Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon FTb

Produkter
(logga in för att koppla)

jensdahlin

Medlem
Hej!

Jag har ärvt en Canon FTb som legat oanvänd i många år. Någon som har erfarenhet av den kameran. Fotar i dagsläget enbart digitalt och ska jag börja fota någon film blir det nog med denna.

Vad jag förstått bygger ljusmätaren på ett batteri som inte längre tillverkas, dock tillverkas liknande batterier med med ett annat volt-tal och detta gör att man inte riktigt kan lita på mätaren. Någon som använder en FTb för att fota med? Hur gör ni med ljusmätaren?

/Jens
 
Ftb är en alldeles utmärkt kamera. Mekanisk slutare är en stor fördel, om man inte har bråttom. Det är endast ljusmätaren som drivs med batteri. Den ska mycket riktigt ha 1,35 v på batterierna.

Lösningen kan variera:
1. Använd en annan separat ljusmätare.
2. Låt en verkstad justera mätaren för 1,5v
3. Kompensera med filmkänslighetsinställningen, kräver att du samkör ljusmätaren med en annan kamera.
4. Köp 1,4v batterier på apoteket (zink-luft som snabbt tar slut)
 
Då får man lov att säga grattis. Fotar själv med en Ftb och det är en riktigt rolig kamera att slänga in en Tri-Xrulle i emmellanåt och gå runt med en ljusstark normal!
 
Det satt ett 50mm/1.8 så ljusstyrka bör ju finnas så det räcker. Då jag själv fotar med Nikonsystem så är jag lite inne på om jag skulle försöka byta den mot en likvärdig film-Nikon. Då kan jag ju i alla fall flytta vissa objektiv mellan kamerorna.
 
På den tiden var det bara Canon EF som hade en spänningsregulator inbyggd. Den gör att man kan använda 1,5 V batterier utan ombyggnad.
 
Det satt ett 50mm/1.8 så ljusstyrka bör ju finnas så det räcker. Då jag själv fotar med Nikonsystem så är jag lite inne på om jag skulle försöka byta den mot en likvärdig film-Nikon. Då kan jag ju i alla fall flytta vissa objektiv mellan kamerorna.

Det skulle väl vara Nikkormat FTN, eller en motsvarande modernare variant Nikon FM. De kan fås rätt billigt. Just nu finns en snygg FM-2 för 1400:- här på FS annonsmarknad, om du skulle vilja slå till på en film-Nikon.

Per.
 
Om mätaren visar fel är det ju bara att lista ut hur mycket och kompensera med ISO-inställning.

Jag har 4 st Canon FTb och älskar kameran.
 
Grattis!

Jag säger också grattis till den kameran. Jag äger ett exemplar som jag köpte på sjuttiotalet.
Ang. byta så handlar det väl om marknaden, d.v.s. om det är så lätt att sälja en analog kamera i denna digitala tid. Däremot är optiken - som är suveränt bra - numera billig så varför inte behålla kameran och köpa till några billiga gluggar?

Exponeringsmätaren har jag låtit bygga om. Man sätter in ett litet motstånd i kretsen, det kan en kameradoktor göra ganska lätt. Jag rekommenderar den lösningen så har man inga besvär med att krångla med kompensationen nåt mer. Fungerar utmärkt.

När det gäller kameror från den här tiden så bör du se upp med ljustätningen vid spegeln. Där sitter en tätning av ett skumplastmaterial som av ålder kan lösas upp och kleta ner spegel och prisma. Jag har låtit kameradoktorn renovera denna också, så min kamera är i finfin kondition.

Man bör med mekaniska kameror serva dem sådär varannat - femte år beroende på hur mycket man fotar. Vid ett sådant servicetillfälle så rengör man huset och justerar slutaren och då kan man också passa på att fixa tätning och exponeringsmätaren samtidigt. Jag skulle tippa att detta kostar c:a 1500 kr (jämför bilservice . . . ) möjligen något mer idag. Det är det värt om kameran för övrigt är i fint skick.

Lycka till!
Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.