Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Gå till 4:e fliken i menyn som inleds med Live View fotogr. Samma flik visar på andra raden AF-läge med alternativen Liveläge, liveläge med ansiktsigenkänning och snabbläge. Snabbläge ger vad jag fattat vanlig AF och Liveläge kontrast-AF.

Du kan förvisso zooma där också, men det blir ett jäkla tryckande därför att först fälls spegeln upp och ingen exponering tas. Så man får trycka en gång till.

Dessutom visar denna metod aktuell inställning av aktiva AF-punkter.

AF Quick mode/Snabbläge vid LiveView fäller väl alltid ner spegeln när man trycker AF-ON så fokus kan ställas med fasdetektering enbart, även vid förstoring 5x/10x.

Det är i detta läge tillsammans med LiveView och manuell fokus som det är så lätt att kolla om kameran med resp objektiv lirar ihop och då behövs inga streckkoder eller någon LensAlign-makapär. Inte ens en bild behöver tas.
 
Exakt samma inställning når man direkt via AF-DRIVE knappen när LV är aktiverad.

Det har du f-nimej rätt i! Har inte grävt så djupt ännu. Det viktigaste för mig har varit att få fram AF kontrastfokus med zoomfaktor alternativt MF för att jämföra hur väl fas-AF fungerar.

Detta gör iaf att man kunde önska sig att skärmen åtminstone vore vikbar uppåt till c:a 90 grader så man kunde hålla kameran som en gammal Rolleiflex eller H-blad med schaktsökare i navelhöjd. Kunde vara extremt användbart eftersom det skapar stabilitet som man inte får när kameran med glugg ska hållas på halvraka armar framför nyllet.
 
Det är i detta läge tillsammans med LiveView och manuell fokus som det är så lätt att kolla om kameran med resp objektiv lirar ihop och då behövs inga streckkoder eller någon LensAlign-makapär. Inte ens en bild behöver tas.

Precis! men det har uttryckts lite slarvigt, inte minst från mig. Så en begreppsförvirring har nog uppstått.
AF kontrastsökande på LV eller kanske ännu hellre MF ger omedelbart svar om gluggen fram- eller bakfokuserar. Behöver man vrida fokusringen det minsta medsols på Canon så är det tal om bakfokus och vice versa.
Kontrastfokus AF ger genast svar på hur väl fas-AF fungerar,

God Fortsättning gamle dalmas//L
 
Det har du f-nimej rätt i! Har inte grävt så djupt ännu. Det viktigaste för mig har varit att få fram AF kontrastfokus med zoomfaktor alternativt MF för att jämföra hur väl fas-AF fungerar.

Detta gör iaf att man kunde önska sig att skärmen åtminstone vore vikbar uppåt till c:a 90 grader så man kunde hålla kameran som en gammal Rolleiflex eller H-blad med schaktsökare i navelhöjd. Kunde vara extremt användbart eftersom det skapar stabilitet som man inte får när kameran med glugg ska hållas på halvraka armar framför nyllet.

Fixar du en spegelvänd bild så finns ju den här. / Olle
 
Precis! men det har uttryckts lite slarvigt, inte minst från mig. Så en begreppsförvirring har nog uppstått.
AF kontrastsökande på LV eller kanske ännu hellre MF ger omedelbart svar om gluggen fram- eller bakfokuserar. Behöver man vrida fokusringen det minsta medsols på Canon så är det tal om bakfokus och vice versa.
Kontrastfokus AF ger genast svar på hur väl fas-AF fungerar,

God Fortsättning gamle dalmas//L

Tack!
God Fortsättning på dej gamle rockare!

Jag har tillbringat mesta tiden sedan jul i skogen uppe vid Geddtjenn och där är det knappt smalband så det räcker att hänga med men knappast att delta i forumen. Och som lök på laxen så var jag även datorlös i mellandagarna. Men de var riktigt skönt så de blev nog mer som grädde på moset. :)

Detta om detta och för att komma på tråden så ligger en 7D och väntar på hämtning efter trettongelgen :)
 
Jag är med på detta, men vad har inzoomningsfaktorn med detta att göra?

Vid LV-fotografering så bestäm väl fokusmetoden av de val man gjort i menyerna som ni refererar till. Om man zoomar in har väl ingen betydelse?

Eller missförstod jag Perssons inlägg?
 
Jag är med på detta, men vad har inzoomningsfaktorn med detta att göra?

Vid LV-fotografering så bestäm väl fokusmetoden av de val man gjort i menyerna som ni refererar till. Om man zoomar in har väl ingen betydelse?

Eller missförstod jag Perssons inlägg?

Vi har nog alla uttryckt oss lite luddigt. Jag menade exempelvis att det både syns och hörs vid zoomning i LV när kontrastsökande fokus används och med Liveläge menade jag menyvald sådan. Därav en del förvirring. Zoomningsläget kom med i ett exempel bara,

Självklart har det ingen betydelse om man zoomar in.

Sens moral: Jag har rätt, Persson har rätt, du har rätt, alla har rätt men vi har olyckligtvis skrivit förbi varandra.

Du får också tänka på att själv är jag 08 deporterad till Småland och Persson tvångsförflyttad från Skåne till Småland. Efter många år här uppstår även minor varitions i skriftspråket:)
 
Stackars, stackars pågar, sicket elände. Men vad i hondan skall jag ha för ursäkt att skylla på??

//R
 
Stackars, stackars pågar, sicket elände. Men vad i hondan skall jag ha för ursäkt att skylla på?? //R

Tja, hur ska jag uttrycka det hela utan att få en rollebör i planeten?
Persson blev deporterad, vilket var det NÄST VÄRSTA straffet. Den hårdare domen hade varit att få stanna kvar:)
 
Ah, bry dajj ente om dom, Ronney. Di ei baora aovunnschuga, di däringa nårrlänningana. Å om dom ente begriborr va du sajjor näur deu skreivorr, sao ei dei helt å hålled deiras eiget feil. Så de så. Behåll deu rullebören.

Är väldigt sugen på en sådan där 7D. Tur att Skånekylan håller huvudet kallt och plånboken stängd, så det inte fladdrar till i den...
 
Christer, du sidder vell ente å hållor hårt om pungen din forr si di går ente forr si, vi ska upna den po vi gavel allt for att millra di dölia tider vi har.

Med andra ord, klart att du skall ha dig en blankglänsande splitter ny 7D, man kan inte klara sig utan ett sådant vidunder, tro mig!

//R
 
För att nu fixa lite rejäl off topic i tråden:)

Mystiskt problem: Min 7D o 5DMkII sätter skärpan med "vanlig" AF lika bra med följande gluggar:

50/1.4 usm
24-105/4 L is usm
70-200/2.8L is usm
85/1.8 usm

MEN 7D fixar inte 100/2.8 macro usm och 24-70/2.8L usm. Fast 5DMkII gör det och lägger skärpeplanet lika bra som på de ovan nämnda gluggarna som 7D i sin tur också lägger skärpeplanet lika bra på. Underligt!

Någon klok skåning, mas, smålänning eller annat löst folk som har någon lysande teori om varför?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.