casting
Aktiv medlem
Det är lite löjligt att säga att IS inte behövs eftersom flera populära objektiv saknar det. De är populära och levererar bra bilder i vissa situationer trots att de saknar IS, med IS hade de levererat lika bra bilder i sämre situationer.
Vi får ju bara se de skarpa bilderna, alla missarna på grund av skakningsoskärpa blir ju raderade....
Jag har ett fast 300/4 utan stabilisering, och så mycket kan jag säga som att om det hade funnits en stabiliserad version av det till Nikon hade jag köpt den omedelbart. Dessutom har jag ett 16-35/4 med stabilisering, där valde jag stabilisering före ett steg större bländare eftersom det ger mer effekt på det sättet jag fotar.
Jag påstår inte på något sätt att det inte är BRA med IS, vilket du kan utläsa i mina tidigare inlägg. Men ibland tenderar sådana här trådar till att antyda att det nästan inte går att fota utan IS, och det var det jag ville påtala det oriktiga i med det exemplet.
Allt handlar ju om pengar och intresse. Har man råd och lust att köpa IS versionen om den finns så köp den för guds skull, det är klart att det är bättre. Men har man en begränsad budget så är det inte hela världen att ha objektiv utan. Sen beror det självklart lite på vilken typ av foto man fotar. Vissa typer av fotografering drar ju mer nytta av IS medans andra är ganska oberoende av den.
Så kontentan av det jag ville säga är att "Ja, IS är bättre om man känner att man har råd. MEN... Om man inte har det så kommer man sannolikt klara sig extremt långt ändå. Framförallt så kan tex ett enbenstativ göra minst halva jobbet av vad en IS gör. Så det handlar ju inte om att släpa ett fullstort stativ för att kompensera för IS i alla lägen heller.