Annons

Canon EOS 7D

Ditt stora tålamod är beundransvärt måste jag säga, var det Nr 4 eller 5 av 7D som till slut fungerade som du ville, segare än stålfarfar ( berömd från sverige loppet) tog du dig en ny holmgång med en Canon-kamera, det var då tusan om inte nån skulle fungera, och du lyckades. I mitt stilla sinne undrar jag om något annat märke till närmesvis skulle få så många chanser, en Sony, Pentax efter tredje försöket hade troligen på sverkervis åkt i soptunnan så det brakat om det. Jag har många gånger imponerats av dina sansade neutrala omdömmen med kloka slusatser, och dom är ju fortfarande opåverkade för min del. Blir bara så imponerad av din starka hängivenhet för canonmodellerna, förstår att dom har stor betydelse för dig i ditt arbete, och vi andra får lära oss så mycket, God Fortsättning. //Bengt.

Med en förstående ÅF är det enkelt. I övrigt tack för dina vänliga ord, men jag vill bara betona att jag inte är hängiven Canons kameror speciellt. Främsta orsaken till att jag använder Canon är att jag genom åren samlat på mig ett gäng optiker och andra tillbehör samt att de var först ut med cmos och FF. Skulle jag välja märke idag och inte ha optiker liggande för Canon är jag långt ifrån säker på att Canon skulle bli mitt förstaval.

God Fortsättning//L
 
Jomen, då aktiverar jag kontrastsökande AF en gång till när jag trycker av fast det var fasdetekterande som skulle testas.
 
Hur upplever ni att er 7D funkar i kylan? Min funkar fint fast med de vanliga tråkiga sakerna som batteritid osv.

Jag har fotat varje dag sedan kylan började för att testa och jag är nöjd.
Det ska även sägas att jag varit ute i timmar åt gången.

Det vore kul att höra vad ni anser.

Fotade lite i -24°C strax före jul och det var inga problem, förutom att displayen uppvisade en hel del ghosting.

Och resultatet blev också helt okej:
http://www.flickr.com/photos/zanoii/4208378355/sizes/o/
 
God Fortsättning//L

God fortsättning på dig också..

Och jag vill samtidigt säga att dina inlägg är alltid läsvärda samt oerhört ödmjukt sakligt samt nyanserat skrivna.. Sådant ger stor respekt från min sida..

Och jag läser dig ofta som du ser även på andra avdelningar än Sonysidorna just därför ovan angivna skäl...


En annan skribent jag också vill ge en eloge för sina inlägg samt tålmodiga förklarande på alla möjliga avdelningar är Joakim Benktsoon..

Sedan finns där fler "märkes-specefika" som skriver bra samt sakligt..... Men er två som "rusar runt" i alla märken och deltar är dom två jag här vill sända denna lilla god fortsättning till ... Och passar på då ni är här "samtidigt" i detta topic..

Mvh
Tobbe.
 
Min har väl också funkat ok i kylan men det gjorde i och för sig min 450d, 350d, Cp4500 och Konica T3 också....åtminstone ner till -20 grader...brukar inte bli så mkt kallare här nere
 
Efter att ha följt tråden sedan begynnelsen och nu redo att skriva inlägg 2808 vill jag bara berätta att jag hade min 7D tillsammans med ett alldeles nyligen införskaffat EF-S 17-55 mm på en kortare födelsedagsresa till Rom. Jag har förstås också följt tråden om skärpan hos 7D. Lite rädd var jag väl och förmodligen påverkad av allt tal om brus, bandning och dålig skärpa. Visserligen hade jag inte märkt av det förut, men man vet ju aldrig om, eller när, de onda andarna tänker slå till. Jag kom i alla fall hem med 500 bilder i RAW, nattbilder vid 22-23 tiden på Piazza Navonas julmarknad, Pantheon i nattljus, gatu- och miljöbilder i både dags- och sent kvällsljus, Peterskyrkan i naturligt ljus och den gudomliga Chiesa del Gesù i naturligt ljus en sen eftermiddag. (Det var inte särskilt ljust...) Vilka välexponerade bilder, fantastisk skärpa i de flesta (de andra klarade sig också bra tack vare bildstabiliseringen). Jag måste säga att jag är otroligt nöjd med min 7D, jag hade 40D tidigare och den var inte dålig, ljusmätningen är fenomenalt bra. Jag använde genomgående spot-AF antingen som one shot eller AI Servo (motiven var ganska sällan av det snabbrörliga slaget) och skärpan satt klockrent på alla avstånd och i de fall det fallerade berodde det på fotografen. Vilken bra kamera den är, 7D!

Till alla deltagare i tråden önskar jag en god fortsättning på fotoåret 2010!
 
7D verkar inte vara nån hit precis :-(

//Photographer

Va? Jag har svårt hitta någon recension som inte hyllar den. Läser du bara här blir du nojjig. 7D sopar väl banan med allt inom APS-C, inkl förnämliga D300s. Jag är väldigt nöjd med min efter snart 2 månader och 1500 bilder. Tycker den är för stor, men det bleknar mot vad den klarar av som fotografisk maskin :)
 
Tobbe!

Tack för ditt vänliga inlägg. Jag KAN (och har gjort det) skriva ganska korkade inlägg också. Joakim däremot är jämnt saklig och besitter ett kunnande jag inte har.

Mina erfarenheter kommer mest från "trial and error". Ber du mig förklara exv hela signalvägen från det du trycker på utlösarknappen fram till bilden nått minneskortet är jag svaret skyldig, men Joakim kan det.

Hoppas du får ett fint 2010.
 
Ni får inte berömma Lennart sådär. Han blir så uppblåst att det inte går att prata med karln sen...

Det går ju att fokusera med fasdetektering även om du kör Live view.
 
Jomen, då aktiverar jag kontrastsökande AF en gång till när jag trycker av fast det var fasdetekterande som skulle testas.

Ah. Jag som alltid har fokuseringen på AF-ON-knappen (eller på *-knappen innan det fanns en AF-ON-knapp) tänkte förstås inte på att det kan bli så.

Gör som jag istället. :)

(Jag förutsätter att AF-ON-knappen fungerar även för kontrast-AF. Själv har jag ingen kamera med sådan att prova med.)
 
Ni får inte berömma Lennart sådär. Han blir så uppblåst att det inte går att prata med karln sen...

Det går ju att fokusera med fasdetektering även om du kör Live view.

Kan du inte stava? Jag blir bara upp-låst. Du blir inlåst:).

Jo, jag vet att fasdetektering fungerar via såväl AF_ON o avtrycket på LV också.

Men vid inzoomning i LV gäller kontrastsökande AF, såvitt jag kan höra av ljudet från fokuseringen och tidsrymden innan bilden ser skarp ut och en liten grön kvadrat lyser upp kring det inzoomade område som avståndsmäts.

Dags att nanna kudde//L
 
Inzoomat, det var en annan sak. Då lär det vara kontrastmodellen som gäller, ja.

Fast om man ställer in AFQuick, zoomar in i LV och sen trycker AF-On eller avtryckaren halvvägs så får man fas-af. Om man dessutom kompletterar med 2 sekunders självutlösare så har man grejat en spegeluppfällning. Inte för att det blir mindre knapptryckande än att aktivera spegeluppfällning i C-Fn, men jag tycker att man har bättre koll med LV.
 
Skulle zoom-faktorn i LV påverka vilken form av autofokus som används? Det känner inte jag igen, men jag har dålig koll på det här...

Gå till 4:e fliken i menyn som inleds med Live View fotogr. Samma flik visar på andra raden AF-läge med alternativen Liveläge, liveläge med ansiktsigenkänning och snabbläge. Snabbläge ger vad jag fattat vanlig AF och Liveläge kontrast-AF.

Du kan förvisso zooma där också, men det blir ett jäkla tryckande därför att först fälls spegeln upp och ingen exponering tas. Så man får trycka en gång till.

Dessutom visar denna metod aktuell inställning av aktiva AF-punkter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.