Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon på Photokina

Produkter
(logga in för att koppla)
Gunnar antyder att det tekniskt sett inte går att bygga in IS i Canon-husen.

Se i Jespers rapport: http://www.fotosidan.se/cldoc/6212.htm , taget från rapporten en bit ner:
"...svarde Gunnar så här:
- Problemet med att ha bildstabilisering i huset är att bildcirklen som objektiven ger inte täcker en stabilisering i sidled, om man har en sensor i fullstor småbildsstorlek. Sensorn kan i extrema fall röra sig någon mm, vilket leder till att sensorns hörn hamnar utanför bildcirklen."

Det borde innebära att dom kameramärken som har inbyggd IS, har en mindre sensor än FF och samtidigt sett till att objektiven som passar kameran tecknar en lite större yta än sensorn, för att IS:en ska ha "utrymme" att jobba.

Så, om Canon ska kunna bygga in IS i sina kameror ser jag följande två alternativ på konsumentkameror resp. proffshus:

1. I konsumentskiktet bygger dom in det i en kamera med APS-sensor och tar bort möjligheten för just den kameran att använda sig av EF-S objektiv, som har för liten yta för att bildstabiliseringen ska fungera.
Alternativt låter dom kameran ta EF-S objektiv, men utan att stabiliseringen skulle fungera på dessa.

2. I proffssegmentet behåller dom 1.3 crop sensorn (som tyvärr verkar vara på väg ut), för att få marginal att använda stabilisering i huset.


Själv skulle jag inte ha något emot något av alternativen. Och vad säger att dom inte skulle kunna leva sida vid sida med objektiv som har inbyggd? Om proffset för tillfället inte vill använda funktionen är det bara att stänga av den.

Hmm, en sån 1.3 crop kamera med stabilisering till min 135/2. Motsvarande en 175/2 med stabilisering, mumma.
 
StaffanW skrev:
Gunnar antyder att det tekniskt sett inte går att bygga in IS i Canon-husen.

Se i Jespers rapport: http://www.fotosidan.se/cldoc/6212.htm , taget från rapporten en bit ner:
"...svarde Gunnar så här:
- Problemet med att ha bildstabilisering i huset är att bildcirklen som objektiven ger inte täcker en stabilisering i sidled, om man har en sensor i fullstor småbildsstorlek. Sensorn kan i extrema fall röra sig någon mm, vilket leder till att sensorns hörn hamnar utanför bildcirklen."

Det borde innebära att dom kameramärken som har inbyggd IS, har en mindre sensor än FF och samtidigt sett till att objektiven som passar kameran tecknar en lite större yta än sensorn, för att IS:en ska ha "utrymme" att jobba.

Så, om Canon ska kunna bygga in IS i sina kameror ser jag följande två alternativ på konsumentkameror resp. proffshus:

1. I konsumentskiktet bygger dom in det i en kamera med APS-sensor och tar bort möjligheten för just den kameran att använda sig av EF-S objektiv, som har för liten yta för att bildstabiliseringen ska fungera.
Alternativt låter dom kameran ta EF-S objektiv, men utan att stabiliseringen skulle fungera på dessa.

2. I proffssegmentet behåller dom 1.3 crop sensorn (som tyvärr verkar vara på väg ut), för att få marginal att använda stabilisering i huset.


Själv skulle jag inte ha något emot något av alternativen. Och vad säger att dom inte skulle kunna leva sida vid sida med objektiv som har inbyggd? Om proffset för tillfället inte vill använda funktionen är det bara att stänga av den.

Hmm, en sån 1.3 crop kamera med stabilisering till min 135/2. Motsvarande en 175/2 med stabilisering, mumma.

Tänkte just på samma sak, Du hann först...
 
Intressanta nyheter

Är det verkligen *ingen* som tycker att det är intressant att Canon faktiskt tagit fram en ny generation GPU...? -och att den först kommit till en kompakt!

Själv har jag länge gillat Canon:s kompakter i G serien och flera tidningar (mindre redaktioner/lokalredaktioner) använder dessa åt sina "skrivande fotografer" (journalister?)...

PowerShot G-serien förklarades ju död för inte alls länge sedan men tydligen har Cannon gjort en helomvänding och lanserar en efterföljare i G serien: G7!

Någon som tittat på specarna för den?
Den e faktisk rätt häftig med en ny hög upplöst sensor (långt fler megapixel än nödvändigt), bildstabilisering ljusstarkt objektiv och iso upp till 1600 - samt - *ta-daa, ta-ra-ratatata-taaaa* - Digic3 gpu!!!

Ny GPU betyder högre bearbetningskapacitet (beräkningskraft?) och möjligheten att få in fler funktioner eller förbättra befintliga. Digic3 (en nyare generation) är alltså en förutsättning för att önskemålen på "större" kameror (och mina egna önskemål, som tex bättre af i rimliga prisklassser)

Verkligen INGEN som tycker att det är intressant...?

Jag menar... först å främst helomvändningen som G7:an innebär och det faktum att den har en ny gpu....??

Fast det är klart, den är ju ingen ny proffskamera, inget nytt "koncept"... -ingen frälsare för de redan troende... -ingen "den här rockar fett och pröar arslet av allt annat" hus... -men likafullt tycker iaf jag att den var intressant. Förvisso något stor, sett som kompakt, men många ggr skulle iaf jag klara mig långt med en G7:a.
 
Re: Intressanta nyheter

kejo skrev:
Är det verkligen *ingen* som tycker att det är intressant att Canon faktiskt tagit fram en ny generation GPU...? -och att den först kommit till en kompakt!
G7:an ÄR faktiskt intressant på det sättet, att den är den första kameran som fick Digic3 - 400D:n fick nöja sig med Digic2. Så vi är naturligtvis förhoppningsfulla om att kommande hus skall ha denna processor, med sina omtalade bra brusegenskaper :)
 
StaffanW skrev:
Gunnar antyder att det tekniskt sett inte går att bygga in IS i Canon-husen.

Se i Jespers rapport: http://www.fotosidan.se/cldoc/6212.htm , taget från rapporten en bit ner:
"...svarde Gunnar så här:
- Problemet med att ha bildstabilisering i huset är att bildcirklen som objektiven ger inte täcker en stabilisering i sidled, om man har en sensor i fullstor småbildsstorlek. Sensorn kan i extrema fall röra sig någon mm, vilket leder till att sensorns hörn hamnar utanför bildcirklen."

Det borde innebära att dom kameramärken som har inbyggd IS, har en mindre sensor än FF och samtidigt sett till att objektiven som passar kameran tecknar en lite större yta än sensorn, för att IS:en ska ha "utrymme" att jobba.
Gunnar säger "småbildsformat" och alltså inget om APS-C som de konkurrerande märkena med inbyggd bildstabilisering använder. I Canons white paper till 400D står inget om att det inte skulle gå för att sensorns hörn hamnar utanför bildcirkeln. Om det skulle vara det verkliga problem med APS-C borde det ha stått med.
 
henrikf skrev:
Gunnar säger "småbildsformat" och alltså inget om APS-C som de konkurrerande märkena med inbyggd bildstabilisering använder. I Canons white paper till 400D står inget om att det inte skulle gå för att sensorns hörn hamnar utanför bildcirkeln. Om det skulle vara det verkliga problem med APS-C borde det ha stått med.

Om du läser vidare i artikeln står det ju trots allt varför de inte stoppat in den i konsumenthusen.
 
Om Du läser hela Jespers "rapportering" står det också:

Att stoppa in bildstabilisering i konsumenthusen är inte heller aktuellt, eftersom utvecklingskostnaderna då skulle drabba enstaka modeller och medföra en mycket högre kostnad som konsumenterna inte hade varit beredda på att betala. Gunnar fortsätter med: - Det kommer säkert att komma fler billiga objektiv med stabilisator, för att möta efterfrågan.

Det kanske blir så att det kommer ske olika utveckling för olika objektiv... PRO-objektiven får "det senaste och bästa med högsta kvalitet" medans de billigare också får IS, men en inte lika effektiv och stabil funktion... Såsom de flesta objektiv är uppbygda, rent mekaniskt, idag.

På så vis köper konsumenten de billiga objektiven, för de har ju faktiskt IS.
Proffsen däremot fortsätter att köpa röda ringar på sina objektiv för att de vet att då får de det bästa... då även den bästa IS-en...
 
StaffanW skrev:
Så, om Canon ska kunna bygga in IS i sina kameror ser jag följande två alternativ på konsumentkameror resp. proffshus:

1. I konsumentskiktet bygger dom in det i en kamera med APS-sensor och tar bort möjligheten för just den kameran att använda sig av EF-S objektiv, som har för liten yta för att bildstabiliseringen ska fungera.
Alternativt låter dom kameran ta EF-S objektiv, men utan att stabiliseringen skulle fungera på dessa.
Varför ska inte kameror med APS sensor kunna ta EF-S objektiv? Det är ju inte därför Canon inte implementerar IS i sina hus. För höga utvecklingskostnader är orsaken till det enligt Gunnar.
 
timofej skrev:
Varför ska inte kameror med APS sensor kunna ta EF-S objektiv? Det är ju inte därför Canon inte implementerar IS i sina hus. För höga utvecklingskostnader är orsaken till det enligt Gunnar.

