Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Vet någon om det går att ladda ner senaste EOS Utility 2.7 som fungerar med 7D? Jag har glömt min skiva och 2.6.1 fungerar inte :(
 
snabbare
bättre burshantering
inbyggda blixtsändaren är riktigt schysst
autofocusen tycker jag funerar skkitbra

sitter bra i handen även utan batterigreppet.

kommer säkert komma mera saker.



Ska det inte vara "autofocusen tycker jag funderar skitbra" ;-)

För om jag förstått rätt så funderar AF på 7D på lite av varje.

//Photographer
 
Ska det inte vara "autofocusen tycker jag funderar skitbra" ;-)

För om jag förstått rätt så funderar AF på 7D på lite av varje.

//Photographer

Inställningar, Inställningar, Inställningar.

Vissa har haft fel men jag har lekt med inställningar på AFen hela dagen nu och ja. den fungerar skitbra här i alla fall :)
 
7D vs 1000D, 50D, 5DII, Nikon D300s, D3X

Ett av argumenten för fler MP och högre pixeldensitet är att det ger möjligheter till att skriva ut i allt större format eller beskära ännu hårdare med bibehållen bildkvalitet.

Hur klarar 7D detta i förhållande till konkurrenterna?

Jag har interpolerat rawfiler på bas-ISO från Imaging Resource från flera DSLR. Här är arbetsgången:

1) Rawkonvertering till 16-bit tif i ACR med autoinställningar men utan skärpning och brusreduktion,

2) Interpolering i Qimage med hybridalgoritmen, skärpning 5 (av 20) till storlek 90 x 60 cm dvs 10630 x 7087 pixlar,

3) I Photoshop beskurit olika utsnitt för att jämföra upplösning och brus.

4) Samma typ och mängd av skärpning pålagt på alla utsnitt samt justering av de små skillnader i nivåer, färg och kontrast som utsnitten uppvisar,

5) Sparande som 400 pixlars utsnitt.

Först en brusjämförelse mellan 1000D, D300s, 50D, 7D, 5DII och D3X på bas-ISO. Övre utsnittsserien utan brusreduktion och nedre med brusreduktion.
 

Bilagor

  • Crop5.brus.jpg
    Crop5.brus.jpg
    53.5 KB · Visningar: 2,083
  • Namnlöst-crop kopiera.jpg
    Namnlöst-crop kopiera.jpg
    38.6 KB · Visningar: 2,084
Upplösningsjämförelse

Samma arbetsgång som ovan.

7 D vs 1000 D:
 

Bilagor

  • 7D.interpolerad.crop kopiera.jpg
    7D.interpolerad.crop kopiera.jpg
    86.7 KB · Visningar: 2,089
  • 1000D.interpolerad.jpg
    1000D.interpolerad.jpg
    82.6 KB · Visningar: 2,081
7D vs D300s:
 

Bilagor

  • 7D.interpolerad.crop kopiera.jpg
    7D.interpolerad.crop kopiera.jpg
    86.7 KB · Visningar: 2,076
  • D300.interpolerad.crop.jpg
    D300.interpolerad.crop.jpg
    84.9 KB · Visningar: 2,079
7D vs 5DII:
 

Bilagor

  • 7D.interpolerad.crop kopiera.jpg
    7D.interpolerad.crop kopiera.jpg
    86.7 KB · Visningar: 2,070
  • 5DII.interpolerad.crop kopiera.jpg
    5DII.interpolerad.crop kopiera.jpg
    87.5 KB · Visningar: 2,055
7D vs 50D vs D300s

Fem jämförande utsnitt (i första jämförelse är även Pentax K7 med som 3 - ur fokus?):
 

Bilagor

  • Översikt.1.jpg
    Översikt.1.jpg
    84.2 KB · Visningar: 2,045
  • ÖVersikt2.jpg
    ÖVersikt2.jpg
    80.9 KB · Visningar: 2,023
  • Översikt3.jpg
    Översikt3.jpg
    75.1 KB · Visningar: 2,013
  • Översikt4.jpg
    Översikt4.jpg
    77.7 KB · Visningar: 2,011
  • Översikt5.jpg
    Översikt5.jpg
    80 KB · Visningar: 2,004
ACR vs DPP

7D brus på ISO 100 dels vis ACR dels vis DPP (den skärpta jpg-filen från Imaging Resource som omtalas i deras test).
Överst utan brusreduktion och nedanför med NR.
 

Bilagor

  • ACRvsDPP.jpg
    ACRvsDPP.jpg
    79.5 KB · Visningar: 1,985
  • ACRvsDPP.NR.jpg
    ACRvsDPP.NR.jpg
    62.8 KB · Visningar: 1,999
Extrem förstoring och beskärning

Jag gjorde ett utsnitt från respektive fil (7D och D300s) av en ölflaska, interpolerade detta utsnitt till 2 m x 50 cm (17717 x 5906 pixlar) samt gjorde ett litet utsnitt ur denna förstoring. Samma skärpning.
 

Bilagor

  • Översikt2.jpg
    Översikt2.jpg
    78.4 KB · Visningar: 1,980
7D vs 500D vs 5DII vs D300s vs D3x

Upplösningsjämförelse av utsnitt från interpolerade filer (90 x 60 cm):
 

Bilagor

  • Crop.översikt.1.jpg
    Crop.översikt.1.jpg
    85.6 KB · Visningar: 1,963
Fälttest

Upplösningsjämförelse av utsnitt från interpolerade filer (90 x 60 cm):

Tyvärr säger alla dessa foton av plana föremål inte så mycket. När jag själv läste om tester av 40D (för över två år sedan) så verkade denna kamera klara sig bra upplösningsmässigt. När jag sedan i fält under identiska förhållanden under samma tid (skiljde någon minut) kollade så visade det sig att 40D tillsammans med tc 1,4 uppvisade tydligt sämre resultat (både vad gäller skärpa och upplösning samt skärpedefekter som sicksackmönster) än vad gamlingen 1dMKII gjorde tillsammans med Canons 2x-konverter. (testobjektiv var EF 500/4,0) Givetvis testade jag även 40D utan konverter som så klart hade sämre resultat än 1DMKII med 1,4 konverter (Jämförelsen gjordes för att visa resultat av ungefär samma utsnitt). Efter nu ca två års fotande (med Raw-format och DPP) så börjar jag närma mig samma resultat med 40D som med 1DMKII (vid samma utsnitt). Detta visar nog om något att kliniska studier av dekaler och testtavlor säger ganska lite om kamerornas prestanda. Tack ändå alla testare som låter oss få en första vink över de nya kamerornas prestanda! Lägg till lite fälttester så blir era observationer än mer intressantare! Kör hårt (själv är jag på väg att lockas av frestelsen av att köpa en 7D)

ps tilläggas ska väl att 40D är en kamera med extremt hög inlärningströskel om man vill ha toppresultat. Här duger det inte med jpg.
 
Mats:

Bara titta på konstruktionen, det är väl inte direkt nåt du ska behöva betala för...? :) Det är uppställningen som är det viktiga (AF-målet vinkelrätt mot kameran och ett lutande mål vid sidan av AF-målet.


Oj... :)

Massa nerlagt arbete - tack så mycket Tore!
Vi har inte riktigt samma smak vad det gäller framkallning, men iaf... :)
 
Fundersam

Vad hade ni valt som extra glugg till 7D med 15-85kit:

100-400L

eller

70-200 2,8IS med 2x extender?

Några idéer?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.