Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Jag bara hoppas att det dynamiska omfånget är avsevärt förbättrat på D800 jämfört med min gamla D3 som ligger på 11.7 på bas-iso enligt dxomark. Jag förväntar mig över 14 steg på bas-iso, MINST! Annars blir skillnaden för marginell. Upplösningen vore väl roligt att ha, men inget som är nödvändigt, 12 mp räcker för mig. Så som sagt, en rejäl uppgradering på det dynamiska omfånget och jag byter, men annars plåtar jag negativ med min Pentax 67 ett tag till ;)
 
Oavsett vad man väljer lär man inte få "överlägsen bildkvalitet" Det handlar nog mer om att fotografen ska ta bra och välexponerade bilder.

Och det kommer man kunna göra med båda kamerorna. Men varför ska det ena verktyget vara 6000kr dyrare? Om inte 5D Mark III har bättre eller likvärdig bildkvalitét så ser jag inte varför jag ska betala mer.

Vad ger Canon mig om jag ger dem 6000kr mer? Är D800 6000kr sämre?
 
Senast ändrad:
Och det kommer man kunna göra med båda kamerorna. Men varför ska det ena verktyget vara 6000kr dyrare? Om inte 5D Mark III har bättre eller likvärdig bildkvalitét så ser jag inte varför jag ska betala mer.

Det rådet ju marknadsekonomi. Så länge efterfrågan är större än tillgången kan Canon hålla det priset. Det första halvåret lär Canon och Nikon sälja allt de tillverkar.

Sen kan det ju finnas högre utvecklingskostnader (ny AF och spegel) som Canon vill ha tillbaka under den första tiden.

Det som är bäst för oss konsumenter är inte alltid bäst för tillverkarna. Så länge det står någon bakom dig i kön och är beredd att betala mer än dig kan du inte pruta.
 
Senast ändrad:
Och det kommer man kunna göra med båda kamerorna. Men varför ska det ena verktyget vara 6000kr dyrare? Om inte 5D Mark III har bättre eller likvärdig bildkvalitét så ser jag inte varför jag ska betala mer.

Vad ger Canon mig om jag ger dem 6000kr mer? Är D800 6000kr sämre?

Den diskussionen är intressant när slutgiltigt butikspris för respektive kamera är bestämt.
 
Det rådet ju marknadsekonomi. Så länge efterfrågan är större än tillgången kan Canon hålla det priset. Det första halvåret lär Canon och Nikon sälja allt de tillverkar.

Sen kan det ju finnas högre utvecklingskostnader (ny AF) som Canon vill ha tillbaka under den första tiden.

Det som är bäst för oss konsumenter är inte alltid bäst för tillverkarna. Så länge det står någon bakom dig i kön och är beredd att betala mer än dig kan du inte pruta.

Väl talat. Men då tappar de också mig som kund, Canon lär nog inte bry sig dock då de kommer sälja löjligt många kameror ändå.
 
Väl talat. Men då tappar de också mig som kund, Canon lär nog inte bry sig dock då de kommer sälja löjligt många kameror ändå.

Må vara en hypotetisk fråga men jag måste ställa den.
Om det skulle visa sig att ombytta roller gäller nästa gång det släpps nya modeller, tappar då Nikon dig som kund?
 
Den diskussionen är intressant när slutgiltigt butikspris för respektive kamera är bestämt.
På Cyberphoto är beställningspriset 25000, respektive 32000kr.
Samma förväntade leveransstart: om ganska exakt 3 veckor.

Det handlar om, i grunden, två relativt likvärdiga kameror, både i konstruktion och prestanda. Skillnader finns så klart, beroende på olika val av sensor, och i de prestanda som kommer av detta (upplösning, brus, fps, osv). Så, på den punkten får man helt enkelt välja efter hur man prioriterar.

I övrigt, vill jag påstå att det är den betydligt billigare D800 som "kopplar ett visst grepp", vad gäller features


PLUS FÖR 5D3
-- sRAW
-- Något högre upplöst LCD


PLUS FÖR D800
-- Inbyggda crop-lägen för 1,2 / 5:4 / DX (även sökaren)
-- AF fungerar ned till f8
-- Video: Clean HDMI Out, AF
-- Inbyggd blixt / commander
-- 91000 pixels RGB ljusmätning
-- USB 3.0


Varför kostar då 5D3 nästan 30% mer än D800?
Jag har inget svar, ens om jag verkligen tänjer på ev. förklaringar.
 
Varför kostar då 5D3 nästan 30% mer än D800?
Jag har inget svar, ens om jag verkligen tänjer på ev. förklaringar.

En sak är säker. 5D mark III har kostat mer att utveckla än 5D Mark II. Ny AF, ny spegel, ny slutare, nytt prisma osv. 5D Mark II tog mycket från 5D (spegel, slutare, prisma, AF). Utvecklingskostnaderna brukar tas igen i början av en produkts livscykel.

Sen kan det ju spela in att Canon vet att de blir av allt de tillverkar ändå. Priserna brukar gå ner efter en tid.
 
Senast ändrad:
Väl talat. Men då tappar de också mig som kund, Canon lär nog inte bry sig dock då de kommer sälja löjligt många kameror ändå.