Samma sak som FF-sensor och EF-objektiv.
Glaset räcker inte till i hörnerna när sensorn måste förskjutas vid bildstabilisering.

Tror att Jag har rätt där...
 
Läste hela artikeln och därmed även det andra som Gunnar sa angående IS. :)

På nåt sätt känns inte orsaken om höga utvecklingskostnader helt trovärdig när tillägget för att få IS i Pentax K110D bara är 500 kr gentemot K100D. Från Cyberphotos sida:
"Modellerna är identiska förutom att K100D har inbyggd bildstabilisering av typen CCD-shift, något som K110D saknar. Bildstabiliseringen sitter alltså i kamerahuset..."

Vidare borde väl Canon kunna utgå ifrån den IS-teknik som de använder i sina kompaktkameror för att få ner kostnaderna för IS i DSLR eller finns det något som gör att det inte går?
 
vonlarsson skrev:
Samma sak som FF-sensor och EF-objektiv.
Glaset räcker inte till i hörnerna när sensorn måste förskjutas vid bildstabilisering.
Det skulle man kunna tro. Dock hur skulle du förklara att både på Sony och på Pentax går det alldeles utmärkt att använda "digitala" objektiv?

henrikf skrev:
På nåt sätt känns inte orsaken om höga utvecklingskostnader helt trovärdig
Deras "förklaringar" skiftar beroende på representant. Alla försöker komma på "förklaringar" så bra det går. Ibland får man höra att IS i objektivet är så mycket bättre att det inte ens värd att bygga in det i huset. Nu är det bildcirkeln som är för liten alternativt utvecklingskostnaderna är för höga.

Jag gillar faktiskt den sista förklaringen mest för att den ligger närmast sanningen. Ja, det är kostnaderna som klämmer. Men inte för utvecklingen. Den uteblivna inkomsten från försäljning av IS gluggar är den verkliga orsaken enligt mig. :) Nu duckar jag för alla IS-i-objektiv fantaster med anklagelser om att Canon representanter borde veta bättre än någon snubbe som inte ens äger en Canon.:)

Det kommer att bli intressant att höra vilka förklaringar Nikon kommer med imorgon. ;-)
 
henrikf skrev:
Läste hela artikeln och därmed även det andra som Gunnar sa angående IS. :)

På nåt sätt känns inte orsaken om höga utvecklingskostnader helt trovärdig när tillägget för att få IS i Pentax K110D bara är 500 kr gentemot K100D. Från Cyberphotos sida:
"Modellerna är identiska förutom att K100D har inbyggd bildstabilisering av typen CCD-shift, något som K110D saknar. Bildstabiliseringen sitter alltså i kamerahuset..."

Vidare borde väl Canon kunna utgå ifrån den IS-teknik som de använder i sina kompaktkameror för att få ner kostnaderna för IS i DSLR eller finns det något som gör att det inte går?

Hej

Priset på kamerahuset kanske inte alltid överenstämmer med vad det egentligen kostar att tillverka den plus vinstmarginal. konkurrensen är ju stenhård och tex Pentax har kanske väldigt små vinstmarginaler, men försöker ta mer marknadsandelar från de andra och kanske tänker sig att gå med vinst om 3 år eller kanske kommer de gå i konkurs??. Så de försöker ha så lågt pris på sin produkt som möjligt, men kanske tar lång tid innan det börjar generera pengar.

Så IS i huset kanske kostar mer än vad Pentax tar betalt för och kanske Canon vill ha större vinstmarginal för IS i huset och lägger det på priset och kunderna tycker det blir för dyrt.

Vad jag har tolkat från olika håll är att Canon har en stor vinstmarginal (tror dubbelt så hög som Nikon, (enligt några siffror). Läste också I foto, något nr sedan att stort sätt bara Canon som inte gick på knäna.

MVH
Omar
 
Omar skrev:
Hej

Priset på kamerahuset kanske inte alltid överenstämmer med vad det egentligen kostar att tillverka den plus vinstmarginal. konkurrensen är ju stenhård och tex Pentax har kanske väldigt små vinstmarginaler, men försöker ta mer marknadsandelar från de andra och kanske tänker sig att gå med vinst om 3 år eller kanske kommer de gå i konkurs??. Så de försöker ha så lågt pris på sin produkt som möjligt, men kanske tar lång tid innan det börjar generera pengar.

Så IS i huset kanske kostar mer än vad Pentax tar betalt för och kanske Canon vill ha större vinstmarginal för IS i huset och lägger det på priset och kunderna tycker det blir för dyrt.

Vad jag har tolkat från olika håll är att Canon har en stor vinstmarginal (tror dubbelt så hög som Nikon, (enligt några siffror). Läste också I foto, något nr sedan att stort sätt bara Canon som inte gick på knäna.

MVH
Omar


Om detta stämmer är det bara att gratulera Canon för ett utomordentligt jobb att få mycket nöjda kunder som hänger kvar år efter år och en hög vinst marginal!

Jag är själv väldigt nöjd med vad Canon har att erbjuda... sedan är det alltid bra med lite konkurrens och uppstickare som rör om i grytan då och då!
 
Ett "mätt" teknikfreaks bekännelse!

Är ett tekikfreak- inget snack om den saken. Vill först tacka Jeppe för den första raporteringen som jag tyckte var mkt bra upplagd.

För det andra: Jag är jävligt "kåt" på innovationer inom foto och vill prova det mesta. Har väl gjort det också. "När fan blir gammal blir han religiös", heter det ju. Stämmer nog delvis in på mig.

Jag anser på inget vis att Canon floppat under Photokina. Tycker t o m att man gått riktigt klokt fram. I segmentet pro-slr (1DmkII/1DsmkII/5D) sitter jag nöjd. De här kamerorna är, enligt min erfarenhet, de bästa som finns i världen f n. I en viss konkurrens med Nikon D2x.

Visst: modernare strömförsörjning till 1D-modellerna hade väl varit befogad.

Vidare har jag till FF-modellerna efterlyst vidvinklar som svarar upp mot sensorerna, men det är tydligen något canon jobbar med.

Vill lite skämtsamt skriva: "Ett as i huset luktar illa efter en tid, luktar mindre om det ligger på is".
Tycker att Canon förklarat sin filosofi ganska väl i frågan AS vs IS.

Sedan (nu suckar väl många!) saknar jag faktiskt den "gamla goda tiden" då man hann växa ihop med sitt kamerahus under många år så att det kändes som en förlängning av en själv.

Det är min fasta övertygelse att bilderna vinner på det. Så jag är bara tacksam för att pro-husen fått en viss nådatid.

Därför undrar jag: Vad tror sig alla på forumet som känt sig besvikna på Canons Photokinautbus, att de i realiteten BILDMÄSSIGT skulle vunnit på att 1D/5D- serien "uppgraderades". Och med vilka finesser?
Kan bara se att den tvivelaktiga vinsten skulle bli en tommare börs.

AS i kamerahuset är förvisso intressant, enl många och har debatterats hit och dit.

Hur mycket jag än dreglar över olika nyheter så tycker jag att det hela håller på att spåra ur.
Tror inte canon är dummare än att de avvaktar med att komma med något som verkligen är f-n så mycket bättre på pro-sidan än nuvarande modeller.

Någon på forumet tog upp den nya bildprocessorn som hamnat i G7. DEN KÄNNS INTRESSANT.

Sanningen är väl den att vissa märken håller på att hämta in lite av försprånget Canon har haft. Så blir det alltid o har alltid varit i alla branscher. Mitt tips är att det kommer att bli Tre Stora framöver: 1/Canon, 2/Nikon o 3/Sony i dslr-segmentet.

Roligt att Sigma fortsätter att tro/satsa på sin alternativa Foveonteknik (som jag har sett bilder från, aldrig provat).

Men att sitta och lurpassa på att spara sig och vänta tills nästa modell dyker upp (oavsett märke) bara för att man inte efter ett par månader ska känna sig "akterseglad" är att lura sig själv, tycker jag.

Finns det någon på forumet som med god argumentationkan säga att deras 5D/1DMkII/1DsMkII inte räcker till för att skapa de bilder de önskar?

Jag har försökt hitta de argumenten, men inte lyckats. Så jag är mätt vad gäller själva kamerahusen!
 
LupoSvedese skrev:
Om du läser vidare i artikeln står det ju trots allt varför de inte stoppat in den i konsumenthusen.

Det gäller att hålla i sär verkliga skäl och undanflykter.

Att det skulle bli för dyrt är blaha blaha. Canon har världens näst störtsa R&D-avdelning och gör enorm vinst.

Satsat på fel häst är kanske mer sant i konsumentklassen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.