Annons

Canon Powershot 9G!

Produkter
(logga in för att koppla)

VictorAx

Aktiv medlem
Jag satt och läste ur någon kameratidning om den här pocketkameran.
Den fick ju riktigt bra betyg, "att den är som en systemkamera".. inte riktigt. Men grymt betyg.

Jag har faktiskt funderat på att sälja min stora systemkamera. Jag tycker den är för stor och det är krångligt att ha den med sig hela tiden.
När jag fick syn på den här lilla kameran som tydligen ska vara bra blev jag hur glad som helst.

Men nu till frågan; Någon som vet om det kommer en G10, isf när?
Ska jag vänta tills dess?

/ vic
 
Jag tycker alltid att man ska vänta tills det kommer något nytt. Det är ett bra sätt att spara pengar på eftersom det alltid kommer något annat.
Allvarligt talat, känner du dig nöjd, slå till. Men var medveten om att en kompakt aldrig har samma bildkvalitet som en kamera med större sensor.
 
kommer nytt jo jo nytt kommer hela tiden, när skall man då köpa?
du hinner inte köpa något förrän en ny väntar bakom hörnet.
 
Canon Powershot 9G??? - Vad är det för nytt djur?

Hoppas att du menar G9, som, efter mina erfarenheter av "ur-G-modellen" G1, är en högst kompetent kompaktkamera, med vissa möjligheter som gränsar till DSLR-världen. (ex-vis RAW-format, extern blixtsockel).
Men, den har ju en betydligt mindre sensor än de flesta DSLR, med bl.a.större risk för brus vid högre ISO. De här tankarna tror jag att många av Fotosidans flitiga och kunniga debattörer längtar att få utveckla.
Slutligen, jag har ingen aaaaaning om när en ev. G10 rullas ut, men tänk på alla de bilder du ev. missar medan du väntar ;-)

/prylnissen
 
Canon G9

Ett bra komplement till min systemare men dra inte upp iso över 200, då brusar det så det står härliga till... Att ställa bländare och slutare på en kompakt är riktigt kul...
 
Tack för alla svar!

Nej, jag vet att bildkvaliten inte kommer bli lika bra med G9an.
Men jag väljer att byta till den just för att jag knappt använder min systemkamera nu. Tycker den är för bökig att ha med sig.
G9an åker lättare med i jackfickan tex, vilket ger fler bilder :)

Jag brukar alltid ha otur när jag köper grejer, veckan efter kommer det nyare grejer. Så jag tänkte tänka till nu och vänta lite och se om det kommer en G10a.. haha!
 
I länken står det att kameran inte tillverkas längre.

Canon har presenterat ny modell av G-serien i aug/sep varje år (uton 2005) sedan 2000, så det är inte osannolikt att G10 (?) kommer om ett par veckor.
 
Vadå? Jag blev inte klokare av länken :D
Vet inte hur bråttom du har med att få tag i en G9 men om du kan vänta tills photokina (22:a sept) lär du få ett svar på om efterföljare kommer inom snar framtid. Hade själv en G9 tills nyligen men sålde eftersom jag tyckte den var en aning för stor samt att Panasonic kom ut med sin LX 3 som jag tror är snäppet bättre(bildmässigt) än G9 samt behändigare. Du kan läsa om LX 3 i en annan tråd
Mvh Thomas
 
Senast ändrad:
Jag har inte bråttom alls :) Jag tänkte vänta tills G10an kommer ut. Någon som hört något nytt när den ska komma?

Jag vill ju ha en mindre kamera, därför jag ska byta :)
 
Jag tror att Panasonic LX3 banat väg för en ny utveckling av kompakter. Den bevisar att det går att göra förhållandevis små kompakter med sensorer som gränsar till aps-c. Nu börjar det på allvar, bli möjligt att vara kreativ även med en kompakt. Med kreativ menar jag möjlighete att styra skärpedjupet även på porträttavstånd, inte bara kring macrolägena. Även brusnivåerna börjar hyfsa till sig och iso 800 börjar bli riktigt användbart.

Förhoppningsvis svarar de övriga tillverkarna kanske med något som liknar den analoga tidens lyxkompakter. Jag skulle gärna ha en digital lyxkompakt med zoo-omfång kring 28-90.
 
Jag tror att Panasonic LX3 banat väg för en ny utveckling av kompakter. Den bevisar att det går att göra förhållandevis små kompakter med sensorer som gränsar till aps-c. Nu börjar det på allvar, bli möjligt att vara kreativ även med en kompakt. Med kreativ menar jag möjlighete att styra skärpedjupet även på porträttavstånd, inte bara kring macrolägena. Även brusnivåerna börjar hyfsa till sig och iso 800 börjar bli riktigt användbart.

Förhoppningsvis svarar de övriga tillverkarna kanske med något som liknar den analoga tidens lyxkompakter. Jag skulle gärna ha en digital lyxkompakt med zoo-omfång kring 28-90.

