Annons

Canon ovärt att satsa på idag efter dagens släpp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Och om du tagit den bilden på ISO 12800 med en Canon 5Dmk3 och lagt upp den också så hade väl den bilden sett i princip lika dan ut, eller?

Nej, jag hade en 5DMkIII och det blev sämre resultat med viss bandning som syntes mest i de mörkare partierna. Bildexemplet jag lade upp nu togs igår och tyvärr kan jag inte bevisa min utsaga eftersom jag inte har kvar Canonsystemet.

Jag har endast Sony A7R att jämföra med och sensorn i den kameran ärt av samma typ som i D800. Med adapter och samma objektiv blir resultaten likvärdiga vid basiso.

//Lennart
 
5dmk4 med 4K

Ryktet om en "5dmk4" med samma pixeldensitet som 7dmk2 blir allt större, alltså ingen Sony sensor.
Stämmer detta så får Canon en kamera runt 52MP och det skulle innebära förutom en klart lyft i upplösning förbättrat DR på bas iso runt 2/3 steg = ca 12 steg jämfört med 5dmk3, 6D, 1dx, och med högisoegenskaper som motsvarar 6D.Får Canon dessutom ordning på nivåerna i sina utläsningskanaler som i 6D 7DMK2 så slipper vi bandningen som finns i de tidigare 5D kamerorna

Och ja Ove, jag har kvar mina L objektiv noggrant utvalda och testade för bästa prestanda/centrering.

Har den 4K video också, så köper jag den! :)
 
Jo, fast noterar man på flera inlägg i tråden har en sådan 5DIV ingen chans att köpas av flera av trådens Canonägare då DR och högre upplösning är oväsentliga då de inte syns i tryck

Så är det ju ingen som skrivit. Det som skrivits av en del som äger eller inte äger Canon är att det går att få tillräckligt bra resultat - naturligtvis är högre upplösning och DR att föredra, men det är inte avgörande för alla.

/afe (som för närvarande inte äger någon Canon)
 
Så är det ju ingen som skrivit. Det som skrivits av en del som äger eller inte äger Canon är att det går att få tillräckligt bra resultat - naturligtvis är högre upplösning och DR att föredra, men det är inte avgörande för alla.

/afe (som för närvarande inte äger någon Canon)

Kolla inlägg 255 och 260 t ex - hur tolkar du dem?
 
Du har alltså fortfarande kvar din 5 d mark 2 o inte köpte d800 eller d810 det står över allt förnuft när du mer eller mindre säger att Canon är oanvändbart. Hur får du ihop det?

Ove, jag fick ett av de första ex av D810 som kom till Sverige för test och köpte huset , jag har också köpt det första ex av Carl Zeiss Otus 55 som kom till Sverige , D800 har jag haft sedan dagen den kom, jag har precis testat genom CARL ZEISS 135 /2.0 och skall nu prova Otus 85 som jag blev erbjuden att testa när det första exet kom till Sverige för några månader sedan men jag har inte haft tid.
The _Suede (Joakim) och jag talade senast igår om att jämföra min Otus mot Sigmas senaste 50 samt gå igenom lite andra spännande prylar så fort vädret tillåter

förstår inte vad du är ute efter

Otus och bl F1,4 D800 , vägen till universitetet, se de ultratunna skärpeplanen och den fina upplösningen
Otus och bl F1,4 D810 växt
 

Bilagor

  • door1,4.jpg
    door1,4.jpg
    45.1 KB · Visningar: 64
  • _RMR7770.jpg
    _RMR7770.jpg
    40.9 KB · Visningar: 63
Senast ändrad:
förstår inte vad du är ute efter

Han kanske undrar varför du i så många år drivit frågan om utläsningsbrus, bandning och DR på Canons gamla sensorer så det i det närmaste förefaller vara en högst personlig fråga. Det framkommer också ofta i samma mening att dina L objektiv samlar damm, Canonägarna är "fanboys" och har en omotiverad tro på framtiden.

Eftersom de flesta Canonägare varken gör väsen av sig eller klagar offentligt så kanske du förstår att det leder till en del frågor och funderingar över agendan. Problemet i praktiken står inte i proportion till allt detta.

Missförstå mig inte. Jag köper allt tekniskt du beskriver och vet att Canon ligger efter vid en direkt jämförelse. Min fundering är vikten av problemet och det faktum att jag är övertygad om att Canon förbättras kontinuerligt. Kan det inte få vara så? Väldigt få här som hoppar över till Nikon pga potentiellt bättre skugglättning kommer bli en lyckligare fotograf när nyhetens behag väl har lagt sig. Då skall det till väldigt specifika och återkommande situationer...
 
Eftersom jag både har 800 och 810 vilket verkar överraska Ove så kan jag visa något enastående
D800+Otus 55 bl 1,4, här snackar vi både upplösning, ultratunt skärpeplan och microkontrast, del av utsnitt, hela bilden ses l lilla bilden så man bättre förstår
Detta är så nära MF vi kan komma idag, och under tiden Canon funderar på att släppa en högupplöst kamera står mina Canon objektiv och samlar damm i ett glasskåp
 

Bilagor

  • OTUS at 1,4.jpg
    OTUS at 1,4.jpg
    70 KB · Visningar: 62
Nu när jag hoppar in i denna tråd efter 20 sidor som jag inte har läst så hoppas jag kunna ge er ett lite annat perspektiv på diskussionen.

Jag kör Canon sedan den digitala DSLR revolutionen körde igång med 300D. På senare år har en av mina vanligaste fotograferingssituationer blivit handhållet med "hög-ISO", dvs. 1600-3200. Det har jag under de senaste åren gjort med två olika hus: 550D & 7D. Numera har jag kompletterad med en 7DmkII. Visst har det funnits situationer när man hade önskat sig mer DR och mindre brus, men för det mesta har bilderna varit användbara.

För första gången någonsin var jag på fotomässan i höstas. Som produktintresserad tekniker så är det rätt intressant att gå runt och klämma & känna på olika produkter. Naturligtvis är det helt omöjligt att bedöma bildkvalitet på en mässa, men mycket av resten går att bilda sig en uppfattning om.
Jag kan bara konstatera att det finns massor av fantastiska produkter. Sköna hus, fiffiga funktioner, välbalanserade kit, robusta rattar - listan kan göras lång. Även mycket ny spännande teknik är på gång. Äntligen börjar det dyka upp bra EVF'er med både fokusindikering, live-histogram och zebramönster. Samtidigt flyttas gränserna framåt vad gäller state of the art. T.ex. känns GPS, Wifi och 4K videoinspelning som helt naturliga funktioner på en kamera anno 2015. Konkurransen är stenhård och överallt hittar man produkter som känns otroligt bra. Det är nästan bara in-nischningen som utesluter vissa produkter till vissa fototillfällen.

När man kommer till Canons monter så infinner sig en stor känsla av traditionalism. Jag testar nya 7DmkII och den förmedlar precis samma känsla som min gamla 30D gjorde. Visst är skärmen bättre och slutaren rasslar på både snabbare och tystare, men den tillför inte direkt något till min kreativitet. Då jag plåtar mycket segling ställer jag några frågor om vädertätning, men får inga vidare bra svar på vad jag kan förvänta mig.
T.ex. Nikons monter och produkter känns mycket mer progressiva.

Jag bestämmer att det är en 7DmkII jag ska köpa trots allt. Det är en genuin arbetskamera i rätt prisläge som funkar i stort sätt likadant som mkI och som troligen kommer att leverera precis det som jag förväntar mig.
När kameran väl kommer hem så blir det inget menysurfande för att utforska nya finesser. Kameran är totalt ointressant att pillra på, det är bara att lägga ner i fotoväskan och ta med sig vid nästa fototillfälle...
Vad tillför den då? Snyggare brus och troligen en bättre AF. Den bästa kameran som jag har haft, men absolut inte den bästa på marknaden.
 
Han kanske undrar varför du i så många år drivit frågan om utläsningsbrus, bandning och DR på Canons gamla sensorer så det i det närmaste förefaller vara en högst personlig fråga..

så tolkar inte jag det, jag tolkar det som att förringa fakta, stoppa huvudet i sanden så länge Canon varken har upplösning eller DR så är dessa kriterier inte viktiga och bortförklaringar ges friskt om att dessa skillnader ändå inte kan ses.
Dessutom försöka förringa olika testresultat samt att jag inte tycks äga kameror jag äger
dvs försöka sänka min trovärdighet med att påstå saker är ett slag under bältet
Detta har jag dock genom åren vant mig vid eftersom märkesfanatiker finns inte bara här på denna fotosida
 
så tolkar inte jag det, jag tolkar det som att förringa fakta, stoppa huvudet i sanden så länge Canon varken har upplösning eller DR så är dessa kriterier inte viktiga och bortförklaringar ges friskt om att dessa skillnader ändå inte kan ses.
Dessutom försöka förringa olika testresultat samt att jag inte tycks äga kameror jag äger
dvs försöka sänka min trovärdighet med att påstå saker är ett slag under bältet
Detta har jag dock genom åren vant mig vid eftersom märkesfanatiker finns inte bara här på denna fotosida

Vad är du ute efter egentligen? Det är ingen som ifrågasätter dina fakta. Ingen. Men ändå fortsätter du pusha samma argument hela tiden. Är du nöjd först när alla har bytt till Nikon och ställt sina Canonprylar att samla damm?

Vad har du för problem med att folk väljer Canon? Låt folk använda det de vill och gå vidare med ditt liv. Det här personliga korståget du företar dig retar bara upp folk i onödan.

Dessutom, du borde vara glad att andra använder Canon. Det borde ju få dina bilder att se mycket bättre ut än deras, och som yrkesfotograf borde det ge dig en konkurrensfördel, eller hur? ;)
 
Kolla inlägg 255 och 260 t ex - hur tolkar du dem?

Jag tolkar det som att det finns folk här som tycker Canon ger ett tillräckligt bra resultat för många ändamål redan idag, men jag ser inget som säger att de för den skull inte skulle vilja ha bättre bildkvalitet.

Många av oss fotograferar annat än tegelväggar och testkartor, och har heller inte alltid möjlilghet att använda bas-ISO, stativ och de skarpaste manuellt fokuserade objektiven som finns; under mer normala förhållandet när det ska handhållas i halvdåligt ljus märks de sensormässiga skillnaderna mellan C och N betydligt mindre (och i synnerhet om det ska tryckas), och det kan vara annat som ergonomi, objektivutbud, serietagningshastighet etc. som påverkar mer.

När jag fotograferade Lidingöloppet i höstas använde jag en Eos 1D Mk II, vilket var mer än tillräckligt för det ändamål bilderna skulle användas till (säljas till löparna) - viktigare var snabb AF och lång batteritid. För någon månad sedan fotograferade jag abstrakta närbilder av mat som ska hänga i jätteformat på en restaurang, och då använde jag min lilla Sony A6000. Trots att den "bara" har 24 mp räcker det gott och väl även för de stora utskrifterna, då de inte är avsedda att betraktas på nära håll.

Alla har olika behov, men en del här verkar tycka att alla som inte håller med dem gör fel.
 
Jag tolkar det som att det finns folk här som tycker Canon ger ett tillräckligt bra resultat för många ändamål redan idag, men jag ser inget som säger att de för den skull inte skulle vilja ha bättre bildkvalitet.

Många av oss fotograferar annat än tegelväggar och testkartor, och har heller inte alltid möjlilghet att använda bas-ISO, stativ och de skarpaste manuellt fokuserade objektiven som finns; under mer normala förhållandet när det ska handhållas i halvdåligt ljus märks de sensormässiga skillnaderna mellan C och N betydligt mindre (och i synnerhet om det ska tryckas), och det kan vara annat som ergonomi, objektivutbud, serietagningshastighet etc. som påverkar mer.

När jag fotograferade Lidingöloppet i höstas använde jag en Eos 1D Mk II, vilket var mer än tillräckligt för det ändamål bilderna skulle användas till (säljas till löparna) - viktigare var snabb AF och lång batteritid. För någon månad sedan fotograferade jag abstrakta närbilder av mat som ska hänga i jätteformat på en restaurang, och då använde jag min lilla Sony A6000. Trots att den "bara" har 24 mp räcker det gott och väl även för de stora utskrifterna, då de inte är avsedda att betraktas på nära håll.

Alla har olika behov, men en del här verkar tycka att alla som inte håller med dem gör fel.

Exakt, allt är inte svart eller vitt. Finns något mitt i mellan rännskita och förstoppning ;-)
 
Canon

Har kört Canon ända sedan jag började fotografera, slutet av 90-talet. Har ägt 5Dc, 5Dmkii och nu 5D mkiii. Men jag har senast året allt mer blivit övertygad om att canon inte har någon framtid i alla fall för mig.
Canon känns gammalmodigt. Har inte släppt några spännande produkter senaste åren. Kolla bara dagens släpp av kompakter, vilket skit. Vem köper dessa idag möjligt vis de som är 60+ och inte vet bättre.

Canon har sina fördelar, jag gillar deras objektivpark och det finns mycket tillbehör. Samt deras video tycker jag fortfarande är överlägsen särskild med hjälp av ML.

Men Canon och Sony har betydligt bättre sensorer och har släppt mycket mer intressanta produkter, spegelösa kompakter, kompakter med stora sensorer. DSLR utan AA-filter och hög upplösning. Kolla bara på DXOMARK canon ligger inte i närheten på topplistan.


Bara jag som får känslan av att Canon drivs av stofiler som tycker det är hippt med facebook, tror Canon är på väg utför?


Canon är bra tycker jag, min EOS 400D har fungerat mycket bra och man kan köpa andra objektiv än Canon till den som är mkt bra och billigare, sen kanske jag inte är nöjd med allt på kameran, men det är en smaksak och kostnadsfråga!
 
Alla har vi olika behov - sant. Däremot har de andra behoven, f u att man är låst till ett system, inte framkommit. Vilka är dessa?
 
Nej, jag hade en 5DMkIII och det blev sämre resultat med viss bandning som syntes mest i de mörkare partierna. Bildexemplet jag lade upp nu togs igår och tyvärr kan jag inte bevisa min utsaga eftersom jag inte har kvar Canonsystemet.

Jag har endast Sony A7R att jämföra med och sensorn i den kameran ärt av samma typ som i D800. Med adapter och samma objektiv blir resultaten likvärdiga vid basiso.

//Lennart

Jag skulle bli förvånad om den skillnaden i de mörka partierna var synlig i en bild som är 800 pixel bred men om du säger det så, jag har ju ingen Nikon att jämföra med.
 
Om inte fotografer skulle efterfråga bättre grejor kommer inte kamerorna att utvecklas heller. Därför är ju konkurrensen bra och rimligen är systembyten bland proffsen också bra.

Så helga de skillnader som finns och var inte så förbaskat märkestrogna, det finns det ingen som tjänar på.

Det skulle faktiskt inte förvåna mig ifall Fujifilm kommer med en riktig proffskamera med snabb AF osv och då kan det bli riktigt intressant, särskilt som Sony säkert har något i faggorna också.

Ja, just det: Just nu verkar det onekligen som om Canon ligger i bakvattnet. Ställ krav på Canon istället för att sitta nöjd i båten.
 
så tolkar inte jag det, jag tolkar det som att förringa fakta, stoppa huvudet i sanden så länge Canon varken har upplösning eller DR så är dessa kriterier inte viktiga och bortförklaringar ges friskt om att dessa skillnader ändå inte kan ses.
Dessutom försöka förringa olika testresultat samt att jag inte tycks äga kameror jag äger
dvs försöka sänka min trovärdighet med att påstå saker är ett slag under bältet
Detta har jag dock genom åren vant mig vid eftersom märkesfanatiker finns inte bara här på denna fotosida

Du hade inte nikon d800 förut utan du körde Canon därför undrade jag om du fortfarande gjorde det trots att den är helt undermålig enligt dig. Själv kör jag nikon sedan länge o skiter i vad det står på kameran lika mycket som kunden dom bryr sig om bilden inte vilket verktyg jag använder. Jag hade kunnat kört Canon o det hade funkar det med.
 
Alla har vi olika behov - sant. Däremot har de andra behoven, f u att man är låst till ett system, inte framkommit. Vilka är dessa?

Det har framkommit flera gånger i den här tråden. Autofokus, ergonomi, objektivutbud, varumärke etc.

På vissa områden finns det mätbara skillnader som ger det ena systemet en mätbar fördel över det andra. Men på andra områden handlar det i slutändan om smak. Och då finns inget rätt och fel, och hur mycket man än käbblar kommer man inte att kunna övertyga varandra.

Det viktigaste för mig är handhavande och ergonomi som passar mina händer och min smak. Om jag får välja mellan dessa val:

a) Fantastisk ergonomi, bra sensor
b) Bra ergonomi, fantastisk sensor

... så väljer jag a. Det blir roligare att fota då. Tänker någon hävda att jag väljer fel?
 
Ja vet inte om jag kan nyansera diskussionen något genom att berätta hur jag jobbar, eller om jag bara rör till det. But here we go:

Jag har under de senaste tio åren utnyttjat det dynamiska omfånget mer och mer. För tio år sedan jobbade jag som pressfotograf och allt handlade om att få bilder som inte såg grådaskiga ut i tidningen. Vi sotade skuggorna och satsade på kontrast i mellantonerna. Färgerna blev övermättade. Men i tryck såg det bra ut. Dessutom såg de flesta pressfotografers bilder ut så på den tiden. Idag är det populärt med överdrivet lyfta skuggor på många håll.

I takt med att Canons kameror fått mindre bandning så har jag börjat utnyttja det dynamiska omfånget mer och mer. Canon Eos 5D Mark II är en av världens vanligaste yrkeskameror, men det praktiskt användbara dynamiska omfånget begränsas av bandning. Jag tror inte alla tänker på detta om de varken drar så mycket i reglagen eller kör på höga ison. Min 5D2 gick inte att köra över iso 6400 pga den påtagliga bandningen.

Jag jobbade i flera år med 1D Mark IV och 5D Mark II och led av bristande precision hos autofokusen och bandning (främst 5D2). Nu kör jag 1D X, 5D Mark III och 6D och alla har betydligt lägre tendens till bandning än 5D Mark II och autofokus med god precision. Det har ökat det användbara dynamiska omfånget. Och skillnaden mot exempelvis 1D Mark II som jag hade för 10 år sedan är stor.

I vardagen som frilansfotograf är det praktiskt att ha ett stort dynamiskt omfång att tillgå. Även om jag vet att Nikon har större omfång så upplever jag att Canons oftast räcker till. Jag fotograferar oftare på medel eller höga iso-värden och där är skillnaderna mellan systemen mindre. Jag skulle säga att det mest påtagliga är mindre rena färger i skuggorna med Canon. Ingen av mina kunder ha någonsin klagat, men jag märker det själv.

Sen finns det naturligtvis extremsituationerna när bara det bästa räcker till, eller när inte ens det bästa räcker till. Det är extremt sällan jag inte får ett godtagbart resultat med Canon, men det händer några gånger per år.

Jag ser fram emot en Canon-kamera med högre upplösning och större dynamiskt omfång. Jag kommer att ha nytta av det – och det är inte ett alternativ att byta system då jag har cirka 27 EF-objektiv. Bland annat fyra relativt nya supertelen.
 
Du hade inte nikon d800 förut utan du körde Canon därför undrade jag om du fortfarande gjorde det trots att den är helt undermålig enligt dig. Själv kör jag nikon sedan länge o skiter i vad det står på kameran lika mycket som kunden dom bryr sig om bilden inte vilket verktyg jag använder. Jag hade kunnat kört Canon o det hade funkar det med.

Stop här nu, det säger han ju inte. Han påvisar skillnaderna på basiso och lite till och några påstår att det inte är så stor skillnad då står han på sig samtidigt som skillnaden bekräftas av tester.

Det är ju inget nytt, går ju att läsa sig till i diagram, eller som jag helt enkelt utnyttja fördelen utan att slänga in någon jämförelsekamera.

När nya MkIV släpps kommer en del av de som säger att skillnaden inte spelar roll ändå uppgradera.

Ingen säger att Canon är värdelös / undermålig.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.