Deja vú
Magnuz skrev:
Jag är mer intresserad av Kvalité än Kvantitet. Dvs. bättre vänta att släppa en kamera tills den är riktigt bra istället för att bara släppa i jämn ström för att ha nå´t att komma med, förväntningarna är nog högt satta också, så då ligger hellre Canon lågt och släpper när de har en bra och färdigtestad produkt att släppa.
/M
Samma sak sades redan i vintras när Canon kom med 30D som mottogs med besvikelse. "Nåja, bättre att de då kommer med en rejält ny modell till Photokina istället för en liten uppgradering". När det nu blev Photokina får man höra samma visa igen, med skillnaden att det inte kom något nytt hus alls (förutom 400D till konsumentmarknaden).
Nu har det gått mer än 2 år sedan nyheten om 20D släpptes och hittills har vi sett enbart en liten kosmetisk ansiktslyftning på den (30D). Innebär det att Canon har slut på innovationer och har tvigats att minska lite på takten?
För min egen del spelar det egentligen ingen roll, jag kommer knappast att köpa efterföljaren till 20D, snarare efterföljaren till 5D. Så det är 3D jag väntar på med spänning (en förfinad 5D med vädertätning). Men om Canon nu börjar bli omsprungen (vädertätad Nikon D200 och andra fabrikanter med IS i hus) och minskar för mycket på takten så låter det inte lovande. När får vi då se ett vädertätat EOS 3D? Photokina 2010? Ett kamerahus från Canon med IS inbyggt? PMA 2350?
Visst, man kan invända med att Canon kommer med dessa nyheter när de själva anser att produkten är tillräckligt bra och testat, att de inte vill komma ut med något som inte funkar till 100 %. Visst, en helt okej inställning. Problemet är bara att andra tillverkare redan har kommit med dessa egenskaper i sina kamerahus. Det å sin tur innebär att Canon tappar nya kunder till de andra tillverkarna. Och det å sin tur innebär att Canon får mindre pengar till utveckling av nya produkter. Och det å sin tur innebär att det kommer
ännu färre nyheter från Canon i framtiden. Och det är det jag bävar för, att inte få tag på nya moderna hus till mina Canonobjektiv i framtiden.
Nåja, min oro är trots allt inte så stor, det är inte så att jag går sömnlös när jag tänker på det. Jag är mera orolig för om det ska bli en vit jul i år eller inte.