Annons

Canon EOS 7D

Här är samma exempel, men omvandlat i min MatLab-generering som kan ställas till vilka konfigurationer/färgsammansättningar som helst... Först den vanliga RGGB (som förutsätter att de två gröna är identiska), och sedan EXAKT samma inställningar på allt utom att omvandlaren räknar filen som om det vore fyra helt olika färger i en RGGB-fyra-grupp i raw-filen. Lite skillnad... :)

LR/ACR-användare kommer uppleva grönt-gult-orange-rött som betydigt brusigare än vad som egentligen hade varit nödvändigt pga detta.
 

Bilagor

  • 7D orange maze_3p.jpg
    7D orange maze_3p.jpg
    51.5 KB · Visningar: 1,262
  • 7D orange maze_4p.jpg
    7D orange maze_4p.jpg
    38.1 KB · Visningar: 1,258
Detaljmässigt på "Fiddlern" i helfigur ser man ju med blotta ögat att 7D innehåller flest detaljer, eller i följande rangordning:

7D
5DII
D3x
1000D
D300

eller vad var det du ville visa?

Om din slutsats är att 7D löser upp mer än 5DII och D3X är du verkligen ute och pixeldensitetscyklar...

Jag tror bestämt att min herre lider av ett svårartat fall av biassjuka.

Det korrekta är att 5DII och D3X är närmast identiska i upplösning och överlägsna APS-C-kamerorna vid samma bildvinkel och avstånd.

7D kommer därefter.

50D, 500D och D300s är också närmast identiska.

1000D sackar efter.

Vinsten med 7D vs 50D/500D eller D300s är endast i de allra finaste detaljerna, kraftig förstoring och granskande 100% eller mer. Vid motiv utan mycket fina detaljer (högfrekventa heter det väl?) och normalt betraktningsavstånd kommer inte den något högre detaljnivån att synas. Å andra sidan lär inte heller det något högre bruset heller synas.

Summa summarum: Det är inte för den högre upplösningen man skall skaffa en 7D framför 12-15 MP-alternativen.
 
Fördelen med en småbildssensor syns redan på ISO 100

Brus vid ISO 100 7D vs 5DII och D3X:
 

Bilagor

  • 7Dvs5DIIvsD3X.Brus.jpg
    7Dvs5DIIvsD3X.Brus.jpg
    59.1 KB · Visningar: 1,199
Nu är inte 5dmk2 starka sida lägre iso i en jämförelse, vilket har påvisats av bla Sheehy som skäller på Canons ojämna utläsning. bandning mm, det är iso 1600.3200 som är kamerans verkliga styrka i jämförelse
 
så fick det att funka :D en variant som funkar men blir ju en fil till det vill säga DNG filen på 20mb så blir ju en massa utryme som går åt :/
 
Om din slutsats är att 7D löser upp mer än 5DII och D3X är du verkligen ute och pixeldensitetscyklar...

Jag tror bestämt att min herre lider av ett svårartat fall av biassjuka.

.....

Summa summarum: Det är inte för den högre upplösningen man skall skaffa en 7D framför 12-15 MP-alternativen.

Kort sagt så lider jag nog av en högst subjektiv bedömning av de bilder du lagt upp. Vet inte om nån annan kan ge någon mer objektiv bedömning heller av denna din helt subjektiva test...eller vad det är du håller på med eller vill visa.

Det skulle ju i.v.f. vara roligt att höra din åsikt om varför man ska skaffa en 7D framför 12-15 MP-alternativen.

Men om ditt svar inte handlar om 7D utan pixlar i allmänhet så varför inte starta en ny tråd typ "Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt" eller fortsätta där...
 
....
...
Först den vanliga RGGB (som förutsätter att de två gröna är identiska), och sedan EXAKT samma inställningar på allt utom att omvandlaren räknar filen som om det vore fyra helt olika färger i en RGGB-fyra-grupp i raw-filen. Lite skillnad... :)

LR/ACR-användare kommer uppleva grönt-gult-orange-rött som betydigt brusigare än vad som egentligen hade varit nödvändigt pga detta.

Intressant fynd du gjort Joakim. Har följt dina resonemang med Emil Martinez m. fl. på både DPR och FM-forumen. Du verkar ha satt lite myror i huvudet på dom...

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/809801/100#7626164
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/809801/102#7627255
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=33322176
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=33316528

De ska bli spännande att se vad ni kommer fram till!..
 
Här är samma exempel, men omvandlat i min MatLab-generering som kan ställas till vilka konfigurationer/färgsammansättningar som helst... Först den vanliga RGGB (som förutsätter att de två gröna är identiska), och sedan EXAKT samma inställningar på allt utom att omvandlaren räknar filen som om det vore fyra helt olika färger i en RGGB-fyra-grupp i raw-filen. Lite skillnad... :)

LR/ACR-användare kommer uppleva grönt-gult-orange-rött som betydigt brusigare än vad som egentligen hade varit nödvändigt pga detta.

Joakim, kolla din post.

Mikael
 
Ergonomiförbättring

Jag kan meddela att med batterigreppet BG-E7 under en 7D blir den vettigare att hålla i. Fortfarande skulle jag velat ha något mera "kött" på handtaget under avtrycket, men den fungerar i alla fall helt OK att hantera nu, även med 70-200 framtill och 580 EX II på taket.
 
Ohhhh har BG-E7 anlänt till sverige, då bär de av till scandinavianphoto i bankeryd imorn då!

Idag har jag suttit i älgtorn med 7D + 400/2,8 IS å inväntat offer att fotografera.. rådjur va de enda som visa sig. En i älglaget såg räv, min tur kommer väl den me.. ne fy va jag är nöjd med min 7D för övrigt.. toppenkamera!
 
I min allmänna senilitet glömde jag att berätta att BG-E7 samlar poäng genom att vara det mest gedigna batterigrepp jag har sett hittills. BG-E2N på min 40D "gnekar" gärna lite, i alla fall om man inte drar åt skruven som en galning. Gör man det åker kuggarna åt skogen, så det är inte heller bra.
Men det här till 7D behöver inte "tokspännas", utan sitter som ett intorkat tuggummi ändå.
 
I min allmänna senilitet glömde jag att berätta att BG-E7 samlar poäng genom att vara det mest gedigna batterigrepp jag har sett hittills. BG-E2N på min 40D "gnekar" gärna lite, i alla fall om man inte drar åt skruven som en galning. Gör man det åker kuggarna åt skogen, så det är inte heller bra.
Men det här till 7D behöver inte "tokspännas", utan sitter som ett intorkat tuggummi ändå.

Trevligt! Mitt grepp till 40D flexar också så det skall bli kul med en solidare känsla. Jag har inte hunnit använda min 7D så mycket ännu men lite "kramp" i handen har det blivit - precis som när jag köpte 40D. Där löste det sig med ett batterigrepp och det får bli ett till 7D också.

Var köpte du greppet?
 
Lite skoj med 18 megapixel är det i alla fall! ;)

Här en bild från Råstasjön
 

Bilagor

  • HagerFull.jpg
    HagerFull.jpg
    25.7 KB · Visningar: 901
  • HagerZoom.jpg
    HagerZoom.jpg
    24.9 KB · Visningar: 903
I min allmänna senilitet glömde jag att berätta att BG-E7 samlar poäng genom att vara det mest gedigna batterigrepp jag har sett hittills. BG-E2N på min 40D "gnekar" gärna lite, i alla fall om man inte drar åt skruven som en galning. Gör man det åker kuggarna åt skogen, så det är inte heller bra.
Men det här till 7D behöver inte "tokspännas", utan sitter som ett intorkat tuggummi ändå.

Är det gjort av magnesiumlegering?

Skönt att höra att det är bättre än BG-E2N

Priset skiljer ju trots allt inte så mycket,
1890 kr hos Fotokungen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.