ANNONS
Annons

Canon R7 kommer snart?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anledningen att EF-S objektiv förhindrades att monteras på EF FF-hus beror på att man från 20D använde en mindre spegelbox på APS-C vilket gjorde det möjligt att låta bakre linsen på EF-S sitta längre bak dvs sticka in en bit i kamera huset. På en fullstor spegelbox riskerar spegeln slå i objektivet.
Med R-serien saknas det problemet och husen har redan idagen funktion att croppa till APS-C format om ett EF-S objektiv monteras. Så det finns ingen anledning för Canon att hindra ossatt montera RF-S objektiv på FF-husen.
En anledning vore att minska antalet klagomål på att vissa objektiv vinjetterar lite väl kraftigt.

Beskärs sökarbilden till halvformat när man ställer in halvformatsbeskärning på en EOS R-kamera för småbild?

Angående EF-S så är det väl mindre spegel, jämfört med småbildskameror, på halvformatsspegelreflexerna (D30, D60 10D, 20D, etc), snarare än mindre spegelbox som gjorde att det fanns mer plats för ett objektiv att sticka in på en halvformatskamera? Förvisso kunde spegelboxen göras lite smalare, men den kunde inte göras kortare.

Senast ändrad:
Beskärs sökarbilden till halvformat när man ställer in halvformatsbeskärning på en EOS R-kamera för småbild?
Du menar om man monterar ett EF-S-objektiv på en fullformat R-kamera? Ja, kameran beskär automatiskt, både sökarbilden och bildfilen - supersmidigt. Funkar dock inte med t.ex. Sigmas objektiv.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Den är noll. Kameran börjar inte säljas förrän om fyra veckor, 23 juni.
Ja, jag vet att den är noll just nu, men jag har inte heller sett några konkreta indikeringar på när den skulle kunna tänkas landa på hyllorna. Undrar hur många som köper kamera dagen innan midsommar förresten? 😃

… och nu presenterades Fujis ”R7-dödare” X-H2S! Blir spännande att jämföra.

Verkar utifrån DPRTV:s video finnas lite att åtgärda till leverans på mjukvarusidan, men det är en väsentligt dyrare kamera med ett rekommenderat pris i USD i nivå med EOS R6.

Tillägg: Blir ju en bra bit över 10 tkr dyrar än EOS R7 och lite dyrare än EOS R6 i Sverige, men det senare beror väl mer på ny kontra befintlig modell.

Senast ändrad:
Du menar om man monterar ett EF-S-objektiv på en fullformat R-kamera? Ja, kameran beskär automatiskt, både sökarbilden och bildfilen - supersmidigt. Funkar dock inte med t.ex. Sigmas objektiv.
Används hela EVF-skärmen efter beskärning, eller blir sökarbilden mindre?

Det har gått åtskilliga månader sedan Canon introducerade R3. Än finns den inte på lager någonstans. Senast jag frågade Scandinavian Photo, som ju ändå är en stor handlare med svenska mått mätt, hade de inte haft mindre än 50 personer i kö för den modellen någon gång.

Det har gått åtskilliga månader sedan Canon introducerade R3. Än finns den inte på lager någonstans. Senast jag frågade Scandinavian Photo, som ju ändå är en stor handlare med svenska mått mätt, hade de inte haft mindre än 50 personer i kö för den modellen någon gång.
Canon sa officiellt redan i december att leveranser av R3 kunde dröja sex månader. Jag har inte sett något liknande angående R7 och R10. Förmodligen har kamerornas specifikationer delvis anpassats till komponentbristen.

Ja, det var ett av alternativen jag frågade om, så hur ser det ut?
Den här tråden handlar om R7, där existerar nog överhuvudtaget inte frågeställningen.
På fullformatshusen så beskärs bilden och sökarbilden automatisk, samt att sökare och skärm fylls ut hela vägen, samt att de tagna bilderna inte innehåller svarta kanter. Några fler frågor på off-topic? 😉

• Gilla
Reaktioner: PMD
Troligen kommer nog RF-S-objektiv att gå att montera på alla EOS R-kameror, men det är väl inte omöjligt att Canon gör en liknande habrovinkel som med EF-S-objektiv så att de inte går att montera på småbildskameror.

Om det första alternativet gäller hoppas jag att man får möjlighet att se objektivets begränsning i sökaren när det är monterat på en småbildskamera.

Fast EF-S hade en logisk förklaring i att det gick att förkorta avståndet från bakre linsen till sensorn hos deras AOS-C hus p gå a den mindre spegeln och därmed kunde man tydligen optimera optiska konstruktionen mer. Med RF fattningen så är registrravståndet så kort redan att det nog inte är så stor vits med dedikerade RF-S objektiv som bara kan monteras på R hus med mindre sensor.

Just nu verkar den här kameran vara lika ovanlig som en genomsnittlig enhörning. Har någon fått tag på en R7 än? :)

Jag fick min efter midsommar. Köpte av SP. Jag är väldigt nöjd, fungerar bra med EF-gluggar. Väntar på en test från FS.
Tommy L

Hmm, hur funkar CPS och garantier om man beställer från E-infinity?
Egentligen har jag inte bråttom, men det vore bara kul att veta ungefär när dom kan finnas tillgängliga.

Kul!
CPS är inget problem, det är bara att regga serienummer och ange inköpsställe som vanligt.
Garanti enl e-infinity hemsida:
"Please note all products we sell are imports and international version. They will be covered by our 12 months warranty instead of the manufacturer's guarantee. The warranty starts on the day that you receive your product. "

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar