Abe Normal
Aktiv medlem
Sen är det ju personligt hur man uppfattar färg också. Det som är tekniskt korrekt och ger tjusigt mätresultat kanske inte alltid är vad ögat gillar. Men här tycker jag ändå Canon gjorde bättre ifrån sig rent generellt med många av sina tidigare modeller (5D, 1Ds2/3 och även 1D4). Det var en bra balans mellan klatschiga publikfriande färger och realistisk återgivning utan större ansträngning i efterarbetet.
Du verkar ha koll på tidiga sensorer, en fråga. Jag har fotat ganska mycket interiörbilder med naturligt ljus uppblandat med lampljus. Typ skymningsljus blandat med intensivt lampljus och ganska långa slutartider. Använder 5D3 som jag gillar, men i dessa lägen är det svårt att få till det, färgerna sticker iväg och det blir gärna lite geggigt och svårredigerat. Har fotat samma motiv med en gammal APS med DIGIC II och det har blivit bra, lättredigerat och fina färger. Funderar på att köpa ett begagnat FF-hus med en trögare sensor, typ II eller III. Exponeringstiden spelar ingen roll, vilken sensor tycker du smäller högst för ändamålet?
Mvh