Precis. Självklart är det aldrig någon nackdel med IS. Men man kan klara sig utan, om man inte har råd, eller vill lägga pengarna man eventuellt har på annat man tycker är viktigt här i livet.
I går morse var jag ute och plåtade lite på stan när det var ganska mörkt fortfarande med mitt 70-210/2,8. Inställt på 2,8 och med ISO 1600 för att få kort skärpedjup och korta tider. Ungefär hälften av bilderna blev skarpa, resten har rörelseoskärpa. Tyvärr, det är så det är. Man får ta många bilder och slänga dem som är suddiga. Men jag är glad åt dem som blev bra.
Om man tar tid på sig och står stadigt kan man klara rätt långa tider, sådär 1/200 i bästa fall med längsta brännvidden (tumregeln säger 1/300), men ett snabbt skott på ett ögonblicksmotiv kräver 1/1000 sek.
Jag skulle inte ha något emot ett 70-200/2,8 IS, men 20 000 är mycket pengar om man också lägger slantar på annat, t ex båt och husbygge.....
Att ha tillgång till 2,8 även på längsta brännvidden tycker jag överväger fördelen med IS när jag av ekonomiska skäl måste välja. Vill man ha ett tele med IS för rimliga pengar blir det ett 55-250/4,5-5,6 eller 70-300/4-5,6 och då har man två stegs sämre ljusstyrka på längsta brännvidden, vilket ungefär motsvarar IS-vinsten i praktiken. Dessutom inte lika goda optiska egenskaper.