Annons

Canon EOS 7D

Det intressanta är alltså vad de övriga mätmetoderna ger för resultat i jämförelse med evaluerande mätning (med one-shot och AI servo) under samma förhållanden.

Det är förvisso också intressant att veta om icke-evaluerande mätning påverkas av AF-metod, men det var inte det jag primärt undrade över. Ursäkta min något otydliga fråga i inlägg #2779.
 
Jag har också varit ute i kylan, inte så länge då jag är inte tycker om att frysa. Min 7D hade ju inga problem och mina var mindre än med min 400D då jag nu utan vidare kunde fota med ganska tjocka handskar vilket kunde vara problematiskt med den mindre 400:an.
 
Det intressanta är alltså vad de övriga mätmetoderna ger för resultat i jämförelse med evaluerande mätning (med one-shot och AI servo) under samma förhållanden.

Det är förvisso också intressant att veta om icke-evaluerande mätning påverkas av AF-metod, men det var inte det jag primärt undrade över. Ursäkta min något otydliga fråga i inlägg #2779.

Jag tyckte du uttryckte dig tydligt. Om du med resultat menar a/ vad mätaren visar vid resp metod eller b/det färdiga bilden så gäller vid evaluerande att en över/underexponering i mindre eller större omfattning (max 1 EV) vid AI-servo vs Oneshot.

Alla andra mätmetoder (alltså inte evaluerande) och färdiga resultat ger samma resultat på vad både mätare visar samt färdig bild oavsett om one-shot eller AI-servo är inställt.

Vet inte om jag missförstått din fråga en gång till, men detta blir mitt svar. Du får hojta till och precisera dig ytterligare om du upplever att svaret inte matchar din fråga.

Gott Nytt År
 
Resultatet vid dessa fem olika mätningar (mot samma motiv med samma belysning och samma utsnitt, förstås) är av intresse:

1. Evaluerande mätning med AI Servo.
2. Evaluerande mätning med One Shot.
3. Centrumvägd mätning.
4. Utsnittsmätning.
5. Spotmätning.

(Vi vet redan att 3,4 och 5 ger samma resultat oavsett AF-metod, så vi behöver inte dubblera dessa mätningar.)

Frågan är då om resultatet från mätning 1 och 2 är samma som (eller väldigt nära) något av resultaten från mätningarna 3,4 och 5. Det ger svar på frågan om kameran byter mätmetod vid evaluerande mätning och växling mellan AI Servo och One Shot. Detta var ju en tes som någon kastade fram tidigare i tråden, och det kan ju åtminstone vara troligt att så sker i så fall.

Om inte så är slutsatsen att det som ändras vid evaluerande mätning när man byter AF-metod är viktningen mellan segmenten.

Gott slut och gott nytt år!
 
Nr 2 (evaluerande) gav vitt mitt nyss gjorda test (för 5 min sedan) 1/50 sek vid f/2.8 mot starkare belyst motiv i centrum där Nr 1 gav 1/100 sek (1 EV skillnad)

Varken 1 eller 2 närmar sig de andra alternativen (fick variationer upp till 1/400 och 1/200 sek), förutom den mätmetod (nu skriver jag så att alla andra på tråden ska veta exakt vad jag menar) som illustreras med en blank rektangel på kamerans övre display.

Den gav alltså 1/60 till skillnad från 1 som gav 1/100 och 2 som gav 1/50 sek vid samma f-tal.

Exponeringsmässigt sett till huvudmotivet är 1/100 mest korrekt, medan 1/60 och 1/50 ger mer rätt exponering åt den mörkare bakgrunden.

Men, alltså skillnaden mellan 1/60 och 1/50 är klart försumbar.
 
Låter som en gåta eller nervsammanbrott !
Huvudbry och detta ska vi lösa problemmet.

Ja varierar inte Isovärdet som kompensation så verkar det som AI Servo läget mäter över större yta än One shot. Troligvis i.o.m. fler AF punkter som samverkar. Men jag får ingen logik i detta så olika när evaluerande mätning inte vad jag vet varierar beroende på AF inställning.

Den som lever får se vad ni experter kommer fram till.
Grått nytt hår på er !
 
Ja, mig spelar det kvitta! Har förresten tvättat håret nyss. Även de gråa som kommit på sistone. har dessutom ansat skägget (man får det av för mycket "test-osteron")

Har f ö noterat att eftersom exponeringsdiffen oftast bara gäller när AI-servo ställer in sig och man endast knäpper en ruta så har det hela i princip zero betydelse.

I det verkliga fotograferandet på fält så blir det oftast en sekvens som följer när man använder AI-servo och de exponeringarna ser korrekta ut.

Så jag TROR att AI-servo kanske växlar mellan mätmetoderna allt eftersom man följer motivet. Testade från fönstret på att följa bilar från en refug 200 meter bort och låste på motivet där samt tog 1-2 bilder i sekvens när de kom ur nästa kurva, med ökande fart 25 meter härifrån. Skarpt och bra exponerat.

Så fr o m nu är frågan bara akademisk för mig, inte av någon praktisk betydelse.

Gott Nytt Lår (som fransyskan sade)
 
Jag har inte testat själv speciellt mycket, men såvitt jag har förstått av tidigare inlägg är detta inget specifikt för just 7D, utan gäller andra kameror också.
Om det sen är ett fel, eller någon finess som någon på Canon har tyckt var bra, det lär vi kanske aldrig få veta.
 

Hit! Eller hit och dit? Jag tror mig ha en viss erfarenhet av dslr ända sedan den första riktigt användbara kom på marknaden föt över ett decennium sedan (Nikon D1).

Jag har nu testat 7D ganska ingående och kan jämföra den med ett tiotal andra från Canon och Nikon (inkl dess promodeller) samt några från Pentax och Sony. Det gör mig inte till någon expert, men min privata åsikt om 7D är att det helt enkelt är en mycket bra kamera.
Den bästa aps-c jag haft i mina nävar i alla fall.

Självklart kollar man in saker och anmärker på vissa, Inte för att leta fel utan för att lära känna verktyget.

Fördelar: Bästa sökaren i segmentet, mycket bra följande AF, snabb sekvens och bra bildkvalitet (t o m ypperlig om man vill göra stora förstoringar på inte alltför höga iso. därmed inte sagt att den brusar mycket jämfört med andra aps-c, men jämfört med en FF typ 5DMkII), LV och lcd är mycket bra, filmfunktionen håller hög klass. Tål kyla och väta bra. För de som så önskar fixar den hyfsat bra jpeg direkt ur kameran.

Nackdelar: Canons ojämna leveransavsyning som gör att för många exemplar måste justeras vad gäller AF, greppet lite för urgröpt för min smak, känns som ett BG är ett måste. Leveranskontroller gäller uppenbarligen även företagets övriga modeller. har fått skicka såväl 5DMkII/1DsMkII/1DMkII direkt för AF-justering.

Om man (lite orättvist) jämför den med en FF typ 5DMkII så har den en tendens att på höga iso krackelera bildresultatet och därmed svår att efterskärpa. Men bättre än andra aps-c som ligger på plus 12 mp.

Spegelfällning måste göras via menyn.
Möjligheten att styra flera blixtar som slav är överreklamerad
Lite primitiv autoiso.

Kanske ingen kanonhit:) men förmodligen en långkörare för de som vill ha en aps-c med proffsegenskaper vad gäller actionfoto kombinerat med egenskaper som gör den till en kamera med mycket bra upplösning för studioarbete, produktfotografering, reklam etc vid lägre iso.

Men att hit(t)a den aps-c bland de som finns på marknaden idag och är mer mångsidig än 7D blir nog inte lätt.

Mina herrar! Får jag besvära om en God Fortsättning?
 
Damerna behöver inte besvära sig utan ha det gott ändå !

Hade jag inte nyss köpt 50D "som känns bra" så hade det nog blivit en 7D.
Men byta känns inte behövligt för skillnaden är inte så stor anser jag.
Ser mer på nästa FF som ger mig det stora hoppet.

Blixt styrningen såg jag som en stor fördel men eftersom detta inte funkar som det är sagt så missar jag inte så mycket än. Sökarens fördelar är minnemala och gör heller inte så stor förändring till byte nu.
Fler pixlar behöver jag inte i dagsläget.
AF är nog det enda fast jag tycker 50D har bra AF och deras AI servo fungerar mycket bra.

Godnatt !
 
Jag tycker Lennart sammanfattar 7D bra, det är en mycket fin kamera.

Beträffande just sökaren är det en påtaglig skillnad mot t ex 40D. Jag blir glad varje gång jag sätter den till ögat.
 
Hit! Eller hit och dit? Jag tror mig ha en viss erfarenhet av dslr ända sedan den första riktigt användbara kom på marknaden föt över ett decennium sedan (Nikon D1).

Jag har nu testat 7D ganska ingående och kan jämföra den med ett tiotal andra från Canon och Nikon (inkl dess promodeller) samt några från Pentax och Sony. Det gör mig inte till någon expert, men min privata åsikt om 7D är att det helt enkelt är en mycket bra kamera.
Den bästa aps-c jag haft i mina nävar i alla fall.

Självklart kollar man in saker och anmärker på vissa, Inte för att leta fel utan för att lära känna verktyget.

Fördelar: Bästa sökaren i segmentet, mycket bra följande AF, snabb sekvens och bra bildkvalitet (t o m ypperlig om man vill göra stora förstoringar på inte alltför höga iso. därmed inte sagt att den brusar mycket jämfört med andra aps-c, men jämfört med en FF typ 5DMkII), LV och lcd är mycket bra, filmfunktionen håller hög klass. Tål kyla och väta bra. För de som så önskar fixar den hyfsat bra jpeg direkt ur kameran.

Nackdelar: Canons ojämna leveransavsyning som gör att för många exemplar måste justeras vad gäller AF, greppet lite för urgröpt för min smak, känns som ett BG är ett måste. Leveranskontroller gäller uppenbarligen även företagets övriga modeller. har fått skicka såväl 5DMkII/1DsMkII/1DMkII direkt för AF-justering.

Om man (lite orättvist) jämför den med en FF typ 5DMkII så har den en tendens att på höga iso krackelera bildresultatet och därmed svår att efterskärpa. Men bättre än andra aps-c som ligger på plus 12 mp.

Spegelfällning måste göras via menyn.
Möjligheten att styra flera blixtar som slav är överreklamerad
Lite primitiv autoiso.

Kanske ingen kanonhit:) men förmodligen en långkörare för de som vill ha en aps-c med proffsegenskaper vad gäller actionfoto kombinerat med egenskaper som gör den till en kamera med mycket bra upplösning för studioarbete, produktfotografering, reklam etc vid lägre iso.

Men att hit(t)a den aps-c bland de som finns på marknaden idag och är mer mångsidig än 7D blir nog inte lätt.

Mina herrar! Får jag besvära om en God Fortsättning?

Ditt stora tålamod är beundransvärt måste jag säga, var det Nr 4 eller 5 av 7D som till slut fungerade som du ville, segare än stålfarfar ( berömd från sverige loppet) tog du dig en ny holmgång med en Canon-kamera, det var då tusan om inte nån skulle fungera, och du lyckades. I mitt stilla sinne undrar jag om något annat märke till närmesvis skulle få så många chanser, en Sony, Pentax efter tredje försöket hade troligen på sverkervis åkt i soptunnan så det brakat om det. Jag har många gånger imponerats av dina sansade neutrala omdömmen med kloka slusatser, och dom är ju fortfarande opåverkade för min del. Blir bara så imponerad av din starka hängivenhet för canonmodellerna, förstår att dom har stor betydelse för dig i ditt arbete, och vi andra får lära oss så mycket, God Fortsättning. //Bengt.
 
Nyårslöfte?

Det här med blixtstyrningen är märkligt.
För det första kan man förstås ha åsikter om hur en blixtbild ska se ut. Det har jag också, men när jag hävdar att den interna styrningen av slavblixtar inte fungerar, då menar jag enbart att den inte ger samma resultat som jag får om jag sätter en 580 EX II på kameran som master istället. Därmed är mina egna åsikter om vad E-TTL II gör, eller borde gjort, inte med i ekvationen.

Att man ska få motsvarande resultat med den interna blixten som styrning tycker jag är självklart. Notera även att jag har gjort dessa tester med slaven inställd så att den inte bidrager till belysningen av motivet. Då spelar det heller inte in att den inbyggda blixten är mycket svagare än den externa. Det lilla bidrag de ger till belysningen av motivet i detta läge kan man helt bortse från i dessa tester.

Till att börja med kunde jag bara få vettiga bilder, om den interna blixten skulle styra slavarna, under förutsättning att jag riktade slavarna rakt mot motivet. Försökte jag mig på studsar i tak, väggar eller andra reflektorer, blev det nästan alltid full fart på slavblixtarna, även i lägen där exempelvis 1/8 hade varit lagom. Hopplös överexponering som följd.

I samband med att Canon släppte firmware 1.1.0, tänkte jag ta några referensbilder med 1.0.9, innan jag uppdaterade. Märkligt nog kunde jag då inte få fram felet alls, trots att jag testade sånt som jag var tämligen övertygad om skulle visat på felet om det varit som det var tidigare. Jag kunde inte göra exakt samma test, för när detta hände satt jag i ett hotellrum i Webster, NY, inte hemma i vardagsrummet där jag först hade upptäckt att 7D inte fungerade som det var tänkt.
Jag laddade i 1.1.0, och det gjorde varken från eller till. Notera nu alltså att detta fel till synes försvann innan jag uppdaterade kameran.
När glädjen, och överraskningen, över att det plötsligt fungerade hade lagt sig, upptäckte jag att helt OK var det inte ändå, för så snart jag använde FEL blev det fel. Flash Exposure Lock, alltså, tåler den inte.

När jag var hos Lennart och försökte se om hans 7D inte heller fungerar visade det sig att den gjorde det. Testade raskt med min egen, och då fungerade den också?? Men det var för mycket, eller för lite, ingridienser i Lennarts kaffe som gjorde det, för jag glömde att studsa slavblixten i taket. Men det är i stort sett enbart det som inte fungerar numera, alltså FEL med indirekta slavblixtar. Använder jag FEL med slavblixtarna pang på blir det samma resultat som med 580 EX II som master, åtminstone i nästan alla fall. Lite avvikelser ser jag ibland, men inte så horribla som när det spårar ur helt.

Då de verkstäder jag var i kontakt med före lucia inte hade en susning om vad de skulle göra åt problemet, men Canon hävdade att information höll på att gå ut till verkstäderna, bestämde jag mig för att avvakta till efter julledigheten, innan jag tar en ny kontakt och ser om de har lyckats få information och material som behövs.
 
Ditt stora tålamod är beundransvärt måste jag säga, var det Nr 4 eller 5 av 7D som till slut fungerade som du ville, segare än stålfarfar ( berömd från sverige loppet) tog du dig en ny holmgång med en Canon-kamera, det var då tusan om inte nån skulle fungera, och du lyckades. I mitt stilla sinne undrar jag om något annat märke till närmesvis skulle få så många chanser, en Sony, Pentax efter tredje försöket hade troligen på sverkervis åkt i soptunnan så det brakat om det. Jag har många gånger imponerats av dina sansade neutrala omdömmen med kloka slusatser, och dom är ju fortfarande opåverkade för min del. Blir bara så imponerad av din starka hängivenhet för canonmodellerna, förstår att dom har stor betydelse för dig i ditt arbete, och vi andra får lära oss så mycket, God Fortsättning. //Bengt.

Låter som kärlek !
En helt underbar tid är här och alla mår fina fisken.
 
Batteriet laddar inte ur i kyla!

Ett batteri som utsätts för stark kyla laddar inte ur snabbare än det gör i tex rumstemperatur!

Det som händer med ett batteri som blir kallt är att det tappar sin förmåga att avge sin energi, men den går inte förlorad.

Detta är en viktig skillnad mot den vanlig uppfattningen.

Det betyder att ett kallt batteri återfår sin ursprungliga kapacitet när det värms upp i en ficka eller på annat sätt. det är också min erfarenhet att det förhåller på detta sätt.
 
Jag har inte "funktionstestat" lika många hus som Lennart, men väl ett ganska stort gäng vad det gäller färg och bandning/brus. Jag tittade på de första exen en gång till nyligen när jag gjorde en sammanställning om förändringarna i LR2.6 och uppdateringen på CO. Det visar sig att även ganska "bandningsdrabbade" ex får ett rejält lyft i skärpa/brus vad det gäller uppdateringen till 2.6 här, tyvärr inte mycket skillnad i CO - även om detta program redan från början hanterade "felet" bättre.
Tyvärr så fick inte färgen det lyft jag förväntade mig - men det är ju ganska lätt att korrigera iofs. Bandningen är betydligt svårare om den inte tas hänsyn till redan i interpoleringsmotorn.

Gott nytt å sånt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.