Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon ovärt att satsa på idag efter dagens släpp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om vi nu tar de mer extrema ståndpunkterna till sin ytterlighet: om man menar att DR och högre upplösning är irrelevant - då behöver man ju aldrig någonsin uppgradera kameran, eller hur (autofokus är ju redan bra på 5DIII, 7DII och 1DX)? Så om Canon släpper en FF kamera med 52mpx och skulle få till lika hög DR på basISO som Nikon så skall man inte köpa den, eller hur? Skillnaden kommer ändå inte ses i tryck f u vid så stora fördtoringar på så nära håll att det spelar ingen roll. Jag antar då att en högupplöst Canon (närmaste tiden lär DR vara snarlik) har en begränsad kundkrets här på FS.
Fast då missar du en av de absolut viktigaste drivkrafterna när det kommer till att handla nya saker nämligen att det är kul med nya leksaker. Det gäller då inte bara kameror utan även bilar, tv, kök, skor, kläder, soffor eller nästan vad som helst. Funktionaliteten på den nya produkten behöver inte skilja sig nämvärt från det man redan har. Huvudsaken är att man får något nytt och om man dessutom kan hitta en, mer eller mindre, rationell anledning till sitt köp så är det ännu bättre.

Så kan vi ju kika på fördelningen i WPP 2014

http://prophotocoalition.com/images/uploads/jaja/2014/fev14/wpp2014_a.jpg

Ibland är "Good = Enough" och det mest ekonomiska alternativet, även om det är eftersträvansvärt att uppnå total perfektion varje gång.

En nöjd fotograf är en bra fotograf i den mening att han med all säkerhet känner förtroende med sin utrustning. Att hela tiden leta tillkortakommanden i utrustningen är ju ett Moment 22. Det kommer alltid att komma en bättre kamera, en skarpare lins osv. Men ibland får man sätta ner foten och bestämma sig. När är min bild tillräckligt bra. Väldigt subjektivt. Visst.

Jag absolut ingen fundamental Canonist. Jag har själv övervägt ett byte till Nikon. Men som för de flesta andra som har en mängd optiker så blir de inte ekonomiskt försvarbart i förhållande till utkomsten (och inkomsten) av bytet.

Och i förlängningen vidhåller jag fortfarande att det är fotografen som tar bilden inte kameran.

Jomen så är det ju. För mig som amatör och "normalinkomsttagare" så är det hela tiden en avvägning mellan pris och prestanda. Och andra intressen. Visst, jag kan sälja min MC och köpa värsta fotokitet. Men det finns inte på kartan. Så det får bli kompromisser.

Men, jag uppskattar ändå dessa evinnerliga vs-diskussioner och följer gärna en sådan här tråd med största intresse. Man lär sig alltid något nytt och jag respekterar alla (nästan) åsikter. Det finns ju horder av kunnande att ta del av och lära sig,

Som vi sa när jag läste i Uppsala; "Kunskapens rot är bitter men dess frukter äro söta".

Nu är det dags för fredagswhiskyn. Ha en bra kväll alla!

en kompaktkamera av senaste kvalisort är väl därför det bästa ekonomiska alternativet för oss alla (tillräckligt bra)
gärna med samma parametrar och vi kan därmed stänga ner Fotosidans tekniska avdelning (DR, upplösning, färgdjup) och inrikta oss på våra konstnärliga ambitioner i bilden

Nu tramsar du bara! Det är ingen som påstått något dylikt, och du vet mycket väl att det är inte så vi menar. Du har kört det där argumenten ett flertal gånger redan, och det biter inte (och du har gjort det i många år).

Nu tramsar du bara! Det är ingen som påstått något dylikt, och du vet mycket väl att det är inte så vi menar. Du har kört det där argumenten ett flertal gånger redan, och det biter inte (och du har gjort det i många år).
inlärningstiden hos vissa är lång
vi ser ju ändå ingen skillnad - eller hur Affe

PS

vilket ytterst sympatisk människa, jag snor det rakt av

"Som vi sa när jag läste i Uppsala; "Kunskapens rot är bitter men dess frukter äro söta".

Nu är det dags för fredagswhiskyn. Ha en bra kväll alla! "

med tillägg från Lund, simma lugnt

inlärningstiden hos vissa är lång
vi ser ju ändå ingen skillnad - eller hur Affe

PS

vilket ytterst sympatisk människa, jag snor det rakt av

"Som vi sa när jag läste i Uppsala; "Kunskapens rot är bitter men dess frukter äro söta".

Nu är det dags för fredagswhiskyn. Ha en bra kväll alla! "

med tillägg från Lund, simma lugnt

Du fortsätter alltså i samma stil som innan du blev avstängd förra gången? Jag föreslår att du åtminstone försöker ägna dig åt lite ödmjukhet, så slipper vi som administrerar hålla på att leta fulkonton hela tiden ....

Du fortsätter alltså i samma stil som innan du blev avstängd förra gången? Jag föreslår att du åtminstone försöker ägna dig åt lite ödmjukhet, så slipper vi som administrerar hålla på att leta fulkonton hela tiden ....

Varför skulle han bli avstängd, det är väl snarare så att de som inte tillför något i denna tråden borde bli avstängda eller varnade.
Kolla dessa inlägg borde bli varande för OT.
Erik Haglund #56
Per Löfquist #61

Tror ni denna produkt kommer rädda Canon
https://www.youtube.com/watch?v=PtNrM6aTwcY
Connect Station CS100, intressant att de bara listar Android och inte iOS men klart iOS kan inte använda NFC till något annat.
1 TB - Verkar ej gå att bygga ut eller välja annan storlek. Vad gör man när man har mer än 1TB bilder köper man en till?
IEEE 802.11b/g/n inte AC. 5Ghz?
USB 2.0 - Vem leverar usb2.0 idag och inte 3.0 i dessa typer av produkter.

Denna produkt känns 10 år försent och efterbliven. Många har kameror från olika märken och skrivare. Försöker Canon göra något slags Appleinlåsning men kommer failar totalt?
Gissar på att den produkt kommer "följa med gratis vid köp av kamera värde XXX" inom mycket snar framtid och kommer läggas i källarförrådet.

Ännu ett tecken på Canons förfall tyvärr. Inte lätt att vara stor dinosaurie kolla bara hur det gått för Nokia, Microsoft.

Vad som utgör skäl för avstängning är något vi på FS internt håller koll på, och det har inte med enstaka inlägg att göra.

Att trolla i forumen är inte uppskattat, och vad i hela friden har Canons Connect Station med ämnet att göra? Håll dig till ämnet, eller skapa ny tråd om du vill beklaga dig över den.

Edit: vi gör så här i stället - tråden kommer inte komma nånvart, och spårar ur hela tiden, så jag stänger den. Kommentarer kring moderering tas i forumet fotosidan.se och ingen annan stans.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar