Annons

Canon på Photokina

Produkter
(logga in för att koppla)
Eeros skrev:
He he, det är ju precis det jag inte är, angelägen om att byta system. Istället vill jag att Canon hänger med i svängarna och jag trodde att det framgick av min text, men jag kan ju ha fel...

Eero, vad är det i nuläget som gör dig så besviken på Canon egentligen? Är det att dom tappar i prestige för att dom inte har vädertätning och antiskak i sina prosumerhus? Skäms du för att du kanske kommer att lira i "fel lag" en tid framöver - För fina bilder kan du ju ta med utrustningen du redan har. Där faller den bildmässiga aspekten!

Handen på hjärtat så är du väl rätt nöjd med dina Canongrejor ändå? Om du inte är det så har det iaf funnits en tid då du var nöjd eller hur - Om inte så verkar det konstigt att du satsade på en drös med objektiv för EOS-systemet?

Varför hela tiden snegla på vad som komma skall det skapar en sorts krampaktig frustration som du o några andra här tydligt ger uttryck för. Ni har ju inget tålamod alls som jag ser det - Brådis brådis - Panik!. Take it easy boys och avvakta utvecklingen. Blir Canon så tekniskt akterseglade som det sias om här så är det väl bara att byta skuta? Själv så är jag så nöjd som det bara går med C. JANNE
 
Jag förstår besvikelsen angående Canon på Fotokina om de nu inte chockar oss med en bomb under själva mässan. Visst är de befintliga kamerorna bra, men 1D mkII (även N) börjar faktiskt kännas lite smått gammal nu. Jag har haft min 10D i tre år nu, om jag inte räknat fel, och börjar verkligen bli sugen på att uppgradera, och då vill jag ha något snabbt (8 fps för rally mm) med hög upplösning (inte nödvändigtvis för att kunna skriva ut så mycket större utan för att ha lite större marginal för beskärning) som helst inte kostar skjortan. En 1D mkIII med sensorn från 5D och 8 fps och ungefär samma pris som mkII skulle inte vara så dumt. Sedan finns det ju förstås en hel rad småprylar de kunde åtgärda, som konstant ISO-visning i sökaren, AF-punkterna utspridda över hela sökaren, enklare åtkomst av spegeluppfällningen osv.

Det är inte så att jag tycker att 1D mkIIn är dålig, men lägger jag runt 35 papp på en kamera så vill jag vara säker på att den inte blir utbytt inom några månader, åtminstone. :)
 
Dessutom så är Canon stilbildare och vana att leda utvecklingen. Hur skulle det se ut om Canon jamsade med så fort konkurrenterna hittar på nåt? Dom regerar DSLR- marknaden - En image dom har såklart, dom kör sitt race utan att snegla för mycket på andra.

Visst, antiskak i huset måste dom nog möta på nåt sätt. Det borde dom kunna göra enkelt bara genom att sänka eller helt ta bort extrakostnaden för IS. Tätningen lär ju heller inte vara nåt stort problem för dom att lösa, ganska lowtech om man säger så ...

En felspekulation helt enkelt; Dom insåg tyvärr inte att i stort sett ALLA Canonfotografer har behovet av att kräla i öknar och fota i monsunregn(C;? JANNE
 
stef-n skrev:

Det är inte så att jag tycker att 1D mkIIn är dålig, men lägger jag runt 35 papp på en kamera så vill jag vara säker på att den inte blir utbytt inom några månader, åtminstone. :)

Blir kameran sämre då eller?

Tycker hela denna diskussion är infekterad. Lite fakta:

1. FS-medlemmarna verkar tro attd e de vill ha, är det som den stora massan vill ha. - FEL
2. Många tjatar om vädertätning och stabila hus, hur många gånger har bi känt att ni inte kunnat ta bilder pga vädrets makter? - INTE MÅNGA
3. Att Canon inte slänger in bildstabilisering i husen tyder på att de inte vill slänga bort befintlig teknik och ersätta det med vad köparna vill - FEL, den stora massan av köparna har ingen aning om vad bildstabilisering är, jo du kan använa 1/10 istället för 1/50, bra va?
4. Canon kommer inte med ett nytt prosumerhus, kasst av dem, de halkar efter i tävlingen om vem som kommer först. - Vad tävlar de om och varför är det så viktigt att komma först?


/En något trött photokina-reporter som ska gå och lägga sig nu. Ett första utkast finns här
 
stef-n skrev:
Jag förstår besvikelsen angående Canon på Fotokina om de nu inte chockar oss med en bomb under själva mässan. Visst är de befintliga kamerorna bra, men 1D mkII (även N) börjar faktiskt kännas lite smått gammal nu. Jag har haft min 10D i tre år nu, om jag inte räknat fel, och börjar verkligen bli sugen på att uppgradera, och då vill jag ha något snabbt (8 fps för rally mm) med hög upplösning (inte nödvändigtvis för att kunna skriva ut så mycket större utan för att ha lite större marginal för beskärning) som helst inte kostar skjortan. En 1D mkIII med sensorn från 5D och 8 fps och ungefär samma pris som mkII skulle inte vara så dumt. Sedan finns det ju förstås en hel rad småprylar de kunde åtgärda, som konstant ISO-visning i sökaren, AF-punkterna utspridda över hela sökaren, enklare åtkomst av spegeluppfällningen osv.

Det är inte så att jag tycker att 1D mkIIn är dålig, men lägger jag runt 35 papp på en kamera så vill jag vara säker på att den inte blir utbytt inom några månader, åtminstone. :)

Nånstans i tiden måste ju en brytpunkt komma så är det ju. Ju precisare man timar den desto bättre. Din ff mk3a för 35 lopps skulle bli en ruggig konkurrent till 1dsmk2 och jag håller med; "En nåd att stilla bedja om"!

Min "ur-mk2" har ISO-visning i sökaren men ok den dyker när jag ändrar ISO det stämmer. Man får själv "räkna" hur mycket man ändrar ISO ingen big deal när man är van men inte helt tillfredställande. Fokuspunkterna med ROF etc funkar bra tycker jag. Spegeluppfällningen omständlig däremot -med menyval- det stämmer inge bra men annars en kanonkamera. När din ff mk3a för 35 tkr blir verklighet då får den bli förste reserv! JANNE
 
Du har rätt som vanligt Jesper!

Men vad Jag tror Stefan menade var att:
Han är ute efter ett nytt hus och känner att det skulle bli lite tråkigt om en efterföljare kommer ut ett par månader efter han köpt sitt "nya"... för kanske till och med samma pris!

Så skulle Jag känt och Vem skulle inte uppleva det som lite surt även om dagens modell är riktigt bra?...

Roligt att Du tar Dig tid att rapportera till "oss dödliga" från mässan!
 
cw-op skrev:
Eero, vad är det i nuläget som gör dig så besviken på Canon egentligen? Är det att dom tappar i prestige för att dom inte har vädertätning och antiskak i sina prosumerhus? Skäms du för att du kanske kommer att lira i "fel lag" en tid framöver - För fina bilder kan du ju ta med utrustningen du redan har. Där faller den bildmässiga aspekten!

Janne, dina inlägg skulle ge sken av att vara mera seriösa om du inte la in ord i munnen på folk. Ord som "besviken" och "skäms" är det enbart du som har sagt. Inget i hela ditt inlägg har jag påstått, så jag försöker fundera varför du ö.h.t skrev ditt inlägg? Kan du inte hålla dig till ämnet utan att komma med dylika fantasifoster till "svar" på inlägg som aldrig existerat, så var vänlig avlägsna dig, tack! Ingen tvingar dig att delta i våra tekniksnack. Åter till ämnet.
 
Jeppe skrev:


1. FS-medlemmarna verkar tro attd e de vill ha, är det som den stora massan vill ha. - FEL
[/URL]

Vad jag har efterfrågat är knappast vad den stora massan vill ha. Foto är knappast den enda branschen där semi-proffs och proffs använder andra verktyg än den stora massan. Därför tror jag att du tar fel när du tror vad FS-medlemmarna tror.
 
Eeros skrev:
Janne, dina inlägg skulle ge sken av att vara mera seriösa om du inte la in ord i munnen på folk. Ord som "besviken" och "skäms" är det enbart du som har sagt. Inget i hela ditt inlägg har jag påstått, så jag försöker fundera varför du ö.h.t skrev ditt inlägg? Kan du inte hålla dig till ämnet utan att komma med dylika fantasifoster till "svar" på inlägg som aldrig existerat, så var vänlig avlägsna dig, tack! Ingen tvingar dig att delta i våra tekniksnack. Åter till ämnet.

Kamma till dig nu Eero och stoppa ner det röda kortet i fickan igen!Du kanske startade tråden och "äger" den men jag tänker fortsätta bevaka inläggen och känner jag för att skriva nåt så gör jag det oavsett vad du tycker om den saken!

Tekniksnack är kul och jag har inga problem med tekniksnack så var det klargjort!

Jag är nog så seriös även om jag inte kan låta bli att ironisera lite. Att du och flera med dig här är besvikna över Canon och vad dom har att komma med på fotomässan kan väl knappast vara nån missuppfattning - Även om ingen kanske har skrivit just ordet "besviken"?
Själva andemeningen som genomsyrar tråden är väl ändå den?

När objektiven är halvvägs på väg ner i soptunnan -om än symboliskt- så är det väl inte så konstigt om jag uppfattar dig som just besviken - Jag tycker inte det. Är jag helt fel ute och du känner dig förödmjukad och trampad på så ber jag naturligtvis om ursäkt för tilltaget(C;? Vad det gäller ordet "skäms" så var det inte ett påstående utan en hypotes, en viss skillnad.

Angående "fantasifoster" så är det väl ändå författarens privilegium att få uttrycka sig på sitt eget sätt - Det gick ju bra för dig när du på "bruten svenska" raljerade & fantiserade om EOS stenklubbor och Nikon som hade "uppfinnat den spjutet" eller nåt i den stilen? Jag skulle ALDRIG ens komma på tanken att utvisa dig fast att jag tyckte den fabeln lät korkad - milt sagt. Vad är det för fjolligheter som har spridit sig här på fs, att folk uppmanas att lämna trådarna så fort dom har en avvikande uppfattning förresten? Kör man den stilen är man en "loser" i debatten som jag ser det - Ett svaghetstecken.

Vi är väl ändå vuxna personer här på forumet.
"Du e dum, du får inte leka på våran gård"
Den attityden har vi väl förhoppningsvis lämnat bakom oss, eller hur(C;? Åter till ämnet ... JANNE
 
Senast ändrad:
cw-op skrev:
Varför hela tiden snegla på vad som komma skall det skapar en sorts krampaktig frustration som du o några andra här tydligt ger uttryck för. Ni har ju inget tålamod alls som jag ser det - Brådis brådis - Panik!. JANNE

Tycker du själv att du hittar dessa ord hos några i denna tråd? Fel tolkning från din sida helt enkelt!

Verkar mest vara du som blir krampaktigt frustrerad för att några vill snacka teknisk utveckling...
 
Jeppe skrev:
Blir kameran sämre då eller?

Tycker hela denna diskussion är infekterad. Lite fakta:

1. FS-medlemmarna verkar tro attd e de vill ha, är det som den stora massan vill ha. - FEL
2. Många tjatar om vädertätning och stabila hus, hur många gånger har bi känt att ni inte kunnat ta bilder pga vädrets makter? - INTE MÅNGA
3. Att Canon inte slänger in bildstabilisering i husen tyder på att de inte vill slänga bort befintlig teknik och ersätta det med vad köparna vill - FEL, den stora massan av köparna har ingen aning om vad bildstabilisering är, jo du kan använa 1/10 istället för 1/50, bra va?
4. Canon kommer inte med ett nytt prosumerhus, kasst av dem, de halkar efter i tävlingen om vem som kommer först. - Vad tävlar de om och varför är det så viktigt att komma först?


/En något trött photokina-reporter som ska gå och lägga sig nu. Ett första utkast finns här

Fakta säger du... Med all respekt Jesper, men har du verkligen fog för att påstå att detta är fakta?
 
Stisse skrev:
Tycker hela diskussionen och marknaden visar att det finns sug efter nya hus i proffs segmentet.
Du har rätt, visst finns det ett sug. Canon är fortfarande King of the hill med 1D(s)II och sina IS-objektiv, men det börjar kännas att husen (speciellt 1DII) har varit med ett tag, man skulle önska sig lite mer MP och bättre brushantering.

Vad gäller tätning står det högt upp på min lista; det var knappt en dag under sommaren som det inte började regna när jag tog fram kameran, och i fjällen fick jag ha den under jackan större delen av tiden.

Nu är det säkert som amen i kyrkan att Canon har nya modeller på gång. De flesta trodde väl att de skulle komma till Photokina, nu vet vi att det inte är så. Nu får de bli fina julklappar istället, eller varför inte februariklappar? ;-)
Mvh, Ulf
 
Tack för ett trevligt Photokina-reportage! :)

Jeppe skrev:

3. Att Canon inte slänger in bildstabilisering i husen tyder på att de inte vill slänga bort befintlig teknik och ersätta det med vad köparna vill - FEL, den stora massan av köparna har ingen aning om vad bildstabilisering är, jo du kan använa 1/10 istället för 1/50, bra va?
Du kan mycket väl ha rätt, men jag tror att en hel del "vanliga" köpare har koll just på bildstabilisering och att det är en förmänlig funktion.

Även om IS i objektiven kanske är bättre än i kamerahuset (åsikterna går som vi tidigare konstaterat vitt i sär här på Fotosidan) kan Canon få backa ändå, helt enkelt eftersom det verkar finnas ett stort sug på marknaden efter just IS i huset. Fler kompaktdigitalkameror får inbyggd IS och därmed tror jag att fler och fler förstagångsköpare av DSLR är vana vid det sedan tidigare och givetvis även vill ha det inbyggt i sin DSLR.
 
cw-op skrev:
Vad är det för fjolligheter som har spridit sig här på fs, att folk uppmanas att lämna trådarna så fort dom har en avvikande uppfattning förresten? Kör man den stilen är man en "loser" i debatten som jag ser det - Ett svaghetstecken.

Det är ingen avvikande uppfattningen i teknikfrågor som gör att jag bad dig lämna tråden, istället var det att du av någon anledning har valt mig till en hackkyckling och gör direkta angrepp på min person här med påståenden som inte stämmer. Detta endast för att jag inte gjorde vågen för Canons modellrelaser. Att jag tycker illa om ditt sätt att smutskasta mig kan du naturligtvis betrakta som ett svaghetstecken om du vill, men vänligen sluta upp med dina bedömningar om min karaktär här på en offentlig tråd. Som du själv sa, "Vi är väl ändå vuxna personer här på forumet"? Varför då med vilje förstå förbi varandra?

Hela ditt nya inlägg är återigen ett exempel där du själv hittar på saker som du försöker ge sken av att vara mina åsikter. Som att jag skulle vara på väg, om än bildligt, att slänga mina objektiv för att jag skulle vara besviken. Där har du med ren och skär vilja och mycket medvetet gripit texten ur sitt sammanhang och modifierat det till att passa dina ändamål.

För att friska upp ditt minne Janne, så var det när du kom med rådet att byta system enkom för att Canon inte kom med ett vädertätat och stabiliserat hus. Det var då jag undrade om man bara ska slänga hela sin uppsättning Canonobjektiv. (Underförstått att det är varken enkelt eller meningsfullt att byta system hipp som happ.) Nu försöker du få till det som att du uppfattat mig som besviken då jag höll på att slänga mina objektiv, "om än bildligt"!

Att kunna läsa är bra, men att förstå det man läst är bättre. Följande citat är hämtat från mitt första inlägg i tråden: "Nåja, min oro är trots allt inte så stor, det är inte så att jag går sömnlös när jag tänker på det. Jag är mera orolig för om det ska bli en vit jul i år eller inte." För att lugna ner dig så kan jag nämna att mig kvittar det om det blir en vit jul eller inte. Alltså har jag inga drastiska tankar angående mina objektivs öde heller. För att ännu mera hjälpa dig på traven med läsförståelsen, så kan jag säga det rent ut att jag tar det hela med ro, fastän Canon inte (än) kom med det kamerahus jag hoppas på. Men jag gör inte heller vågen om Canon inte har fler godsaker att komma med under Photokina 2006.

Du är naturligtvis välkommen att delta i tekniksnacket, men nu tycker jag det är dags att sätta punkt för pajkastningen. Jag är allt för lite grälsjuk för att kunna njuta av det.
 
Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Blir kameran sämre då eller?

Tja, relativt sett blir den ju det, om det finns en efterträdare som löser de "problem" jag ansåg att den första kameran hade redan när jag köpte den.

Jag förstår faktiskt inte vad som är konstigt med att tänka så, när jag lägger mina surt förvärvade slantar på något så vill jag att det skall vara det bästa möjliga för just den summan, och gärna då mer än en månad. Det känns nästan lite som märkesfanatism när vissa låter bli att förstå detta synsätt i detta sammanhang.

Det vore en helt annan sak om jag inte hade någon kamera alls nu, då skulle jag nog redan slagit till på en 1D mk II under sommaren, men eftersom jag har en 10D som fungerar bra i många situationer så får den tjänstgöra lite till eftersom det finns några saker med mark-II:an som i mina ögon kunde göras bättre. Bara nu Canon har luskat ut vad det är för saker. :)
 
henrikf skrev:
Tack för ett trevligt Photokina-reportage! :)


Du kan mycket väl ha rätt, men jag tror att en hel del "vanliga" köpare har koll just på bildstabilisering och att det är en förmänlig funktion.

Även om IS i objektiven kanske är bättre än i kamerahuset (åsikterna går som vi tidigare konstaterat vitt i sär här på Fotosidan) kan Canon få backa ändå, helt enkelt eftersom det verkar finnas ett stort sug på marknaden efter just IS i huset. Fler kompaktdigitalkameror får inbyggd IS och därmed tror jag att fler och fler förstagångsköpare av DSLR är vana vid det sedan tidigare och givetvis även vill ha det inbyggt i sin DSLR.

Jag håller med fullständigt. Den stora massan har ju just börjat införskaffa digitala systemkameror, bara vi nördar som gjorde det tidigare. :) Min uppfattning är att de flesta i den stora massan INTE lägger huvuddelen av sina pengar på fotoprylar, utan istället prioriterar hårt i tävling med andra intressen, och därför är det jättelockande med ett kamerahus som stabiliserar de kanske två (inte alltför dyra) objektiv man skaffar.
 
Canon kommer säkert att bli tvungen att krypa till korset och sätta in IS i huset på sina consumer-modeller (precis som de gjort på kompaktkamerorna). Men så länge det ger sämre resultat än IS i objektiven sätter de nog inte in det i proffshusen, den gruppen köpare är nog för medvetna för att acceptera en suboptimal lösning.

Och det *ÄR* en fördel när sökaren stabiliseras, vilket den inte gör ifall bildstabiliseringen sitter i huset.
 
Kan man tänka sig att samköra IS i hus och optik, för att få sådär en sju-åtta stegs stabilisering? Det vore häftigt och skulle ytterligare motivera existensen av IS-gluggar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.