dsa1979
Aktiv medlem
Och exakt hur skulle han göra det, tror du? Det är ju som jag skrev ovan, det finns bara bruksanvisningar för nedladdning.
Oj haha det har nog blivit lite för mycket Octoberfest-öl för mig. =)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och exakt hur skulle han göra det, tror du? Det är ju som jag skrev ovan, det finns bara bruksanvisningar för nedladdning.
Vad hade ni valt som extra glugg till 7D med 15-85kit:
100-400L
eller
70-200 2,8IS med 2x extender?
Några idéer?
Själv var jag just iväg och hämtade upp mitt exemplar. Batteriet på laddning - blir nog att göra en tidig fredagseftermiddag och ta några bilder i höstsolen!
Canon valde Sonys nya interline CCD till sin G11.
Sony har lyckats med konststycket att skala ner/bort den brunn som den ljusmottagande ytan sitter i, dvs korta ner vägen för ljuset att nå den ljusmottagande ytan.
Detta är första generationen av denna nya interline ccd.
Detta har alltså inget med den gamla myten om att fler pixlar skulle öka bruset.
Fler pixlar ökar bruset om inte detta kompenseras pga att den effektiva ytan blir mindre genom att ytan delas in i flera pixlar.
MEN, för varje generation av ny sensor har detta kompenserats genom ett antal förbättringar, och signalnivån från hela sensorn har hållits konstant eller förbättrats.
FLER pixlar ger högre upplösning, men med ökad upplösning så ses bruset tydligare exv på din skärm.
Fler pixlar ger fördelar, dels den högre upplösningen som kan man kan tillgodogöra sig när ljuset är tillräckligt starkt, och att om ljuset inte räcker till så kan 2, 4,8 pixlars värde sammnslås, men då minskar upplösningen likvärdigt.
Med fler pixlar, som hos exv Hasselbladsbakstyckena som nu är på 60 miljoner så kan du eller jag förenklat förklarat välja 60miljoner pixlars upplösning i de fall ljuset räcker till, eller 60/4 = 15 miljoners pixlars upplösning i det som motsvarar högre iso= mindre ljus.
Vad hade ni valt som extra glugg till 7D med 15-85kit:
100-400L
eller
70-200 2,8IS med 2x extender?
Några idéer?
Vad hade ni valt som extra glugg till 7D med 15-85kit:
100-400L
eller
70-200 2,8IS med 2x extender?
Några idéer?
Betaprofilen ÄR mer än lite skum. Prova denna i stället så kommer det bli lite andra resultat...
http://www.mediafire.com/?mih4ytymkdg
Jag körde den lite försiktigt, så det är inte den vassaste av profiler, men den är ganska "mångsidig".
Lägg den i CameraRaw/CameraProfiles (beroende på vilket operativsystem du kör)
Ja, men bara i en viss utsträckning eftersom det finns en del förluster på vägen...
Brus per pixel är ungefär
[ (roten av ljusmängden + elektronikbruset) * ISO ]
Om man slår ihop fyra pixlar får man då samma mängd ljus som en fyra gånger så stor pixel, men också fyra separata brustillskott av elektroniken (varje pixel måste ha sin "egen" utläsning om inte sensorn är BYGGD för "binning" som det kallas). Äkta binning finns bara i ett par stycken specialtillverkade instrument-sensorer, tänk kostnader som D3x för en 15x15mm 2MP sensor. Bara sensorn, utan kamera eller elektronik.
Brus adderas enligt RMS-principen, så det blir roten av (4 * elektronikbrus^2) - vilket är samma sak som elektronikbruset per pixel gånger två.
Sen ska man lägga till att det ofrånkomligen är så att ju mer man komprimerar elektroniken på sensorn, desto mer brusar den. Så säg att du lite drygt dubblat brustillskottet för själva utläsningen av signalen. Men man kan tillgodogöra sig hela vinsten av den fyrdubblade mängden ljus, detta innebär en halvering av det "naturliga" bruset som finns i ljus.
En "binnad" sensor har alltså ca 1 Ev mindre DR (skillnaden i styrka mellan "mättad sensor" och elektronikbruset som finns när inget ljus träffar sensorytan) än en sensor med dubbelt så stora pixels. Men ungefär 2Ev ovanför svartpunkten så är ljusets "naturliga" brus så mycket starkare än elektronikbruset att det inte längre gör någon skillnad. Och det är ungefär här som vi börjar uppfatta "brus i skuggorna" i en normal bild.
Så, ja du minskar bruset om du ställer din 50D till att ge 10MP raw. Men eftersom det finns en hel del förluster på vägen så förlorar du mer bild-detaljering än brus... Ofta är det bättre att ta fusllstorleksbilder, brusreducera dem, och SEN förminska dem. Brusreduceringsprogram tycker om mycket upplösning.
Nu har jag nog nyktrat till tillräckligt för att kunna gå och lägga mig...
OK, detta kanske har besvarats någon annan stans men jag hittar det inte nu, över till min fråga.
Vinner man något på att använda s- eller m-raw förutom minskad filstorlek?
Ingen rusning efter 7d????
Det verkar inte vara så att folk springer benen av sig för att få tag i en 7d enligt personer jag har talat med.
Flera återförsäljare fick kameror i måndags och någon rusning har det inte varit under de dagar jag har varit borta och jobbat i Budapest.
Är priset galet högt satt för gemene man som inte kan dra moms och skriva av kameran
Ingen rusning efter 7d????
Det verkar inte vara så att folk springer benen av sig för att få tag i en 7d enligt personer jag har talat med.
Flera återförsäljare fick kameror i måndags och någon rusning har det inte varit under de dagar jag har varit borta och jobbat i Budapest.
Är priset galet högt satt för gemene man som inte kan dra moms och skriva av kameran
Två i kö när jag beställde min kamera i torsdags. Kommer fem kameror till butiken i nästa vecka.
Men något batterigrepp har han inte. Inte när jag körde förbi idag, i alla fall.I Lund behöver man inte stå i kö, kameran finns på flera ställen och min fotohandlare har ett antal i lager.
Men något batterigrepp har han inte. Inte när jag körde förbi idag, i alla fall.