en annan sak, förstås).
Möjligen att det inte var så begripligt men den stora fördelen med den bakgrundsbelysta sensorn är att den ger en ljusare bild med samma exponeringsinställningar än en icke bakgrundsbelyst sensor. Finns ett bildexempel på Sonys sida nedanför.
Det hela förklaras väldigt bra här
http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/200806/08-069E/index.html
Men det intressanta för mig är egentligen inte en ljusare bild utan hur mycket lägre brus eller hur mycket längre slutartid som jag kan få iom detta.