Annons

Canon på väg mot förfall?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

jonas18z

Avslutat medlemskap
Eftersom tidigare tråd blev för mycket o/t här diskuterar vi om Canon håller på att förfalla som företag vad det gäller prostillbildskameror.



Det jag får mig att fundera är att jag tycker senaste åren så har Canon släppt väldigt mediokra kameror. Canon var ensamma när när 5Dc släpptes och jag får lite känsla av att de fortfarande lever som om de är ensamma på marknaden. Canon släppte senast 7Dmkii som visar sig vara betydligt sämre sensor än Nikon vad det gäller sensor. Dessutom har Nikon och även Sony blivit en stor konkurrenter och gått om Canon på flera punkter. Canon har legat efter 2-3år (uppskattning) vad det gäller sensorn.

Här är några saker som jag har reagerat på

*Eos M - Kass autofokus - Ful design - Jämför med olympus (af & design) eller fujii (design)
*5 Jan 2015 släppte Canon några kompakter som lika gärna kunde vara 10 år gamla. Tror de själva att någon kommer köpa dessa? Kolla iphone6 som dessa kameror konkurrerar med , skulle inte förvåna mig ett dugg om ip6 levrar likvärda kvalité heller.
* Canon Connect Station CS100, Vem tilltalar denna produkt? Jag skulle tro väldigt få, dessutom blir hela systemet värdelöst om man har produkter som inte är Canon. Skulle kollat på en helt vanliga nas i stället.

Detta får mig verkligen att fundera vad Canon håller på med om de inte alls kollar runt på marknaden och lyssnar på vad kunder efterfrågar.

Nokia
Finns flera exempel på liknade företag
Nokia var störst på mobiler inkl samrtphones i flera år. Sedan kom iPhone, Nokia körde på med sitt operativsystem i flera år symbian. Till slut insåg de att Symbian var så efterblivet att man skrotade hela systemet. Nokia levde länge på att de var störst utan att lyssna på kunder och se hur det går idag. Från etta till noll på mindre än 10år.

Microsoft.
Microsoft var länge störst (är fortfarande kanske) och det fanns bara deras operativsystem att välja på. Men Apple kom in i bilden och gjorde snygga produkter och användarvänliga. Idag har Microsoft en mycket negativ klang. Vem skulle välja en bärbar Med Win8 idag, tror de flesta skulle var macbook alla dagar i veckan. Åk till vilket Café på södermalm i Stockholm och kolla vad det finns för datorer där, du får leta rätt länge innan du ser en Windowsmaskin. Linux är nog tame fasen vanligare :) Win8 var ett totalt fail från MS-sida men kanske blir de bättre.

Detta betyder att det lika gärna kan hända Canon som jag tycker lever som Nokia/MS.

Flera har redan gått över till Nikon D800/810 det är konstaterat om man kolla lite på dpreviews forum och artiklar.

Om man börjar från noll finns det idag någon vettig anledning att välja Canon som kamerahus?

Jag klagar inte på Canons objektiv där har de gjort mycket rätt! tummen upp


Jag tror deras räddning skulle kunna vara att släppa en ny 5D som slår D810, en kompakt med stor och bra sensor, en spegelös snyggt designad.



Vad tror ni håller Canon på att förfalla?
 
Inte en gång till!

Är inte detta ämne uttjatat iom tråden som avslutades igår? Jag tycker det i alla fall. Eftersom man ändå inte få tycka som man vill i valet av system utan att bli betraktad som idiot eller mindre vetande av vissa hoppas jag att inte fler svarar på denna tråd!
 
Microsoft var länge störst (är fortfarande kanske) och det fanns bara deras operativsystem att välja på. Men Apple kom in i bilden och gjorde snygga produkter och användarvänliga. Idag har Microsoft en mycket negativ klang. Vem skulle välja en bärbar Med Win8 idag, tror de flesta skulle var macbook alla dagar i veckan. Åk till vilket Café på södermalm i Stockholm och kolla vad det finns för datorer där, du får leta rätt länge innan du ser en Windowsmaskin. Linux är nog tame fasen vanligare :) Win8 var ett totalt fail från MS-sida men kanske blir de bättre.

Om jag skulle köpa en laptop idag så skulle det antagligen bli en Asus eller HP med Windows 8.
Att jag sedan skulle blåsa om den med Windows 7 det första jag gjorde är en annan femma.

