Annons

Canon EOS 7D

Vad hade ni valt som extra glugg till 7D med 15-85kit:

100-400L

eller

70-200 2,8IS med 2x extender?

Några idéer?

70-200 2,8 IS helt klart! 1,4x om du kan nöja dig med en bildvinkel motsvarande 448mm (35mm) och kräver maximal skärpa 2x om du kräver > 448mm brännvidd, det beror på vad du plåtar (behovet av brännvidd.

100-400L är på inget sätt ett dåligt val utan mitt svar är högst personligt och återspeglar nog mer mitt användningsområde och objektivpark. Har båda konvertrarna (original) och använder mycket sällan 2x men desto oftare 1,4x.

Mvh!
// Niklas
 
Själv var jag just iväg och hämtade upp mitt exemplar. Batteriet på laddning - blir nog att göra en tidig fredagseftermiddag och ta några bilder i höstsolen!

Tog en tur förbi Råstasjön på vägen hem. 7D med 18-135. Såg fem stycke hägrar som snällt poserade i solen men 135 mm var förstås för lite för att få något vettigt på det avståndet jag hade.

Har gått igenom bilderna. Tycker det ser ganska tråkigt ut, konstiga färger och underliga exponeringar. Det är nog skit bakom spakarna men jag tycker det känns om Beta-profilen i Lightroom känns ganska "skum". Skillnaden mellan det som visas initialt och det som sedan "framkallas" är mycket större än vad det brukar vara på mina andra kameror.

Sensorn var dessutom försedd med en ganska rejäl smutsfläck :(

Att jobba med kameran var däremot supertrevligt. Gillar den större sökaren och quickmenyn. Kändes som AF var bra också.

Får utvärdera lite mer noggrant, skall testa med gamla beprövade gluggar.
 
Betaprofilen ÄR mer än lite skum. Prova denna i stället så kommer det bli lite andra resultat... :)

http://www.mediafire.com/?mih4ytymkdg

Jag körde den lite försiktigt, så det är inte den vassaste av profiler, men den är ganska "mångsidig".
Lägg den i CameraRaw/CameraProfiles (beroende på vilket operativsystem du kör)
 
Canon valde Sonys nya interline CCD till sin G11.
Sony har lyckats med konststycket att skala ner/bort den brunn som den ljusmottagande ytan sitter i, dvs korta ner vägen för ljuset att nå den ljusmottagande ytan.

Detta är första generationen av denna nya interline ccd.

Detta har alltså inget med den gamla myten om att fler pixlar skulle öka bruset.
Fler pixlar ökar bruset om inte detta kompenseras pga att den effektiva ytan blir mindre genom att ytan delas in i flera pixlar.

MEN, för varje generation av ny sensor har detta kompenserats genom ett antal förbättringar, och signalnivån från hela sensorn har hållits konstant eller förbättrats.

FLER pixlar ger högre upplösning, men med ökad upplösning så ses bruset tydligare exv på din skärm.

Fler pixlar ger fördelar, dels den högre upplösningen som kan man kan tillgodogöra sig när ljuset är tillräckligt starkt, och att om ljuset inte räcker till så kan 2, 4,8 pixlars värde sammnslås, men då minskar upplösningen likvärdigt.

Med fler pixlar, som hos exv Hasselbladsbakstyckena som nu är på 60 miljoner så kan du eller jag förenklat förklarat välja 60miljoner pixlars upplösning i de fall ljuset räcker till, eller 60/4 = 15 miljoners pixlars upplösning i det som motsvarar högre iso= mindre ljus.

En fråga om ovan nämnda teknik.
Om jag ställer in kameran att ta fler bilder allså med lägre upplösning, är det då som du skriver ovan att kameran slår ihop flera pixlar 2,4,8 så att man kan säga dom blir grövre ju mindre upplösning man använder eller används en liten del av sensorn ? Kanske en dum fråga efter det du skrev men förstog jag dig rätt ? Eller finns det olika tekniska lösningar ?`

Ger lägre upplösning av en sensor också lägre brus i,o.m. detta ?
Om jag kör min 50D på ex. 10 MP får jag bättre brus egenskaper då ?

Tacksam för svar om någon orkar svara på en tidig morgon fråga :D
 
Ja, men bara i en viss utsträckning eftersom det finns en del förluster på vägen...

Brus per pixel är ungefär
[ (roten av ljusmängden + elektronikbruset) * ISO ]

Om man slår ihop fyra pixlar får man då samma mängd ljus som en fyra gånger så stor pixel, men också fyra separata brustillskott av elektroniken (varje pixel måste ha sin "egen" utläsning om inte sensorn är BYGGD för "binning" som det kallas). Äkta binning finns bara i ett par stycken specialtillverkade instrument-sensorer, tänk kostnader som D3x för en 15x15mm 2MP sensor. Bara sensorn, utan kamera eller elektronik.

Brus adderas enligt RMS-principen, så det blir roten av (4 * elektronikbrus^2) - vilket är samma sak som elektronikbruset per pixel gånger två.

Sen ska man lägga till att det ofrånkomligen är så att ju mer man komprimerar elektroniken på sensorn, desto mer brusar den. Så säg att du lite drygt dubblat brustillskottet för själva utläsningen av signalen. Men man kan tillgodogöra sig hela vinsten av den fyrdubblade mängden ljus, detta innebär en halvering av det "naturliga" bruset som finns i ljus.

En "binnad" sensor har alltså ca 1 Ev mindre DR (skillnaden i styrka mellan "mättad sensor" och elektronikbruset som finns när inget ljus träffar sensorytan) än en sensor med dubbelt så stora pixels. Men ungefär 2Ev ovanför svartpunkten så är ljusets "naturliga" brus så mycket starkare än elektronikbruset att det inte längre gör någon skillnad. Och det är ungefär här som vi börjar uppfatta "brus i skuggorna" i en normal bild.

Så, ja du minskar bruset om du ställer din 50D till att ge 10MP raw. Men eftersom det finns en hel del förluster på vägen så förlorar du mer bild-detaljering än brus... Ofta är det bättre att ta fusllstorleksbilder, brusreducera dem, och SEN förminska dem. Brusreduceringsprogram tycker om mycket upplösning.

Nu har jag nog nyktrat till tillräckligt för att kunna gå och lägga mig... :)
 
Vad hade ni valt som extra glugg till 7D med 15-85kit:

100-400L

eller

70-200 2,8IS med 2x extender?

Några idéer?

Behöver du 400 mm brännvidd ska du helst undvika 70-200/2,8 + 2x extender, gå på 100-400 direkt. Du tappar för tyvärr mycket skärpa med 2x extender på en zoom. 100-400 är enligt mina erfarenheter mycket bättre än dess rykte ibland gör gällande. Pumpzoomen vänjer man sig vid även om det kan kännas ovant inledningsvis.

Räcker det med 200/280 mm brännvidd så kommer du bli väldigt nöjd med någon av 70-200-zoomarna med 1,4x extender. Den kombinationen fungerar väldigt bra.

2x extender passar bäst ihop med de riktiga supertelena, 300/2.8, 400/2.8, 500/4, 600/4 osv.
 
Betaprofilen ÄR mer än lite skum. Prova denna i stället så kommer det bli lite andra resultat... :)

http://www.mediafire.com/?mih4ytymkdg

Jag körde den lite försiktigt, så det är inte den vassaste av profiler, men den är ganska "mångsidig".
Lägg den i CameraRaw/CameraProfiles (beroende på vilket operativsystem du kör)

Tack, på mina bilder gjorde det en liten förbättring men jag tycker fortfarande att det inte ser ut som jag är van vid. Skall som sagt testa mer med mina vanliga objektiv.
 
Ja, men bara i en viss utsträckning eftersom det finns en del förluster på vägen...

