Annons

Canon EOS 7D

I Lund behöver man inte stå i kö, kameran finns på flera ställen och min fotohandlare har ett antal i lager.

Det verkar betydligt lättare att få tag i en 7D än den ett år gamla 5D mkII.

Har ju plågat 7D i svåra situationer senaste veckan.
Idag tog jag 5D mkII till hockeyhallen i Spånga för att kunna jämföra lite, visserligen är den långsammare och AF är inte lika avancerad. Men bildkvaliteten hos mkII är så bra att det faktiskt ändå är den bättre kameran i situationen. Bilder på 3200, f/2,8, 1/500 blir ju faktiskt ofta direkt vackra direkt ur kameran.
Jag körde med 5D mkII, 135L nedbländat till 2,8 och måste säga att bilderna blir tokbra.
5D mkII kräver sin optik, men får den det så är den det hittills bästa jag provat. AF med mittpunkten och stödpunkter på 5D mkII är faktiskt riktigt ordentligt bra men inte fullt så snabb som 7D.
Ni som tänkt köpa 5D mkII men nu lurar på 7D i stället, om bildkvalitet är det viktigaste så är det fortfarande 5D mkII som gäller om det är Canon EOS vi talar om. Gäller det snabbhet och funktioner ligger 7D steget före och är väldigt rolig att använda just därför. Köp en av varje så slipper ni välja ;)
Nu ska jag plocka isär min 7D och ta ut autofokusen, ska sätta in den i 5DII i stället och få det jag helst ville ha, en 3D.
 
Senast ändrad:
18499:- idag klockan 1523
Jag skall testa en i veckan och se vad den går för, möjligen tar jag med en till Sydafrika som telekamera.
Har jobbat ganska intensivt så jag har inte haft tid med att ens tänka på 7d.

Haha du är rolig du Mikael, är det någon som tänkt på 7D så är det väl du.
Fast du har nog en del trevliga kamror redan.
Föresten sa prästen, har du någon Hasselblad ?

Oj nu ropade sängen så Hejs !
 
Är det någon som har någon konkret information om vädertätningen på 7D? Jag har plöjt igenom manualen och diverse officiella Canon sidor och jag hittar i princip ingenting där. På diverse oberoende sidor (Dpreview etc.) så nämns det att tätningen är likvärdig med EOS-1N. Någon som vet vad detta innebär i praktiken?

Jag vet ju erfarenhetsmässigt att xxD-husen klarar en hel del droppande och att det verkar gå bra att fota en hel fotbollsmatch med 1D-husen, så 7D kanske hamnar någonstans mittemellan? Vettiga objektiv är naturligtvis en förutsättning.
 
Autofocus

Är det någon som hittat någon bra tråd i detta eller något annat forum där dom diskuterar AF i 7D .

Är intresserad i om det kommit fram något om hurvida problemet finns eller inte och vad det beror på, användar eller hårdvara.


//Photographer
 
Om väder: Jag har inte sett något annat, jag heller. Vet inte riktigt hur EOS 1N stod sig jämfört med dagens 1D.
Jag tillhör dem som hamnat i oväder som min 40D inte tålde. Men då var det i Tennessee och det regnade så det stod 10 cm vatten på marken snart sagt överallt.
Någonstans i grottorna finns det en tråd här som handlar om just det, vad den nu hette, fast då var det förstås kameror som 40D som diskuterades.

Om RAW: Jag har inte så bråttom när jag gjort sånt, så jag har klarat mig med DPP. Vet ej, med andra ord.

Om AF: Det finns massor med trådar, men ingen riktigt fokuserad på detta. Jag startar en nu, med några av mina erfarenheter.
 
Gnälls det lika mycket över priset på Nikon D300s? Den är väl om jag inte minns helt fel ännu dyrare än 7D.

Att 7D skulle kosta 12 tusen kronor är ju löjligt, märks att de som säger så inte är några kameratillverkare. Tror ni att Canon håller på med välgörenhet?

Visst 16000-17000 kr vore trevligt och jag är rätt säker på att den kommer att kosta under 17500 kr om ett tag.
 
Troligen inte, cerkar bara finnas CS4. Såvitt jag vet gjorde Adobe ett "stopp" strax innan 5DMkII lanserades. Dess och senare modellers rawfiler går bara att öppna i ACR i Cs4. Gäller sannolikt då även 7D.

så för att kunna använda raw och photoshop så måste man uppgradera till cs4? är jag rätt ute nu då?

jäkligt irriterande i så fall. om så är fallet finns det några lösningar på detta, något program som rekomenderas å så i stället.?
 
Tror ni att Canon håller på med välgörenhet?

På sätt och vis gör man nog det. Bolaget ger oss ständigt nya modeller som vi kan klaga på/spekulera över. Fritidsproblemen försvinner i allt microjusterande, firmwaresökande, plåtning av streckkoder för att kolla eventuella skärpeplansskiftningar mm. Trådarna på forumen skulle på bli väldigt tomma utan denna "välgörenhet". :)
 
så för att kunna använda raw och photoshop så måste man uppgradera till cs4? är jag rätt ute nu då?

jäkligt irriterande i så fall. om så är fallet finns det några lösningar på detta, något program som rekomenderas å så i stället.?

Ja och nej! Du kan ju ff framkalla rawfilen i DPP och skicka den vidare till CS3 för slutjustering. Alternativet anges i DPP:s meny. Men du kan inte öppna den i ACR i CS3. Sparar du den som tiff i DPP kan du dessutom öppna filn i Camera Raw under CS3 och göra en del ytterligare justeringar. Men då är alternativ 1 bäst.

Du kan ju ladda hem en trialversion av DxO också, men vill man ha ACR och Bridgemöjligheterna i CS med 7D så är det bara att slänga upp 2.800 spänn på en uppgradering till version 4.
 
så för att kunna använda raw och photoshop så måste man uppgradera till cs4? är jag rätt ute nu då?

jäkligt irriterande i så fall. om så är fallet finns det några lösningar på detta, något program som rekomenderas å så i stället.?

Du kan använda "Adobe DNG Converter", finns gratis hos Adobe. Fixar biffen.
 
Jag (är ganska säker på) att jag precis hittat varför det blir lite konstiga skärpnings esultat (konstiga mönster, taggiga kanter osv) med vissa färger och LR/ACR... Om man tittar lite nogrannare på skarpa bilder från en 7D så ser man Adobe tillverkar ett "labyrintliknande" mönster i framför allt vissa färger (mest rött och orange).

De två gröna kanalerna på sensorn är del inte riktigt samma färg, dels är den ena ganska mycket mer genomsläpplig, och dels är den betydigt mer gulgrön än den andra. Detta förvirrar raw-omvandlingen som förväntar sig att de båda gröna ska vara identiska. Det är de inte, de ligger i ett varannan gulgrön/varannan klargrön mönster på sensorn. Så här ser ett extremt exempel ut - en klarorange färg med färgbrusreducering "5" och skärpning "60 r0.7". Den BORDE vara helt jämn (med lite brus naturligtvis, även om vi här är på ISO100).

Jag hoppas Adobe löser detta snart, jag har tagit upp det med ett par personer som brukar kunna lösa sånt här... :)
 

Bilagor

  • 7D orange maze.jpg
    7D orange maze.jpg
    86.9 KB · Visningar: 777
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.