Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Jag gör rätt mycket i Photomatix och där kan jag upptäcka en antydan till väv på runt 200 iso....Brus har en förmåga att "förstärkas" i det programmet...dock funkar avbrusningen i CR ganska bra och man kan parera en hel del där....sen kan man ju låta Neat Image göra det sista....fast där får man va försiktig...kan smeta rätt friskt på höga iso.

Håller med ovanstående i övrigt....testade capture one...blev först frapperad över hur skarpt det såg ut...sen såg jag att de dragit på skärpan rätt friskt redan från start...När jag jämförde detaljer tyckte jag att jag såg fler i CR än i C1 även om första intrycket var det motsatta...

Tyckte det var någon som sa att den senaste LR funkar lite bättre än CR. Är det någon som vet nåt om detta?

Så här tvärstannar man en nästan 200 sidor lång tråd hehe.

Antingen skriver man något så vist och allmängiltigt att det helt enkelt inte finns något mer att skriva (som t.ex ovanstående).

Eller så skriver man ett sånt veritabelt trams att alla helt enkelt blir mållösa (Vilket naturligtvis inte gäller ovanstående).
 
Ja, börjar man kommentera sina egna inlägg så verkar det gått inavel i tråden.

Men roligt inlägg och förvisso givetvis både vist och slutgiltigt.:)

Däremot har jag, m fl inte fått någon vettig förklaring till exponeringsvariationen mellan Oneshot och AI-servo med centerfokuspunkt och kameran på stativ riktade mot samma punkt i motivet i samma belysning. Kan skilja upp till 1 EV.

Speciellt om föremålet är mycket ljusare än omgivningen eller mer/mindre reflekterande. Detta sker endast med evaluerande mätning. De andra metoderna ger samma resultat oavsett vilket AF-sätt som används.

Variationen uppträder även i 40D på samma vis och med samma variationsstorlek.

Vid mer neutrala motiv kan det däremot handla om försumbar skillnad, typ 1/50 vs 1/40 eller helt lika. Någon på denna tråd som vet varför?
(Så kanske tråden lever någon timme till:)
 
Ja du Lennart, vet ej om mitt inlägg hjälper till att hålla tråden lite till livs med konstgjord andning men under dagen så vart det min gamla, gamla mk3 som fick sköta sysslan under en skön liten Österlentur. 7D fick hänga overksam mestadels på ryggen för mitt förtroende i vissa situationer är inte 100% för ynglingen.

Nu har jag ännu inte gjort ditt test men skall ta mig i kragen och göra det, får väl ge en kungörelse av mitt resultat efter det.

Gott Nytt År!

//R
 
Hur upplever ni att er 7D funkar i kylan? Min funkar fint fast med de vanliga tråkiga sakerna som batteritid osv.

Jag har fotat varje dag sedan kylan började för att testa och jag är nöjd.
Det ska även sägas att jag varit ute i timmar åt gången.

Det vore kul att höra vad ni anser.
 
Om jag ska fylla på med privat nonsens så har jag beställt ett BG-E7 idag...

Låter inte som privat nonsens. Känns lika nödvändigt som kameran:)
Allvarligt talat upplever jag att en 7D eller 5DMkII (eller vilken kamera som helst ur XXD-serien) gör att man plåta på minst ett steg längre slutartid utan mikroskakningar.
 
Låter inte som privat nonsens. Känns lika nödvändigt som kameran:)
Allvarligt talat upplever jag att en 7D eller 5DMkII (eller vilken kamera som helst ur XXD-serien) gör att man plåta på minst ett steg längre slutartid utan mikroskakningar.


Äsch.. Du har bara intagit mindre "glykol "så du stelnar mer i kylan...
 
Hur upplever ni att er 7D funkar i kylan? Min funkar fint fast med de vanliga tråkiga sakerna som batteritid osv.

Jag har fotat varje dag sedan kylan började för att testa och jag är nöjd.
Det ska även sägas att jag varit ute i timmar åt gången.

Det vore kul att höra vad ni anser.

Fick ett ex som fungerade illa vad gäller AF. Det provade jag under värsta kylan innan jul. Absolut inga problem med det, förutom att batteriet laddas ur lite snabbare. Höll igång längre än min gamla 20D och lika länge som min gamla 1DMkII.

Har nu en ny 7D istället för den med dålig AF och den har inte testats i kyla, men det finns ingen anledning att den skulle tåla kyla sämre än förra exemplaret vad gäller batterikapacitet, kondensbildning, matningshastighet. Mycket välfungerande vill jag nog säga.
 
Om jag ska fylla på med privat nonsens så har jag beställt ett BG-E7 idag...

Jag tycker det gjorde stor skillnad. Kameran blir mycket skönare att manövrera med BG och det känns som om det här greppet sitter mera tight än vad det gör på på 40D där det flexar en aning.
 
Ja du Lennart, vet ej om mitt inlägg hjälper till att hålla tråden lite till livs med konstgjord andning men under dagen så vart det min gamla, gamla mk3 som fick sköta sysslan under en skön liten Österlentur. 7D fick hänga overksam mestadels på ryggen för mitt förtroende i vissa situationer är inte 100% för ynglingen.

Nu har jag ännu inte gjort ditt test men skall ta mig i kragen och göra det, får väl ge en kungörelse av mitt resultat efter det.

Gott Nytt År!

//R

Var inte så lat! Ta upp "ynglingen" och rikta honom mot en lampa med enbart centrumpunkten aktiv vid oneshot (ingen auto-iso) och växla till AI-servo och rikta punkten mot samma lampskrälle. Du bör få c:a 1 EV i skillnad med evaluerande mätning. Meddela resultatet!

Ha ett riktigt Gott Nytt År själv!
 
En "kul" övning för att illustrera den varierande mätningen:

Ställ in C Fn IV - 1 så att skärpedjupsknappen får funktionen att skifta mellan ONE SHOT och AI Servo (en ganska praktist inställning tycker jag).

Sätt sedan kameran i Av läge, tryck ner avtryckaren till hälften och håll den nere, läs av slutartiden. Tryck in och håll inne skärpedjupsknappen. Då ser du hur slutartiden ändras. Släpp skärpedjupsknappen, den ursprungliga tiden återtas.

Förutsätter att evaluerande mätning är vald.

En sak jag noterat är att om hela motivet är enhetligt, t ex ett golv eller en vägg, då får man ingen variation alls. Om man däremot siktar mot ett motiv med varierande ljus, t ex ett tak med en taklampa, då syns variationen tydligt.

Det förefaller helt enkelt som om när kameran går över i AI Servo så byter den mätmetod.
 
förutom att batteriet laddas ur lite snabbare. Höll igång längre än min gamla 20D och lika länge som min gamla 1DMkII.

...och visst är det väl så att batteriet laddas även upp saktare än gamla hederliga BP-511? Har inget att göra med kylan men i alla fall.

Har själv fotat ett par gånger i ymnigt snöfall, cirka en timma åt gången. Har funkat helt utan problem.

Är det förresten någon som har tips på bra batterier? Canons originalbatteri LP-E6 är ju rätt dyrt, medan piratbatterierna kräver specialladdare.
 
En "kul" övning för att illustrera den varierande mätningen:

Ställ in C Fn IV - 1 så att skärpedjupsknappen får funktionen att skifta mellan ONE SHOT och AI Servo (en ganska praktist inställning tycker jag).

Sätt sedan kameran i Av läge, tryck ner avtryckaren till hälften och håll den nere, läs av slutartiden. Tryck in och håll inne skärpedjupsknappen. Då ser du hur slutartiden ändras. Släpp skärpedjupsknappen, den ursprungliga tiden återtas.

Det var så jag testade det. Skärpedjupsknappen har jag aldrig förstått mig på så det var bra den kunde användas till nåt vettigt tänkte jag för några veckor sen.

Men sen upplyste någon mig om att i LiveView så blir faktiskt skärpedjupsknappen användbar (med sin originalfunktion). Testa (med stor bländare) och häpnas om ni inte sett det :)

Fast jag tar så lite LV-bilder att knappen ändå får vara Servo/OneShot.
 
Tycker att det är absolut bästa lösningen att låta skärpedjupsknappen bli en switch mellan fokusmetoderna. Lösningen med AI-focus är ju inte speciellt säker.

Med TS-objektiv är dock skärpedjupsknappen väldigt bra. Men jag äger inget TS så jag har också programmerat om den.

För övrigt har jag en teori om varför variationerna uppträder: Om man sätter alla punkterna aktiva för att följa ett rörligt motiv som inte följer en given bana så utgår ju AF-systemet vid AI-servo från centrumpunkten som "minns" motivet den först låser på. Sedan är det meningen att de andra fokuspunkterna ska ta över om rörelsen blir mer eller mindre irrationell.
Så min tanke är att den i vissa fall måste lägga ett annat värde som utgångspunkt för att just "minnet" ska fungera.

Oneshot med standardinställning låser ju exponeringsvärdet, medan AI-servo ständigt ändrar värdet vid följningen av motivet. Och det är nog inte helt fel för de som plåtar flygande fåglar där bakgrunden i många fall är ljus (gråvit himmel) om exponeringen blir lite rikligare.

I andra fall exponerar faktiskt AI-servo snålare än Oneshot.

Kanske en flummig teori, men jag har inte fått något svar på "varför" ännu så jag spånar fritt.
 
Jag var ute och lullade för att fotografera lite vinterbilder idag. Kameran hängande på magen i två timmar. Det var -10°C när jag kom tillbaka, men det verkade inte bekomma 7D. Däremot var jag kall om fingrarna.
 
Jag var ute och lullade för att fotografera lite vinterbilder idag. Kameran hängande på magen i två timmar. Det var -10°C när jag kom tillbaka, men det verkade inte bekomma 7D. Däremot var jag kall om fingrarna.

Gjorde samma sak under samma förhållanden (geografiskt samma område, i princip och enl farbror Celsius var kvicksilvret -11). Dock endast 1 tim och 47 min. Kameran klarade sig mycket bättre än mina tår. Och det bekom inte 7D ett dugg. Den var varm och go´när jag kom hem för jag använde min 5DII. 7D vilade på sitt stativ i stugvärmen:)

PS. Tack för senast och ett Gott Nytt År på dig. DS
 
Hur mycket glykol hade du inte satt i dig, sa du, din filur?

Undrar om Säter har jouröppet...

Så här kallt var det.
 

Bilagor

  • Stugkallt.jpg
    Stugkallt.jpg
    54.7 KB · Visningar: 494
Det förefaller helt enkelt som om när kameran går över i AI Servo så byter den mätmetod.

Eller att den viktar segmenten i den evaluerande mätningen olika beroende på AF-inställning.

Vad får man för värden om man ställer in de andra mätmetoderna vid samma mätning?
 
Eller att den viktar segmenten i den evaluerande mätningen olika beroende på AF-inställning.

Vad får man för värden om man ställer in de andra mätmetoderna vid samma mätning?

De övriga mätmetoderna får samma värde oavsett om kameran är inställd på oneshot eller AI-servo. Endast evaluerande mätning ger olika resultat i variernade grad. Vid s k AI-focus vs oneshot blir det lika över hela linjen oavsett märmetod.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.