Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon Powershot A95 bra köp?
- Trådstartare fluffan
- Start datum
Fia-Mia
Aktiv medlem
Jag har ingen A95, men en A85, som är lillebror, med mindre sensor och ingen utvikbar skärm.
Jag har varit jättenöjd med den och den tar bra bilder och A95 bör ju vara bättre. Tyvärr pajjade den efter 3 mån, med felmeddelande E18. Garantin täckte det, men felet verkar vara onödigt vanligt och händer det efter garantins utgång så är det inte lönt att laga...
Googla på Canon och E18 så får du se vad du hittar...
Tillägg.
Om du siktar på en DSLR och ska ha kompakten som smidigt alternativ så är den lite stor. Vi köpte vår i januari och sen blev jag så fotobiten att jag köpte en 300D och nu hade jag nog hellre haft en IXUS eller Nikon Coolpix just för att A85 är lite för klumpig. Men just då var det bästa alternativet eftersom jag ville ha lite manuella inställningar.
Jag har varit jättenöjd med den och den tar bra bilder och A95 bör ju vara bättre. Tyvärr pajjade den efter 3 mån, med felmeddelande E18. Garantin täckte det, men felet verkar vara onödigt vanligt och händer det efter garantins utgång så är det inte lönt att laga...
Googla på Canon och E18 så får du se vad du hittar...
Tillägg.
Om du siktar på en DSLR och ska ha kompakten som smidigt alternativ så är den lite stor. Vi köpte vår i januari och sen blev jag så fotobiten att jag köpte en 300D och nu hade jag nog hellre haft en IXUS eller Nikon Coolpix just för att A85 är lite för klumpig. Men just då var det bästa alternativet eftersom jag ville ha lite manuella inställningar.
tlt
Avslutat medlemskap
Hej
Har du koll på att Canon har kommit med två nya modeller, A510 och A520, 3,2 resp 4 Mpix som är efterföljare till modellerna ovan. Dessa är både mindre, smidigare och modernare och har väl ungefär samma prestanda/möjligheter som föregångarna. Vad gäller batterier tar dessa bara 2 st AA jmf med 4 för de "gamla".
PS
Vad gäller jämförelser mellan Nikon Coolpix och Canon så får du nog mer för pengarna hos Canon. Allt från helautomatisk till manuell, beroende på hur avancerad/intresserad du är.
Har du koll på att Canon har kommit med två nya modeller, A510 och A520, 3,2 resp 4 Mpix som är efterföljare till modellerna ovan. Dessa är både mindre, smidigare och modernare och har väl ungefär samma prestanda/möjligheter som föregångarna. Vad gäller batterier tar dessa bara 2 st AA jmf med 4 för de "gamla".
PS
Vad gäller jämförelser mellan Nikon Coolpix och Canon så får du nog mer för pengarna hos Canon. Allt från helautomatisk till manuell, beroende på hur avancerad/intresserad du är.
StarGate
Aktiv medlem
Köpte själv en A95:a för några veckor sedan. De hade kampanjpris på www.dustin.se för under 2.500:- .Ett kap tyckte jag själv, kanske har de några kvar? Satsa gärna på extra (laddningsbara) batterier då dessa formligen slukas om blixten utlöses i Auto-läget. Mycket lek med den vikbara displayen blir det också i början, även detta tar på batterierna. Röda-ögon-korrigeringen är inget att hurra för men det går ju att fixa i de flesta bildprogrammen. Köpte själv 1 GB minne, då fixar jag semestern med maximal bildkvalite utan att behöva släpa på en laptop (som jag ändå inte har) för bildöverföringens skull. En kortläsare för någon hundring är också en väldigt bra investering. I programmet Downloader Pro kan man ställa ett flertal parametrar som förenklar överföringen (men även efterhanteringen) till datorn.
Andreas Folkestad
Aktiv medlem
Har haft min A95:a ett tag nu och jag är nöjd med den. Men prylgalen och hungrig på att utvecklas vill jag ha en systemkamera a la 350D eller liknande
Alla bilder i mina album är för övrigt tagna med A95:an.
Alla bilder i mina album är för övrigt tagna med A95:an.
fluffan
Aktiv medlem
Fick min A95 igår, verkar vara ett bra köp, skall sätta mig in i alla funktioner, har inte haft en digitalkamera tidigare.
Men siktar i framtiden på en Eos 350D, vill ha en kamera där jag kan byta ut objektiven.
Men A95 duger ett bra tag framöver, så det blir inte nått nytt kameraköp i år iallafall.
Men siktar i framtiden på en Eos 350D, vill ha en kamera där jag kan byta ut objektiven.
Men A95 duger ett bra tag framöver, så det blir inte nått nytt kameraköp i år iallafall.
skarpedjup
Aktiv medlem
Som kompaktkamera, k(c)anon!!
Tycker den presterar riktigt bra. Har haft min en vecka snart och är mer än nöjd.
Tycker den presterar riktigt bra. Har haft min en vecka snart och är mer än nöjd.
Chano
Aktiv medlem
Har en A95 sen en tid tillbaka. Tycker mycket bra om den och de bilder jag får ut på pappret.
Har alltid haft analoga systemkameror och nu även en digital systemkamera så jag är lite ovan vid att arbeta med en kompakt. Tycker det är mer krångligt alltså med den där lilla kompakten. Ovan förståss. Men som sagt, blir väldigt bra utskrifter och den klarar mycket situationer med sin automatik. Och om man lär sig knapparna lite mer så ska det nog gå att fota mer manuellt lite snabbare också.
Jag har dock ingen annan kompakt att jämföra med. Men som sagt. Bra bildkvallitet måste jag säga.
Mvh/-Anders
Ser nu att jag var lite sent ute. Nåja. någon annan kanske vill ha lite mer info.
Har alltid haft analoga systemkameror och nu även en digital systemkamera så jag är lite ovan vid att arbeta med en kompakt. Tycker det är mer krångligt alltså med den där lilla kompakten. Ovan förståss. Men som sagt, blir väldigt bra utskrifter och den klarar mycket situationer med sin automatik. Och om man lär sig knapparna lite mer så ska det nog gå att fota mer manuellt lite snabbare också.
Jag har dock ingen annan kompakt att jämföra med. Men som sagt. Bra bildkvallitet måste jag säga.
Mvh/-Anders
Ser nu att jag var lite sent ute. Nåja. någon annan kanske vill ha lite mer info.
skarpedjup
Aktiv medlem
Jag tycker den är väldigt lätt arbetad för att vara en kompakt, med fullt manuella möjligheter.
Man får ju däremot komponera bilder på ett annat sätt med tanke på skärpedjupet.
Man får ju däremot komponera bilder på ett annat sätt med tanke på skärpedjupet.