Annons

Canon ovärt att satsa på idag efter dagens släpp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja vet inte om jag kan nyansera diskussionen något genom att berätta hur jag jobbar, eller om jag bara rör till det. But here we go:

Jag ser fram emot en Canon-kamera med högre upplösning och större dynamiskt omfång. Jag kommer att ha nytta av det – och det är inte ett alternativ att byta system då jag har cirka 27 EF-objektiv. Bland annat fyra relativt nya supertelen.

Om man skall tro ett rykte på Canon rumors (www.canonrumors.com/2015/01/eos-5d-mark-iii-replacement-talk-cr2/) har Canon planer på att göra som Nikon med D800. Dels en 5Ds med lågpassfiler dels en utan. antalet MPIX som det spekuleras om är 53 MPix. Dessutom skall det kanske komma en 5D MKIV som är en uppföljare till dagens MK3. Känns i spretigaste laget.

Canons FF-linje kommer i så fall vara 6D, 5DMKIV, 5Ds, 5Dse, 1 D X samt 1 D C

Stop här nu, det säger han ju inte. Han påvisar skillnaderna på basiso och lite till och några påstår att det inte är så stor skillnad då står han på sig samtidigt som skillnaden bekräftas av tester.

Det är ju inget nytt, går ju att läsa sig till i diagram, eller som jag helt enkelt utnyttja fördelen utan att slänga in någon jämförelsekamera.

När nya MkIV släpps kommer en del av de som säger att skillnaden inte spelar roll ändå uppgradera.

Ingen säger att Canon är värdelös / undermålig.

Ingen säger heller att det inte är så stor skillnad (det är svårt att argumentera mot mätresultat), men däremot att skillnaden i praktiken endast märks i extrema fall, och oftast inte alls. De färdiga bilderna kan bli bra oavsett kamera, men det är lättare att få det bra med de kameror som har en bättre sensorteknologi (förstås).

Nu för tiden finns också mellanformatskameror med bra och modern sensorteknologi, men jag ser inga här som förespråkar dem trots att de ju borde vara ännu bättre än D810 tack vare större sensor (och större är ju alltid bäst, eller?).

Om man skall tro ett rykte på Canon rumors (www.canonrumors.com/2015/01/eos-5d-mark-iii-replacement-talk-cr2/) har Canon planer på att göra som Nikon med D800. Dels en 5Ds med lågpassfiler dels en utan. antalet MPIX som det spekuleras om är 53 MPix. Dessutom skall det kanske komma en 5D MKIV som är en uppföljare till dagens MK3. Känns i spretigaste laget.

Canons FF-linje kommer i så fall vara 6D, 5DMKIV, 5Ds, 5Dse, 1 D X samt 1 D C

Jag brukar ta ryktena med ro. Mycket är önsketänkande och spekulationer. Då blir det svårt att vaska ut det rykte som visar sig stämma.

Jag har själv spekulerat i att Canons högupplösta kamera inte ses som en efterföljare till 5D Mark III utan som en ny modell eller variant, typ 5D S, 3D eller liknande. Och sen komma med en 5D Mark IV.

Håller med att det skulle bli spretigt att sälja samma modell med och utan lågpassfilter. Nikon har ju övergett den idén och Canon studerar säkert marknadens reaktioner på det. Ju högre pixeldensitet, desto lägre behov av lågpassfilter.

5D Mark III är en populär kamera bland annat pressfotografer och där är högre bildfrekvens mer prioriterat. Men om Canon kan hålla 6bps så nöjer sig kanske Canon med bara en efterträdare till 5D Mark III.

En annan sak som talar för 5D S och 5D4 parallellt är att det finns vissa motsatsförhållanden mellan att göra en kamera som är optimerad för låga och höga iso-värden. Svårt att få till båda sakerna optimalt då tillverkarna bland annat jobbar med tunnare färgfilter om de vill få upp iso:t. Det finns också problem att både få till snabb serietagning och stort dynamiskt omfång.

Jag använder 5DMKiii och är väldigt nöjd med kameran och tycker handhavandet är suveränt.

Trots mitt kameraval, är det som intresserar mig just dynamisk omfång i bilderna (precis det som Bildterapeuten är inne på), tycker också det många gånger är synonymt med modernt foto, som vid tex landskap, arkitektur.

Ingen kamera matchar ändå det ögat ser utan alla kameror oavsett märke är en kompromiss, så vad göra, tar man två bilder på samma motiv ökas omfånget direkt. Vissa Nikon 800-ägare tar fem på bilder på samma motiv och sedan gafflas bilderna för att täcka hela omfånget.

Så egentligen, för den som vill ha stort omfång i bilderna finns tekniken, oavsett kamera och som exempel, hur många landskapsbilder på 500px bygger på ett singleshot,,, sannolikt inte många?

/Ulf

Jag tycker att 500px kanske inte direkt kan ses som något slags norm för bra bilder, då mycket där är extremt efterbehandlat och manipulerat enligt FS definition. En del är snyggt, men ofta blir det lite för mycket tycker jag. Också när man utnyttjar det dynamiska omfånget för mycket tycker jag det ofta blir ett allt för onaturligt resultat, men smaken är ju som tur är olika :)

Ingen säger heller att det inte är så stor skillnad (det är svårt att argumentera mot mätresultat), men däremot att skillnaden i praktiken endast märks i extrema fall, och oftast inte alls. De färdiga bilderna kan bli bra oavsett kamera, men det är lättare att få det bra med de kameror som har en bättre sensorteknologi (förstås).
.

Det som nu beskrevs som extremt fall är för min del normalfallet. Jag tar i princip alla mina bilder med D800 i intervallet ISO100-800 och får därmed varje gång fördel av den bättre dynamiken.

Skillnaden i kamera syns aldrig i några bilder, man redigerar ju inte så att några (av ovan) defekter syns...med någon kamera.

Att gå från Canon till Nikon eller tvärt om är ett rent helsike! Fokusering och zomning är ju tvärt om på dessa kameror. Därför så stannar Canon fotograferna kvar med sina grejor. Eller Nikon fotograferna för den delen. Hade gärna haft en 810 med ett gäng gluggar men jag gör inte ett byte till i mitt liv. Ställer till det allt för mycket i mitt fotograferande.
Hade det inte varit för att Nikon drog värsta lögnen 2005 så hade jag varit kvar i Nikon templet, men de "tvingade" mig att byta, för de sa att någon fullformat skulle de inte göra. De var så nöjda med APS-c sensorn.
Det tog nog mig ett par år att bli bekväm med Canon efter bytet. Med många missade bilder för att man vred åt fel håll i stressade lägen.
Men när man väl blev van med Canon så lärde man sig att leva med den. De brister mina kameror har haft har jag jobbat bort.
Bandning är något jag aldrig har haft problem med. Troligtvis så fotograferar jag på sådant sätt att det aldrig uppstår. Ett gäng avtonade filter hjälper mig när det dynamiska omfånget inte räcker till. Kan jag inte det så gör jag flera exponeringar på samma motiv och trixar i PS så att det blir bra.
När Canon började med multiexponering så kände jag att jag inte behövde vara avundsjuk längre på Nikon folket. Då blev det som om jag var med i gänget igen. Aldrig behövde jag tänka att jag kanske skulle byta tillbaks till Nikon.
Ska säga att jag verkligen gillade Nikon, Från min 801 till F4 till D2X var härliga kameror, D2X'en var fullspäckad med teknik, hur skön som helst att ha i handen. AF var grymt bra. När jag bytte ut den mot en 1DS mark II så blev jag väldigt glad för FF men hatade deras AF system. Kände att jag bytte ner mig med allt förutom stor sensor. Sen har jag avverkat några Canonkameror, allt från 50D, 7D, 5D markII 5D mark III. 50D och 7D var helt värdelösa för mitt sätt att fotografera märkte jag efterhand. Bruset på högre iso var katastrof. Inte förrän 5D mark II kände jag mig nöjd. Men saknade den viktiga multiexponeringen. Så när jag väl köpte 5D mark III kände jag att nu behöver jag aldrig byta kamera längre. Givetvis kommer jag att byta, för när det kommer någon som är bättre än den jag har så kommer köpsuget. Men det får vara en Canon annars så behåller jag det jag har.

Att Nikon och Sony har bättre sensor än Canon är inget som jag hänger upp mig på. Det är bara att gratulera. Själv så har jag lärt mig att använda min Canon och får fram fantastiska bilder med den. Om jag hade fått det med en Nikon eller Sony? Givetvis hade jag fått det, men det är bara för att jag är en så duktig fotograf. Inte för att jag har något speciellt märke på min kamera.

Så ett tips till TS, stanna du kvar, för du blir inte en bättre fotograf för att du byter och inte blir bilderna bättre heller. Bara för att den tekniska kvalitén blir bättre så innebär det inte att bilden blir bättre.
Men har du gott om pengar så byt, för inget är roligare än att ha lite nya prylar att leka med. Tyvärr varar bara den känslan i ca 2 veckor, sen är det som vanligt igen. Så det är upp till din fotografiska ådra om det ska bli bättre bilder. :)

Och till er andra som lever med luppen framför ögat. Bilder ska betraktas i sin helhet! Att dela upp bilden i små enheter är som att dela upp din tallrik mat med kött för sig, potatis för sig, sås för sig och grönsaker för sig. Och sen bara äta potatisen och klaga på att maten inte var god när man vet att man inte tycker om potatis. = Leta upp den delen i bilden som där man tror att man behöver ev lätta upp skuggor och så blir där bandning och sen skita i resten av bilden och klaga över den lilla del i bilden som bandningen uppstår.

Sen måste jag gratulera TS för skapande av årets första bråktråd. Alltid roligt med dessa trådar, få se hur en del verkligen brinner för sin fotografering. Försvarar med näbbar och klor sitt märke, eller kastar skit på andras märke. Roligt att även de som bara sysslar med foto för teknikens skull kommer med här. Alltid uppfriskande.

Jag tycker att 500px kanske inte direkt kan ses som något slags norm för bra bilder, då mycket där är extremt efterbehandlat och manipulerat enligt FS definition. En del är snyggt, men ofta blir det lite för mycket tycker jag. Också när man utnyttjar det dynamiska omfånget för mycket tycker jag det ofta blir ett allt för onaturligt resultat, men smaken är ju som tur är olika :)

Det fina är att du kan välja det omfång du vill ha (allt efter smak), vissa bilder kan absolut bli overcooked men många lyckas fantastiskt bra :)

Och till er andra som lever med luppen framför ögat. Bilder ska betraktas i sin helhet! Att dela upp bilden i små enheter är som att dela upp din tallrik mat med kött för sig, potatis för sig, sås för sig och grönsaker för sig. Och sen bara äta potatisen och klaga på att maten inte var god när man vet att man inte tycker om potatis.

Vet inte hur relevant denna jämförelse är men den gav mig i alla fall ett gott skratt så här på fredagseftermiddagen - tack för det!

Stop här nu, det säger han ju inte. Han påvisar skillnaderna på basiso och lite till och några påstår att det inte är så stor skillnad då står han på sig samtidigt som skillnaden bekräftas av tester.

Det är ju inget nytt, går ju att läsa sig till i diagram, eller som jag helt enkelt utnyttja fördelen utan att slänga in någon jämförelsekamera.

När nya MkIV släpps kommer en del av de som säger att skillnaden inte spelar roll ändå uppgradera.

Ingen säger att Canon är värdelös / undermålig.

exakt, texter tolkas vilt och brett och särskilt av vissa som har stora svårigheter att sortera ut vad som skrivs.

Vad är du ute efter egentligen? Det är ingen som ifrågasätter dina fakta. Ingen. Men ändå fortsätter du pusha samma argument hela tiden. Är du nöjd först när alla har bytt till Nikon och ställt sina Canonprylar att samla damm?

Vad har du för problem med att folk väljer Canon? Låt folk använda det de vill och gå vidare med ditt liv. Det här personliga korståget du företar dig retar bara upp folk i onödan.

Dessutom, du borde vara glad att andra använder Canon. Det borde ju få dina bilder att se mycket bättre ut än deras, och som yrkesfotograf borde det ge dig en konkurrensfördel, eller hur? ;)

Jag har inga som helst problem, du tycks ha det, och jag har svarat på rena felaktigheter av flera som vill stoppa huvudet i sanden och som påstår att ett större dynamiskt omfång inte spelar någon roll, inte kan ses osv

jag är klar , det börjar bli för många ankor i dammen

Jag har inga som helst problem, du tycks ha det, och jag har svarat på rena felaktigheter av flera som vill stoppa huvudet i sanden och som påstår att ett större dynamiskt omfång inte spelar någon roll, inte kan ses osv

Fast nu tycker jag du överdriver. Det är flera som tycker att det går utmärkt att använda Canon trots dess tillkortakommanden, och att skillnaden sällan kan ses i slutresultatet. Det är inte samma sak som att stoppa huvudet i sanden. Du borde kanske fundera på det där med att alla inte är lika kräsna som du, och en del av oss nöjer oss faktiskt utan att få det mätbart bästa resultatet. Det är förstås helt ok om du kräver det bästa (fast det verkar dyrt och jobbigt), men du måste också acceptera att andra inte gör det utan att kalla oss för okunniga och dylikt.

Jag tror, som flera redan skrivit, att alla förstått skillnaderna (svårt att undgå alla upprepningar av mätresultat), men alla håller inte med dig om värdet av dessa mätningar.

Fast nu tycker jag du överdriver. Det är flera som tycker att det går utmärkt att använda Canon trots dess tillkortakommanden, och att skillnaden sällan kan ses i slutresultatet. Det är inte samma sak som att stoppa huvudet i sanden. Du borde kanske fundera på det där med att alla inte är lika kräsna som du, och en del av oss nöjer oss faktiskt utan att få det mätbart bästa resultatet. Det är förstås helt ok om du kräver det bästa (fast det verkar dyrt och jobbigt), men du måste också acceptera att andra inte gör det utan att kalla oss för okunniga och dylikt.

Jag tror, som flera redan skrivit, att alla förstått skillnaderna (svårt att undgå alla upprepningar av mätresultat), men alla håller inte med dig om värdet av dessa mätningar.

1.jag använder Canon och det går utmärkt, men just nu går det ännu bättre med Nikon pga flertal kända parametrar, färgdjup, DR, upplösning

2. Vi är oense om att inte saker kan ses, det krävs möjligen lite kunskap och arbete

3. Förutsättningar som större färgdjup, högre upplösning ,färghanteringsteknik, arbeta i 16 bitar och Prophoto är en bland annat några tips för att få till ett bättre resultat .

1.jag använder Canon och det går utmärkt, men just nu går det ännu bättre med Nikon pga flertal kända parametrar, färgdjup, DR, upplösning

2. Vi är oense om att inte saker kan ses, det krävs möjligen lite kunskap och arbete

3. Förutsättningar som större färgdjup, högre upplösning ,färghanteringsteknik, arbeta i 16 bitar och Prophoto är en bland annat några tips för att få till ett bättre resultat .

Det är på punkt 2 jag tycker du går för långt när du hävdar att det krävs kunskap. Jag har som du arbetat med foto i 30 år (fast inte hela tiden), och jag tycker det är smått provocerande när du ständigt i alla såna här trådar hävdar att du vet lite mer än oss andra. Du har högre krav, och du är säkerligen kunnigare just på att testa såna här saker, men det innebär inte att vi andra har fel. Du ser defekter i bilderna som de flesta andra helt enkelt väljer att strunta i av en eller annan anledning, och ditt sätt att hantera bilderna eller fotografera är inte nödvändigtvis det bästa för alla!

Försök att någon gång förstå att det finns människor som inte ser på världen på samma sätt som du och kanske inse att ditt synsätt inte är det rätta för alla. Det blir bara en massa tjafs om alla hela tiden ska hävda att just deras sätt att arbeta är det enda rätta!

Nu får du nog hålla koll på vem som säger vad. Skulle jag ha problem med vad folk använder? Om du inte blandar ihop mig med någon annan så får du gärna förklara hur jag har gett det intrycket, så att jag kan formulera mig tydligare i framtiden om så krävs...

Har nu följt alla 20 sidorna i denna tråd med intresse. Lite popcorn och en wirre till denna tråd och man kan roa sig rätt bra en fredagskväll..;-).

Mina 5 öre:

Tror ingen ifrågasätter andra märkens försprång just idag på sensorsidan. Dock tror jag inte det har skadat Canon så mycket hittills trots att vissa har bytt till framför allt Nikon och Sony. Canon är så väl inarbetat varumärke så de som ska köpa sin första dslrkamera köper Canon i ”stor” utsträckning i alla fall jämfört med tidigare. En nybörjare bryr sig mer om ett tryggt märke mm än om DR och annat som vi hårdgranskare gör. Som nån skrev tidigare så levererar Canons kameror i de lägre prisklasserna väl så bra bilder att de uppfyller kundens önskemål. Mer än väl. Där kommer annat i spel än ren och skär bildkvalitet när den väl nått upp till kvalifikationsgränsen som kunden har. Objektivutbud, tryggt märke, pris, igenkännande osv.

