Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Ja men det är så jäkla tröttande att behöva se sånt här tekniksnacksdravel i forumet dag ut o dag in. Ut o fota med er istället! :)

Ett hastigt överslag ger vid handen att jag har flera hundra bilder jag fått betalt för publicerade i tidningar, magasin och böcker förra året. Då räknar jag inte med mina 100 som ligger på FS eller mina utställningsbilder eller bilder jag gjort till privatpersoner eller mina egna privatbilder.

Det är väldigt konstigt att historien alltid med osviklig precision upprepar sig varje gång en tråd hamnar i tekniska jämförelser. Vad händer då?.....

Jo, då får folk som deltar i diskussionen på tråden plötsligt en uppmaning att de ska ut och fotografera istället. Istället för vad?

Istället för att fördjupa sig i hur verktygen man fotograferar med fungerar i olika situationer?

Istället för att lära sig något nytt via FS utbyta erfarenheter som hjälper till att öka kunskapen inom inom sitt yrke/hobby?

Istället för att göra det man gör i princip dagligen? Nämligen fotograferar.

Den dagen någon bevisar att ens fotografiska kunskaper blir sämre av att lära sig mer om tekniken i de verktyg man använder, eller eventuellt är intresserad av att införskaffa, ska jag sluta läsa och skriva inlägg som behandlar "teknikdravel".

Ni andra (seriösa) på tråden må ursäkta om jag blir förbannad över sådana här totalt meningslösa inlägg, Men jag kan inte hålla mig. Nu ska kolla damhockey. Risig match Finland-Vitryssland förresten.
 
Ja men det är så jäkla tröttande att behöva se sånt här tekniksnacksdravel i forumet dag ut o dag in. Ut o fota med er istället! :)
Hej igen
såg att du håller till i Ystad och är medlem i SFF liksom jag har varit sedan 1984, du och jag kan ju ses i sommar och tala bilder, vi har sommarhus i Ystad.
Jag bjuder på grillning och något att dricka.
Att lägga upp bilder på fotosidan ligger liksom inte för mig , att vinna upphandling i konkurrens med andra fotografer, vara kvar på marknaden år efter år säger betydligt mer.
Bra bilder tar mina barn liksom väldigt många här på fotosidan men hur många har foto som yrke ?
Jag utger mig inte heller för att vara någon konstnärlig fotograf, jag löser fotograferingsuppdrag som jag vet att jag kan hantera och märkligt nog så har det fungerat sedan 1984

PS damhockeyn går ju bra om man hejar på Canada.
 
Senast ändrad:
PS damhockeyn går ju bra om man hejar på Canada.

Rent förfärlig tillställning. Men så går det när man inte tekniktränat tillräckligt:)

Har sett 3 matcher på raken nu. Först AIK-Växjö Lakers, sedan Finland-Vitryssland och så Canada-Sverige (damer). Högsta klassen höll förstnämnda allsvenska matchen. Farten Vitryssland höll gjorde att den matchen kunde plåtats med en Linhof och man hade hunnit gå med den längs hela sargen och ändå hinna med ett försök till uppspel.

Fjärde gången gillt: Tre Kronor- Tyskland. Ska hålla mig vaken en stund till.

PS. Ännu mer OT: Ni skåningar, Vad sysslar MIF Redhawks med? 2 raka förluster med stora siffror. Först mot Borås, Idag mot Bofors. Därtill en hemmaförlust mot "mitt" hemmalag Troja för halvannan vecka sedan med 2-6. DS
 
Om du frågar mig så blir jag svaret skyldig. Mitt intresse för halvorganiserade slagsmål är mnimalt. /QUOTE]

Tja, fast verbala totalt oorgansiserade gemäng på FS räknas förstås inte dit.

Tycker ff att hockey är mer roligt än att se folk springa vilse i skogen i sin jakt efter gamla tygtraseskärmar. En idrottsform(?!) som jag förstått fascinerar dig:)

Dock måste jag medge att det perversa idkandet av skogsluffande är svårare att plåta än hockey. Går man inte vilse själv gör deltagarna det.
 
Helorganiserade slagsmål

Om du frågar mig så blir jag svaret skyldig. Mitt intresse för halvorganiserade slagsmål är minimalt. Jag föredrar idrott.

Jag såg SuperBowl (amerikansk fotbolls stora event...) häromnatten. Mycket bra bildkvaltiet på TV6 och min 40-tums FullHD-TV. Och mycket bra filmat. Och en mycket bra match.

Men tänkte hela tiden på den gamla damen som såg amerikansk footboll på TV och sa: "Inte undra på att bollen ser ut som den gör, som dom behandlar den".