Hade G9 i 3mån. och måste säga att det var riktigt skoj att ta upp den ur byxfickan...mäta på något ljust..knäppa av. Helt underbart ochså med ett litet mindre batteri+laddare. Kommer du ihåg 1D mark III:s laddare,Paul? Lika stor som två G9:eek:r nästan. Jag önskar ochså att kamera-tillverkarna tänker om och satsar lite mera på kompakter med kvalitet, större sensorer och många finesser. Min nästa kompakt-kamera blir förmodligen LX 3 om nu inte någon annan kommer med något bättre.
Mvh Thomas
 
Hade G9 i 3mån. och måste säga att det var riktigt skoj att ta upp den ur byxfickan...mäta på något ljust..knäppa av. Helt underbart ochså med ett litet mindre batteri+laddare. Kommer du ihåg 1D mark III:s laddare,Paul? Lika stor som två G9:eek:r nästan. Jag önskar ochså att kamera-tillverkarna tänker om och satsar lite mera på kompakter med kvalitet, större sensorer och många finesser. Min nästa kompakt-kamera blir förmodligen LX 3 om nu inte någon annan kommer med något bättre.
Mvh Thomas
Jag har tyvärr jättesvårt att fota med kompakt. Troligen en känslomässig grej för min del. jag har dock ett andrahus med mindre sensor i tankarna. Kanske en D90 med en 18-70. Skulle bli den perfekta smygutrustningen.

Märket för ett par dagar sedan när jag fotade lite krogmingel upptäckte jag att det finns fördelar med större utrustningar som D3. Ingen som direkt ifrågasätter eller blir irriterad över ens fotande. Alla utgår från att man är ute på uppdrag vilket repsekteras av folk. Kanske dags att investera i en fotoväst så borde det funka även med mindre kameror typ D90.
 
Jag har tyvärr jättesvårt att fota med kompakt. Troligen en känslomässig grej för min del. jag har dock ett andrahus med mindre sensor i tankarna. Kanske en D90 med en 18-70. Skulle bli den perfekta smygutrustningen.

Märket för ett par dagar sedan när jag fotade lite krogmingel upptäckte jag att det finns fördelar med större utrustningar som D3. Ingen som direkt ifrågasätter eller blir irriterad över ens fotande. Alla utgår från att man är ute på uppdrag vilket repsekteras av folk. Kanske dags att investera i en fotoväst så borde det funka även med mindre kameror typ D90.
Oja...en D3 inger ju respekt och en fotoväst med ditt namn på kanske är ett ytterligare sätt att förstärka din ställning som fotograf på uppdrag. Tycker om du har tid och lust att du åtminstående skall prova en kompakt..kanske låna från någon kompis en dag och prova lite på måfå.
Mvh Thomas
 
Jag tror att Panasonic LX3 banat väg för en ny utveckling av kompakter. Den bevisar att det går att göra förhållandevis små kompakter med sensorer som gränsar till aps-c. Nu börjar det på allvar, bli möjligt att vara kreativ även med en kompakt. Med kreativ menar jag möjlighete att styra skärpedjupet även på porträttavstånd, inte bara kring macrolägena. Även brusnivåerna börjar hyfsa till sig och iso 800 börjar bli riktigt användbart.

Förhoppningsvis svarar de övriga tillverkarna kanske med något som liknar den analoga tidens lyxkompakter. Jag skulle gärna ha en digital lyxkompakt med zoo-omfång kring 28-90.

Visst, jag håller med, bra gjort av Panasonic. Med att sensorn (1/1.63") skulle ha en storlek som gränsar till APS-c, där tog du väl ändå i lite :) Den är ju bara marginellt större än G 9:ans 1/1,7". Tyvärr är därför inte LX3 svaret på vår heta önskan om en kreativ kompakt. Kanske en kommande G10 kan bli det?
Sen är det synd att det inte fick plats en sökare, den extra kostar 2.500:- !!
 
Oja...en D3 inger ju respekt och en fotoväst med ditt namn på kanske är ett ytterligare sätt att förstärka din ställning som fotograf på uppdrag. Tycker om du har tid och lust att du åtminstående skall prova en kompakt..kanske låna från någon kompis en dag och prova lite på måfå.
Mvh Thomas
Jag har en Powershot S80 som skall vara rätt bra. Köpte den åt min tjej och ingen av oss använder den tyvärr. Men det är klart min S80 plus en riktigt frän fotoväst, så kanske den rätta känslan infinner sig.

Det har mer o mer börjat bli lite av ett tvång att ständigt släpa med mig min D3 med minst två objektiv och blixt. Det blir en del bilder som man annars missat men antalet bilder väger långt ifrån upp till det eviga släpandet. Jag kan dock leva med mitt ta med D3-tvång.

EDIT: Vad tror du om man skriver Bingo Rimer istället för mitt eget namn på fotovästen. Borde bli lite extra poäng hos folket.
 
Visst, jag håller med, bra gjort av Panasonic. Med att sensorn (1/1.63") skulle ha en storlek som gränsar till APS-c, där tog du väl ändå i lite :) Den är ju bara marginellt större än G 9:ans 1/1,7". Tyvärr är därför inte LX3 svaret på vår heta önskan om en kreativ kompakt. Kanske en kommande G10 kan bli det?
Sen är det synd att det inte fick plats en sökare, den extra kostar 2.500:- !!
OK, då har jag helt missuppfattat måtten trodde att 1,63 innebar bara marginellt mindre än aps-c. Fick för mig att det bara skilde 0,03 enheter i storlek.

Hmm, fel av mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.