Hit! Eller hit och dit? Jag tror mig ha en viss erfarenhet av dslr ända sedan den första riktigt användbara kom på marknaden föt över ett decennium sedan (Nikon D1).
Jag har nu testat 7D ganska ingående och kan jämföra den med ett tiotal andra från Canon och Nikon (inkl dess promodeller) samt några från Pentax och Sony. Det gör mig inte till någon expert, men min privata åsikt om 7D är att det helt enkelt är en mycket bra kamera.
Den bästa aps-c jag haft i mina nävar i alla fall.
Självklart kollar man in saker och anmärker på vissa, Inte för att leta fel utan för att lära känna verktyget.
Fördelar: Bästa sökaren i segmentet, mycket bra följande AF, snabb sekvens och bra bildkvalitet (t o m ypperlig om man vill göra stora förstoringar på inte alltför höga iso. därmed inte sagt att den brusar mycket jämfört med andra aps-c, men jämfört med en FF typ 5DMkII), LV och lcd är mycket bra, filmfunktionen håller hög klass. Tål kyla och väta bra. För de som så önskar fixar den hyfsat bra jpeg direkt ur kameran.
Nackdelar: Canons ojämna leveransavsyning som gör att för många exemplar måste justeras vad gäller AF, greppet lite för urgröpt för min smak, känns som ett BG är ett måste. Leveranskontroller gäller uppenbarligen även företagets övriga modeller. har fått skicka såväl 5DMkII/1DsMkII/1DMkII direkt för AF-justering.
Om man (lite orättvist) jämför den med en FF typ 5DMkII så har den en tendens att på höga iso krackelera bildresultatet och därmed svår att efterskärpa. Men bättre än andra aps-c som ligger på plus 12 mp.
Spegelfällning måste göras via menyn.
Möjligheten att styra flera blixtar som slav är överreklamerad
Lite primitiv autoiso.
Kanske ingen kanonhit
men förmodligen en långkörare för de som vill ha en aps-c med proffsegenskaper vad gäller actionfoto kombinerat med egenskaper som gör den till en kamera med mycket bra upplösning för studioarbete, produktfotografering, reklam etc vid lägre iso.
Men att hit(t)a den aps-c bland de som finns på marknaden idag och är mer mångsidig än 7D blir nog inte lätt.
Mina herrar! Får jag besvära om en God Fortsättning?