Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon på Photokina

Produkter
(logga in för att koppla)
Zoso skrev:
Dom där argumenten har vi ju hört förr, det var samma sak när Autofokusen kom, vad skall man med det till ? Onödigt teknik dravel, men den som lever får väl se.

Citroen var väl ett dåligt exempel, jag gillar också Citroen, men deras problem är ju inte tekniken det är ju deras usla kvalitet, som dom flesta också känner till, annars skulle dom nog ha betydligt fler kunder, jag själv bland andra.

kent.

Haha, jag var en av dom :)
Kommer ihåg när Canon släppte sitt 35-70 objektiv med inbyggd autofokus till det gamla FD systemet (innan EOS fanns). Jag var helt övertygad om att det aldrig skulle slå och att det var ent totalt onödig funktion. "Herregud, det var ju bara att vrida på fokusringen för att få rätt skärpa, varför ska man behöva få hjälp med det...". Objektivet såg för övrigt rätt roligt ut med en liten vit låda under med två små fönsterglas längst fram för att hitta rätt fokus..

Ja, dom tankarna har jag naturligtvis omvärderat, och från att ha fått var 6:e matchbild i basket skarp med min gamla F1New på den tiden, så är idag nästa alla bilder skarpa tack vare autofokusen.

Bytte nyligen ut min digitala kompaktkamera från Olympus mot Canons 800IS. Sedan bytet är det markant många fler skarpa kort i familjealbumet. I synnerhet min relativt sett oinsatta fru såg just bildstabilisering som ett "måste" på den blivande kameran.

Tror nog också att KonikaMinolta knep många kunder tack vare sin inbyggda stabilisering.
 
Om jag skall fortsätta på mina IS tankar så är det väl främst i klassen 70-200/300 och mer bränvidd som Is är riktigt riktigt bra eller? jag upplever inte samma problem med mitt 18-55 objektiv. Så om det skall finnas i Huset eller bara i objektivet det lär det ju diskuteras om mer misstänker jag. Förr eller senare lär det ju ändå komma i huset. Men innan dess så har jag nog redan köpt mig mer brännvidd med IS.

Inget annat mer spännande på Photokina ang canon ??
 
Trodde också på en 40D nu på Photokina (mycket pga släppet av 400D, eftersom dom normalt brukar släppa dom tvåsiffriga modellerna före dom tresiffriga..).

Tittade iallafall på tidigare avstånd mellan kamerorna i det segmentet:

D30 2000-06
D60 2002-02 (18 månader senare än D30)
10D 2003-02 (12 månader senare)
20D 2004-08 (16 månader senare)
30D 2006-02 (16 månader senare)
40D 2007-02? (12 månader senare)

Så med tanke på tidigare 12/16 månaderscykler låter februari som en bra gissning.

Proffshusen har haft en cykel på 17-28 månader och i februari är det 18 månader sedan 5D kom och 29 månader sedan 1DsMKII. Så det ser hoppfullt ut.

Själv hoppas jag på en 4D med minst 16MP och 5b/s, så att jag får råd med en billig begagnad 5D :)
 
FILM) (Linkan71 skrev:
Om jag skall fortsätta på mina IS tankar så är det väl främst i klassen 70-200/300 och mer bränvidd som Is är riktigt riktigt bra eller?
IS är nog riktigt bra på alla brännvidder men det är uppemot 100(*1,6) mm som den stabiliserade sökarbilden börjar märkas tydligt och därför först där som jag ser en definitiv prestandafördel framför husstabilisering, om det var vad du menade.

Det är möjligt att IS/VR är effektivare än stabilisering i huset (eller också är det bara en myt) men innan det kommit oberoende tester som visar på sådana skillnader föredrar jag att hålla mig till det som verkligen syns istället.
 
Hemma igen efter 3 dagar på Photokina.

Detta är antagligen sista besöket, jag tycker mässan har gjort sitt jämfört med tidigare, varken Canon eller någon av de stora kom med överraskningar på mässan.
Det börjar mer bli em mässa för handlare, för den fotointresserade så har allt kunnat läsas i förväg på nätet.
Innan jag stack hörde jag att Nokia har kommit med en 5 Mpixel telefon.
Leica har köpt upp High End företaget Sinar, Leica talade om på sin presskonferans att de hade fått nya investerare och var starka ekonomiskt.

Enda stora nyheten för mig vad Hasselblads H3d som bara tar deras egna bakstycken och programvaran har inlagda parametrar för objektivens avikelser .
Man kan därmed inte sätta ett PhaseOne bakstycke på den nya H3d

PMA är nästa släpp för Canon .

Bild. Stefan Ohlsson diskuterar 180Mpixel Seitz kameran, scannande bakstycke
Mikael
 

Bilagor

  • stefan1.jpg
    stefan1.jpg
    28.3 KB · Visningar: 562
IS i huset

Det negativa med att köra IS i huset är att man inte ser effekten i sökaren, vilket är en stor fördel. Jag kan nog tänka mig att de lägger till IS i huset på de enklare modellerna men inte på semi och proffs modellerna.
 
Omar skrev:
400D verkar ha sämre skärpa/detaljer mer brus än 350D, enligt en del tester jag har sett. Får väl se mer på dpreview test av 400D.

Nikon D80 lär vara nära 400D bruset, så Nikon närmar sig och canons försprång blir mindre.
Hej Omar,
Det låter inte bra. Vem har hört talas om en uppgradering som är sämre än föregångaren? Tänk om de då samtidigt minskat på sensorstorleken för att kunna sätta in IS, då hade 400D:n kanske rentav varit sämre än D80. Låt oss hoppas att Canon inte väljer att gå den vägen med sina övriga produktlinjer.
Mvh, Ulf
 
Tunis skrev:
Den stora Nikon kameran måste ju rymma miljarder pixlar, varför har ingen skrivit om den ;))))

Därför att samtliga datorer på mässan fortfarande håller på att framkalla rawfilen. Det förväntas ta ett år! Om man sedan ska göra några justeringar, fixa vitbalansen så tar det ytterligare 6 månader, men bilderna ska bli fantastiskt detaljerade, faktiskt så detaljerade att man kan zooma in 1000 ggr utan kvalitetsförlust. Det innebär att endast ett fåtal kameror kommer att behövas för att täcka in allt som kan fotograferas. Dessa placeras ut av Nikon och sedan får man beställa ett uttag av vilken del man vill få. På så vis slipper man själv ha med sig en kamera, man har endast en GPS med sig, loggar sin position och tid och sedan beställer man bilden. Super smidigt!
 
Lieden.se skrev:
Hej Omar,
Det låter inte bra. Vem har hört talas om en uppgradering som är sämre än föregångaren? Tänk om de då samtidigt minskat på sensorstorleken för att kunna sätta in IS, då hade 400D:n kanske rentav varit sämre än D80. Låt oss hoppas att Canon inte väljer att gå den vägen med sina övriga produktlinjer.
Mvh, Ulf

Hej

Om de tester jag hade sett var korrekt utförde vet jag inte.

Men här ser 400D mycket bra ut jämfört mot Canon 30D

Sätt muspekaren på pilarna, så ändras bilderna.

http://www.the-digital-picture.com/...FLIComp=0&APIComp=3&Camera=396&CameraComp=402

MVH

Omar
 
En kamera från Canon ,(nyhet) Ixus diamantkamera som kommer att auktioneras ut och där behållningen går till Rädda barnen.
 

Bilagor

  • diamant.jpg
    diamant.jpg
    29.8 KB · Visningar: 338
Omar skrev:
Hej

Om de tester jag hade sett var korrekt utförde vet jag inte.

Men här ser 400D mycket bra ut jämfört mot Canon 30D

Sätt muspekaren på pilarna, så ändras bilderna.

http://www.the-digital-picture.com/...FLIComp=0&APIComp=3&Camera=396&CameraComp=402

MVH

Omar

hmm..
Känns som om fokuseringen med 30D inte ligger rätt. alla bilder oavsätt bländare känns suddiga.

Skulle vara kul om det fanns några andra objektiv som var gjort med dessa två kameror.
Annars var det ett bra koncept på att visa skillnader med olika kameror / objektiv.
Hoppas dom sätter upp fler tester.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.