Off topic? Tja...
 
Al - One

Hej. Vet inte om ni tagit upp detta tidigare, det är en lång tråd att gå igenom. Men..sitter med lV:n i handen och förundras över att det även på denna modell saknas det som fanns så tidigt som på den analoga eos30. Ett enkelkommando som skiftar fokusmetod Al servo - One Shot.

När man använder teleobjektiv med AF-knapp är det möjligt men inte annars, eller har jag missat något?
 
Hej. Vet inte om ni tagit upp detta tidigare, det är en lång tråd att gå igenom. Men..sitter med lV:n i handen och förundras över att det även på denna modell saknas det som fanns så tidigt som på den analoga eos30. Ett enkelkommando som skiftar fokusmetod Al servo - One Shot.

När man använder teleobjektiv med AF-knapp är det möjligt men inte annars, eller har jag missat något?

Har inte MkIV, men 7D som är ur samma generation har den möjligheten. Man kan exempelvis adressera skärpedjupsknappen till att skifta mellan Oneshot och AI servo eller vice versa. Kolla menymöjligheterna en gång till eller invänta svar från någon som har en MkIV till hands.
 
Har inte MkIV, men 7D som är ur samma generation har den möjligheten. Man kan exempelvis adressera skärpedjupsknappen till att skifta mellan Oneshot och AI servo eller vice versa. Kolla menymöjligheterna en gång till eller invänta svar från någon som har en MkIV till hands.

Det låter ju som en bra lösning med den funktionen på skärpedjupsknappen. Hittar dock inga sådan funktioner på lV men som sagt det finns troligen andra som är bättre än jag på att granska alla menyer. Dock går det ju att låsa fokus med kamerans AF-on knapp.
 
Ni kan få låna min gamla 32" Widescreen-TV av gammal hederlig bildrörstyp.
Den är bra tung attt springa med..

De ogästvänliga herrarna bjöd varken in mig eller Anders. Kan inte förstå varför:). Så tack för erbjudandet, men nu är det försent.

De har ju hållit sig lugna på tråden idag så det hela kanske genomfördes med andra tyngre grejor som lämnat en för trång hatt-känsla.
 
Det fattas en del lull-lull på 1D Mark IV, jämfört med 7D. Att kunna programmera en knapp för exempelvis bytet Servo AF <-> One Shot AF är en av dem.
 
Det fattas en del lull-lull på 1D Mark IV, jämfört med 7D. Att kunna programmera en knapp för exempelvis bytet Servo AF <-> One Shot AF är en av dem.

Såvitt jag fattar av specarna på 1DMkIV så fattas även möjligheten att under Servo AF med alla punkter aktiva se vilka punkter som just fokuserar på objektet. Men jag har kanske fel.
 
Såvitt jag fattar av specarna på 1DMkIV så fattas även möjligheten att under Servo AF med alla punkter aktiva se vilka punkter som just fokuserar på objektet. Men jag har kanske fel.

Om jag väljer att utvidga vald AF-punkt till 45 så ser jag hur kameran byter AF-punkt över hela området för att följa motivet.
 
Många diskussioner här är långt över mitt huvud Jag har haft olika kamerafabrikat tidigare men har nu Canon (400D, 7D o en gammal IXUS), om det nu kan ha någon betydelse, säljer inga bilder men de kommer ändå till användning inom olika föreningar, (är medlem i all världens föreningar - nåja en kraftig överdrift) men det är vi väl vana med här i olika trådar. Jag vill bara säga tack till alla kunniga som frikostigt delar med sig, jag sväljer väl inte allt men uppskattar det ni skriver. Att sen kritiker också blir kritiserade hör ju till spelet, det är väl naturligt att såväl hålla på och/eller vara extra kritisk till det man använder, särskilt då i krävande fotografering, kravet är väl bara att man är ärlig och har fog för det man skriver och helst belyser ur olika synvinklar annars kan det lätt bli lite slagsida. (Detta bara allmänt menat och inte adresserat till någon särskilt)
 
Typ kameran utgår från centerpunkt och synliggör vilka andra av de 45 punkterna som låser på målet?

Ja. Tanken är att kamerans autofokus ska kunna följa ett motiv över bildytan liksom Nikons 3D-AF.

Nikons system fungerar i vissa fall, som när man tar porträtt och låser skärpan på ett öga.

Canon system är nog mer tänkt för sport, men jag har inte vågat använda det mer än lite på prov. Känns inte helt stabilt.
 
Såg att procenter säljer Mark IV för 42.395 (ex moms) inkl extra batteri och Sennheiser-mick.

Priserna verkar vara på väg ner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.