Ett mynt har 2 sidor. D800 kommer att sälja löjligt mycket mer. Det här är bland det mest ologiska och dummaste drag jag har sett ett seriöst företag göra. Sätta ett högre pris på en produkt som är väl underlägsen sin konkurrent. Och snart kommer det papper på det också. Tills dess kan man alltid säga "hur vet du att den är sämre?"
 
På Cyberphoto är beställningspriset 25000, respektive 32000kr.
Samma förväntade leveransstart: om ganska exakt 3 veckor.

Det handlar om, i grunden, två relativt likvärdiga kameror, både i konstruktion och prestanda. Skillnader finns så klart, beroende på olika val av sensor, och i de prestanda som kommer av detta (upplösning, brus, fps, osv). Så, på den punkten får man helt enkelt välja efter hur man prioriterar.

I övrigt, vill jag påstå att det är den betydligt billigare D800 som "kopplar ett visst grepp", vad gäller features


PLUS FÖR 5D3
-- sRAW
-- Något högre upplöst LCD


PLUS FÖR D800
-- Inbyggda crop-lägen för 1,2 / 5:4 / DX (även sökaren)
-- AF fungerar ned till f8
-- Video: Clean HDMI Out, AF
-- Inbyggd blixt / commander
-- 91000 pixels RGB ljusmätning
-- USB 3.0


Varför kostar då 5D3 nästan 30% mer än D800?
Jag har inget svar, ens om jag verkligen tänjer på ev. förklaringar.


Observera att jag skriver "slutgiltigt butikspris", nuvarande är för högt.
 
Ett mynt har 2 sidor. D800 kommer att sälja löjligt mycket mer.

Det går inte att sälja fler än man tillverkar. Tillverkarna försöker hålla en jämn tillverkningsvolym under produktens hela livstid. För att kompensera för den extra efterfrågan som är den första tiden startar tillverkningen långt innan den lanseras och väntar sedan på slutlig firmware. Men de klarar ändå inte att tillgodose efterfrågan den första tiden.

För 5D Mark II tog det underfär ett år tills kameran blev lagervara i butikerna. När när väl inte varje ex av 5D Mark III går direkt till en kund utan att hamna på lagret så kanske Canon reviderar sitt pris.
 
Senast ändrad:
Ett mynt har 2 sidor. D800 kommer att sälja löjligt mycket mer. Det här är bland det mest ologiska och dummaste drag jag har sett ett seriöst företag göra. Sätta ett högre pris på en produkt som är väl underlägsen sin konkurrent. Och snart kommer det papper på det också. Tills dess kan man alltid säga "hur vet du att den är sämre?"

Detta gäller för många av dina inlägg i denna debatt, att tro är inte att veta.
 
Må vara en hypotetisk fråga men jag måste ställa den.
Om det skulle visa sig att ombytta roller gäller nästa gång det släpps nya modeller, tappar då Nikon dig som kund?

Om det är billigare att byta märke än att hålla fast vid det märke man använder (vilket är fallet för Adam) så är nog ett byte ett realistiskt alternativ.
 
Om vi leker med tanken att man sitter med 5D Mark II. Är det då akut att byta till Nikon D800 för att få fler pixlar, eller är det värt att ha is i magen och vänta in en mer högupplöst kamera från Canon?

Ja, det kan vara värt det att om man vill ha både hög upplösning och stort DR. Känns som om Canonanvändare får vänta länge beroende på Canons sensorteknik och utläsning. Med Canons nuvarande sensorteknik räcker det nog inte bara att lägga till fler pixlar.
 
I Nikon D800 sitter antagligen samma slutare, spegel och AF som i D700.
Spegeln har jag ingen aning om.

Slutaren förmodligen ny (eller förbättrad?).
D700 låg på 150000 cykler. D800 33% högre, på 200000.

AF är helt ny och samma som i D4.
Därav att den (som jag ju skrev) fungerar på F8 och går ned till -2EV.


Så, jag får fortfarande inte ihop varför 5D3 har en 30% högre prislapp än D800.
Om det inte bara är så som du antyder, att Canon "tar vad de tror de kan få".
Kan visa sig vara fel beslut i den här konkurrensen...
 
Spegeln har jag ingen aning om.

Slutaren förmodligen ny (eller förbättrad?).
D700 låg på 150000 cykler. D800 33% högre, på 200000.

AF är helt ny och samma som i D4.
Därav att den (som jag ju skrev) fungerar på F8 och går ned till -2EV.


Så, jag får fortfarande inte ihop varför 5D3 har en 30% högre prislapp än D800.
Om det inte bara är så som du antyder, att Canon "tar vad de tror de kan få".
Kan visa sig vara fel beslut i den här konkurrensen...

Fel från min sida. Tött i huvudet.

Visst kan det vara tokigt av Canon. Även om de säljer allt de kan tillverka så kanske de ändå tappar vissa kunder till Nikon.
 
Om det är billigare att byta märke än att hålla fast vid det märke man använder (vilket är fallet för Adam) så är nog ett byte ett realistiskt alternativ.

Även om ombytta roller gäller nästa gång dom släpper nya modeller? Det är givetvis upp till var och en men jag tror att många väljer kamera efter tycke och smak. Jag personligen tycker om fotografi i största allmänhet och bryr mig inte om vad man använder för utrustning eller vad den kostar. Vill man byta märke fine, se bara till att fortsätta jobba fram bra bilder.:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.