Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Powershot A95 bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

fluffan

Aktiv medlem
undrar bara om Canon powershot A95 är ett bra köp, eller är det någon annan digital kompaktkamera som ni rekommederar?
 
Jag har ingen A95, men en A85, som är lillebror, med mindre sensor och ingen utvikbar skärm.
Jag har varit jättenöjd med den och den tar bra bilder och A95 bör ju vara bättre. Tyvärr pajjade den efter 3 mån, med felmeddelande E18. Garantin täckte det, men felet verkar vara onödigt vanligt och händer det efter garantins utgång så är det inte lönt att laga...

Googla på Canon och E18 så får du se vad du hittar...


Tillägg.
Om du siktar på en DSLR och ska ha kompakten som smidigt alternativ så är den lite stor. Vi köpte vår i januari och sen blev jag så fotobiten att jag köpte en 300D och nu hade jag nog hellre haft en IXUS eller Nikon Coolpix just för att A85 är lite för klumpig. Men just då var det bästa alternativet eftersom jag ville ha lite manuella inställningar.
 
två omgångar laddningsbara batterier och ett tillräckligt stort minneskort, för mig minst 256 MB.
 
Då hade jag tänkt rätt, laddningsbara batterier har jag reda. Behöver kanske köpa några extra batterier till laddaren.

Minneskort funderar jag på om jag skall välja 256MB eller 512Mb
 
A95 är en bra kamera.

Ett annat tillbehör som kan vara smidigt är ju såklart en väska.
Annars är det ju som Sofia säger, batterier, och om du inte har det laddare till dem, såklart. Minneskort på 256MB känns rätt lagom.

Edit:
Du bör få plats med typ 150 bilder på 256MB.
 
Tänkte beställa den från cyberphoto, men inte väskan så svårt att se där vilken väska som är bäst, vill ha plats för extra batterier också så den måste vara lagom stor.
 
Jag testade A95 för Allt om digitalfoto (nr 10-04) och jag var imponerad av funktionerna och handhavandet av kameran. Skulle vilja instämma med Robert. Det är ett mycket vettigt köp.

Cyberphoto har väl paket med väska och batterier?
 
Hej

Har du koll på att Canon har kommit med två nya modeller, A510 och A520, 3,2 resp 4 Mpix som är efterföljare till modellerna ovan. Dessa är både mindre, smidigare och modernare och har väl ungefär samma prestanda/möjligheter som föregångarna. Vad gäller batterier tar dessa bara 2 st AA jmf med 4 för de "gamla".

PS
Vad gäller jämförelser mellan Nikon Coolpix och Canon så får du nog mer för pengarna hos Canon. Allt från helautomatisk till manuell, beroende på hur avancerad/intresserad du är.
 
A510 är efterföljare till A75 och A520 är efterföljare till A85. Det har inte annonserats någon efterföljare till A95 ännu.
 
Har nu beställt en A95 från cyberphoto med 256Mb, har funderat på denna kamera ett tag nu och hoppas bli nöjd med den.

Skall gå till en fotoaffär när jag fått kameran och köpa en väska, vill gärna se den och testa kameran i den innan jag köper väskan.
 
Klokt att göra så med väskan. Jag gjorde likadant när jag köpte min A70. :)

Hoppas att du blir nöjd med kameran och får mycket nöje. :)
 
Köpte själv en A95:a för några veckor sedan. De hade kampanjpris på www.dustin.se för under 2.500:- .Ett kap tyckte jag själv, kanske har de några kvar? Satsa gärna på extra (laddningsbara) batterier då dessa formligen slukas om blixten utlöses i Auto-läget. Mycket lek med den vikbara displayen blir det också i början, även detta tar på batterierna. Röda-ögon-korrigeringen är inget att hurra för men det går ju att fixa i de flesta bildprogrammen. Köpte själv 1 GB minne, då fixar jag semestern med maximal bildkvalite utan att behöva släpa på en laptop (som jag ändå inte har) för bildöverföringens skull. En kortläsare för någon hundring är också en väldigt bra investering. I programmet Downloader Pro kan man ställa ett flertal parametrar som förenklar överföringen (men även efterhanteringen) till datorn.
 
Jag har precis köpt en Canon Powershot A95 och jag är jättenöjd. Den var faktiskt bättre än väntat!
 
Har haft min A95:a ett tag nu och jag är nöjd med den. Men prylgalen och hungrig på att utvecklas vill jag ha en systemkamera a la 350D eller liknande :p

Alla bilder i mina album är för övrigt tagna med A95:an.
 
Fick min A95 igår, verkar vara ett bra köp, skall sätta mig in i alla funktioner, har inte haft en digitalkamera tidigare.

Men siktar i framtiden på en Eos 350D, vill ha en kamera där jag kan byta ut objektiven.

Men A95 duger ett bra tag framöver, så det blir inte nått nytt kameraköp i år iallafall.
 
Som kompaktkamera, k(c)anon!!
Tycker den presterar riktigt bra. Har haft min en vecka snart och är mer än nöjd.
 
Har en A95 sen en tid tillbaka. Tycker mycket bra om den och de bilder jag får ut på pappret.
Har alltid haft analoga systemkameror och nu även en digital systemkamera så jag är lite ovan vid att arbeta med en kompakt. Tycker det är mer krångligt alltså med den där lilla kompakten. Ovan förståss. Men som sagt, blir väldigt bra utskrifter och den klarar mycket situationer med sin automatik. Och om man lär sig knapparna lite mer så ska det nog gå att fota mer manuellt lite snabbare också.
Jag har dock ingen annan kompakt att jämföra med. Men som sagt. Bra bildkvallitet måste jag säga.
Mvh/-Anders

Ser nu att jag var lite sent ute.:) Nåja. någon annan kanske vill ha lite mer info.
 
Jag tycker den är väldigt lätt arbetad för att vara en kompakt, med fullt manuella möjligheter.
Man får ju däremot komponera bilder på ett annat sätt med tanke på skärpedjupet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.