Brus per pixel är ungefär
[ (roten av ljusmängden + elektronikbruset) * ISO ]

Om man slår ihop fyra pixlar får man då samma mängd ljus som en fyra gånger så stor pixel, men också fyra separata brustillskott av elektroniken (varje pixel måste ha sin "egen" utläsning om inte sensorn är BYGGD för "binning" som det kallas). Äkta binning finns bara i ett par stycken specialtillverkade instrument-sensorer, tänk kostnader som D3x för en 15x15mm 2MP sensor. Bara sensorn, utan kamera eller elektronik.

Brus adderas enligt RMS-principen, så det blir roten av (4 * elektronikbrus^2) - vilket är samma sak som elektronikbruset per pixel gånger två.

Sen ska man lägga till att det ofrånkomligen är så att ju mer man komprimerar elektroniken på sensorn, desto mer brusar den. Så säg att du lite drygt dubblat brustillskottet för själva utläsningen av signalen. Men man kan tillgodogöra sig hela vinsten av den fyrdubblade mängden ljus, detta innebär en halvering av det "naturliga" bruset som finns i ljus.

En "binnad" sensor har alltså ca 1 Ev mindre DR (skillnaden i styrka mellan "mättad sensor" och elektronikbruset som finns när inget ljus träffar sensorytan) än en sensor med dubbelt så stora pixels. Men ungefär 2Ev ovanför svartpunkten så är ljusets "naturliga" brus så mycket starkare än elektronikbruset att det inte längre gör någon skillnad. Och det är ungefär här som vi börjar uppfatta "brus i skuggorna" i en normal bild.

Så, ja du minskar bruset om du ställer din 50D till att ge 10MP raw. Men eftersom det finns en hel del förluster på vägen så förlorar du mer bild-detaljering än brus... Ofta är det bättre att ta fusllstorleksbilder, brusreducera dem, och SEN förminska dem. Brusreduceringsprogram tycker om mycket upplösning.

Nu har jag nog nyktrat till tillräckligt för att kunna gå och lägga mig... :)

Tack Joakim Bengtsson för ett kompetent svar !
Var detta svar ett istunden onyktert svar som fick dig att nyktra på så tycker jag du klarade det så bra att du får ta dig en Cognac.
 
OK, detta kanske har besvarats någon annan stans men jag hittar det inte nu, över till min fråga.

Vinner man något på att använda s- eller m-raw förutom minskad filstorlek?
 
Ingen rusning efter 7d????

Det verkar inte vara så att folk springer benen av sig för att få tag i en 7d enligt personer jag har talat med.
Flera återförsäljare fick kameror i måndags och någon rusning har det inte varit under de dagar jag har varit borta och jobbat i Budapest.
Är priset galet högt satt för gemene man som inte kan dra moms och skriva av kameran
 
Ingen rusning efter 7d????

Det verkar inte vara så att folk springer benen av sig för att få tag i en 7d enligt personer jag har talat med.
Flera återförsäljare fick kameror i måndags och någon rusning har det inte varit under de dagar jag har varit borta och jobbat i Budapest.
Är priset galet högt satt för gemene man som inte kan dra moms och skriva av kameran

Två i kö när jag beställde min kamera i torsdags. Kommer fem kameror till butiken i nästa vecka.
 
Ingen rusning efter 7d????

Det verkar inte vara så att folk springer benen av sig för att få tag i en 7d enligt personer jag har talat med.
Flera återförsäljare fick kameror i måndags och någon rusning har det inte varit under de dagar jag har varit borta och jobbat i Budapest.
Är priset galet högt satt för gemene man som inte kan dra moms och skriva av kameran

17-19' är mycket för en amatör. Tycker jag i alla fall.
Börjar mer känna att jag skulle lära mig mer om hur jag bäst efterbehandlar, t.ex. skärper, mina bilder från 40D.
Visst skulle jag vilja ha en kamera med bättre autofokus men den får allt sätta fokus rätt jä...t ofta för 19tusen spänn.( ja jag vet att man får mer än så med 7D)
Och jag tycker inte att jag ska behöva gå nån kurs om jag väljer att köra med fokuspunkten i centrum bara :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar