Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW himmel eller helvete?

Produkter
(logga in för att koppla)
jkene skrev:
Nej, inte för att det är kul, utan för att det ger Canon 10 utmärkta möjligheter att binda kunden till framtida Canonprodukter med hjälp av information som bara Canon har kunskap om.

"Oj, har du en Canon Powershot A450?. Då måste du köpa Canon PhotoEditor Professional edition om du vill kunna använda kurvor".

Jag tror det är en kombination av många orsaker som gör att en tillverkare har flera råformat. När digitaltekniken var ny det förmodligen ingen som tänkte så mycket på framtiden utan råformaten utformades av ingenjörerna på det sätt föll sig bäst. Hade man en 8 bitars sensor så blev det ett 8 bitars råformat. När det sedan kom 12-bitars sensorer var man tvungen att göra om råformatet.

Nu är tiden förmodligen mogen för ett råformat som är utformat så att det går att lägga till nya funktioner (t ex fler bitar) utan att ändra formatet.

En annan orsak kan vara att man arbetat med begränsningar i hårdvaran, t ex kompressionsalgoritmer som inte får ta för lång tid i kameran. Efter hand som tekniken utvecklas blir sådana aspekter mindre viktiga eftersom alla kameror får tillräcklig beräkningskapacitet för att klara standardiserade algoritmer.

Ytterligare en aspekt kan vara att tillverkarna vill dölja tekniska detaljer om t ex sensorn och brushantering för konkurrenter genom att medvetet försvåra uttolkningen av råformatet och att ändra det med jämna mellanrum. Där är det kanske svårare att få dem att tänka om men i takt med att tekniken mognar blir det mindre viktigt att dölja sådana tekniska hemligheter för varandra.

Sedan är det förstås så att tillverkarna vill knyta kunden till sitt format, det har ju Nikon tydligt visat.

Johannes
 
Re: Förstår inte...

kejo skrev:
Riktigt frågeställarens problem.

I likhet med sin egen slutsats om att MS-DOS var lösningen på prolematiken med "allehanda operativsystem" så är den genialt enkla lösning såklart att vi alla använder samma kamera. Ett företag=en lösning. Det passar väl alla, eller hur?

Om sedan kameran är kass så gör det ju inget, för en defacto standard är viktigare än behovet och kvliteten...? LR?

Förstår inte riktigt, först gnälla järnet på att det finns olika tillverkare (med märkesspecifika lösningar) och sedan dra en parallell till datavärlen och det företag som mest av alla låser inte sina användare i proprietära lösningar - som grundar sig på en enda standard - deras egen. Oerhört märkligt i mitt tycke.

Med samma retorik tycker att den ultimata lösningen är att alla använder samma kamera från samma tillverkare!

Enkelt & smidigt!

Nu läser nog fan bibeln! Om vi kan vara överens om att ett RAW-format är nån form tekniskt fundament lagringen vilar på så kanske jag kan få ge ytterligare ett exempel - Windows. Det de flesta tyckte var bra med Microsoft Windows åtminstone från version 3.0 var grafiken och fönsterhanteringen, klipp och klista och att det äntligen kunde använda allt tillgängligt minne i datorn (det hade inte gått på ett bra sätt tidigare.

Men det som var mycket viktigare för den tekniska utvecklingen var att Windows nu verkligen blev en plattform med standardiserad gemensam hantering av alla typer av drivrutiner för bildskärmar, skrivare, pekdon, skanners och vad du vill! Tidigare fick varje tillverkare av dataprogram för exv. MS-DOS tillverka drivrutiner till alla upptänkliga skrivare och videokort folk hade. En mycket kostsam näst intill omöjlig uppgift för mindre tillverkare. (jmfr. hur det är med proprietära RAW-format och mjukvarutillverkarna som tvingas anpassa sig till en uppsjö av dessa. Likheterna är stora).

Jag jobbade på Esselte Datasoft support vid denna tid och jag kan försäkra att den största delen av vår support handlade om drivrutins- och minnesproblem (Lotus minneshantering var exv. ej kompatibel med Microsofts, så man fick stänga ner datorn och konfigurera om om man hade Windows igång och vill köra Lotus 1-2-3 kalkyler.

1-2-3 ägarna var inte glada kan jag meddela, när de fattade att det inte gick att starta 1-2-3 från Windows p.g.a. konflikterande minnesstsandards. Till slut fick vi även 1-2-3 för Windows men det var det då ingen som längre brydde sig om. Lotus som -89 haft drygt 60% av kalkylmarknaden hade tjurskalligt satsat på OS/2 som ingen längre brydde sig om. Det blev till sist Lotus död. Deras kunder hade för länge sen korsuppgraderat billigt till Excel.

De som accepterade Windows-standardiseringen kunde nu dra nytta av det överlägset bredaste stödet för markandens bildskärmar, möss, skrivare m.m. som stöddes av plattformen ofta till ett betydligt billigare pris än om man gick in i Mac-världens utmärkat men dyra skyddade monopolverkstad. Till Windows kunde vem som helst göra utrustning även om OS:et ägdes av Microsoft och det släppte fram en formlig våg av nya applikationer under det tidiga 90-talet.

Jag undrar hur många som vill ha tillbaka den "gamla goda tiden" före MAC, Windows och OS/2 som alla byggdes efter liknande koncept. Eftersom Windows trots sin uselhet i jämförelse med exv. IBM OS/2, hade stöd för ett mycket större spektrum av utrustning än OS/2 så överlevde Windows och inte OS/2 trots att det senare var överläset tekniskt vid denna tidpunkt.

Det finns många exempel i datorindustrin på att "sämre" tekniska lösningar vunnit dragkampen. Att det blev Windows berodde inte på att Windows var överlägset konkurrenterna i sig - men däremot som totalt system. Microsoft gjorde aldrig någon allvarlig ansträngning att lansera Microsoft Office för OS/2. Eftersom MS Office blev industristandard så ratade folk OS/2. Macen tynade bort den med (5% marknadsandel kanske ) trots att Office alltid funnits för Mac men alltid i en äldre version än för Windows.

Vi skulle på motsvarnde sätt vinna mycket på ett allmänt och öppet "RAW"-filsformat. Det skulle förenkla en hel del. Standards är viktiga och de ökar alltid momentum i en industri. Att det går trögt i digitalkamerabranschen är bara tecken på att denna är långtifrån en mogen bransch ännu. Men det kommer väl. Jag tror att alla på sikt vinner på att man löser detta och jag bryr mig inte om hur - bara att det blir gjort.
 
Re: Re: Förstår inte...

Sten-Åke Sändh skrev:
Jag tror att alla på sikt vinner på att man löser detta och jag bryr mig inte om hur - bara att det blir gjort.

Håller med dig att alla fotografer skulle vara vinnare, men så länge vi inte kräver att få ett standardiserat format så kommer tillverkarna inte att tillgodose detta. De har inget att vinna på en standardisering.

/Stefan
 
Re: Re: Re: Förstår inte...

stefohl skrev:
Håller med dig att alla fotografer skulle vara vinnare, men så länge vi inte kräver att få ett standardiserat format så kommer tillverkarna inte att tillgodose detta. De har inget att vinna på en standardisering.

/Stefan

Det är en en jättebra sammanfattning av förutsättningarna just nu tror jag. Men jag tror också att om så bara en av de stora skulle ta steget, så kommer det inte att ta lång tid innan vi skulle få se nya firmware uppgraderingar från alla större tillverkare till deras viktigaste modeller. Då skulle ett öppet standardiserat RAW-format t.o.m. kunna bli ett försäljningsargument som skulle kunna bita på de som förstår vidden av problemet att inte ha ett sånt format.

Möjligen skulle de skita i de som sitter med gamla modeller och istället koncentrera sig på att leverera stöd för DNG eller nått öppet standardiserat RAW-format i ett sista försök att få draghjälp av den gamla inlåsningen en sista gång för att motivera folk till ett kamerabyte de kanske inte skulle behöva annars. För en del användare skulle ett sånt RAW-stöd i sig vara värt en uppgradering men för det stora flertalet inte åtminstone på kort sikt.

Så vart går vi nu?

Det är c:a ett halvår sen jag skickade in ett förslag till Konica Minolta om att förse Konica Minolta D7D med stöd för Adobe DNG. Jag har ännu inte fått nåt svar (så det kan ju också ses som en mätare på deras intresse för denna förändring vid denna tid). Jag tänker stöta på igen (kanske tiden är mer mogen nu) och verkligen försöka hitta till rätt personer denna gång. Det kanske finns intresse hos andra på FS att trycka på Canon, Nikon, Pentax, Fuji, Sony, Olympus och andra tillverkare.
 
RAW - himmel eller helvete?

Jag startade ju denna diskussion och jag måste säga att jag verkligen är glad åt att den verkar ha lästs och följts av så pass många (drygt 1800) under ett de få dagar (2-3) som den pågått. Jag tror verkligen att det finns ett intresse för frågorna som berörts i detta forum och det skulle vara kul om de som eventuellt går vidare med att trycka på de leverantörer som inte jag försökt påverka kunde meddela hur de upplever att det går. Ja vilket intresse/ointresse de möter.

Tack för dialogen och tack till FS!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.