Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan inte minnas att jag har något minneskort som gått sönder. Den meningen var inte ens avsedd vara ett skämt, fast jag inser att den blev det.
Formaterar aldrig korten när jag fört över bilderna. Då försvinner mappstruktur och inställningsfiler från korten, så det vill jag inte. Låter dem sitta kvar i kameran när jag överför bilderna också. Jag har fyra olika sorters kort i tre kamerahus, men alla kamerorna har en anslutning gemensamt, så det sparar tid och besvär att låta kamerorna överföra bilderna.
 
Kameror är ganska snälla mot korten, har bara ett som gått sönder i en kamera. Dom flesta som gått sönder har varit systemdisk i minidatorer.
 
Ja mina guldkontakter är alltid rena och fina. Nu blev det lite överkurs: lågnivåformatera och grundformatera? Vad är det?
Mvh
En lågnivåformatering, användes uteslutande på hårddiskar och skedde redan på fabriken.

Under lågnivåformateringen skrevs information och hårddiskens olika läs/skrivhuvuden, sektorer och cylindrar in på, om jag inte minns helt fel nu, diskens första och sista sektor.
Det här kräver ett specialprogram från hårddisktillverkaren som fyller i den informationen och raderar allt övrigt innehåll.

På moderna enheter (hårddiskar och SSD:er/minneskort) ligger den (lågformatinformationen) i stället på ett controllerchip och är unikt för varje enskild enhet.
Just att det är unikt gör att det inte bara är att byta styrkortet till ett likadant om det gått sönder utan också måste löda loss och flytta chippet till det nya styrkortet för att kunna läsa innehållet på enheten.

En "vanlig" formatering rensar hårddisken/minneskortet eller SSD:n och skapar valt filsystem och kan skriva in info om trasiga kluster eller minnesceller så att de inte används.
Det har inget med lågnivåformatering att göra.

Vid en snabbformatering raderas bara informationen om var på disken/minnescellerna informationen finns, t.ex. FAT på enheter med de filsystemen eller MFT för NTFS om man ser på Windowsvärlden.
 
Tack för alla svar, en del avancerade men jag lär mig alltid något. En sak jag inte förstår i den här tråden också är att när jag klickar på svara på varje person som skrivit något så kommer inte svaret i den tråden utan långt nedanför och denna tråd blir jätterörig!? Hur kan Foto sidan göra så, alla svar ska väl komma i den tråden man svarar i just då.
Mvh
 
En lågnivåformatering, användes uteslutande på hårddiskar och skedde redan på fabriken.
Det är en semantikfråga i så fall.
Tittade i min senaste kamera, som har två kort, ett SD och ett CFExpress. Båda korten kan formateras i kameran och för båda finns det ett alternativ som kallas Lågnivåformatering.
 
Lågnivåformatering är begrepp som i högsta grad även används för moderna diskar även om det inte är riktigt samma sak som skedde förr.

Enkelt beskrivet kan man säga att en lågnivåformatering tar bort partitioner och skapar dom igen och sedan formaterar partitionen.

Pratar man bara formatering så brukar det hänvisa till att en specifik partition på disken formateras medans inget görs med partitionstabellen.

Nu var detta kanske inte klart som korvspad för alla här ett litet försök att förklara.
En disk är oftast ett fysiskt medium på en vanlig dator (för servrar är även
dom ofta virtuella)

Här disk 2 som är en ca 2GB stor disk
1712569191224.png

Alla diskar partitioneras först, denna disk har två partitioner. Dessa Partitioner har sedan i detta fallet formaterats med NTFS och fått en enhetsbokstav.

Formaterar jag min G-disk så försvinner alla på G och jag har en ny färsk G

Lågnivåformaterar jag Disk 2 så kommer denna disk sedan vara blank och inte ha någon partition (både H och G är borta). Jag kan då skapa 1-n partitioner som jag sedan formaterar.

Dom flesta kameror klarar bara av att hantera en partition och dom flesta minneskort för kameror har också bara en partition.
Lågnivåformaterar du i kamerar kommer kamerar först ta bort hela partitionstabellen och sedan skapa den igen med en partition och sedan FAT/FAT32/exFAT(beroende på kamera)-formatera den partitionen.
 
Senast ändrad:
Hej igen, nu verkar precis alla mina minneskort krångla. Ett säger: fel på minneskort och under står det låst. De andra säger: fel på minneskort. Men vissa av dem går att använda en stund innan det blir fel igen. Den som är låst går ej så det är väl bara att slänga då. Och nej har inte klickat på den som låser minneskortet.
Har ni så här mycket krångel med era minneskort? Är det bara så att mina är för gamla då jag ständigt fotar och tar ut bilderna på en gång och sätter i dem igen i kameran. Blir de äldre när man gör så för ofta?
Och till den stora frågan, vilket minneskort ska jag nu köpa som inte kostar skjortan? Och hur många Gb eller Mb ska den vara på? Jag har liksom ingen aning. Jag fotar ju ofta och tömmer minneskortet på en gång. Och min kamera är en Canon Powershot G7X Mark II.
Mvh Eva
Glöm inte att använda säker borttagning innan du tar ut minneskortet från datorn eller tar bort ev minneskortläsare.
 
Och nej har inte klickat på den som låser minneskortet.
(Jag förutsätter att det handlar om SD-kort).

Låsreglaget är inte något som man klickar på. Det är ett skjutreglage som kan skjutas åt ena eller andra ändläget. Om man skjuter det "neråt", åt det håll där det står "LOCK" så skrivskyddar man kortet.

Den där lilla plastbiten som man kan skjuta åt ena eller andra hållet kan bli sliten om man låser och låser upp kortet ofta.

Om plastbiten sitter lite löst kan den halka iväg åt låshållet när man sätter i kortet i en kamera. Då kan kameran inte skriva bilder till kortet.

Om plastbiten slits så mycket att den ramlar loss blir kortet permanent skrivskyddat. Man kan bygga en ny plastbit med lite plastslöjd och lim men det är ganska pilligt.
 
En sak jag inte förstår i den här tråden också är att när jag klickar på svara på varje person som skrivit något så kommer inte svaret i den tråden utan långt nedanför och denna tråd blir jätterörig!? Hur kan Foto sidan göra så, alla svar ska väl komma i den tråden man svarar i just då.
Ett svar man gör i en tråd hamnar alltid sist i tråden. Det finns andra webfora där svaret placeras omedelbart under det man svarar på, men Fotosidans forumprogramvara gör alltså inte så.
 
Hej igen, nu verkar precis alla mina minneskort krångla. Ett säger: fel på minneskort och under står det låst. De andra säger: fel på minneskort. Men vissa av dem går att använda en stund innan det blir fel igen. Den som är låst går ej så det är väl bara att slänga då. Och nej har inte klickat på den som låser minneskortet.
Har ni så här mycket krångel med era minneskort? Är det bara så att mina är för gamla då jag ständigt fotar och tar ut bilderna på en gång och sätter i dem igen i kameran. Blir de äldre när man gör så för ofta?
Och till den stora frågan, vilket minneskort ska jag nu köpa som inte kostar skjortan? Och hur många Gb eller Mb ska den vara på? Jag har liksom ingen aning. Jag fotar ju ofta och tömmer minneskortet på en gång. Och min kamera är en Canon Powershot G7X Mark II.
Mvh Eva

Kopiera bilderna och låt de ligga kvar i kameran tills minneskortet är fullt eller strax innan. Sen låter du kameran formatera minneskortet.
Om du bara utnyttjar en viss del av minneskortet så kommer du skriva sönder den.
 
Senast ändrad:
Kopiera bilderna och låt de ligga kvar i kameran tills minneskortet är fullt eller strax innan. Sen låter du kameran formatera minneskortet.
Om du bara utnyttjar en viss del av minneskortet så kommer du skriva sönder den.

Så fungerar det inte. Ta 40 bilder, flytta över dom till dator, kort är nu tomt, ta 40 bilder igen, flytta över dom till datorn.

Kör ett recovery-program på kortet och det kommer hitta alla 80 bilderna.
 
Kopiera bilderna och låt de ligga kvar i kameran tills minneskortet är fullt eller strax innan. Sen låter du kameran formatera minneskortet.
Om du bara utnyttjar en viss del av minneskortet så kommer du skriva sönder den.
Aha, så du menar att om jag fotar 10 bilder t.ex och så tar jag ut kortet och kopierar och tömmer dem till min externa hårddisk så förstör jag alltså SD korten? Intressant! Jag som trodde det var bra att tömma varje gång man fotat.
Mvh
 
Ok så nu har vi olika svar på detta. Men jag tycker det är bra att tömma och har alltid gjort så. För jag måste hålla reda på mina bilder och sortera dem ordentligt. Så jag fortsätter nog med det.
Mvh Eva

Så gör nog dom flesta skulle jag tro. Jag vill dessutom alltid ha ett tomt kort när jag går ut, så att jag har maximalt utrymme att fotografera med.
 
Så gör nog dom flesta skulle jag tro. Jag vill dessutom alltid ha ett tomt kort när jag går ut, så att jag har maximalt utrymme att fotografera med.
Ja precis så tänker jag också liksom och för att kunna sortera mina bilder på en gång då jag ibland tar så många bilder.
Mvh Eva
 
Alla har rätt. Om man skriver till samma celler i ett flashminne så slits det ut väldigt snabbt. Nu är detta inte något som man behöver bekymra sig över eftersom det sitter en kontrollerkrets före själva minneskretsarna som placerar de nya bilderna på andra minnesceller. Detta kallas wear levelling. Uppgiften för wear levelling är att få ett jämt slitage på alla minnesceller. Ju mindre data man har på ett minneskort ju mera utrymme får denna wear levellling funktion. Det är alltså bäst att alltid tömma minneskortet när man kommer hem.
 
Jag har haft problem med minneskort som gick sönder för ett antal år sen. Det visade sig att det var minneskortsläsaren som var av noname-modell från Kjell o Co som skadade minneskorten av SD-typ. Därför köper jag numera alltid bara minneskortsläsare från minneskortstillverkarna.
 
Jag har haft problem med minneskort som gick sönder för ett antal år sen. Det visade sig att det var minneskortsläsaren som var av noname-modell från Kjell o Co som skadade minneskorten av SD-typ. Därför köper jag numera alltid bara minneskortsläsare från minneskortstillverkarna.
Jag har en liten Hama läsare och det ska ju vara bra.
Mvh
 
ANNONS