Hur är det då för oss som hållit på ett tag? Tror nog att vi alla sett att Nikon och Sony sprungit ifrån aningen på sensorsidan. För de som skall byta kamera och är missnöjd med det man har kan det spela roll. Om man inte sitter på en objektivpark som man inte vill släppa så lätt vill säga. Annars kanske man gör som jag, inväntar att Canon skall ta igen försprånget även där. Proffsen vet jag inte (för jag är inget sådant). Anar att de köper en kamera som på bästa sätt ger ett resultat som kunden kräver för att börja vara kund eller stanna om de redan är det. Om DR skillnader mm är nåt som gör skillnad i det faktiska resultatet och i det praktiska arbetet för fotografen tror jag de rent överlednadsmässigt byter från Canon om de kan (kanske gäller att övertala chefen med plånboken också om man är anställd fotograf).

Times tell! Tills vidare sitter jag lugnt i båten med mina L-objektiv och nyinköpta 6Dn och väntar tills Canon kommer med en kamera där jag kan se en märkbar skillnad på bilderna utan att pixelpeepa allt för mycket.

bara för att understryka vad afe säger...

Så kan vi ju kika på fördelningen i WPP 2014

http://prophotocoalition.com/images/uploads/jaja/2014/fev14/wpp2014_a.jpg

Ibland är "Good = Enough" och det mest ekonomiska alternativet, även om det är eftersträvansvärt att uppnå total perfektion varje gång.

En nöjd fotograf är en bra fotograf i den mening att han med all säkerhet känner förtroende med sin utrustning. Att hela tiden leta tillkortakommanden i utrustningen är ju ett Moment 22. Det kommer alltid att komma en bättre kamera, en skarpare lins osv. Men ibland får man sätta ner foten och bestämma sig. När är min bild tillräckligt bra. Väldigt subjektivt. Visst.

Jag absolut ingen fundamental Canonist. Jag har själv övervägt ett byte till Nikon. Men som för de flesta andra som har en mängd optiker så blir de inte ekonomiskt försvarbart i förhållande till utkomsten (och inkomsten) av bytet.

Och i förlängningen vidhåller jag fortfarande att det är fotografen som tar bilden inte kameran.

Nu får du nog hålla koll på vem som säger vad. Skulle jag ha problem med vad folk använder? Om du inte blandar ihop mig med någon annan så får du gärna förklara hur jag har gett det intrycket, så att jag kan formulera mig tydligare i framtiden om så krävs...

det är ju det som är problemet, för många ankor i dammen, vissa blinda och döva och själv börjar jag cementdenil
Livet är en strid

Så kan vi ju kika på fördelningen i WPP 2014

http://prophotocoalition.com/images/uploads/jaja/2014/fev14/wpp2014_a.jpg

Ibland är "Good = Enough" och det mest ekonomiska alternativet, även om det är eftersträvansvärt att uppnå total perfektion varje gång.

En nöjd fotograf är en bra fotograf i den mening att han med all säkerhet känner förtroende med sin utrustning. Att hela tiden leta tillkortakommanden i utrustningen är ju ett Moment 22. Det kommer alltid att komma en bättre kamera, en skarpare lins osv. Men ibland får man sätta ner foten och bestämma sig. När är min bild tillräckligt bra. Väldigt subjektivt. Visst.

Jag absolut ingen fundamental Canonist. Jag har själv övervägt ett byte till Nikon. Men som för de flesta andra som har en mängd optiker så blir de inte ekonomiskt försvarbart i förhållande till utkomsten (och inkomsten) av bytet.

Och i förlängningen vidhåller jag fortfarande att det är fotografen som tar bilden inte kameran.

en kompaktkamera av senaste kvalisort är väl därför det bästa ekonomiska alternativet för oss alla (tillräckligt bra)
gärna med samma parametrar och vi kan därmed stänga ner Fotosidans tekniska avdelning (DR, upplösning, färgdjup) och inrikta oss på våra konstnärliga ambitioner i bilden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar