Annons

Canon EOS 7D

Vad har du kört med för objektiv ?

Mvh Mattias

Det nya EF-S 18-135 IS. Jag köpte med det för att sätt den gluggen på min 400D. Det gör nog inte 7D riktig rättvisa. Dessutom är bilderna konverterade från RAW i Lightroom och det verkar som om Beta-profilen för 7D inte är på topp.

Jag tycker dock att bilderna illustrerar möjligheterna till beskärning man får från många pixlar rätt så väl.

Utsnitten är faktiskt nedskalade något för att passa 400 pixlar.
 
Är det gjort av magnesiumlegering?
Nja, om du vill att jag ska sätta borrmaskinen i det för att kolla konsistensen på borrspånorna får det nog vara.
Men det är mycket möjligt.

Man kan ju säga så här: Om jag sätter min 40D på ett stativ, skruvat i greppet, då kan jag lirka kameran fram och tillbaka ovanpå batterigreppet.

Gör jag samma sak med 7D känns det som om batterigreppet vore fräst ur samma kloss som kameran.

Jag hade ärende till Bankeryd, så jag köpte greppet där.
 

Har väntad på att få se ett sånt här exempel, det pratas mycket om möjligheten. Detta var roligt och mycket trevligt, bild Nr 2 var bra. Den rackarn satt inklämd och vilade sig. Stor fördel, man behöver inte gå för nära och skrämma dom. hetsen att ta djurbilder kan nog gå överstyr i bland, fram för mera pixlar och skona djuren. //Bengt.
 
Nja, om du vill att jag ska sätta borrmaskinen i det för att kolla konsistensen på borrspånorna får det nog vara.
Men det är mycket möjligt.

Man kan ju säga så här: Om jag sätter min 40D på ett stativ, skruvat i greppet, då kan jag lirka kameran fram och tillbaka ovanpå batterigreppet.

Gör jag samma sak med 7D känns det som om batterigreppet vore fräst ur samma kloss som kameran.

Jag hade ärende till Bankeryd, så jag köpte greppet där.

Har en arbetskamrat som byter till ny bil vart tredje år. och precis innan varje byte, så forsar alla möjliga nackdelar fram från den gamla bilen, den nya är perfekt, men sedan efter tre år så. en för övrigt mycke trevlig man, kul med människor. //Bengt.
 
Ohhhh har BG-E7 anlänt till sverige, då bär de av till scandinavianphoto i bankeryd imorn då!

Idag har jag suttit i älgtorn med 7D + 400/2,8 IS å inväntat offer att fotografera.. rådjur va de enda som visa sig. En i älglaget såg räv, min tur kommer väl den me.. ne fy va jag är nöjd med min 7D för övrigt.. toppenkamera!


Kom i förra veckan till Scandinavian och Cyberphoto
 
Har en arbetskamrat som byter till ny bil vart tredje år. och precis innan varje byte, så forsar alla möjliga nackdelar fram från den gamla bilen, den nya är perfekt, men sedan efter tre år så. en för övrigt mycke trevlig man, kul med människor. //Bengt.
Ja, sådana människor finns det ju.

Sen finns det sådana som jag, som inte är dummare än att jag har insett att batterigreppet till 40D har varit en flexibel sak från början.

Sen finns det sådana som ska göra sig lustiga över andra utan anledning också, fast de kan ju för övrigt vara trevliga ändå.
 
Nja, om du vill att jag ska sätta borrmaskinen i det för att kolla konsistensen på borrspånorna får det nog vara.
Men det är mycket möjligt.

Man kan ju säga så här: Om jag sätter min 40D på ett stativ, skruvat i greppet, då kan jag lirka kameran fram och tillbaka ovanpå batterigreppet.

Gör jag samma sak med 7D känns det som om batterigreppet vore fräst ur samma kloss som kameran.

Jag hade ärende till Bankeryd, så jag köpte greppet där.

Tack för svar. Huvudsaken är att det upplevs som ett bättre grepp.:)
 
Ja, sådana människor finns det ju.

Sen finns det sådana som jag, som inte är dummare än att jag har insett att batterigreppet till 40D har varit en flexibel sak från början.

Sen finns det sådana som ska göra sig lustiga över andra utan anledning också, fast de kan ju för övrigt vara trevliga ändå.

Nej varken du eller AJ skulle ha haft detta inlägg, det passade så bra bara, och andra läser, Ni är båda nyanserade och kloka. men det finns många som bilköparen på fotosidorna. på sitt vis också ganska mänskligt, bytet till bil/kamera kostar ofta en del, och frugan vill ha en ny divasoffa a 14000kr, så det finns att brottas med. Lycka till med den fina kameran. Du håller väll med Anders om att intresset för den här 7D modellen är helt otroligt, har knappt sett på maken till något liknande. Nya Nikon 300s har väl bara några få sidor, några försöker desperat att få i gång sidan om nya nikon. A900 hade i praktiken ingenting när den kom. Och då var det den första av underdogsen som bröt in bland dom stora med en FF-modell.//Bengt.
 
Senast ändrad:
EOS 7D är en intressant produkt, inte enbart på grund av dess egenskaper, som ju finns att hitta även i kameror som exempelvis Nikons D300s, utan minst lika mycket för att den är ett avsteg från vad Canon har visat de senare åren, och då dessutom ett avsteg som många tycks ha önskat sig.

Så med tanke på att ett större antal potentiella kunder känner att de blivit bönhörda är det kanske inte så konstigt att det är lite av "Jesus kommer" över det hela.

Personligen har 7D i stort sett de specifikationer som jag efterfrågat i flera år.
 
Bra av Anders ovan jo 7D är nästan som hämtad ur den önskelista jag skrev på skoj för en tid sedan, fattas bara ff och så en uppsättning L-objektiv och så förståss pengar att köpa för. - Jag är lovad min i morgon, sedan har jag knappt 3 veckor på mig att lära mig hantera den innan Sydafrikaresan i början av november.
 
November? Jag och min fru samt vänner är i Kruger 13 nov och framåt, sedan Durban, Victoriafallen,flyg till PE.Bilar sedan Garden Route till Hermanus och Kapstaden.
Vart ska du?
 
Ok då har jag fått min och har börjat testa lite, det första jag upptäkte var att mina filer blir korrupta när jag överför dom från kameran och in i datorn, provade att byta kabel men det gav samma problem, provade då att föra över till en annan dator samma problem.
Tog då ut kortet ur kameran och satte det i en kortläsare alla fotona var ok, så något händer i överföringen från kameran till datorn.
Det som jag märkt var att det gick mycket mycket mycket fortare att föra över korten från kameran än från kortläsaren, det sitter ett Sandisk CF Ultra II kort i kameran, det är ett ganska långsamt kort och det skulle kanske kunna vara det som är orsaken, dvs kortet hinner inte leverera. Mina andra kort åkte med den andra kameran och dom nya korten inte kommit ännu så kan jag inte testa om så är fallet.
Finns det någon mer som råkat ut för samma problem?

Mvh Mattias

Ok, har nu fått ett nytt snabbare kort och nu är problemen borta med korrupta filer, dock kommer det tillbaka om jag sätter i ett av mina långsama kort igen så något problem finns med äldre längsamma kort.

Mvh Mattias
 
Det skrivits spaltmeter om 7D, men det sägs inte så mycket om de små fina detaljförbättringar som har dykt upp lite här och där, som jag i alla fall inte har sett på tidigare Canonkameror:

- Ögonmusslan sitter fast med en låsning, ett lätt tryck på vardera sidan krävs för att lossa den. Aldrig mer borttappade ögonmusslor.

- Rutnätet (på/avslagbart) i sökaren, underbart.

- Start/stop/Liveview/Video-knappen/omkopplaren, rakt på sak.

- Horisontindikatorn, kanonbra hjälpmedel när man stativfotograferar i skymning/mörker.

- De slopade motivprogrammen, aldrig mer saknade...

- Den inbyggda blixtstyrningen gör att vi amatörfotografer nu kan leka studio med våra EX430, riktigt kreativt faktiskt.

Visst finns det fortfarande en del förbättringspotential med kameran:

- Jag har inte riktigt sett nyttan med 18 megapixel

- Menyerna är trots förbättringarna fortfarande lite röriga. Dags att slopa uppdelningen mellan C-fn och andra inställningar.

- Det känns som om man har snålat med knapparnas programmerbarhet. Varför kan man t.ex. bara tilldela horisontindikator på till M-fn? Jag skulle nog tänka mej att ha den på Set. Att byta plats på * och fokuspunktsvalsknappen skulle även göra förbättra ergonomin.

- Greppet passar inte alla. Anledningen till att den kan kännas lite "krampaktig" är att avståndet mellan fram- och baksidan av greppet är rätt stort. För att då kunna nå runt den främre delen med fingerspetsarna behöver "bulan" vara rätt smal, vilket gör att geometrin blir lite handovänlig.

- Bra resultat fordrar bra objektiv. Ska vi enas om tumregeln "1/3 av kostnaden på huset, 2/3 på glaset"?
 
Enda problemet jag har med storleken är att den är för liten. Men med batterigreppet på blev den nästan lika bra att hålla i som 40D med motsvarande grepp.
Fast fortfarande passar 40D lite bättre i mina händer. Ser inte riktigt var det sitter, men det är någon millimeter på handtagsutformningen som det hänger på.
 
- Den inbyggda blixtstyrningen gör att vi amatörfotografer nu kan leka studio med våra EX430, riktigt kreativt faktiskt.
Om du inte redan upptäckt det så rekommenderar jag att du vid ett sånt tillfälle kopplar en (helst bärbar) dator till kameran med USB-sladden.
När EOS Utility har vevat igång klickar du på Remote shooting, väljer menyfliken med en blixt på och klickar sedan på Flash function settings.
Det finns ju en skrälldus med inställningar som kan göras när man blixtrar med fjärrstyrning, men här kan du lätt göra dem, utan att hoppa flera steg ner i kamerans meny varje gång. Det går även att lagra favoritinställningarna i olika filer, som man sen kan hämta och tanka över till kameran.

Ovanpå detta får du ju bilderna till påseende direkt i datorn.
 
Om du inte redan upptäckt det så rekommenderar jag att du vid ett sånt tillfälle kopplar en (helst bärbar) dator till kameran med USB-sladden.
När EOS Utility har vevat igång klickar du på Remote shooting, väljer menyfliken med en blixt på och klickar sedan på Flash function settings.
Ovanpå detta får du ju bilderna till påseende direkt i datorn.
Bra tips!!!
Jag tänkte nästan skriva något halvnegativt om att det är ganska mycket tryckande för att ställa in blixtkompensation vid extern styrning via menyerna, men med EOS Utility löser det ju sig.
 
Ja, jag tycker också att det blir mycket tryckande mellan bilderna, om man ska göra allt på kameran.
Speciellt om man exempelvis fotograferar produkter av något slag, borde det gå bra att lagra blixtinställningen och återanvända den. Under förutsättning att man också bokför hur blixtarna står uppställda osv., förstås.
 
Köpte mitt batterigrepp idag på Scandinavian i Stockholm (de hade bara ett).

Kameran känns betydligt bättre med BG på.

Upptäckte idag att jag inte kan importera sRAW och mRAW i Lightroom. :(

Ser också ut som jag får hetl vansinniga resultat på vitbalansen i LR - hoppas det kommer en skarp profil SNART!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.