Vad tror ni håller Canon på att förfalla?
Nej, det tror jag inte.
Jag tror att det möjligen finns teknikfixerade besserwissrar som tror det eftersom Canon för tillfället ligger lite efter Sony när det gäller just sensorteknologi. Dock så är det en väldigt liten kundkrets som fördjupar sig i esoteriska detaljer som dynamiskt omfång och av den kundkretsen är de allra flesta redan låsta till ett system på grund av tidigare investeringar. De flesta köpare kollar in vilka kameror som klarar av det som de behöver och sedan köper de den billigaste av dem utan att bry sig om vilken logga det sitter på den. Möjligen kollar de lite extra på välkända märken, vilket är en fördel för Canon.

Även om Canon skulle lyckas köra hela sin kameraförsäljning i botten så är de fortfarande tillräckligt stora på skrivare, kopiatorer och dylikt för att klara sig. Där faller likheten med Nokia.
 
Eftersom tidigare tråd blev för mycket o/t här diskuterar vi om Canon håller på att förfalla som företag vad det gäller prostillbildskameror.



Det jag får mig att fundera är att jag tycker senaste åren så har Canon släppt väldigt mediokra kameror. Canon var ensamma när när 5Dc släpptes och jag får lite känsla av att de fortfarande lever som om de är ensamma på marknaden. Canon släppte senast 7Dmkii som visar sig vara betydligt sämre sensor än Nikon vad det gäller sensor. Dessutom har Nikon och även Sony blivit en stor konkurrenter och gått om Canon på flera punkter. Canon har legat efter 2-3år (uppskattning) vad det gäller sensorn.

Här är några saker som jag har reagerat på

*Eos M - Kass autofokus - Ful design - Jämför med olympus (af & design) eller fujii (design)
*5 Jan 2015 släppte Canon några kompakter som lika gärna kunde vara 10 år gamla. Tror de själva att någon kommer köpa dessa? Kolla iphone6 som dessa kameror konkurrerar med , skulle inte förvåna mig ett dugg om ip6 levrar likvärda kvalité heller.
* Canon Connect Station CS100, Vem tilltalar denna produkt? Jag skulle tro väldigt få, dessutom blir hela systemet värdelöst om man har produkter som inte är Canon. Skulle kollat på en helt vanliga nas i stället.

Detta får mig verkligen att fundera vad Canon håller på med om de inte alls kollar runt på marknaden och lyssnar på vad kunder efterfrågar.

Nokia
Finns flera exempel på liknade företag
Nokia var störst på mobiler inkl samrtphones i flera år. Sedan kom iPhone, Nokia körde på med sitt operativsystem i flera år symbian. Till slut insåg de att Symbian var så efterblivet att man skrotade hela systemet. Nokia levde länge på att de var störst utan att lyssna på kunder och se hur det går idag. Från etta till noll på mindre än 10år.

Microsoft.
Microsoft var länge störst (är fortfarande kanske) och det fanns bara deras operativsystem att välja på. Men Apple kom in i bilden och gjorde snygga produkter och användarvänliga. Idag har Microsoft en mycket negativ klang. Vem skulle välja en bärbar Med Win8 idag, tror de flesta skulle var macbook alla dagar i veckan. Åk till vilket Café på södermalm i Stockholm och kolla vad det finns för datorer där, du får leta rätt länge innan du ser en Windowsmaskin. Linux är nog tame fasen vanligare :) Win8 var ett totalt fail från MS-sida men kanske blir de bättre.

Detta betyder att det lika gärna kan hända Canon som jag tycker lever som Nokia/MS.

Flera har redan gått över till Nikon D800/810 det är konstaterat om man kolla lite på dpreviews forum och artiklar.

Om man börjar från noll finns det idag någon vettig anledning att välja Canon som kamerahus?

Jag klagar inte på Canons objektiv där har de gjort mycket rätt! tummen upp


Jag tror deras räddning skulle kunna vara att släppa en ny 5D som slår D810, en kompakt med stor och bra sensor, en spegelös snyggt designad.



Vad tror ni håller Canon på att förfalla?

På det sättet du lägger upp din argumentation är det lätt att tro att du endast gör detta för att provocera eller trolla. Men utan att veta får jag väl förutsätta att du försöker ställa en fråga av ren nyfikenhet.

Jag föreslår att du stryker allt utom dina första två stycken och behåller resten av resonemanget för dig själv eftersom det är så frånkopplat från frågan, fullt av total okunskap om ekonomi och marknader, bygger på känslomässiga argument samt en rad faktiska fel om marknadsandelar.

Fundera själv på vad eos-m eller eos-connect har att göra med "prostillbildskameror", hur stor del av marknaden för OS som microsoft har (http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems), om ett mobil-os verkligen är "efterblivet" eller hur du definierar "total fail" inom ekonomisk teori. Skilj också på vad som är dina personliga åsikter "idag har microsoft en mycket negativ klang" eller om dpreview eller södermalm är lämpliga indikatorer för hur ett företag presterar på en global marknad med miljontals kunder. I slutändan tror jag att du skulle gynnas av att läsa på lite om ekonomi i allmänhet för i det avseendet befinner du dig på lågstadienivå, jag menar inte det som nåt angrepp på din person utan det är bara ett konstaterande.

I övrigt ser jag inga problem med att diskutera Canons tillkortakommanden i avseendet sensorer, den diskussionen borde absolut kunna föras med en viss höjd. Resten av inlägget tror jag bara kommer leda till ännu en trådstängning om inte fotosidans medlemmar redan har tröttnat på en så låg nivå av argumentation.
 
Jonas, jag kunde inte låta bli att kolla din historik. Du har varit medlem på fs länge.

Fram till 2005 startade du ett antal trådar där du verkar ha ställt helt normal frågor och fick normala svar.

Sedan startade du inte en enda tråd på nästan 10 år. Nu har de under några veckor startat fyra trådar som alla påminner väldigt mycket om klassiska "Troll-trådar".

Tråkigt.

Du berör ämnen som är intressanta och gärna kan diskuteras men genom dina formuleringar så är det upplagt för pajkastning och de tidigare diskussionerna visar att du egentligen inte bryr dig om att ta in svaren du får. Det gör det meningslöst att deltaga.
 
Canon gör bra kameror.

Deras problem, om de har något, är nog snarare att de inte har prioriterat megapixeljakten på samma sätt som exempelvis Nikon.

Bildkvalitet avgörs ju av andra saker än om kameran har 18 eller 36 megapixlar, men för marknadsföring och försäljning är det ju alltid en fördel för den som har högst siffror på specifikationerna.

Eftersom Canon nu ska ge sig in i megapixeljakten så får vi väl se om deras kameror blir bättre av det.

Själv tycker jag att 16-24 megapixlar, där Canon ligger, är fullt tillräckligt för all normal bildanvändning. Nästa meningsfulla steg efter det är nog digital mellanformat, om man jobbar med reklam eller mode.

Däremot får jag nog säga att Canon ligger efter med många av sina objektiv, vilket har större betydelse för bilden. Där måste de nog höja sig lite.
 
.. här diskuterar vi om Canon håller på att förfalla som företag vad det gäller prostillbildskameror.
...
Här är några saker som jag har reagerat på
...
Eos M ... kompakter ... Connect Station CS100... nas ...Nokia ... Microsoft ...
Jag tror vi kom fram till i förra tråden att svaret är sannolikt: Nej.
 
Microsoft.
Microsoft var länge störst (är fortfarande kanske) och det fanns bara deras operativsystem att välja på. Men Apple kom in i bilden och gjorde snygga produkter och användarvänliga. Idag har Microsoft en mycket negativ klang.

Skojar du?
Det är inte Microsoft som uppfann operativsystemet, de vara bara en i mängden.
Ett av de äldre och bästa operativsystemen som fanns förr och än idag är Unix.

Microsoft hakade på det befintliga operativsystemet CP/M för att möta en efterfrågan från IBM.
Fortfarande idag är Windows mer eller mindre ensamma på marknaden.
Apple med sitt Unix operativsystem är, har alltid varit och kommer under överskådlig tid att vara en nisch produkt som den mindre datorerfarne köper.

Det är möjligt att operativsystemen kommer att enas över Unix till sist. Det är ändå det enda som rakt av fungerat i alla år ända till nu i nutid. Men för tillfället har Microsoft marknaden i sitt grepp.
 
Det här har just diskuterats till leda i en tråd som vart nödvändig att stänga - ser ingen anledning till att köra en vända till om samma sak. EOD.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.